• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd zapowiada budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni. Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni.

Rząd przyjął projekt zmieniający ustawy o portach i przystaniach morskich, dostosowujący polskie prawo do prawa unijnego. Zakłada on m.in. budowę ze środków centralnych w ciągu ośmiu lat Drogi Czerwonej od obwodnicy do terminala portowego w Gdyni.



Czy Droga Czerwona powstanie w najbliższych latach?

Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych przedsiębiorstwa i miasta. Obecnie ruch jest poprowadzony będącą na utrzymaniu miasta Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Przez lata władze Gdyni przekonywały, że przestarzałą estakadą, gdzie ruch potęgują dodatkowo kierowcy zjeżdżający z północnych dzielnic oraz gmin ościennych, powinny zarządzać władze centralne - reprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Bezskutecznie.

Droga Czerwona: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę



Alternatywą dla remontowanej Estakady Kwiatkowskiego mogłaby zostać planowana od lat Droga Czerwona, czyli bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie obwodnicy Trójmiasta. Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma być ekspresówką, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i wiązać się z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z półwyspem.

Droga Czerwona w zapowiedziach



Tyle, że szumnie zapowiadane inwestycje nawet się nie rozpoczęły, a miesiącami trwały słowne przepychanki między władzami Gdyni i rządem. Dotyczyły tego, komu bardziej zależy na budowie drogi.

Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego. Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego.
Przełomem może okazać się ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt przyjęty przez rząd dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Przewiduje m.in. możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Rządzący przekonują, że zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, właśnie w postaci budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: dwujezdniowa od terminalu do ul. Morskiej



- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówił kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

- Dzięki zmianom w ustawie będzie możliwa budowa drogi do portu w Gdyni ze środków centralnych - komentuje Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Opozycja z dystansem



Z rezerwą do zapowiedzi rządzących podchodzi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, przypominając, że jeszcze kilka dni temu rządzący wskazywali, że budowa Drogi Czerwonej to zadanie Gdyni.

- Na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej przedstawiono pisemne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, w którym rząd przerzucił odpowiedzialność za brak budowy drogi na prezydenta Wojciecha Szczurka. Tymczasem po kilku dniach pojawiają się zapowiedzi, że jednak Droga Czerwona będzie budowana ze środków państwowych. Szkoda tylko, że przez kilka lat nic w tej sprawie nie zrobiono. Pamiętajmy, że mamy czas przedwyborczy i tę zapowiedź trzeba traktować z dystansem. Tym niemniej, gdyby rzeczywiście rząd zabrałby się za budowę, to byłaby bardzo dobra wiadomość - komentuje Aziewicz.

Władze Gdyni zadowolone



Zadowolenia z decyzji rządu nie ukrywają władze Gdyni.

- Rządową inicjatywę przejęcia odpowiedzialności za dostęp drogowy do portu morskiego w Gdyni przyjmujemy z dużym zadowoleniem. Wybudowanie Drogi Czerwonej jest ogromną szansą dla Gdyni. Obecność na miejskich ulicach tak intensywnych potoków samochodów ciężarowych o dużej ładowności, jakie obserwujemy dzisiaj, powoduje praktyczny paraliż miasta przez długie okresy czasu. Przeniesienie tych pojazdów na dedykowaną im drogę pozwoli osiągnąć stan elementarnej normalności, jakiej oczekują mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Włodarze Gdyni nie ukrywają, że liczą również, iż obwieszczone przez ministerstwo decyzje pozwolą też w dalszej perspektywie na zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego, która dziś jest uznawana za drogę powiatową.

- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port. Czyniliśmy starania o takie rozwiązanie od lat. Mamy nadzieję, iż władze rządowe rozwój infrastruktury takiej rangi rozpatrują również w kategoriach minimalizacji ryzyka eksploatacyjnego - kończy Łucyk.

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Brawo PIS! (1)

    Tak trzymać!

    • 9 8

    • ...inaczej

      • 2 0

  • kiełbaska wyborcza dla jeleni (2)

    • 14 12

    • z sianem?

      kiełbasa?

      • 0 0

    • Nie obrażaj jeleni!

      • 1 0

  • Jesli PIS wygra to bedzie jesli PO to bedzie jak zawsze czyli niema pieniedzy i niebedzie (1)

    • 10 10

    • Ej, no jakiś poziom trollingu to zachowujcież.

      • 2 1

  • Brawo Nasz Polski Rząd!!!!!!!!! POpaprańcy ściskają pośladki i wyją do Tuska!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 10 11

    • Co ty tu jeszcze robisz? Marnujesz się chłopie. Dawaj do TVPiS, będziesz robił za klaskającą pacynkę.

      • 2 0

  • Ostatnio parę osób spierło się ze mną, że droga czerwona jak i zielona nie powstanie (16)

    tak jak pisałem prędzej czy późnej te drógi powstaną bo jest to infrastruktura krytyczna dla bezpieczeństwa państwa i regionu, dawno temu już o tym zadecydowano

    • 59 15

    • A powstała ? (2)

      • 3 1

      • (1)

        koncepcja

        • 2 0

        • koncepcja to jeszcze lata 70 ubieglego wieku

          • 2 0

    • Dlaczego PO nie wybudowało? (10)

      • 16 13

      • (6)

        PO przez 8 lat zbudowało A1, S7, i kolej metropolitarną, a gdyby PIS nie uwalił, to w tym roku jechalibyśmy już trasą kaszubską, a w przyszłym obwodnicą metropolitarną, a co pis zbudował przez 4 lata? nic! tylko obiecanki i pokazowe wbijanie łopaty przez horałę i arciszewską, z których nic nie wynikło, a teraz obiecują, że przez 8 lat zbudują 9 km drogi, wooow

        • 12 8

        • no jak nic? A ten prom ze Świnoujścia? A nie, sorry, też nie zbudowali... (3)

          • 7 5

          • prom w Świnoujściu? tam buduje sie tunel (2)

            prom nie będzie potrzebny.

            • 0 3

            • tunel do szwecji? znowu zawierzyles paskom tvpis?

              • 2 1

            • w Szczecinie ten prom, w tamtejszej stoczni. Ten c

              • 2 0

        • Wybudowali na Euro 2012

          Kilka nie połączonych ze sobą odcinków, ale kaskę zagospodarowali w całości.

          • 4 4

        • A1 i S7 zbudowali? A to ciekawe, bo wydawałoby się, że są jeszcze w budowie...

          • 5 5

      • A dlaczego PiS w latach 2006-2008 niezbudowało tej drogi. I czywiscie poprzednie rządy bo to sprawa od 1970 roku jak zaczeli budować obwodnice trójmiasta i trase kwiatkowskiego. Ludzie macie krótka pamięć

        • 4 0

      • dlatego (1)

        niech wobec tego PIS będzie lepszy i niech wybuduje. A nie ciągle argumenty typu "a PO nie zrobiło" .

        • 12 9

        • przez włosiem ostatnich lat.... ble ble ble

          • 2 5

    • Na razie to tylko przedwyborcza obietnica (1)

      Jak droga powstanie dopiero będziesz mógł poczuć satysfakcję.
      Kalkulacja władz jest prosta.
      Dać kiełbasę wyborczą z realizacja po jeszcze następnych wyborach. Czyli po wyborach mozna grac na zwłokę, cos tam niby robić.

      • 16 7

      • czy uważasz, że takie rzeczy powstaja od machania różdżką?

        Za dużo "Pottera".

        • 1 4

  • Droga Czerwonych .

    Jedyna droga jaka sie udalo neo-komunie wybudowac jest w Brzeszczach i prowadzi do obory Beci .

    • 4 6

  • Droga czerwona powinna powstać już dawno

    przez całe trójmiasto od Gdańska do Gdyni....

    • 7 0

  • Przecierz budowa via maris czyli OPAT została rozpoczeta przez Horałę i Arciszewska juz prawie 10 lat temu (2)

    Może zapytać się kiedy skoncza?

    • 14 6

    • niestety, później przez 8 lat rządziła koalicja POZSL.... (1)

      • 2 4

      • Od czterech rządzą patrioci wyklęci i nic!

        • 2 2

  • Gdynia będzie ładowana kasą przez rząd (2)

    A głupi Gdańsk bedzie dalej żył liberalizmem i antyPiSem z sekretarką Dulską na czele

    • 10 17

    • Nie udław się z wrażenia!

      • 0 3

    • a nie przychodzi tobie do głowy

      Że nie da się zrobić wszystkiego jednocześnie.
      Zrobiono trochę porządków w Gdańsku, zrobi się i w Gdyni.
      Obyśmy tylko zdrowi byli... I jak najdalej od wody sodowej...

      • 5 2

  • droga czerwona (1)

    Aziewicz kampanię propagandową przed wyborami to robiła PO a PIS zapowiada co zrobi naprawdę

    • 12 16

    • żart?!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane