• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"

Wioletta Kakowska-Mehring
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizyta w GSR była tzw. gospodarską, ale na konferencji prasowej, która odbyła się na pokładzie promu, zapytaliśmy... o promy dla polskich armatorów.
  • W lipcu tego roku okręt Albatros zwiedził prezydent Andrzej Duda.
  • Okręt Albatros ma zostać przekazany na początku 2022 roku.
  • Premier Mateusz Morawiecki z wizytą w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

W lipcu zwiedzał go prezydent Andrzej Duda, teraz premier Mateusz Morawiecki. Okręt Albatros, czyli drugi niszczyciel min budowany w Remontowa Shipbuilding, choć jeszcze nie trafił do służby, to już stał się... medialny. A promy? Jeżeli powstaną, to w Gdańsku.



Premier Mateusz Morawiecki odwiedził Gdańską Stocznię Remontowa. Najpierw zwiedził pokład okrętu Albatros, czyli drugiego niszczyciel min budowanego przez stocznię z Grupy Remontowa. Przypomnijmy: umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Drugi z serii, czyli Albatros, miał trafić do służby pod koniec listopada, niestety nie udało się. Okręt ma zostać przekazany dopiero na początku 2022 r. W stoczni trwają prace na trzecim niszczycielu min, czyli Mewie.

Potem premier Morawiecki obejrzał prom budowany dla armatora BC Ferries. Jest to czwarty z serii promów klasy "Salish", zasilanych skroplonym gazem ziemnym i budowanych przez Remontowa Shipbuilding dla tego armatora.

Wizyta w GSR była tzw. gospodarską, ale na konferencji prasowej, która odbyła się na pokładzie wspomnianego promu, zapytaliśmy... o promy dla polskich armatorów. Przypomnijmy, że według zapowiedzi trwają przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy.

O to, kiedy rozpocznie się budowa promów dla państwowych armatorów PŻM i PŻB, zapytaliśmy więc premiera.

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



- To, co usłyszałem i obejrzałem tutaj dziś, napawa mnie optymizmem, że można zbudować prom szybciej tam, gdzie skoncentrowane są kompetencje i umiejętności. Nie przesądzając oczywiście niczego, jestem pełen optymizmu, że w polskich stoczniach mogą być zbudowane promy. Finansowanie na te promy zostało już zaalokowane. To jest finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych. Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża. Jestem przekonany, że ta również rozpocznie się wkrótce i zakończona zostanie sukcesem - powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów dla spółki Polskie Promy. Mówi się, że Stocznia ma już gotowy projekt koncepcyjny. Budowa miałaby potrwać trzy lata.

Decyzji spodziewano się we wrześniu, teraz mówi się o końcu tego roku. Polscy armatorzy - PŻM i PŻB - bardzo potrzebują promów, a Remontowa Shipbuilding potrzebuje tego kontraktu, bo jak wiele firm okrętowych przeżywa gorsze chwile z powodu zastoju na rynku w związku z pandemią.

Miejsca

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • Budujemy Polski prom, jeszcze jeden Polski prom...stępkę ma PZB, budowana będzie dla PZM, a spółka kolejna przystań dla swoich polskie promy po co? Niech każdy sobie odpowie. Jeszcze nic nie wystartowało a już są opóźnienia. Stepka rdzewieje, a słowa puszczone są kolejny raz na wiatr. Ja nie wierzę.

    • 29 7

  • Nie wiem czy dogonimy niemieckie stocznie (9)

    Ale zawsze to jakis poczatek, przez lata bezsensownej polityki mamy straszne zapoznienie gospodarcze, byla by szansa dla regionu na prace i niezaleznosc

    • 71 86

    • No wlasnie

      6 lat mija.....

      • 21 7

    • w polskim przemyśle jachtowym (4)

      pracuje 20 tysięcy ludzi i jest to dochodowy biznes. Wielkie stocznie to studnia bez dna, coś jak kopalnie.

      • 10 12

      • (3)

        W całym przemyśle jachtowym 20 tys ludzi - w jednej Stoczni Gdańskiej (tej im. Lenina) pracowało również 20 tys ludzi, a takich stoczni było na całym Pomorzu chyba z pięć. Więc gdzie większy potencjał?
        Z całą sympatią do przemysłu jachtowego, robią dobry towar eksportowy, co prawda jeśli chodzi o segment są to jednostki zbyt drogie żeby mogły się w dużej liczbie sprzedawać, ale okej, może potrzeba upływu czasu by zrozumieli że potęgę robi się "przez miliony volkswagenów a nie kilkanaście rollsów".
        Więc bez negatywnego porównywania, małe stocznie są potrzebne tak samo jak duże stocznie.

        • 5 9

        • przelicz tylko ile statków ewentualnie dolarów przypadało na jednego zatrudnionego w wielkich (1)

          socjalistycznych stoczniach a ile teraz. Na przykład taka wielka ST. im Lenina w roku wodowałaok 12-16 statków i to w większości prostych masowców i kontenerowców (najłatwiejszych w budowie ale i najtańszych). Nie mieli kapitału ani kompetencji aby budować statki zaawansowane technicznie (chemikaliowce, duże promy, nowoczesne ro-ro)

          • 7 0

          • Nie pitol, jak nie wiesz.

            Masowce budowała głównie szczecińska, w leninówce drobnicowce, semikontenerowce, bazy rybackie. Poza tym kontenerowiec to nie tak prosty w budowie statek, jak się laikowi wydaje. I były to statki, na swoje czasy, nowoczesne. Może nie wiesz, ale wówczas istniał podział specjalizacji. Nie chce mi się dłużej tłumaczyć, szkoda słów.

            • 0 0

        • Taka drobna różnica, jeśli nie zauważyłeś, że małe stocznie są rentowne - rynek weryfikuje jak zarządają i jakość produktów, nikt ich nie sponsoruje. Jeśli firma źle funkcjonuje, znika z rynku. W przypadku dużych, z udzialem skarbu Państwa, wszyscy politycy się przymilają, obsadzają swoich ludzi, na ogół nieudaczników, którzy swoimi decyzjami sprowadzają na dno.

          • 1 0

    • czy niemieckie

      Poza dwoma czy trzema (w tym Mayer Werf) nie ma juz stoczni niemieckich. Są na terenie Niemiec. Pozostałe znajdują sie w rękach państw azjatyckich i arabskich. Te azjatyckie byle NRDowskie to Rosjanin Pan Jusupow odsprzedał Azjatom. Właściciele arabscy to głownie z Abu Dabi

      • 8 0

    • Po co gonic cos co nie ma szansy wygranej?

      To moze jeszcze stworzmy polski program kosmiczny, bo inni go maja? No i oczywiscie tez bron atomowa. No i jeszcze wlasny Krol by sie przydal, "oczywiscie" pierwszym bedzie Pan Prezes.

      Jaki jest sens gonic za czyms co nie ma realnej szansy na powodzenie? Takie typowo na sile, wrecz radzieckie podejscie, "damy rade, bedzie nasze" i po trupach do celu. Totalna glupota. Rozkrecmy cos co ma racje bytu a nie rzucajmy sie z motyka na slonce.

      • 4 4

    • Stocznie

      Dzięki p.Tuskowi jesteśmy zapóźnieni !!!

      • 3 4

  • Przyjechał zaorać?

    Czy połączyć z Orlenem?

    • 39 8

  • A po co pinokio pucuje się w remontowej ??????????

    Lepiej niech jedzie do swojej stoczni tą co pisory uratowały i produkcja idzie pełną parą ....

    • 44 11

  • No prosze, PO jakos nic sie nie oplacalo (9)

    wszystko sprzedawali, zamylali a tu nie dosc ze co chwile nowe inwestycje to jest szansa na reaktywacje stoczni, jak zbuduja elektrownie jadrowa i przekop mierzei i podlacza sie do gazociagu norweskiego to serio szacun ( i nie chodzi o fanatyzm PiSowski ale o dzialanie ku niezaleznej gospodarce) ;)

    • 26 101

    • Inwestycje ? Spoko .

      Np elektrownia w Ostrołęce . Przekop mierzeji ? Już widzę te kontenerowce wpływające do Elbląga . Elektrownia atomowa ? Uwierzę jak zobaczę . A co do sprzedaży to Pis za poprzednich rządów sprzedał Stocznie Gdańską Ukraińcom . Więc przestań bredzić

      • 34 7

    • Wiesz o czym piszesz?!

      Dzieciaku! Wiesz o czym piszesz? Tu niema mowy o stoczni, którą sprzedał Jaro z kolesiami. Stocznia o której mowa ma się dobrze. Oby Pinokio nie ostrzył sobie "zębów" na tę Stocznię.
      Bo przy zdolnościach jego i kolesiów to też potrafią rozpieprzyć.
      Bo to jest jedyna ich zdolność -Popsuć wszystko- W tym są mistrzami.

      • 27 5

    • O jakich inwestycjach mówisz bo coś mi to pachnie głęboką niewiedzą?

      • 12 3

    • Co człowieku opowiadasz!!

      • 8 1

    • Co Ty za bzdury wypisujesz?

      Od pięciu lat PiS chrzani o reaktywacji stoczni (państwowych - w Szczecinie, Gryfii, Marynarki Wojennej itd.) i poza tym chrzanieniem nic nie robi, zatrudnia kolesiów, kreuje sztuczne twory (MARS, stocznia w Radomiu), stocznie staczają się po równi pochyłej. Od pięciu lat budują promy, stępka leży od 4 lat, wtopione kilkanaście baniek, efekt zerowy. Poczytaj raporty NIKu - są w sieci - miażdżące. a remontowa to stocznia prywatna, radzi sobie sama od 30 lat i oby politycy trzymali się od niej jak najdalej. Kto go w ogóle tam wpuścił, żeby się lansował na cudzym sukcesie?

      • 25 1

    • Pierwszy z niszczycieli ORP Kormoran podpisano za rządu PO

      • 12 1

    • Hahaha

      Co ze stepka promu w Szczecinie ?

      Czy juz prom plywa ?

      Co ze 100 tys mieszkan dla mlodych ?

      Co z doplatami za energie ?

      Co z cenami paliwa ?

      Jeden opowiadal ze sa inne sposoby by potanialo .

      Nie koniecznie obnizka podatku i akcyzy .

      Efekt Paliwo ponad 6 zl za litr .

      Co z inflacja ?

      Co z cenami ?

      Dziekuje .

      Wybory wkrotce .

      • 14 1

    • No wlasnie

      Na jakim etapie budowa elektrowni jadrowej ?

      Zarzad budowy juz wybrany ?

      • 7 1

    • Prywatna

      Przepraszam on nic nie reanimuje to była prywatna stocznia Gsr która dobrze działa a reszta jak była w upadku tak jest bez zmian

      • 8 1

  • Prom ? (2)

    Jak ktoś nie wie to kupi tą informację. Ten prom na którym była konferencja to nie jest promem pełnomorskim tylko promem pasarzersko-samochodowym do kursowania między norweskimi wysepkami

    • 28 8

    • Ten prom akurat

      będzie pływał w Kanadzie (BC Ferries). A pasarzerów analfabetów Morsów na pokład nie będą wpuszczać.

      • 12 1

    • Do 3 klasy podstawówki

      Jak nie znasz języka to się nie wypowiadaj

      • 3 0

  • Nastepny

    W robieniu P&Ru to oni są w miarę operatywni - szkoda ze szczepienia im tak cienko wychodzą ze prowadzimy w statystykach zachorowań i zgonach na koronkę

    • 22 5

  • Coś o drodze Czerwonej też kiedyś wspominał i co?

    • 17 4

  • Skazanemu prawomocnym wyrokiem za kłamstwa raczej nie daje się wiary!

    • 28 7

  • stocznia

    a co tam w szczecińskiej słychac jak idzie budowa promu hucznie przed kilku latyposwieconego przez rządzących

    • 92 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane