• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziób już jest, wodowanie w październiku

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (133)
  • Część kadłuba był transportowana barką.
  • Część kadłuba był transportowana barką.
  • Część kadłuba był transportowana barką.

Co to jest i dokąd płynie? Zadawali sobie pytanie mieszkańcy i turyści stojący w sobotę, 16 września, przy wejściu do Portu Gdańsk. Okazuje się, że mieli okazję obserwować transport ostatniego elementu kadłuba pierwszego promu dla polskiego armatora PŻM, powstającego w Gdańskiej Stoczni Remontowa i budowanego przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Duży blok był transportowany barką ze Stoczni Wisła, która jest podwykonawcą Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jest to ostatni element kadłuba, część dziobowa, promu zamówionego przez spółkę Promy Polskie do Polskiej Żeglugi Morskiej. Teraz kadłub jest scalany i prawdopodobnie jeszcze w październiku dojdzie do wodowana. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku. Budowa drugiej jednostki rozpoczęła się w marcu tego roku.

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.



Promy są produkowane i montowane przez Gdańską Stocznię Remontowa, ale z wielu sekcji i bloków powstających przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard.

Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tys. ton.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.



Jakie promy powstają w Gdańsku?
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 

Miejsca

Opinie (133) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Prośba (3)

    Uprzedzicie o wodowaniu? Chciałabym zobaczyć, a zazwyczaj informacje pojawiają się po fakcie...

    • 30 2

    • Wodowanie

      Widowiska nie będzie. Promy nie są budowane na pochylni a na doku.

      • 12 1

    • (1)

      Będzie wodowany z doku.. dok będzie schodził pod wodę pewnie z pół dnia bo będą balastować tyle że z nabrzeża tego nie zobaczycie ponieważ baszty doku są wysokie

      • 2 1

      • Będzie schodził bez balastowania

        • 0 0

  • To ten prom ze Świnoujścia (4)

    • 10 7

    • Tak, złodziej trampek Jojo Bredziński oczyścił z rdzy

      • 9 5

    • dobrze, że nie niszczyciel z Radomia (2)

      • 8 5

      • Za tusk to były promy (1)

        A nie zaraz, żaden

        • 3 3

        • Za PiS na razie tez nie ma.... a to juz 8 lat pisuaru

          • 0 0

  • (3)

    Przed wyborami dali ochłap... kto pracuje albo pracował na stoczni wie co tam się dzieje... koniec jest bliski większość to dziadki za przeproszeniem którzy mają jeszcze rok dwa do emerytury ..... żeby tokarz z 30mletnim doświadczeniem miał na rękę 28 zł. ?:D

    • 22 43

    • Masz rację, większość pracowników jest już stara, prawie emerytura. Co do wynagrodzeń to nieprawda. Wynagrodzenie netto przekracza zawsze 5000 zł. Takie realnie wynagrodzenie jest obecnie na stocznich. Rzeczywiście brakuje ludzi do pracy.

      • 10 3

    • 28zet x 184 godziny=5100netto!.

      • 8 1

    • Nie denerwuj się

      jak zamkną tych z pisuaru w kryminale, to może ich tam skierują do pracy za michę ryżu?

      • 4 4

  • Po co oni to tutaj budują? (11)

    Przecież można w Hamburgu zamówić gotowy prom.

    • 28 42

    • Nie warto ironizować bo elektorat PO weźmie dosłownie (1)

      • 20 13

      • a co ? jednak pis kłamie - jak się im nie wierzy to się na nich głosuje ...kasa z KPo płynie , CPK kwienie ...a nie własnie ruszyliśmy ....po 8 latach dojenia budżetu - weź ty tych swoich nieucdaczników i jedźcie do Niemiec na wycieczkę liznąć świata choć tyle z was pożytku - może gdzieś na żetoniarzy was przyjmą

        • 9 16

    • Hamburg już nie zbuduje promu (6)

      Nie ma stoczni ani ludzi

      • 13 1

      • To Rostock (5)

        Ważne że w Niemczech

        • 8 5

        • W Niemczech też nie mają ludzi do roboty. (3)

          • 3 2

          • #AferaWizowaPiS

            bo im Wawrzyk podebrał

            • 3 2

          • Wpuścili 2 miliony inżynierów (1)

            • 2 1

            • Polacy jak żydzi... też wpuszczają ale tylko za kasę.

              W formie pomocy

              • 1 0

        • Ważne że w Niemczech...

          Tam fajne auta robią... nawet żont je lubi

          • 2 2

    • piS "rzońdzi" wię raczej rosyjskie stocznie

      Mogliby odwiedzać swoich mocodawców

      • 3 2

    • Albo we Włoszech, pisbolcu... prawda?

      04/2023
      Wizyta polskiej delegacji w stoczni Cantiere Navale Visentini na północy Włoch. Tam zwodowano kadłub promu budowanego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

      Członkowie polskiej delegacji z wiceministrem infrastruktury Grzegorzem Witkowskim, prezesem PŻB Andrzejem Madejskim oraz kołobrzeskim posłem Prawa i Sprawiedliwości Czesławem Hocem, zapoznali się z etapami inwestycji i zobaczyli zwodowany kadłub przy stoczniowym nabrzeżu.

      • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Ciekawe co stało się ze słynną stępką (14)

    Ktoś wie?

    • 50 11

    • Zezłomowana (3)

      2 Pln. za kilogram.

      • 23 7

      • Tusk zamknął stocznię w Gdyni I Szczecinie (2)

        Statki mają budować Niemcy

        • 7 16

        • Pis Stocznie i kopalnie likwidowal... ostatnia chyba w Swinoujsciu

          • 2 2

        • Te pislamista... przegapiłeś

          03.12.2020

          Stocznia w Świnoujściu do likwidacji. "Odbudowa" polskich stoczni to bolesna porażka rządu
          Stocznia Gryfia sprzedaje swój zakład w Świnoujściu i daje wypowiedzenia 200 pracownikom.

          Jedna z ostatnich którą PiS likwidował

          • 2 1

    • Brudziński, Smoliński i Jaworski wzięli

      • 21 5

    • a POlitycy przekonuja nas, ze promow nie buduja (6)

      Jakies 2 tygodnie temu w tygodniku POlityka byl artykul o tym, ze promow nie buduja... a tutaj prosze. Stocznia w Gdansku daje rade. Ciekawe, ze w Szczecinie nic nigdy sie nie udaje. Tam nawet lotnisko ma 3 loty dziennie. Moze to problem ludzi tam mieszkajacych

      • 6 7

      • A ile z Pislotniska Radom?

        I jak tam stocznia w Radomiu?

        • 5 4

      • A jaka jest różnica? Stocznia w Szczecinie jest państwowa, a ta w Gdańsku jest prywatna.

        • 5 1

      • (3)

        W krainie Jojo Brudzińskiego? Rzeczywiście ciekawe, że nic im się nie udaje...

        • 2 0

        • Nic sie nie udaje ale w ekipie Tuska (2)

          Przeczytaj geniuszu wywiad z prezydentem Swinoujscia, ktory to popiera PO i generalnie nie jest zwolenikiem PiS, dzieki komu powstal tam tunel na, ktory mieszkancy czekali 50 lat. Wkleje ci zebys nie musial szukac,:

          Prezydent Świnoujścia zresztą nawet nie próbuje tego ukrywać. Gdyby nie Joachim Brudziński, który był ministrem, marszałkiem, poseł, europosłem, to podejrzewam, że byśmy dalej sobie gadali, że trzeba budować tunel mówił prezydent na sesji rady miasta. To nazwisko, abstrahując od wszystkiego innego, w przypadku tunelu zapisze się złotymi zgłoskami dodał prezydent miasta.

          Przeczytaj sobie cala historie jak to za PO Donald powiedzial, ze budowa tego tunelu jest za droga. Generalnie inwestowanie w wojewodztwo zachodniopomorskie sie nie oplaca

          • 0 3

          • (1)

            Bredzisz, co wziąłeś?

            • 1 0

            • Bredzi bo pisowski bełkot , to bredzenie .

              • 0 0

    • będzie eksponatem w muzeum im. sasina

      • 6 5

    • Gnije sobie schowana

      A potem się zrobi protokół zniszczenia.

      • 5 4

  • MS ... co za badziew. Oni jeszcze coś budują?

    • 3 20

  • W dziób to można zarobić... (1)

    • 4 6

    • Takimi tekstami na pewno.

      • 0 0

  • Prom (2)

    W tej chwili ten prom już jest za mały, konkurencja eksploatuje promy o linii ładunkowej rzędu 4500-4700 metrów.
    Trzeba uważać żeby nie pokleili go taśmą do wodowania tak jak to było z lodołamaczem w Szczecinie.

    • 14 42

    • nie bojaj sie,zadbaj o zagospodarowanie wiecznej stepki!,zlac to Jaworskiemu i Smolinskiemu maja wprawe.

      • 9 5

    • Ty byś zbudował lotniskowiec - a potem narzekał ze nikt biletów nie chce kupować/

      • 0 0

  • Nie ma szans aby pierwszy prom skończyli (7)

    do końca 2024. Wodowania w październiku także nie będzie. Mierzmy siły na zamiary. Już widać, że budowa tej jednostki przerasta możliwości produkcyjne Remontowej.

    • 9 36

    • Sorry panie ministrze

      Nie damy się nabrać na Twoje żarty z tyłu wyjęte.

      • 4 0

    • Tusk wściekły (4)

      Jedyna stocznia, której nie udało mu się zlikwidować

      • 8 12

      • PAN (2)

        Pan TUSK

        • 2 9

        • Panu to on marynarke (1)

          PO pijaku zakładał

          • 7 4

          • Ale łupieżu gnomowi nie strzepywał z marynarki jak pislamentarzyści ruskowi

            Fleja narodowa

            • 4 2

      • Pis stocznie i kopalnie likwidował

        03.12.2020

        Stocznia w Świnoujściu do likwidacji. "Odbudowa" polskich stoczni to bolesna porażka rządu
        Stocznia Gryfia sprzedaje swój zakład w Świnoujściu i daje wypowiedzenia 200 pracownikom.

        Jedna z ostatnich którą PiS likwidował

        • 5 4

    • Hu

      Masz pojęcie ci*lu

      • 0 0

  • W Szczecinie ówczesny minister Morawiecki (1)

    święcił stępkę. W świetle jutiterów i mediów. Potem ową stępkę wystawiano na przetargu dla złomiarzy. Tak dla przypomnienia, po 2015 roku.

    • 22 10

    • Tak dla przypomnienia

      Tusk zamykał stocznie a teraz próbuje się je odbudować, nieraz z niczego jak w Szczecinie. Ale ludzie Twojego pokroju potrafią tylko szydzić i drwić. Dosłownie cieszą się jak coś nie wyjdzie lub się opózni. Loża szydercow śmieje się z tych którzy coś próbują robic. Widzisz różnicę?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane