- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (64 opinie)
- 2 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (103 opinie)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (87 opinii)
- 5 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (232 opinie)
Rolls-Royce w Trójmieście. Jest centrum serwisowe, będzie fabryka?
Rolls-Royce rozważa budowę fabryki silników okrętowych w Trójmieście. Tak przynajmniej spekuluje się na rynku. Koncern od 2000 roku jest obecny w Gdyni. Na początku było to jedynie biuro handlowe, które w 2011 przekształcono w morskie centrum serwisowe. Czy przyszedł czas na fabrykę?
Większość ludzi koncern Rolls-Royca wciąż kojarzy z marką luksusowych samochodów, choć firma sprzedała tę część działalności koncernowi Volkswagen w 1998 r. Od tamtej pory koncern skupił się na układach napędowych dla przemysłu, lotnictwa i marynarki. W tej dziedzinie stał się liderem. Jak podał Puls Biznesu, koncern chce zbudować w Polsce dwie fabryki silników: okrętowych w Gdańsku i lotniczych na południu naszego kraju. Władze firmy nie potwierdzają tej informacji. Rąbka tajemnicy uchyliła jednak Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która przyznała, że odbyło się spotkanie z firmą Rolls-Royce, która jest zainteresowana projektem na Pomorzu. Budowa fabryki miałaby się rozpocząć w 2015 roku, a produkcja miałaby ruszyć w 2016 roku lub 2017 roku.
Koncern Rolls-Royce od 2000 roku jest obecny w Gdyni. Na początku było to jedynie biuro handlowe, które w 2011 przekształcono w morskie centrum serwisowe. Na terenie dzierżawionym od gdyńskiego portu wybudowano halę o powierzchni około 2 tys. m kw., czyli warsztat i magazyn. Inwestycja kosztowała 5 mln euro. Umowa dzierżawy została zawarta na okres 30 lat. Centrum mieści się przy ul.Kontenerowej 8. Świadczy usługi serwisowe, naprawcze oraz prowadzi działalność marketingową, sprzedaż oraz dostawę nowych produktów i części zamiennych w Polsce i krajach nadbałtyckich. Kadra centrum, czyli ok. 80 osób to m.in. absolwenci Akademii Morskiej w Gdyni i Politechniki Gdańskiej.
Dlaczego wybrano Gdynię? - Bo jesteśmy tam, gdzie potrzebują nas klienci. A nasi klienci potrzebują zaplecza technicznego oraz kompetentnego zespołu, który gotów jest szybko stawić się na każde wezwanie. Polska jest rynkiem o znaczeniu strategicznym, gdyż posiadamy na nim klientów we wszystkich dziedzinach prowadzonej działalności. W produkcji stoczniowej Polska straciła pozycję i dynamizm. Za to w dziedzinie remontów i przebudów nasze stocznie są w ścisłej czołówce - tłumaczyły wówczas swoją decyzję władze koncernu.
W marcu tego roku Rolls-Royce Marine i Stocznia Remontowa Nauta podpisały umowę o współpracy na terenie Polski. Brytyjski koncern zyskał wyłączność na świadczenia usług dotyczących wszystkich urządzeń Rolls-Royce'a użytkowanych i montowanych w Naucie. Stocznia natomiast liczy na to, że umowa zwiększy zainteresowanie potencjalnych klientów świadczonymi przez nią usługami.
Koncern Rolls-Royce zainteresowany jest też współpracą z Marynarką Wojenną i polskim przemysłem. W ubiegłym tygodniu z inicjatywy ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce Robina Barnetta odbyło się spotkanie w Warszawie, na którym m.in. Rolls-Royce prezentował swoją ofertę. Koncern zaproponował polskiemu przemysłowi projekty trzech jednostek: pełnomorskiego okrętu patrolowego (projekt Skadia w wariancie 90 metrowym), okrętu obrony wybrzeża (projekt Skadia typu 100) i jednostki wsparcia logistycznego (okręt wsparcia typu Njord) - poinformował portal defence24.pl. Rolls-Royce nie buduje okrętów i nie posiada własnych stoczni, ale proponuje ze wsparciem brytyjskiego rządu przekazanie polskiemu przemysłowi technologii z możliwością samodzielnej produkcji okrętów i ich eksportu do krajów trzecich.
Na początku listopada brytyjski koncern ogłosił, że chce zredukować 2,6 tys. miejsc pracy w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Redukcja dotknie głównie miejsc pracy w dziale lotniczym, ale nie tylko. Podano też, że tegoroczne przychody spółki będą niższe niż się spodziewano. W tej sytuacji można oczekiwać, że koncern poszuka oszczędności. Czy tym można tłumaczyć zainteresowanie przeniesieniem produkcji silników okrętowych i lotniczych do Polski?
Rolls-Royce posiada szeroką bazę klientów na świecie obejmującą ponad 500 linii lotniczych, 4 tys. firm i operatorów samolotów i helikopterów użytkowych, 160 krajowych sił zbrojnych, ponad 2,5 tys. operatorów morskich, w tym 70 marynarek wojennych oraz klientów z branży energetycznej z ponad 120 krajów posiadających zainstalowaną bazę 54 tys. turbin gazowych. W ramach działalności w sektorze transportu morskiego Rolls-Royce oferuje zintegrowane układy zasilania oraz projekty okrętowe do wielu zastosowań w dziedzinie przybrzeżnego wydobycia ropy i gazu, okrętów specjalistycznych oraz marynarki. Oferuje systemy morskie począwszy od turbin gazowych i silników diesla, poprzez śruby napędowe, pędniki, dysze wodne, stabilizatory i układy elektryczne. Sprzęt Rolls-Royca jest zamontowany na ponad 30 000 okrętach na całym świecie.
Opinie (64)
-
2014-11-24 18:30
A myslalem...
... ze chodzi o samochody...
- 3 3
-
2014-11-24 18:14
a w Stavanger, Rolls Royce zamknął swoje biura ok. rok temu.
Krótko mówiąc, będzie firma w Gdn, dopóki mają wizję na zysk i niższe zarobki dla pracowników. Czyż to nie jest tożsame z innymi VW, Beingami, E&Y, PWC, itp..
Normalne podejście właściciela, tam drogo, to idę tutaj, tym barziej, że będą ogarniać inne kraje, nie tylko europejskie.- 4 0
-
2014-11-24 18:01
Pracy, chleba!
- 4 0
-
2014-11-24 12:45
(1)
Szkoda, że tekst dotyczy RR a nie np. Cegielskiego.
- 59 3
-
2014-11-24 17:17
Zaklady Cegielskiego w Poznaniu
Projektowanie i produkcja silnikow okretowych, mieli tez biura projektowe w Gdansku - kawal historii a co jest teraz?
- 6 0
-
2014-11-24 17:06
Podobno w Przejazdowie koło Gdańska wykupywane są już działki przemysłowe...
- 4 0
-
2014-11-24 15:14
Po co wyważanie otwartych drzwi? Jest ZAMECH-ABB w Elblągu, jest Cegielski (2)
w Poznaniu, jest Wrocław (d. Fabryka Silników Lotniczych). Po co pchać się do Gdyni i tworzyć od podstaw???!!!
- 8 28
-
2014-11-24 15:29
Wolny rynek. RR to jest PRYWATNA firma. (1)
Centralne zarządzanie to masz w KRLD.
- 10 1
-
2014-11-24 16:17
wolny rynek ?
ale fabryczka powstanie w specjalnej strefie ekonomicznej , i będzie działać tak długo jak długo będzie zwolniona z podatków.
by się potem zamknąć w 6miesiecy, lub zmienić szyld by dalej korzystać z ulg.- 12 2
-
2014-11-24 14:47
Rozważa budowę fabryki silników okrętowych w Trójmieście.
Niby po co? Powinni założyć fabrykę kapci do muzeum na przykład.
- 16 9
-
2014-11-24 13:58
Adamowicz jest przeciwny przemysłowi! Ale on nie musi już pracować... (1)
Nie ważne przekonania a nasza przyszłość zarobkowa więc nie wybierajcie jego!
- 24 12
-
2014-11-24 14:34
ma hojnych i szczodrych teściów
to pracuje tylko dla Gdańska i dla gdańszczan
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.