stat

Rozpoczęto budowę kolejnego niszczyciela min


W Remontowa Shipbuilding odbyło się uroczyste cięcie blach na niszczyciel min typu Kormoran II. Jest to drugi z serii trzech, jakie zamówiono. Pierwszy - ORP Kormoran - został przekazany do służby w ub. roku.



Umowę na budowę kolejnych dwóch niszczycieli podpisano pod koniec grudnia ub. roku. Liderem konsorcjum została Remontowa Shipbuilding, a w jego skład weszło Centrum Techniki Morskiej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy oraz Stocznia Wojenna PGZ. Pierwszy, prototypowy niszczyciel min, który trafił do służby pod koniec listopada to "Kormoran" (601), kolejnym ma być "Albatros" (602), a potem "Mewa" (603). Wartość umowy to ponad 1 mld 100 mln zł. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding. Pierwszy z serii również wybudowała Remontowa Shipbuilding.

Tak jak zapowiadano, czyli po wakacjach, rozpoczyna się budowa kolejnego niszczyciela min. Przez ostatnie miesiące Remontowa Shipbuilding przygotowywała się do budowy. Czekano na materiał, który był wytapiany na specjalne zamówienie. Chodzi o stal amagnetyczną. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

Hala w której zbudowano Kormorana.


Okręty typu Kormoran mają mieć prawie 58,5 m długości, 10,3 szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciel będzie wyposażony m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Pierwszym z serii jest ORP Kormoran, którego budowa rozpoczęła się w kwietniu 2014 r (wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki). Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r. Potem trwał proces wyposażania. Pierwszy raz wypłynął w morze w połowie lipca. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 28 listopada 2017 roku. Okręt służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jest przeznaczony do prowadzenia działań bojowych na Bałtyku, Morzu Północnym, a w przypadku działań sojuszniczych we wskazanym akwenie odpowiedzialności operacyjnej Połączonych Sił Morskich NATO.

Zobacz ORP Kormorana od środka.


ORP Kormoran na próbach morskich.

Opinie (113) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...