• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort na dobrej drodze do sprywatyzowania PRO i PŻB

Wioletta Kakowska-Mehring
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Połączenie Gdańsk-Nynaeshamn obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia". Połączenie Gdańsk-Nynaeshamn obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia".

Wszystkie cztery podmioty, które złożyły swoje oferty na zakup Polskiego Ratownictwa Okrętowego w Gdyni, zostały zaproszone do drugiego etapu przetargu. Wpłynęły też dwie oferty kupna Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - poinformowało Ministerstwo Skarbu Państwa. Czyżby wiosenne ożywienie dla spółek armatorskich?


Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?


Zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia Polskiego Ratownictwa Okrętowego zostało opublikowane 3 stycznia tego roku. Jak już informowaliśmy w lutym, wpłynęły cztery oferty złożone przez: Coastal Carriers BV z Holandii, Greenway Shipping z Norwegii, ZRUO z Gdyni i konsorcjum w składzie - PRO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, Vestland Marine Sp. z o.o. z Gdyni i Albatross Shipping Ltd. z Giblartaru. Spółka PRO została założona przez menedżerów PRO. Teraz resort ogłosił, że wszystkie podmioty zostały dopuszczone do negocjacji. Kolejnym etapem postępowania prywatyzacyjnego będzie procedura ograniczonego badania due diligence i wezwanie spółek do złożenia ofert wiążących.

PRO istnieje od 1951 roku. Początkowo jego głównym zadaniem było oczyszczenie polskiego wybrzeża z wraków pozostałych po drugiej wojnie światowej. Z czasem PRO przejęło także funkcje ratownictwa morskiego. Polskie Ratownictwo Okrętowe jest spółką państwową. Zajmuje się głównie holowaniem oceanicznym i pełnomorskim. Użytkuje też największy w Polsce dźwig pływający "Maja". Jest on wyposażony w napęd umożliwiający samodzielne poruszanie się po wodach portowych i przybrzeżnych. Do podnoszenia ładunków służą dwa haki, główny 330-tonowy, oraz pomocniczy 100-tonowy. W planach inwestycyjnych PRO przewiduje w najbliższych latach wymianę posiadanych jednostek na bardziej nowoczesne. Chce także poszerzyć zakres usług o obsługę terminali paliwowych.

W końcu wpłynęły też oferty na zakup Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu. PŻB to marka Polferries, która mieszkańcom Trójmiasta kojarzy się głównie z promami pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji i Bazą Promową w gdańskim porcie. Próby prywatyzacji tej spółki podejmowane są od końca lat 90. Tylko w ub. roku dwa razy. Resort chce sprzedać 9 mln 516 tys. 230 akcji spółki, co stanowi 94,64 proc. kapitału zakładowego PŻB. Każda akcja ma nominalną wartość 10 zł. Minimalna cena jej nabycia została ustalona na 4,90 zł, co dawało 46 mln 629 tys. 527 zł za cały pakiet.

Tym razem wpłynęły dwie oferty, od firmy Poland Sweden Line GmbH z siedzibą w Lbeck (Niemcy) oraz Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie. Wcześniej sprzedaż akcji PŻB negocjowano z konsorcjum Polen Line, utworzonym przez spółkę Polen Ferries na Cyprze, osobę fizyczną (Gustawa Myrsterna) i właśnie Swedish House. Na maj ub. r. planowano podpisanie umowy sprzedaży, do czego jednak nie doszło, gdyż konsorcjum nie wpłaciło pieniędzy. Teraz warszawska spółka startuje sama. Swedish House Ltd to spółka, której właścicielem jest Jan Niezwiestny, biznesmen prowadzący rozległą działalność w Szwecji. Niezwiestny już w latach 90. starał się o zakup kontrolnego pakietu spółki PŻB.

Sytuacja PŻB nie jest najlepsza. Spółka wykazuje straty i potrzebuje kapitału. W tym roku PŻB zmniejszyło liczbę połączeń promowych z Gdańska do Nynaeshamn. To połączenie obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia". Wcześniej pływała też "Baltivia", która została przeniesiona na linię Świnoujście-Ystad.

Miejsca

  • PRO Gdynia, Miodowa 26
  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (30)

  • Niezwiestny bandyto w podartych butach i neseserze z lat 70-tych (1)

    nie stać Cie nawet na kotleta w kafeterii

    • 6 1

    • marek kolobrzeg

      Czy ty francowaty widziales kiedys bandyte w podartych butach i neseserem w ktorym byl pewnie kalach i dlatego dali mu kotleta w cudownej kafeteri.Schabowe na naszych promach to super danie ktore wszystkim pollecam =jak u mamy prosto z patelni.

      • 0 0

  • niestety

    wszystko co polskie jest nam obce

    • 0 0

  • prywatyzacja PRO

    jak to jest mozliwe ,ze management z PRO zalozyl spolke i chce przejac firme z tradycjami za grosze?? majatek budowany przez cale pokolenia zatrudnionych w PRO ma byc przejety przez paru cwaniakow?? teraz juz ci ludzie sa prawie w tej firmie polbogami. Niewiarygodne---im nie trzeba dawac mozliwosci wzbogacenia sie na majatku panstwowym--nastepny " polski walek" paru cwaniakow.

    • 0 0

  • PLO się rozpłynęło - kto rozkradł , czyja wina ?

    Tak jak z Smoleńskiem - nic nie wiadomo i się nie dowiemy.
    Teraz rozkradają resztę.

    • 4 0

  • mam nadzieję, że (2)

    wszystko jest na dobrej drodze, żeby zmienić jak najszybciej ten rząd.

    • 39 14

    • Nowy - patriotyczny rząd PIS bez wahania wpompuje setki milionów złotych z budżetu (1)

      i dalej będzie można funkcjonować po staremu

      • 10 6

      • dobrze by było

        jakby ktokolwiek wpompował ci choćby kroplę oleju do łba.

        • 3 0

  • Módlmy się do (1)

    FRANCISZKA
    Tylko to nam zostało ?

    • 1 1

    • no nie błysnąłeś

      intelektem (zobacz w wikipedii co to znaczy )

      • 0 0

  • Polak (1)

    Polak spuścił nos na kwinte
    bo już jest jak kunta kinte
    ale premier coś z tym zrobi
    polak będzie żył jak tobi

    • 15 0

    • 100/100

      • 1 0

  • PO nas,

    pusta kasa.

    • 5 0

  • PŻB

    Po pierwsze: Poland Sweden Line GmbH ma siedzibę w Lubece. Nie wolno bezmyślnie przepisywać depesz PAP, na stronie MSP jest prawidłowo. Po drugie PŻB, pierwszy raz od 3 lat, miało zysk., więc nie przynosi już strat. Wystarczy zadzwonić do nich i się zapytać.

    • 9 0

  • Skąd u nas tyle sierot po PRL tęskniących za tym, że wszystko było państwowe? (3)

    Prywatny właściciel to szansa dla tych firm

    • 5 31

    • Chłopie co ty gadasz za głupoty! Jasne, że firma prywatna jest bardziej efektywna, ale jak już jest coś państwowe, to jest zbrodnią, żeby sprzedawać to za grosze czyli mniej niż firma i jej cały sprzęt jest warta. W Szczecinie już się przekonali, jak za grosze sprzedali pływający dźwig, a teraz muszą wynajmować go za ciężkie pieniądze. Skoro jest coś państwowego i jest to dochodowe i potrzebne, to jest zbrodnią z premedytacją sprzedawać coś takiego i już! Trójmiasto jest stolicą i twierdzą politycznej głupoty, ale nie wierzę że do tego stopnia, żeby sobie rozwalać w taki sposób gospodarkę.

      • 3 0

    • może dlatego że ludzie wiedzą z doświadczenia że prywatyzacja często oznacza brak pracy.

      • 6 6

    • Tylko niewidzialna ręka rynku może odmienić ten marazm

      • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane