• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do sprzedaży Lotosu. Spółki z Grupy pod młotek

Robert Kiewlicz
12 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen. Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen.

Zarząd Lotosu przyjął kierunkową akceptację działań wewnątrzorganizacyjnych. Oznacza to przygotowania do spełnienia środków zaradczych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w lipcu 2020 r. To warunek niezbędny do przeprowadzenia fuzji z PKN Orlen. W najbliższym czasie sprzedane mogą zostać aktywa spółek Grupy Lotos.



Co sądzisz o sprzedaży Lotosu Orlenowi?

- W celu zapobieżenia wystąpieniu negatywnych skutków planowanej koncentracji dla konkurencji na rynkach prowadzonej działalności, Komisja Europejska wydała zgodę warunkową na koncentrację, to znaczy zgodę uzależnioną od realizacji środków zaradczych, które obejmują zobowiązania o charakterze strukturalnym oraz behawioralnym, odnoszące się do struktury oraz polityki przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji - czytamy w komunikacie Grupy Lotos. - W celu realizacji środków zaradczych powinny zostać zawarte umowy warunkowe zbycia określonych aktywów i spółek z grupy kapitałowej spółki.

Zbycie aktywów i spółek Lotosu



Zbycie aktywów i spółek nastąpi pod warunkiem, że umowy oraz nabywcy zostaną zaakceptowani przez Komisję Europejską oraz dojdzie do przejęcia przez PKN Orlen - bezpośrednio lub pośrednio - kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Realizacja środków zaradczych w obszarze produkcji i sprzedaży hurtowej paliw wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi. Realizacja obydwu wyżej wymienionych działań wymaga szeregu zgód korporacyjnych, w tym zgód Walnego Zgromadzenia Spółki.

Reorganizacja w Grupie Lotos



Wdrożenie ustalonego modelu realizacji środków zaradczych wymaga podjęcia przez Lotos szeregu działań reorganizacyjnych przed ostateczną decyzją dotyczącą przejęcia kontroli nad spółką przez PKN Orlen obejmujących m. in.:

  • wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos składającej się z aktywów rafineryjnych i wniesienie jej aportem do Lotos Asfalt Sp. z.o.o. (której jedynym wspólnikiem jest Lotos)
  • transfer udziałów w spółce Lotos Biopaliwa ze spółki Lotos Terminale do Lotos SA
  • transfer udziałów w spółce Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale;
  • transfer aktywów logistycznych spółki Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • (8)

    Nie mogę patrzeć na tych amatorów i ignorantów z PiS w wielu dziedzinach w tym ekonomii. Nieudacznika Morawieckiego i Niedzielskiego i całej reszty covidowych paranoików ale przejęcie Lotosu przez Orlen jest niestety dobrym ruchem z wielu punktów widzenia. Niestety ale z całym szacunkiem do czytelników to jesteście za krótcy merytorycznie, żeby podjąć polemikę dlaczego tak jest. Musicie mi uwierzyć, że Polska na tym zyska.

    • 21 102

    • Ok. To teraz napisz dlaczego to dobry ruch.

      • 10 1

    • Trol na usługach

      • 7 1

    • Ty! Długi i merytoryczny!! Durny niestety jesteś jak pisowska noga!!! Mądrala po studiach w pierdziszewie!!!!

      • 6 1

    • Musimy Ci uwierzyć? Serio?

      A kim Ty jesteś że musimy?

      • 6 1

    • Księgowa z Pcimia

      Z jakiegoś tam plastu, czy plastiku, to też dla dobra Polski?

      • 8 1

    • Może by i było, ale na pewno nie na tych warunkach (1)

      jakich zażądała UE na złość PiS, który ma w zwyczaju wygrywać w Brukseli 1:27

      • 5 1

      • I to jest ciekawe, że Uni nas tak blokuje byśmy tego nie robili. O czyje interesy chodzi?

        • 0 0

    • Rachunek jest bardzo prosty, panie niby nie mogacy patrzec na swoich idoli.

      Obecnie Polska jest wklascicielem 80% ze 100% Lotosu. Po zakonczeniu operacji umacniania Polski, czyli prywatyzowania Lotosu, Polska bedzie wlascicielem 50% z juz tylko 50% obecnego Lotosu. I te wlasnie resztki przejmie Orlen, w ktorym Polska ma zaledwie 30% udzialow. Czyli zamiast dzisiejszych 80% Lotosu, po wszystkim Polska bedzie wlascicielem 8% dzisiejszego Lotosu. Kto mi wyjasni, co konkretnie na tym Polska zyskuje, ten wkrotce bedzie co najmniej ministrem w prawdziwie polskim rzadzie zdrajcow Polski.

      • 7 1

  • chodzi o dobro Polski które ma wartość nadrzędną nad dobro Gdańska (5)

    • 12 92

    • Spierd...pospiesznie sie oddal -prosze cie!!!! (1)

      • 11 2

      • To ta miłość PO. Hehe a z pisowcow się śmiejecie. Jedni drugich warci.

        • 1 0

    • to jest szkoda Polski (1)

      rozparcelowuje się i sprzedaje firmę, gdzie skarb państwa ma większość, by firma, w której ma mniej niż 30% urosła o połowę wartości rozparcelowanej firmy? - co nie pozwala jej na nic nowego na arenie międzynarodowej? jednocześnie osłabiając jeden z silniejszych gospodarczo regionów kraju? Skarb Państwa tylko na tym traci.

      • 7 3

      • Teraz mówienie orozpalcelowaniu. A na naszym podwórku gepec, saur to co. A i na Gait były przymiarki by prywatyzować. To tylko polityczne przepychanki a nie na faktyczne obawy o losy Lotosu

        • 0 3

    • Lecz sie pisowski psie

      • 3 1

  • wróżka-zębuszka!!! (3)

    Włosy jeżą mi się na głowie na samą jak to czytan, na myśl tego co dzieje się za po, pis obajtki z Pcimia itd. Straceni jedni i drudzy w następnych wyborach-przejdzie Hołownia i figa z makiem-innym dziękujemy, tak będzie!Gdybym była młoda wyemigrowałabym z tego kraju przez te 2 partie!pozdrawiam

    • 52 8

    • Pesel to tylko ciąg cyfr! Już jedź! (1)

      • 1 3

      • A Ty za nią.

        I nie wracaj.

        • 3 0

    • Tak emigracja to dobry pomysl, ale gdzie wyjezdzac w obecnych czasach?

      Wszedzie jest podobnie zle

      • 0 1

  • PIS (2)

    Wszyscy zachłysnęli się Pisem, jaki dobry i wspaniały, to teraz macie, trzeba była myśleć wcześniej i iść na wybory, teraz już za późno, Polska już się nie odbuduje za najbliższe 30 lat.

    • 72 10

    • Realizuje sie ruski scenariusz IVRP

      Tu nie chodzi o to aby tworzyc. Tylko niszczyc. To Targowica!

      • 21 2

    • Może i się zachłysnęli PIS-em, ale żadne ugrupowanie opozycyjne nie potrafiło wypracować i zachęcająco przedstawić atrakcyjnego, spójnego, pozytywnego programu, który zyskałby szerokie poparcie społeczne. Działania polegające na ciągłych akcjach anty-PIS i krzykliwych manifestacjach ulicznych o wyraźnie lewicowym profilu nie były i nie są wystarczającym argumentem za oddaniem głosu na obecną opozycję przez szeroko pojęty elektorat (mogą nawet do tego zniechęcać). Niestety opozycja nie potrafi zachęcić do siebie nieprzekonanych, jej działania trafiają tylko do "swoich" (ciągłe przekonywanie już dawno przekonanych). Aktualne poparcie społeczne i podziały polityczne są dość stabilne, dające PIS-owi ok. 30% stałego elektoratu i dalsze, w miarę pewne rządy. Zmianę sytuacji może spowodować jakiś bardzo poważny błąd rządzących (na miarę sytuacji w 1970 i 1980 roku) lub stworzenie nowej jakości politycznej po stronie opozycji (na miarę utworzenia Platformy Obywatelskiej przez Tuska-Płażyńskiego-Olechowskiego).

      • 2 2

  • (1)

    kolego spokojnie z tej fuzji guzik bedzie

    • 22 12

    • Amen

      Daj Boże, żeby te słowa się spełniły.

      • 7 2

  • Tusk chciał sprzedać Lotos Rosjanom, mógł to zrobić byłby spokój (2)

    • 12 63

    • Ty to wiesz czy powtarzasz za innymi jak d**il?

      • 4 1

    • Teraz sprzedadzą

      i będzie spokój

      • 1 1

  • Polska nierządem stoi!

    • 40 6

  • Pcimskie przejmowanie Lotosu - przez kryształy pisowskie . ez k

    • 47 3

  • Przecież do dramat dla prężnej Rafinerii Gdańskiej! np. przedaż 300 stacji paliw i 30% udziałów! (4)

    Stacje i udziały zakupią zagraniczne firmy (pewnie z Rosją powiązane)- do dramat dla Polski! Co ten Orlen wyprawia!!!

    • 66 8

    • Wyprawia to co zawsze bylo wazne, zdusic waznosc gdanska w polsce

      • 3 1

    • a mówią o repolonizacji

      • 1 1

    • gdzie ona niby prężna

      Taka przechowalnia dla swoich z po

      • 1 0

    • Nie 300 stacji a prawie 400...stu.

      • 1 0

  • i dobtrze najdroższe paliwa w regionie... (3)

    teraz możecie mnie minusować mimo, że nie lubię pisiorów

    • 12 48

    • wszystkie paliwa w regionie są z lotosu (1)

      nawet te "zagraniczne" kiedyś shell tylko swoje wysokooktanowe sprowadzał, już dawno nie, nie opłaca się, łatwiej kupić na miejscu od lotosu. tak samo jak lotos i inni kupują od Orlenu na południu. tak działa biznes.

      • 5 2

      • nieprawda

        Polska sprowadza dużo gotowych paliw przez terminale w Gdyni i Gdańsku

        • 0 1

    • I bedzie jeszcze drozej po fuzji patrz energa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane