• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyspieszenie budowy terminalu gazowego w Gdańsku

Robert Kiewlicz
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Przyspieszenie budowy terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej zapowiedział w mediach wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Inwestycja ta znalazła się na tzw. przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej. Operator przesyłowy gazu Gaz-System - odpowiedzialny za terminal - zakłada, że jeszcze w 2022 r. zawrze pierwsze umowy na regazyfikację. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane na 2027-2028 r.



Milion euro na projekt terminalu LNG w Gdańsku



Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:

Program zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, a także do świadczenia usług dodatkowych. W ramach programu planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie.

Celem programu FSRU jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.

Schemat terminalu LNG typu FSRU. Schemat terminalu LNG typu FSRU.

Regazyfikacja LNG w Gdańsku. Pływający terminal



Terminal FSRU ma być przystosowany do prowadzenia regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Ponadto zakładana jest jeszcze możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.

Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu



Terminal zapewni możliwość rozładunku LNG z maksymalną łączną ratą rozładunkową
9 tys. m sześc. LNG/h. W ramach usług dodatkowych operator terminalu rozważa możliwość świadczenia usług przeładunku LNG na mniejsze jednostki (statki o pojemności od ok. 1 tys. do 30 tys. m sześc. LNG) oraz bunkrowania statków.

Część offshore inwestycji składa się z:

  • pływającej jednostki FSRU wraz z częścią morską (offshore) łączącej terminal FSRU z Krajowym Systemem Przesyłowym,
  • zaprojektowania i wybudowania infrastruktury umożliwiającej zacumowanie jednostki i odbiór gazu po regazyfikacji z jednostki, wraz z infrastrukturą rozładowczą i systemami towarzyszącymi,
  • zaprojektowania i wybudowania gazociągu podmorskiego łączącego ww. infrastrukturę z systemem przesyłowym,
  • zaprojektowania i wybudowania nowej lub rozbudowy istniejącej infrastruktury lądowej, która zapewni możliwość odbioru gazu z terminalu i rozprowadzenia go w krajowym systemie przesyłowym.

Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa co najmniej nowych gazociągów przesyłowych. Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa co najmniej nowych gazociągów przesyłowych.

Nowe gazociągi i infrastruktura na lądzie



Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa nowych gazociągów przesyłowych. Aktualne prace obejmują trzy inwestycje: gazociąg Kolnik - Gdańsk o długości ok. 35 km, gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

Terminal LNG na Zatoce Gdańskiej. Jest decyzja, nie ma konkretów



Projekt FSRU został uwzględniony na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (tzw. lista PCI, ang. Projects of Common Interest), opublikowanej w marcu 2020 r. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja wpisuje się w założenia polityki energetycznej kraju oraz w cele klimatyczne Unii Europejskiej.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (126)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane