Mniej rosyjskiej ropy płynie przez Naftoport

Ropa rosyjska stanowiła jedynie 30 proc. dostaw morskich, jakie przeszły w 2020 r. przez Naftoport.
Ropa rosyjska stanowiła jedynie 30 proc. dostaw morskich, jakie przeszły w 2020 r. przez Naftoport. fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Dostawy ropy naftowej innych gatunków niż ropa rosyjska REBCO stanowiły prawie 70 proc. dostaw morskich, jakie w 2020 r. przeszły przez Naftoport. W 2019 r. wynik ten wyniósł 64 proc. W całym 2020 r. gdański Naftoport obsłużył 242 statki i przeładował 12 mln 845 tys. ton produktów - w tym 11 mln 335 tys. ton ropy naftowej.



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

całkowite uzależnienie się od dostaw zagranicznych 30%
wyczerpanie krajowych zasobów 4%
zbyt małe inwestycje w rozwój, poszukiwania i wydobycie 13%
brak rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii 36%
całkowite zablokowanie dostaw surowców z Rosji 17%
zakończona Łącznie głosów: 437
- Jeśli chodzi o przeładunki ropy naftowej w Naftoporcie w ubiegłym roku, to wyraźnie można zauważyć wpływ pandemii koronawirusa na ten obszar. Mniejszy popyt na paliwa i ropę naftową powodowany m.in. wprowadzeniem przez poszczególne kraje szeregu obostrzeń sanitarnych spowodowały, że tą drogą do Polski trafiło o jedną piątą surowca mniej niż w 2019 r., kiedy przypłynęły zbiornikowce z ładunkiem łącznym przekraczającym 14 mln ton ropy - powiedział Rafał Miland, wiceprezes PERN w rozmowie z ISBnews.

Dostawy ropy naftowej do Polski



W roku 2019 Naftoport osiągnął rekordowy wynik przeładunkowy. W gdańskim terminalu spółki obsłużono 304 zbiornikowce i przeładowano blisko 17 mln ton ropy naftowej i paliw ciekłych, przekraczając dotychczasowy rekord z 2018 roku (14,9 mln ton). Powodem była głównie zanieczyszczona rosyjska ropa naftowa, jaka w drugiej połowie kwietnia trafiła do polskiego systemu przesyłowego.

Tankowce z amerykańską ropą przypłyną do Naftoportu



Natomiast w 2020 r. w porównaniu do 2019 r. o prawie 12 proc. wzrósł transport surowca drogą lądową. Dzięki temu całkowite dostawy ropy naftowej do Polski były o 0,5 proc. wyższe w 2020 r. niż w 2019 r.

Jedyny taki terminal przeładunkowy w Polsce



Naftoport stanowi istotny element logistyki dostaw ropy naftowej, zaopatrując w surowiec rafinerie PKN Orlen i Grupy Lotos, a także TRM Leuna i PCK Schwedt w Niemczech. Przedsiębiorstwo prowadzi także morskie przeładunki produktów naftowych na rzecz Grupy Lotos - za pośrednictwem terminalu Naftoprot realizowana jest większość eksportu produktów naftowych z Polski. PERN posiada 66,67 proc. udziałów w kapitale spółki. Pozostałymi udziałowcami są: PKN Orlen (17,95 proc.), Grupa Lotos (8,97 proc.), Port Północny (3,85 proc.), Skarb Państwa (1,28 proc.) i J&S (1,28 proc.).

Kiedy rekompensaty za brudną ropę naftową z Rosji?



Zlokalizowany w Porcie Północnym w Gdańsku terminal przeładunkowy (Baza Przeładunku Paliw Płynnych) jest jedynym w Polsce terminalem przeładunku ropy naftowej. Potencjał spółki umożliwia przeładunek ponad 40 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów "Przyjaźń".

Opinie wybrane


wszystkie opinie (71)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane