- 1 Czy 50 zł można nie oddać? (48 opinii)
- 2 Transport olbrzymiej suwnicy (37 opinii)
- 3 Minimalna stawka a wzrost wynagrodzenia (134 opinie)
- 4 Lepszy dojazd koleją do Portu Gdynia (168 opinii)
- 5 Zwolnienie pracowników będzie trudniejsze (71 opinii)
- 6 Fińska stocznia buduje dla Urzędu Morskiego (85 opinii)
Dziób już jest, wodowanie w październiku
Co to jest i dokąd płynie? Zadawali sobie pytanie mieszkańcy i turyści stojący w sobotę, 16 września, przy wejściu do Portu Gdańsk. Okazuje się, że mieli okazję obserwować transport ostatniego elementu kadłuba pierwszego promu dla polskiego armatora PŻM, powstającego w Gdańskiej Stoczni Remontowa i budowanego przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.
Duży blok był transportowany barką ze Stoczni Wisła, która jest podwykonawcą Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jest to ostatni element kadłuba, część dziobowa, promu zamówionego przez spółkę Promy Polskie do Polskiej Żeglugi Morskiej. Teraz kadłub jest scalany i prawdopodobnie jeszcze w październiku dojdzie do wodowana. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.
Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard.
Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tys. ton.
Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-09-19 07:04
Budowanie statków w Polsce (1)
Przykład budowy promu jest dowodem jak zle jest w przemyśle stoczniowym w Polsce. Kiedyś w stoczniach polskich
budowano duże ilości statków i okrętów. Np w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku oprócz okretów
wojennych budowano wiele innych statków. Rocznie budowano 30 i więcej jednostek. Podobnie w innych Polskich
rozwiń...Przykład budowy promu jest dowodem jak zle jest w przemyśle stoczniowym w Polsce. Kiedyś w stoczniach polskich
budowano duże ilości statków i okrętów. Np w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku oprócz okretów
wojennych budowano wiele innych statków. Rocznie budowano 30 i więcej jednostek. Podobnie w innych Polskich
stoczniach w Gdyni, Szczecinie i in. Dziś zbudowanie jednej jednostki to święto i co ciekawe w stoczni która buduje
nie ma dużej ilości pracowników stąd konieczne są zlecenia budowania bloków jednostek przez różne zewnętrzne
spółki czy dawne stocznie. Według mnie w Polsce powinno przystąpić do odnowy przemysłu stoczniowego.
Niestety nie będzie to łatwe bo trzeba zorganizować szkoły zawodowe i średnie oraz odnowić istnienie Wydziałów
Budowy Okrętów zarówno w Gdańsku jak i Szczecinie. Mam nadzieję, że tak się stanie , chociaż będzie to trwało
kilka lat by Polska wróciła do budowania jednostek pływąjacych.- 16 11
-
2023-09-19 10:11
"Podobnie w innych Polskich
rozwiń..."
Trochę nieudana próba kopiowania komentarza spod innego artykułu. Poproszę o dalszą część ;)- 4 2
-
2023-09-18 14:36
Ciekawe co stało się ze słynną stępką (14)
Ktoś wie?
- 49 10
-
2023-09-18 14:52
Zezłomowana (3)
2 Pln. za kilogram.
- 23 7
-
2023-09-19 07:44
Tusk zamknął stocznię w Gdyni I Szczecinie (2)
Statki mają budować Niemcy
- 6 16
-
2023-09-20 07:04
Pis Stocznie i kopalnie likwidowal... ostatnia chyba w Swinoujsciu
- 2 1
-
2023-09-20 07:41
Te pislamista... przegapiłeś
03.12.2020
Stocznia w Świnoujściu do likwidacji. "Odbudowa" polskich stoczni to bolesna porażka rządu
Stocznia Gryfia sprzedaje swój zakład w Świnoujściu i daje wypowiedzenia 200 pracownikom.
Jedna z ostatnich którą PiS likwidował- 2 1
-
2023-09-18 17:18
Brudziński, Smoliński i Jaworski wzięli
- 21 5
-
2023-09-19 05:31
a POlitycy przekonuja nas, ze promow nie buduja (6)
Jakies 2 tygodnie temu w tygodniku POlityka byl artykul o tym, ze promow nie buduja... a tutaj prosze. Stocznia w Gdansku daje rade. Ciekawe, ze w Szczecinie nic nigdy sie nie udaje. Tam nawet lotnisko ma 3 loty dziennie. Moze to problem ludzi tam mieszkajacych
- 6 7
-
2023-09-19 08:20
A ile z Pislotniska Radom?
I jak tam stocznia w Radomiu?
- 5 4
-
2023-09-19 08:52
A jaka jest różnica? Stocznia w Szczecinie jest państwowa, a ta w Gdańsku jest prywatna.
- 5 1
-
2023-09-19 09:46
(3)
W krainie Jojo Brudzińskiego? Rzeczywiście ciekawe, że nic im się nie udaje...
- 2 0
-
2023-09-20 07:45
Nic sie nie udaje ale w ekipie Tuska (2)
Przeczytaj geniuszu wywiad z prezydentem Swinoujscia, ktory to popiera PO i generalnie nie jest zwolenikiem PiS, dzieki komu powstal tam tunel na, ktory mieszkancy czekali 50 lat. Wkleje ci zebys nie musial szukac,:
Prezydent Świnoujścia zresztą nawet nie próbuje tego ukrywać. Gdyby nie Joachim Brudziński, który był ministrem,Przeczytaj geniuszu wywiad z prezydentem Swinoujscia, ktory to popiera PO i generalnie nie jest zwolenikiem PiS, dzieki komu powstal tam tunel na, ktory mieszkancy czekali 50 lat. Wkleje ci zebys nie musial szukac,:
Prezydent Świnoujścia zresztą nawet nie próbuje tego ukrywać. Gdyby nie Joachim Brudziński, który był ministrem, marszałkiem, poseł, europosłem, to podejrzewam, że byśmy dalej sobie gadali, że trzeba budować tunel mówił prezydent na sesji rady miasta. To nazwisko, abstrahując od wszystkiego innego, w przypadku tunelu zapisze się złotymi zgłoskami dodał prezydent miasta.
Przeczytaj sobie cala historie jak to za PO Donald powiedzial, ze budowa tego tunelu jest za droga. Generalnie inwestowanie w wojewodztwo zachodniopomorskie sie nie oplaca- 0 3
-
2023-09-20 11:20
(1)
Bredzisz, co wziąłeś?
- 1 0
-
2023-09-20 18:38
Bredzi bo pisowski bełkot , to bredzenie .
- 0 0
-
2023-09-19 06:34
będzie eksponatem w muzeum im. sasina
- 6 5
-
2023-09-19 06:53
Gnije sobie schowana
A potem się zrobi protokół zniszczenia.
- 5 4
-
2023-09-19 05:36
(5)
Ten statki powinny byz zamówione 8 lat temu ale PiS pierwotnie na sile zamówił je stoczni w Szczecinie. Tam przez kilka lat zbudowano tylko stepke a wydano miliony. Konkurencja zamawia tego typu statki w Chinach gdzie jest około 30 procent taniej. Ale ze tym przypadku rzad dokłada pieniądze Polaków to nikt o koszty sie nie martwi.
- 22 15
-
2023-09-19 07:40
(1)
Akurat w całej swojej antypatii do obecnych rządzących uważam, że trzeba się cieszyć z tego, że te statki zostaną wybudowane u nas. Ogromny zastrzyk finansowy dla branży, a proszę mi wierzyć, że polscy specjaliści stoczniowi cieszą się dużą renomą na całym Świecie. To miła odmiana od traktowania naszego kraju jako montowni/ew. klepaczy excelowych
Akurat w całej swojej antypatii do obecnych rządzących uważam, że trzeba się cieszyć z tego, że te statki zostaną wybudowane u nas. Ogromny zastrzyk finansowy dla branży, a proszę mi wierzyć, że polscy specjaliści stoczniowi cieszą się dużą renomą na całym Świecie. To miła odmiana od traktowania naszego kraju jako montowni/ew. klepaczy excelowych itp. strategii wykorzystywania taniej siły roboczej. Wspomnieć tak na marginesie należy, że niejednokrotnie te 30% tańsze chińskie statki odwiedzają europejskie stocznie jeszcze przed rozpoczęciem eksploatacji. W Chinach to można budować masowce, tankowce....
- 7 1
-
2023-09-19 08:56
Fakt. Miło, że coś drgnęło w branży. Ale całe wyposażenie i tak przyjedzie w kontenerach z zagranicy. Od radaru do całego wyposażenia maszyny. Chociaż chciałbym się mylić.
- 0 0
-
2023-09-19 12:55
(2)
Miały być zbudowane w Szczecinie kilka lat temu ... Jeszcze wcześniej niż za PiS, ale niestety ktoś zamknął stocznie . A kto ? polecam wyguglować
- 2 3
-
2023-09-19 13:34
PiS! W Świnoujściu też zlikwidowali
Gdańską ruskim sprzedali potem ogłosili sukces odkupując
- 0 1
-
2023-09-20 07:36
Oczywiscie zrobil to Donald i jego ekipa
Wg raportu NiK stocznie w Gdyni i Szczecinie zostaly zamkniete poniewaz Pan Aleksander Grad - minister w rzadzie Donalda tuska nie odwolal sie od decyzji komisji europejskiej nakazujacej zwrocic pomoc publiczna. W tym czasie niemiecki rzad wspomogl swoje stocznie i przemysl motoryzacyjny miliardami euro...
Informacje mozna znalezc w google w 30 sekund- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.