• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezes Lotos Kolej jednocześnie zatrudniony u konkurencji

Robert Kiewlicz
12 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Anatol Kupryciuk (w środku) jest prezesem Lotos Kolej od maja 2017 r. Wcześniej związany był z PKP Cargo, największym konkurentem gdańskiej spółki. Z naszych informacji wynika, że dopiero kilka dni temu wypowiedział urlop bezpłatny poprzedniemu pracodawcy. Anatol Kupryciuk (w środku) jest prezesem Lotos Kolej od maja 2017 r. Wcześniej związany był z PKP Cargo, największym konkurentem gdańskiej spółki. Z naszych informacji wynika, że dopiero kilka dni temu wypowiedział urlop bezpłatny poprzedniemu pracodawcy.

Prezes Lotos Kolej był jednocześnie urlopowanym pracownikiem największego konkurenta swojej firmy, czyli PKP Cargo. Urlopu zrzekł się prawdopodobnie po naszych pytaniach w tej sprawie. Grupie Lotos ta sytuacja nie przeszkadza, PKP Cargo odmówiło nam komentarza.



Czy prezes firmy powinien być związany z konkurencją?

Przypomnijmy: w maju 2017 roku Lotos Kolej, czyli kolejowa spółka Grupy Lotos, zmienił cały zarząd. Pracę stracili wówczas prezes Henryk Gruca oraz wiceprezes Paweł Makurat. Zostali odwołani ponieważ odejścia wiceprezesa żądali pracownicy, prezes ucierpiał niejako przypadkiem.

W ich miejsce powołano Anatola Kupryciuka na stanowisko prezesa oraz Krzysztofa Wiktorowicza, na stanowisko członka zarządu. W marcu 2017 roku do zarządu dołączył jeszcze Maciej Piotrowski, na stanowisku drugiego wiceprezesa Lotos Kolej.

Anatol Kupryciuk to fachowiec od kolei: absolwent Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej, od 1981 r. związany z różnymi podmiotami grupy PKP. Bezpośrednio przed przyjściem do Lotos Kolej pracował jako dyrektor Biura Kierowania Przewozami w centrali PKP Cargo, a więc u największego konkurenta Lotos Kolej na rynku przewozów towarowych w Polsce.

Problem w tym, że - jak ustaliliśmy - od momentu powołania na stanowisko prezesa Lotos Kolej, Anatol Kupryciuk wciąż pozostawał pracownikiem PKP Cargo. W poprzedniej firmie otrzymał natomiast urlop bezpłatny.

O status zawodowy Kuprycniuka zapytaliśmy w PKP Cargo. Chcieliśmy wiedzieć, czy:

  • nadal jest on pracownikiem spółki,
  • na jaki okres udzielono mu urlopu bezpłatnego,
  • podczas trwania urlopu może podejmować zatrudnienie w innych firmach,
  • nie ma zakazu konkurencji?


PKP Cargo nabiera wody w usta

Odmówiono nam jednak odpowiedzi na te pytania.

- Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 ustawy Prawo prasowe przedsiębiorca jest obowiązany do udzielenia prasie informacji o swojej działalności, o ile na podstawie odrębnych przepisów informacja nie jest objęta tajemnicą lub nie narusza prawa do prywatności. Wskazany wyżej przepis ustawy nie znajduje więc zastosowania w niniejszej sprawie. Wobec powyższego PKP Cargo nie ma możliwości udzielenia odpowiedzi - poinformował Trojmiasto.pl Ryszard Jacek Wnukowski z Biura Prasowego PKP Cargo.
Grupa Lotos zaskoczona

W tej sytuacji o informację poprosiliśmy Grupę Lotos, stuprocentowego właściciela Lotos Kolej. Informacje o zatrudnieniu prezesa u konkurencji zaskoczyły pracowników GL, ale udało nam się uzyskać oświadczenie samego zainteresowanego, który wcześniej nie chciał o tym rozmawiać.

- Od dnia 17 maja 2017 świadczę pracę na rzecz spółki Lotos Kolej. Wobec powyższego nie prowadziłem żadnej aktywności na rzecz podmiotów konkurencyjnych. Od poprzedniego pracodawcy otrzymałem urlop bezpłatny, którego zrzekłem się zgodnie z oczekiwaniami zarządu Grupy Lotos SA - zadeklarował Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.
Pytania bez odpowiedzi

Nie udało nam się ustalić, kiedy prezes Lotos Kolej zrzekł się urlopu udzielonego mu przez PKP Cargo? Czy nastąpiło to tuż po objęciu funkcji w Lotos Kolej czy dopiero po przesłaniu przez nas pytań do PKP Cargo? Tego prezes nie chce ujawnić.

Także Grupa Lotos nie udzieliła nam informacji o tym jakie dokładnie były "oczekiwania zarządu" wobec szefa Lotos Kolej i kiedy zostały zrealizowane.

Pracownicy domagają się wyjaśnień

Ujawnieniem zawodowych zależności prezesa oburzone są związki zawodowe działające w Lotos Kolej.

- Jesteśmy zaskoczeni całą sprawą. Znaliśmy przeszłość naszego prezesa i ufaliśmy, że nie ma ona wpływu na dalszy rozwój naszej spółki - mówi Radosław Czerniak, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Transportu Kolejowego Grupy Lotos. - Ale w tej sytuacji trudno nam w to nadal wierzyć. W spółce wprowadzana jest nowa struktura i likwidowane są kolejne stanowiska, a prawie codziennie odchodzi z firmy kilkoro pracowników. W środę złożyliśmy w biurze zarządu Grupy Lotos pismo podpisane przez cztery związki zawodowe (ZZPTKGL, Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Ciągłego, Związek Zawodowy Inżynierów i Techników Grupy Lotos i Związek Zawodowy Obrony Pracowników w Grupie Lotos) wzywające zarząd do do pilnego spotkania z załoga w celu wyjaśnienia sytuacji w Lotos Kolej.
Lotos Kolej i PKP Cargo: najwięksi konkurenci

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej operator kolejowych przewozów towarowych, notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Lotos Kolej jest największą konkurencją PKP Cargo i wiceliderem rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem realizowanej pracy przewozowej. W 2003 roku spółka operowała sześcioma lokomotywami, dziś zarządza około stu elektro- i spalinowozami.

Jeszcze w 2015 roku spółka Lotos Kolej miał zadebiutować na warszawskiej giełdzie. Spekulowało się, że spółka pozyska partnera finansowego. Pojawiły się nawet propozycje od firm. Zainteresowanie wyrażała spółka PKP Cargo, do złożenia oferty szykowało się też CTL Logistics i OT Logistics.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • No i co za problem? (1)

    Kara za złamanie zakazu konkurencji i po sprawie. O ile taki miał podpisany w Lotosie...

    • 5 8

    • w pkp cargo zakaz konkurencji jest obowiązkowy.

      • 5 0

  • Józef Bąk był zatrudniony identycznie mało tego sam ze soba negocjował :) PKP i Lotos to firmy państwowe ten sam własciciel. (5)

    • 7 2

    • (4)

      Jak już to J. Bąk nie był zatrudniony w OLT tylko robił dla OLT analizy, wykresy itd. Umowa zlecenie. A tu mamy zatrudnienie na pełny etat.
      Mówi to panu coś?

      • 3 1

      • mówi (3)

        Lotos i pkp -> firmy państwowe,

        Olt ->firma prywatna, lotnisko->firma państwowa.

        Czyli ulubiona dla lumpenliberałów forma kręcenia kasiorki: Publiczne koszty, prywatne zyski.

        • 1 2

        • (2)

          Typowa odpowiedz za 50 gr Trolla Pisowskiego. Jak oni kradli to my też. Jak oni kręcili wałki to my też . tz TKM !!! . Anatol zatrudniony w PKP Cargo na wszelki wypadek zostawił sobie furtkę, jak by go odwołali z Lotosu. I teraz powstał dylemat co zrobić, jak to wytłumaczyć. To co że firmy państwowe. To nie mogą walczyć o klienta zewnętrznego? To po co Cargo chce przejąć Lotos ? Skoro i jedna firma i druga oddaje zyski do kasy państwowej? To wykosić swoich ?

          • 5 0

          • sugerujesz... (1)

            ...że ktoś coś ukradł? Lemingu, wam w przekrętach nikt nie dorówna. Zadłużyliście Polskę na wielokrotnie wyższe kwoty niż Gierek, a został po tym stadion i kilka rozgrzebanych autostrad. Wq**ia was, że koleś w stylu Misiewicza jest lepszy od waszych ekspertów takich jak vincent. To, co miało plajtować pod waszym światłym zarządem kwitnie pod zarządem "niekompetentnych pisiorów" . Kierownik z mniejszości etnicznej był mistrzem w rozwoju "lipy". Dość. Lądujecie na śmietniku historii. Tam wasze miejsce. Tam zgnijecie. O ponad 20lat za późno.

            • 0 4

            • Dzięki świetnym rządom panującej nam umiłowanej przez suwerena partii PiS masło podrożało z 3.20 do 6.49 czyli o 3.29 zł. Kupując 1 kostkę tygodniowo rocznie wydasz o 171,08 zł . A to tylko jedna kostka masła. A ile artykułów spożywczych podrożało?
              Inny przykład. Cena ON przed wyborami w 2015 wynosiła 3.20 dziś 4.40 . Różnica to 1.20. Tankując średnio 40 l 2 razy w miesiącu , w ciągu roku wydasz o 1152 zł wiecej. Naprawdę cisnie się na usta Panie PREZESIE z Nowogrodzkiej JAK ŻYĆ.
              ps. i nie pisać że mogę jeździć komunikacją miejską bo bilety też podrożały z 3 do 3.20 . Rok ma 365 dni odjąć wszystkie weekendy minus urlop i święta to da jakieś 300 dni w pracy. Codziennie potrzebujemy 2 biletów. czyli 6.40. różnica 40 groszy razy 300 daje nam 120 zł rocznie więcej . A ile nam dał pracodawca podwyżki w tym roku?

              • 2 0

  • Paradoksalnie,

    największymi szmatami najczęściej są ludzie piastujący jakieś intratne stanowiska. Czym większy majątek czy stanowisko, tym bardziej śmierdząca ludzka szmata. Polska klasyka.

    • 9 0

  • Takie są standardy w PiS. Kłamstwo i oszustwo to znak rozpoznawczy !

    • 9 1

  • Macie kapelana - pewnie się z tego wyspowiadali.... (1)

    • 6 0

    • Prezes

      Kapelana mamy swojego, co kościoła na pewno nigdy nie widział a na biurku ma dwa krzyże małe a trzeci duży na ścianie

      • 2 1

  • Jak można się zrzec? (1)

    Zgodnie z kodeksem pracy nie można się zrzec prawa do urlopu wypoczynkowego.

    • 3 1

    • On był na urlopie bezpłatnym. I też nie można się go zrzec, tylko jedynie rozwiązać umowę o pracę. Prezes chciał zabezpieczyć powrót do Cargo, jak przestanie być prezesem w LK. Można? Wszystko teraz można!!!

      • 8 0

  • Ja bym chętnie POrównal wszystkie

    stołki zajmowane przez Budynia . Mieszkania i konta zostawmy na póżniej.

    • 3 11

  • bezstronny

    To jest ewidentne złamanie prawa. W LK Prezes podpisał tzw "spadochron" w postaci umowy o zakazie konkurencji. Daje mu 12 miesięcy wynagrodzenie po zakończeniu zatrudnienia. Urlop bezpłatny nie rozwiązuje umowy o pracę. Więc prawo jest złamane. Zobaczymy co zrobi Zarząd GL.... Pewnie nic :)

    • 13 1

  • Tak właśnie działa dojna zmiana

    • 10 0

  • Taaaak, fachowiec od kolei...

    Jakiś kolejny nieudacznik z partyjnego nadania raczej. Stanowisko dzięki partii jednej czy drugiej, bo fachowości, jak widać, nie wystarczało na działanie z rozsądkiem i etycznie.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane