- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (17 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (107 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (89 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
Program 10+, czyli całkiem nowa rafineria
23 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Morski terminal przeładunkowy przy rafinerii już na półmetku
Grupa Lotos zakończyła wdrażanie programu 10+, okrzykniętego przez specjalistów największą inwestycją polskiej gospodarki XXI wieku. W poniedziałek odbędzie się oficjalna uroczystość kończącą ten proces. My już dziś proponujemy wycieczkę po "nowej rafinerii".
Na cały program 10+ składa się 50 różnych instalacji. Prace budowlane przy nich trwały trzy i pół roku. Zaangażowanych w projekt było 3500 ludzi z ponad 90 firm. Przepracowali łącznie niemal 14 mln roboczogodzin. Rozbudowa gdańskiej rafinerii w ramach tego przedsięwzięcia kosztowała 1,43 mld euro. Same liczby mówią o rozmachu i wielkości tej inwestycji.
O korzyściach z wdrożenia 10+ specjaliści z Lotosu mogą mówić długo. Najważniejsze jest jednak to, że instalacja pozwoliła zwiększyć nominalne moce przerobowe o 75 proc. i pogłębić przerób surowca do 10,5 mln ton. Do tego całość wpłynęła na głębszy przerób ropy, który pozwala na zwiększenie uzysku produktów wysokomarżowych - zwłaszcza oleju napędowego i paliwa lotniczego. Do tego, co bardzo ważne, dzięki nowym instalacjom można przerabiać różnorodne gatunki ropy naftowej, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności spółki.
Program 10+ przyniósł także korzyści w obszarze środowiska i ekologii, co jest szczególnie ważne dla mieszkańców Trójmiasta. Modernizacja zakładu wpłynęła m.in. na rozbudowę systemu odzysku oparów, biologicznego oczyszczania ścieków i wielu innych systemów zabezpieczeń. Szybciej i efektywniej wprowadzono do rafinerii najwyższe standardy i normy jakości paliw płynnych (Euro V), niektóre parametry norm wyprzedzają te aktualnie obowiązujące w Unii Europejskiej.