- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (55 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 4 Zużywamy coraz więcej energii (99 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Trzeci raz szukają prezesa Energi (87 opinii)
Rosja chce zakazać eksportu benzyny. Lotos gotowy na wahania rynku
Rekordowo wysoka cena benzyny na rosyjskiej giełdzie towarowej spowodowała, że władze zastanawiają się nad wprowadzeniem zakazu eksportu paliwa. Przedstawiciele Lotosu twierdzą, że pozostanie to bez wpływu na strukturę przerabianych rop w gdańskiej rafinerii, jednak może wpłynąć na wzrosty notowań benzyny, a co za tym idzie - na wzrost opłacalności tego paliwa w Europie.
- Lotos odporny na wahania na rynku
- Wzrost cen benzyny na rynku
- Rosja głównym dostawcą ropy naftowej
- Coraz większa dywersyfikacja dostaw
- Gdańska rafineria przerabia różne gatunki ropy
Lotos odporny na wahania na rynku
Jak twierdzi Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos, koncern Lotos podejmuje szereg istotnych działań mających zapewnić ciągłość i stabilność dostaw ropy naftowej, uodparniając gdańską rafinerię na podobne zdarzenia.
Pierwsza dostawa nigeryjskiej ropy naftowej w gdańskiej rafinerii
- Jednym z takich działań jest dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia, będąca narzędziem poprawy efektywności produkcji oraz budowy doświadczenia w przerobie zróżnicowanych gatunków rop naftowych, takich jak m.in.: Abo, Egina, Schiehallion czy Culzean. Jako główny surowiec Grupa Lotos wykorzystuje ropę Rebco (Russian Export Blend Crude Oil) - tłumaczy Kasprzyk. - W porównaniu z globalnym notowaniem referencyjnym ropy naftowej Brent, Rebco jest mieszanką rop cięższych, o wyższej zawartość siarki i pozwala wyprodukować więcej tzw. średnich destylatów (diesla, paliwa lotniczego). W gdańskiej rafinerii przerabia się także ropę z polskich złóż (Lubiatów i Rozewie) oraz ze złóż litewskich. Pozostałą część surowca stanowią ropy naftowe pochodzące z innych kierunków. Jeżeli zapowiedzi rosyjskiego ministra miałyby się potwierdzić, to pozostanie to bez wpływu na strukturę przerabianych rop w gdańskiej rafinerii.
Wzrost cen benzyny na rynku
Jeśli chodzi o sytuację na rynku benzyny, to jako że Rosja jest jednym z większych dostawców benzyny motorowej na rynek europejski, naturalną konsekwencją zmniejszenia podaży w Europie są zmiany na rynku.
- Przy obecnie obserwowanym rosnącym popycie mógłby to być m.in.: wzrost cracku, giełdowe wzrosty notowań produktu, a co za tym idzie - wzrost opłacalności tego paliwa na naszym kontynencie. Obecnie Europa sporo benzyny eksportuje do USA, więc w pierwszej kolejności można by oczekiwać zmniejszenia ilości produktu transportowanego przez Atlantyk. Jeśli chodzi o rynek polski, to niedobór krajowy w przypadku benzyny jest stosunkowo niski. Natomiast jeśli chodzi o główne kierunki importowe, to są to przede wszystkim kraje Europy Zachodniej oraz Południowej - dodaj Kasprzyk.
Rosja głównym dostawcą ropy naftowej
Jak wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w 2020 r. ropę dla krajowych rafinerii kupowano głównie z kierunku wschodniego, a skala dywersyfikacji zmalała w stosunku do roku 2020. Dostawy ropy - oprócz Rosji - pochodziły głównie z Arabii Saudyjskiej, Nigerii, Kazachstanu i Norwegii, uzupełniająco również z Wielkiej Brytanii i Litwy. Udział rosyjskiej ropy Rebco w zaopatrzeniu kraju zwiększył się z 66,6 proc. w 2019 r. do 69,7 proc. w 2020 r. O zwiększeniu dostaw z kierunku wschodniego zdecydowały warunki ekonomiczne, dostosowanie technologiczne rafinerii oraz wykorzystanie rurociągów dalekosiężnych, które są optymalnym środkiem transportu ropy naftowej.
Mniej rosyjskiej ropy płynie przez Naftoport
W 2020 r. nie było już kłopotów z zanieczyszczonym surowcem, który trafił do Polski w roku 2019 właśnie rurociągami z kierunku wschodniego i znacząco wpłynął na obniżenie poziomu tłoczeń. Sytuacja ta wymusiła dostawy drogą morską, ale zanieczyszczona ropa w pewnej części wciąż zalegała w magazynach polskich operatorów logistycznych.
Coraz większa dywersyfikacja dostaw
Ropa inna niż Rebco stanowiła w strukturze przerobu PKN Orlen 42 proc. (identycznie jak przed rokiem), a dla Grupy Lotos było to około 11 proc. (8 punktów procentowych mniej niż w 2019 r.). Dla obu polskich koncernów łącznie - ropa inna niż Rebco - stanowiła 29,5 proc. przerobu.
Tankowce z amerykańską ropą przypłyną do Naftoportu
Pozycję umocniła nieco ropa Rebco, chociaż polskie rafinerie utrzymały wysoką skalę dywersyfikacji, wykorzystując do tego instalacje Naftoportu w Gdańsku. Do Polski w 2020 r. zaimportowano około 18,2 mln ton ropy Rebco (o około 0,2 mln ton mniej niż w 2019 r.), z czego około 15 mln ton (o około 0,3 mln ton więcej) przetransportowano rurociągami należącymi do PERN z kierunku wschodniego. Pozostałe gatunki ropy dotarły do krajowych rafinerii z wykorzystaniem instalacji portowych w Gdańsku, a w przypadku ropy wydobywanej wewnątrz kraju - przy udziale transportu kolejowego.
Gdańska rafineria przerabia różne gatunki ropy
Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę Rozewie, wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic, ropę z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca - między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.
Miejsca
Opinie (160) 7 zablokowanych
-
2021-07-27 19:54
Kristobal
Pogubiłem się. Rosja chce wstrzymać eksport benzyny ale benzyna to jeden z produktów końcowych przerobu ropy naftowej, a to właśnie kupują nasze rafinerie. Nasz rynek jest zabezpieczony przez rodzimych producentów więc o co chodzi. Czy autor pisząc tekst miesza specjalnie pojęcia ropy i benzyny czy próbuje ludziom wytłumaczyć dlaczego ceny benzyny rosną.
- 5 1
-
2021-07-28 09:58
Dzielni rowerowcy bija brawo - precz z blachosmrodami !
- 1 0
-
2021-07-29 02:36
Co innego w tytule, a co innego w artykule
W tytule jest o benzynie, a artykuł o ropie. Drogi Panie Redaktorze:zakaz sprzedaży benzyny a zakaz sprzedaży ropy to dwie różne sprawy. Bez ruskiej benzyny jakoś se poradzimy-mamy własne(jeszcze) rafinerie, a bez ruskiej ropy to już gorzej.
- 2 0
-
2021-07-30 16:53
A to można było się spodziewać
To było juz dawno wiadomo że przyjdzie taki dzień kiedy Rosja przykręci kurki i to się zaczyna dziać .Teraz wiecie po co Niemcy budują swój rorociag .Ciołek zawsze zostanie ciolkiem i do tego zarozumiały ,jeszcze trochę jak będziecie podskakiwać obudzicie się bez grama gazu .Ważna jest głupia dumą niż dobro narodu dla rządzących patalachow
- 0 2
-
2021-08-02 10:48
To mamy winnego cen paliw
Z artykułu jasno wynika, że to Rosja dyktuje ceny Obajtkowi i dlatego w Polsce ceny paliw na stacjach paliw gwałtownie rosną. A sprawdźcie sobie na Słowacji. Podobno biedny kraj, gdzie z samolotu nawet świateł nie widział Prezes podczas lotu z Budapesztu do Warszawy, gdzie wprowadzono Kraj do strefy Eurowaluty bo spełniła Słowacja kryteria wzrostu PKB...Czy na Słowacji coś gwałtownie w cenach wzrasta? Czy 1 EURO unijne kosztuje dalej 1 EURO słowackie? Niech już nie odzywa się ten geniusz ekonomii i budżetu państwa.
- 0 0
-
2021-08-02 18:23
Już po Lotosie
Lotos niebawem będzie spółką zagraniczną dzięki pisowskiej "wizji" Bezmajtka, z błogosławieństwem jedynego właściciela Polski.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.