Rekordowy wynik Naftoportu

Najnowszy artukuł na ten temat

Poszukiwany nowy prezes Naftoportu. Ruszył konkurs

W 2019 roku spółka Naftoport przeładowała 16,8 mln ton ropy i paliw.
W 2019 roku spółka Naftoport przeładowała 16,8 mln ton ropy i paliw. fot. Kacper Kowalski / KFP

W roku 2019 Naftoport osiągnął rekordowy wynik przeładunkowy. W gdańskim terminalu spółki obsłużono 304 zbiornikowce i przeładowano blisko 17 mln ton ropy naftowej i paliw ciekłych, przekraczając dotychczasowy rekord z 2018 roku (14,9 mln ton).



Przypomnijmy, że w drugiej połowie kwietnia do polskiego systemu przesyłowego trafiła skażona chlorkami organicznymi ropa, która jest bardzo niebezpieczna dla wrażliwych systemów rafineryjnych.


Zanieczyszczona ropa naftowa z Rosji



PERN na wniosek klientów zatrzymał tłoczenie rurociągiem "Przyjaźń". Wznowienie tłoczenia w niepełnym wymiarze nastąpiło dopiero 9 czerwca 2019. W tym czasie PERN na bieżąco obsługiwał rafinerię, przekazując surowiec z zapasów oraz dostarczany drogą morską poprzez Naftoport. Klienci na stacjach paliw nie odczuli tej sytuacji.


Ropa tankowcami zamiast rurociągiem Przyjaźń



Tylko maju 2019 roku, kiedy nie odbywały się dostawy surowca poprzez rurociąg "Przyjaźń", Naftoport przeładował 2,2 mln ton ropy naftowej, podczas gdy w poprzedzającym okresie średnio w miesiącu rozładowywane było około 1 mln ton tego surowca. Dodatkowo przez 46 dni unieruchomienia rurociągu "Przyjaźń" Naftoport przyjął 51 zbiornikowców, czyli o 13 więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej.

Naftoport w całym 2018 roku przeładował 14,9 mln ton ropy i paliw. Firma obsłużyła w tym czasie 314 statków, z czego jedną trzecią stanowiły duże zbiornikowce przekraczające 80 tys. ton.

Naftoport wykonuje przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych w gdańskim porcie. Infrastruktura terminalu przeładunkowego Naftoportu obejmuje pięć stanowisk przeładunkowych o łącznym potencjale 40 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych rocznie. Naftoport należy do grupy kapitałowej Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych PERN. PERN posiada 66,66 proc. akcji gdańskiego Naftoportu, pozostałymi udziałowcami są: PKN Orlen (17,95 proc.), Grupa Lotos (8,97 proc.), Port Północny (3,85 proc.), Skarb Państwa (1,28 proc.) i J&S (1,28 proc.).

Opinie (30) 2 zablokowane

  • "Skażona ropa jest bardzo niebiezpieczna dla wrażliwych systemów rafineryjnych"

    Potwierdzam, że brzuch boli i są wzdęcia.

    • 19 10

  • szkoda (1)

    takie firmy w ogolen ie powinny istniec, tak samo ta firma co jak sie jedzie na westerplatte co spala smieci z zagranicy

    • 5 37

    • o czym mówisz głąbasie ???

      • 19 1

  • czekam na lawinę komentów o rzekomej wyższości elektryków nad ropą (2)

    popcorn już przygotowany.

    • 15 5

    • elektryki na pole golfowe się nadają

      tylko mocna benzyna lub hybryda

      • 3 1

    • Elektrykom słabo płacą

      W niektórych firmach permanentnie nieobsadzone wakaty. Coooo, nie o takich elektryków chodzi?

      • 1 0

  • Rekord rekordem, ale syf z wód balastowych większej ilości statków trafia do zatoki (3)

    Więc nie wiem czy można się cieszyć z zwiększenia przeładunku statków, zamiast korzystania z rurociagu. I nie ma tu fobii, tylko zdrowy rozsądek i myślenie.

    • 5 15

    • zrzucanie wód balastowych to problem, którym zajmują się specjaliści od ochrony środowiska, coraz bardziej jest to akcentowane w prawie międzynarodowym, europejskim i polskim, tak jak ogranicza się zawartość siarki w paliwach żeglugowych tak powoli więcej się mówi i robi w temacie wód balastowych, zajmują się tym IMO i marpol ale to już nie od dzisiaj wiadomo

      • 2 2

    • wg zdrowego rozsądku Rosja powinna nam dać znaczne upusty na gaz

      za to, że tranzytem przelatywał przez nasz kraj - a tu był i jest nadal odwrotnie, buliliśmy więcej od Niemców dzięki gwiazdom z PSL które skumały się z PO.....oj Pawlak Pawlak - niech w końcu odtajnią te papiery to zobaczycie jak byliśmy j****ni przez lata przez nieudolne decyzje ludzi, którzy powinni wózki w sklepach odprowadzać a nie w rządzie siedzieć. Podobnie z autostradami i systemami poboru opłat - Marek Pol od samego początku proponował to rozwiązanie (jak i samą budowę dróg przez Państwo, by żaden podmiot nie zdzierał z nas kasy) , były możliwości, były chęci - ale jak zwykle ktoś wybrany musiał zarobić - a umowa tajna ......

      • 4 3

    • Skoro te statki przypływają do Gdańska z ładunkiem, to podczas pobytu w porcie raczej zapełniają swoje zbiorniki balastowe a nie odwrotnie. A jeśli nawet opróżniają jakieś ilości to wg prawa wymieniają wodę na oceanie, lub odpowiednio głębokim akwenie więc wody powinny być czyste. Tak przynajmniej ja robiłem jak jeszcze pływałem. Obecnie jest sporo kontroli i wątpię by ktoś z tym ryzykował, zwłaszcza na zbiornikowcach gdzie raczej nie ma ludzi z przypadku.

      • 1 0

  • Gospodarka kwitnie (7)

    Tylko tak dalej , nareszcie mamy gospodarzy a nie cwaniakow , zlodziei i Popaprancow u wladzy .

    Dziekujemy

    • 21 24

    • Gospodarka chyba tonie w zalewie propagandy. (2)

      Tak jak przemysł stoczniowy, który wstał z kolan, ale głowa zarył w mule.

      • 7 3

      • A co ty wiesz o przemysle Stoczniowym ? (1)

        A moze jestes Katarskim inwestorem , tym co go Tusk tuz przed wyborami znalazl a potem jakos znikl ?

        • 1 1

        • Jestem promem ze szczecińskiej stoczni co go nikt nie widział

          • 0 0

    • (3)

      Pisaku rząd cię zrobił w balona odnośnie podwyżek cen prądu. Bądź obiektywny również nazwij ich nieudacznikami i popaprańcami.

      • 4 3

      • W porownaniu z PO (2)

        PiS to geniusze , super profesjonalisci , mega uczciwi i sprawni w dzialaniu

        • 1 2

        • ...tylko w porównaniu.

          W wartościach bezwzględnych to agencja towarzyska, dwie wieże i prezes NIK.

          • 3 2

        • same kryształy...

          Nawet kilka tyś EUR za lewe przejazdy nie pogardzą:)

          • 0 0

  • (2)

    Co tam robi spółka J&S ?

    • 5 1

    • Kasę misiu, kasę tam robi.

      • 0 0

    • a TY, co tu robisz ?

      kogo o to pytasz?

      • 0 0

  • Pracownicy Portu Północnego dwoją się i troją na terenie Naftoportu (1)

    Nawet cumują zmniejszoną obsadą.

    • 7 0

    • Ten problem nie dotyczy chyba Naftoportu.

      • 0 2

  • ile z tego ma Gdańsk? (2)

    ile kasy idzie do budżetu Gdańska z tytułu działalności firmy Naftoport?

    • 3 5

    • pierwiastek trzeciego stopnia z kwadratu mediany średniorocznej

      • 0 2

    • Nic

      • 1 2

  • a co wspólnego ze wzrostem (2)

    skoro ropa nie idzie ze wschodu to idzie z dalekiego wschodu..kontraktowana kiedy ropa kosztawała 80 $.. Lobatek bezmajtkowy pojechał akurat do Saudów.. było 80 $.. jak wrócił.. spadła do 60 $..
    radzę zobaczyć.. ile kosztowała ropa ..ile kosztowało paliwo.przez parę lat a sie zdziwicie.
    drugie.. Jeżeli nie kupuje się ropy od Rosji.. to kupuje się ON i olej opałowy od Białotusi..
    Bo taka jest użytkowośc ropy arabskiej..zabraknie diesla.. a zimą gwałtownie drożeje..
    Jeden pa;ant z Orlenu tłumaczył to tym że okrętownicto..pzreszło na dizla..

    • 2 8

    • Nie stresuj prawicowych popaprańców.

      Oni już przedłużają Naftoport do Elbląga a potem do Stoczni wojennej w Radomiu.

      • 0 1

    • ..i 50 kopiejek od wpisu wpadło.

      Chwała płatnym trolom Rosji.

      • 1 0

  • Mamy rurociag "przyjazn", bedzie Nord Strem2.Po co nam naftoport i gazoport?Takie awanturnictwo gospodarcze moze nas tylko poroznic z naszymi sasiadami.Dzisiaj uslyszslem o tym,ze Uokik nalozyl kary na koncern Volkswagena za drobne nieprawidlowosci dotyczace ilosci zanieczyszczen.To wielka niewdiecznosc z ze strony naszych wladz.To oznacza,ze demokracja w naszym kraju jest zagrozona!Komisja Europejska musi odsunac tych szalencow od wladzy,bo na ten ciemny narod nie ma juz co liczyc.

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...