• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziób już jest, wodowanie w październiku

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (133)
  • Część kadłuba był transportowana barką.
  • Część kadłuba był transportowana barką.
  • Część kadłuba był transportowana barką.

Co to jest i dokąd płynie? Zadawali sobie pytanie mieszkańcy i turyści stojący w sobotę, 16 września, przy wejściu do Portu Gdańsk. Okazuje się, że mieli okazję obserwować transport ostatniego elementu kadłuba pierwszego promu dla polskiego armatora PŻM, powstającego w Gdańskiej Stoczni Remontowa i budowanego przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Duży blok był transportowany barką ze Stoczni Wisła, która jest podwykonawcą Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jest to ostatni element kadłuba, część dziobowa, promu zamówionego przez spółkę Promy Polskie do Polskiej Żeglugi Morskiej. Teraz kadłub jest scalany i prawdopodobnie jeszcze w październiku dojdzie do wodowana. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.



Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tys. ton.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.



Jakie promy powstają w Gdańsku?
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (133)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane