• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak pracuje załoga holownika portowego

as
6 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zarówno kapitan, marynarz, jak i mechanik tworzą jedność na holownikach, które odpowiedzialne są m.in. za bezpieczne wprowadzanie i wyprowadzanie dużych statków z portu. Ich praca nie należy do najłatwiejszych, ale na pewno daje dużo satysfakcji. Mimo wszystko nie tak łatwo zostać kapitanem na tak odpowiedzialnych jednostkach pływających.



Każdy dowodzący statkiem morskim wpływającym do portu napotyka trudności wynikające z nieznajomości parametrów nawigacyjnych basenu, w którym statek ma się poruszać. Konsekwencją tego może być kolizja z innymi jednostkami pływającymi lub z nabrzeżem portowym. Wtedy do akcji wkraczają holowniki, które odpowiedzialne są za to, by statek bezpiecznie dotarł do miejsca docelowego.

- W porcie bywają dni, że nie dzieje się nic, ale bywają też takie dni, że nie mamy czasu zjeść posiłku. Łatwość naszego zawodu uwarunkowana jest od pogody - jeśli świeci słońce i nie ma wiatru - holowanie statku to czysta przyjemność. Wszystko zmienia się gdy nadejdzie noc, sztorm i opady śniegu - wtedy walczymy nie tylko z pogodą, ale i samym sobą - mówi Wojciech Gostępski, kapitan holownika Fairplay 26 w Porcie Gdynia.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



Holownik to statek zbudowany specjalnie do wykonywania operacji holowniczych. Ma silnik o niewspółmiernie dużej mocy i uciągu (do kilkudziesięciu ton siły) w stosunku do wielkości jednostki.

Ze względu na wielkość oraz dzielność morską dzielą się na:

  • oceaniczne (nawet do kilku tysięcy ton wyporności i o uciągu kilkuset T)
  • redowe
  • portowe
  • rzeczne


Dodatkowo wyposażone mogą pełnić rolę jako holowniki:

  • ratownicze (jednostki o wysokiej dzielności morskiej mogące ratować ludzi i jednostki pływające w trudnych warunkach pogodowych),
  • przeciwpożarowe

Holowniki wyposaża się w haki holownicze lub windy holownicze z automatyczną regulacją siły naciągu liny holowniczej.

Gospodarka morska w Trójmieście



Holownik część czasu pracy spędza na morzu. Choć sama czynność holowania odbywa się na mostku kapitańskim, nie sposób jest uniknąć zmiennych warunków atmosferycznymi, które często utrudniają wykonywanie czynności. Uciążliwy może być brak dostatecznego oświetlenia (gdyż pracuje także i w nocy). Występuje też potencjalne zagrożenie życia lub zdrowia w zależności od rodzaju ładunków, które przewozi statek.

  • Kapitan Wojciech Gostępski pracuje na holownikach od ponad 40 lat.
  • Na mostku kapitańskim znajdują się takie urządzenia jak radio UKF, nawigacja, stery i wiele innych.




- Tak naprawdę kiedy zatrudnimy się do pracy na holowniku, większość z nas zostaje tu przez całe życie. To o czymś świadczy - o dobrych zarobkach, o ciekawej pracy, a także wyjątkowości tego zawodu. Nie oznacza to jednak, że o pracę jest łatwo. Często w naszym zawodzie zdarzają się całe rodzinne pokolenia - od dziadka, przez ojca, po wnuka - dodaje Wojciech Gostępski.
Kapitanami żeglugi wielkiej są najczęściej osoby, które ukończyły Wyższą Szkołę Morską (ze specjalnością: nawigacja), rzadziej z wykształceniem średnim (w tym wypadku droga do uzyskania stopnia kapitana żeglugi wielkiej jest znacznie wydłużona w czasie). Ponadto osoba chcąca zatrudnić się na holownikach musi znać w stopniu bardzo dobrym języki obce (głównie angielski), posiadać uprawnienia operatora UKF (jest to jego podstawowe narzędzie pracy), operatora radarów, a także odbyć kurs pływania na modelach redukcyjnych oraz zdobyć inne uprawnienia zalecone przez ministra transportu i gospodarki wodnej.

- Ruch w porcie w Gdyni odbywa się przez 24 godziny, dlatego załoga holownika musi być zawsze gotowa do pracy. W Gdyni załoga na jednej 12-godzinnej zmianie składa się z trzech osób - kapitan, mechanik i marynarz. Pracujemy w systemie dwa tygodnie na dwa tygodnie, co oznacza długi czas pracy oraz długi czas odpoczynku - wyjaśnia Wojciech Gostępski.

Wymagania psychologiczne



Wprowadzanie statku do portu jest zajęciem bardzo odpowiedzialnym, niosącym za sobą duże obciążenie psychiczne (niewspółmierne do wysiłku fizycznego). Niezwykle ważna jest więc odporność emocjonalna, którą musi mieć każdy chcący podjąć pracę.

- Na koniec dodam, że praca ta zdecydowanie daje satysfakcję, ale trzeba ją lubić i być bardzo odpowiedzialnym. W tym zawodzie pracuję już od ponad 40 lat i jeszcze mi się nie znudziło - kończy Wojciech Gostępski.
as

Miejsca

Opinie (101) ponad 20 zablokowanych

  • Wie ktoś jakie zarobki na holowniku? (10)

    Jestem oficerem w marynarce handlowej, za kilka lat chciałbym przestać pływać. Zastanawia mnie jakie są możliwości na ladzie po 10 latach pracy na morzu.

    • 0 1

    • To na ladzie czy na holowniku?

      • 4 0

    • (1)

      Do WUŻ w Gdańsku czy Gdyni ciężko się załapać..jako oficer nie masz doświadczenia manewrowaniem holownikiem a to nie jest takie proste jak się wydaje,chyba że jesteś mechanikiem tu przeszkód nie widzę...

      • 6 0

      • WUŻ został parę lat temu przejęty przez Fairplaya.

        • 0 3

    • Ale ten... moze jak na ladzie to

      przy nadzorze budowy promu pinokia? Nie narobisz sie ...

      • 8 3

    • Zarobki (4)

      W Holandii mam 300 euro za dzień jako chief engineer, kontrakty 4 na 4 tyg i caly holenderski socjal

      • 5 0

      • to chyba zarobki dla młodzego marynarza (3)

        • 1 1

        • W maszynie nie ma marynarzy... (2)

          • 3 1

          • przecierz w maszynie nie ma ludzi bo by ich zabiła i zmiarzdżyła

            • 1 0

          • Na mostku zazwyczaj tez nie ma

            • 0 0

    • Jak szukasz pracy to na ladzie sprzataczka ma 2800

      • 1 0

  • Uwagi: Holownikiem kieruje szyper a nie kapitan !!!!!! (2)

    Polskie holowniki rozsprzedał Lewandowski , Tusk ...... . Obecnie holowniki są holenderskie i Holendrzy czerpią z tego zyski.

    • 13 2

    • (1)

      Holownikiem kieruje "kierownik jednostki" i jako taki może posiadać dyplom kapitański.

      • 2 1

      • A wszystkim kieruje prezes

        I kiedy te holowniki Holendrom zabierze?

        • 3 1

  • Dla

    Czego orbicie reporterzy o niemieckiej firmie jak macie polska pod nosem, co? Portal Trójmiasto. Pl

    • 6 1

  • To Niemiecka czy Holenderska i kiedy repolonizacja?

    • 5 0

  • Co ma wspólnego praca portowego holownika z biznesem i nieruchomościami ?
    raczej spodziewałbym się ifo-bizness

    • 0 0

  • Na holowniku to szyper a Kapitan to na statku !!! i do tego 40-ci lat to samo,to tak jak gdyby powiedzieć,że każdy ksiądz to papież !

    • 7 0

  • A czy można pić w pracy? (3)

    • 4 0

    • Taaa... pić, jeść, tańczyć!

      • 2 0

    • 7 dan

      jak potarfisz to mozna

      • 0 0

    • Można,byle bys zakąszał

      Bo na pusty zołądek to od razu dyscyplinarka.

      • 0 0

  • Mój wujek pływa na holownikach. Jestem z niego dumna.

    • 3 0

  • Jak zacząć w ogóle przygodę z morzem (2)

    Czy jest to możliwe po 30 r.ż bez wykształcenia kierunkowego

    • 2 0

    • Wszystko można!

      Nie jest to może proste... i nie koniecznie w Polsce :) Pytaniem jest co chcesz?

      • 2 0

    • Jak zacząć w ogóle przygodę z morzem

      Aby w ogóle pływać na statkach nie trzeba mieć wykształcenia morskiego.Wystarczą kursy zrobione Gdyni,Gdańsku,Szczecinie w agencjach prowadzących kursy kwalifikacyjne danego typu.Artur-kolejarz z Warszawy.

      • 0 0

  • (1)

    Praca na holownikach, a mowa o pilotach? To ja się trochę pogubiłem.

    • 5 0

    • Albo autor :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane