• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej rosyjskiej ropy płynie przez Naftoport

Robert Kiewlicz
23 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Terminal chemiczny stanie obok Naftoportu
Ropa rosyjska stanowiła jedynie 30 proc. dostaw morskich, jakie przeszły w 2020 r. przez Naftoport. Ropa rosyjska stanowiła jedynie 30 proc. dostaw morskich, jakie przeszły w 2020 r. przez Naftoport.

Dostawy ropy naftowej innych gatunków niż ropa rosyjska REBCO stanowiły prawie 70 proc. dostaw morskich, jakie w 2020 r. przeszły przez Naftoport. W 2019 r. wynik ten wyniósł 64 proc. W całym 2020 r. gdański Naftoport obsłużył 242 statki i przeładował 12 mln 845 tys. ton produktów - w tym 11 mln 335 tys. ton ropy naftowej.



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

- Jeśli chodzi o przeładunki ropy naftowej w Naftoporcie w ubiegłym roku, to wyraźnie można zauważyć wpływ pandemii koronawirusa na ten obszar. Mniejszy popyt na paliwa i ropę naftową powodowany m.in. wprowadzeniem przez poszczególne kraje szeregu obostrzeń sanitarnych spowodowały, że tą drogą do Polski trafiło o jedną piątą surowca mniej niż w 2019 r., kiedy przypłynęły zbiornikowce z ładunkiem łącznym przekraczającym 14 mln ton ropy - powiedział Rafał Miland, wiceprezes PERN w rozmowie z ISBnews.

Dostawy ropy naftowej do Polski



W roku 2019 Naftoport osiągnął rekordowy wynik przeładunkowy. W gdańskim terminalu spółki obsłużono 304 zbiornikowce i przeładowano blisko 17 mln ton ropy naftowej i paliw ciekłych, przekraczając dotychczasowy rekord z 2018 roku (14,9 mln ton). Powodem była głównie zanieczyszczona rosyjska ropa naftowa, jaka w drugiej połowie kwietnia trafiła do polskiego systemu przesyłowego.

Tankowce z amerykańską ropą przypłyną do Naftoportu



Natomiast w 2020 r. w porównaniu do 2019 r. o prawie 12 proc. wzrósł transport surowca drogą lądową. Dzięki temu całkowite dostawy ropy naftowej do Polski były o 0,5 proc. wyższe w 2020 r. niż w 2019 r.

Jedyny taki terminal przeładunkowy w Polsce



Naftoport stanowi istotny element logistyki dostaw ropy naftowej, zaopatrując w surowiec rafinerie PKN Orlen i Grupy Lotos, a także TRM Leuna i PCK Schwedt w Niemczech. Przedsiębiorstwo prowadzi także morskie przeładunki produktów naftowych na rzecz Grupy Lotos - za pośrednictwem terminalu Naftoprot realizowana jest większość eksportu produktów naftowych z Polski. PERN posiada 66,67 proc. udziałów w kapitale spółki. Pozostałymi udziałowcami są: PKN Orlen (17,95 proc.), Grupa Lotos (8,97 proc.), Port Północny (3,85 proc.), Skarb Państwa (1,28 proc.) i J&S (1,28 proc.).

Kiedy rekompensaty za brudną ropę naftową z Rosji?



Zlokalizowany w Porcie Północnym w Gdańsku terminal przeładunkowy (Baza Przeładunku Paliw Płynnych) jest jedynym w Polsce terminalem przeładunku ropy naftowej. Potencjał spółki umożliwia przeładunek ponad 40 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów "Przyjaźń".

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (71)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane