SR Nauta. Na komisji bez konkretów

Najnowszy artukuł na ten temat

Sytuacja Nauty i Stoczni Wojennej jest trudna - przyznało ministerstwo

Jak wygląda kondycja finansowa Stoczni Remontowej Nauta? Być może dowiemy się 6 sierpnia.
Jak wygląda kondycja finansowa Stoczni Remontowej Nauta? Być może dowiemy się 6 sierpnia. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Sytuacja Stoczni Remontowej jest "trudna, z uwagi na jej realia biznesowe" - poinformowano na nadzwyczajnym posiedzeniu sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej poświęconej m.in. sytuacji finansowej Stoczni Remontowej Nauta.



Spotkanie komisji zwołano po tym, jak w mediach pojawiły się informacje o złej sytuacji finansowej SR Nauta. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że przedsiębiorstwo miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio "Gazeta Wyborcza" poinformowała jednak, że biegły rewident badający finanse spółki odrzucił sprawozdanie finansowe za ubiegły rok i miał uznać, że nie jest ona w stanie prowadzić działalności.

Sejmowa komisja zajmie się sytuacją stoczni Nauta



Taki mamy rynek



Władze SR Nauta ogłosiły, że "kwestie związane z badaniem sprawozdania finansowego nie mają żadnego wpływu na bieżącą działalność operacyjną stoczni i jest ona realizowana bez żadnych przeszkód". Podano również, że SR Nauta "podobnie jak wiele innych podmiotów z branży stoczniowej musi mierzyć się z wyzwaniami, jakie niesie bardzo konkurencyjny i podlegający silnym wahaniom koniunkturalnym rynek stoczniowy".

Spotkanie sejmowej komisji nie rozwiało wątpliwości. Nie podano żadnych wyników finansowych, nie padły konkrety. Poinformowano jedynie, że opinia o sprawozdaniu finansowym, o którym pisały media zostanie przedstawiona do 6 sierpnia.

Z kolei Witold Wójcicki prezes zarządu MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, do którego należy SR Nauta, powiedział, że sytuacja jest "trudna, z uwagi na jej realia biznesowe". Potwierdził, że kontynuacja działalności Stoczni nie jest zagrożona. Stwierdził jednak, że sytuacja jest ciężka, trwają prace związane z badaniem sprawozdania finansowego spółki, ale przedłużający się czas prac nad tym dokumentem był związany z potrzebą oceny realizacji programu naprawczego, "który spółka wdrożyła i który realizuje".

Gryfia i Szczecińska zadowalająco, Stocznia Wojenna i Gdańsk nie wiadomo



Na wczorajszym spotkaniu komisji sejmowej omówiono też sytuację pozostałych stoczni państwowych. Kondycję Stoczni Remontowej GryfiaStoczni Szczecińskiej określono jako "zadowalającą". Przychody SR Gryfia w 2018 r. sięgnęły 155 mln zł. Z kolei przychody netto Stoczni Szczecińskiej za 2018 r. były na poziomie 39 mln 700 tys. zł. Zaznaczono, że stocznia ta wskazuje trwałą rentowność na podstawowej działalności. Niestety, nie podano żadnych wyników Stoczni Wojennej z Gdyni. Stwierdzono jedynie, że "skupiono się na wznowieniu uprawnień do działalności w dziedzinie obronności oraz wszystkich pochodnych związanych z przejęciem stoczni od syndyka masy upadłościowej". O sytuacji Stoczni Gdańsk w ogóle nie rozmawiano.

Prom dla PŻB wciąż w fazie projektu. Druga rocznica położenia stępki



Za to deklarację znów złożył Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Na spotkaniu został zapytany o budowę promu dla PŻB w ramach programu Batory. Stwierdził, że za dwa tygodnie przedstawiona zostanie koncepcja realizacji budowy promu w oparciu o program Batory z - jako to określił - użyciem stoczni trójmiejskich. Uznał, że program tego wymaga, bo przecież chodzi o aż 10 promów.

Zabawa w promy



Na ile wiążąco traktować te obietnice? Przypomnijmy, że miesiąc temu, kiedy z okazji drugiej rocznicy położenia stępki pod budowę promu dla PŻB minister już deklarował, że w ciągu miesiąca przedstawiony zostanie szczegółowy i wiążący harmonogram dotyczący budowy promu dla PŻB przez Morską Stocznię Remontową Gryfia.

O tę deklarację zapytaliśmy na początku tygodnia PŻB, SR Gryfia i resort gospodarki morskiej. PŻB nie odpowiedziało w ogóle, Gryfia odesłała nas do ministerstwa, a ministerstwo odpowiedziało, że "wszelkie informacje zaprezentowane zostaną na specjalnej konferencji prasowej, która będzie mieć miejsce do końca lipca". Czy jest to jeszcze wiążące w kontekście wczorajszej wypowiedzi ministra Gróbarczyka na sejmowej komisji, nie wiadomo.

Opinie (51) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • tak konczy

    banda Wanda, banda, banda-Wanda banda tra la la la

    • 16 2

  • Opinia wyróżniona

    Wszystkie stocznie prywatne (5)

    Gdańska Stocznia Remontowa, stocznia wisła, i dziesiatki małych stoczni jachtowych radzą sobie doskonale i z roku na rok notują coraz większe zyski. Dziwnym trafem tylko w stoczniach państwowych "są przestoje wynikające z koniunktury rynku" :) Każdy sie nakradł ile chciał, a Ci co jeszcze nie zdążyli się nachapać uspokajają że wszystko jest ok, jednocześnie zgarniając do wora tyle hajsu ile się da zanim wszystko nie runie. Póki pieniądze spółki państwowej są "niczyje" i nikt nie jest za nie odpowiedzialny to takie kwiatki będą sie zdarzać.

    • 51 4

    • KRS (4)

      Wystarczy z KRS spółek stoczni Gdańskich wyciągnąć aktualne bilansy I już tak kolorowo to nie wygląda. Holding Remontowa Shipbuilding 250 milionów strat

      • 4 8

      • (3)

        To sprawdź jeszcze raz bo pomyliły Ci się nazwy daty i liczby

        • 6 2

        • Remontowa (2)

          Sprawdźcie. Remontowa Holding. Bilans 2018. Zakładka zastrzeżenia Biegły rewident. Wycena majątku. ......

          • 1 3

          • RSB (1)

            bilans a rachunek zysków i strat to dwie różne rzeczy - każya mówi o czymś innym. Wynik finansowy za 2018 r. jest dodatni w wysokości 8 mln złotych

            • 5 2

            • Hahaha

              Papier wszystko przyjmie, fakty mówią co innego

              • 1 2

  • Jak to nie podano.

    W czasie komisji podano, że w PGZ SW strata za 2018 r to 26,6 mln. Za ten rok szacunki to 0 zysku ale i brak straty :) o ile przychody będą w PGZ SW na poziomie 210 mln, a takowych chyba nie ma. Nawet jakby były to nie są w stanie przerobić takich obrotów bo nie ma kim. Tak więc na koniec roku strata.

    • 21 1

  • komisja sejmowa...

    ... stało się tak jak przewidywano. Komisja poza dyskusją nic nie wniosła i nic konkretnego nie zaproponowała. Nadal nie wiadomo co dalej będzie ze stocznią nauta. dziwna opinia zarządu stoczni sugerujaca, że opinia biegłych księgowych o zagrożeniach dla możliwości kontynuacji działalności w następnym roku niema wpływu na to co będzie . Nie świadczy to dobrze o ludziach zajmujących się finansami stoczni. Większościowy akcjonariusz czyli państwo polskie (FIZ Mars)
    powinno podjać konkretne decyzje co dalej ze stocznią.

    • 19 1

  • Picbecja obiecala koryto plus i dotrzymuje slowa

    • 16 2

  • spokojnie..spokojnie..spokojnie

    przcież jest pięknie..kasa jest..nikt nie karze pracą..za to do SiVi..wpiszemy..prezez..prazes..prezes..
    a to że Religioznafcy po Kulu..kto na to patrzy..
    jednym słowem..wodujemy...............Becia pokryję..lub cos w temacie

    • 16 0

  • Ale w Gazecie Polskiej napisano, że przemysł stoczniowy się odradza.

    Oczywiście państwowy przemysł; Nauta, Gryf.

    • 14 0

  • Won (1)

    A oszust Czech położył vistal, teraz gryzie epg. Kiedy pójdzie siedzieć?????

    • 4 0

    • Vistal fajny, pozdrawiam Piotra i Pawła :)

      • 0 0

  • Nowe wraca (2)

    ... Marek Gróbarczyk ... stwierdził, że za dwa tygodnie przedstawiona zostanie koncepcja realizacji budowy promu w oparciu o program Batory z - jako to określił - użyciem stoczni trójmiejskich. Uznał, że program tego wymaga, bo przecież chodzi o aż 10 promów.
    W czerwcu 2016 (3 lata temu!) był podpisany list intencyjny w sprawie promów, podpisali go uczestnicy przyszłego konsorcjum, które miało zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o. Potem w magiczny sposób stocznie trójmiejskie z tego zniknęły, a PiS zaczął opowiadać farmazony i obietnice odbudowy przemysłu stoczniowego w Szczecinie. Fachowcy mówili "bzdura". Po dwóch i pół roku kłamstw, pan minister przyznaje racje fachowcom? Ciemny lud przestał kupować kłamstwa? Panie ministrze - wstyd i kompromitacja, ale niestety w PiSie to standard. A trzy lata poszły w diabły.

    • 30 1

    • Minister pluje w twarz ciemniakom i świetnie się z tym czuje

      bo jest zwykłym, typowym dla naszej równiny nadwiślańskiej watażką politycznym. Sprzedałby tych wszystkich parobków którzy na niego głosowali za pare złotych gdyby mu rzucić w kopercie. Banda złodziei i manipulantów. Ale co się dziwić w kraju i**otów i niedorozwojów. Jaki naród taka klasa polityczna.

      • 5 0

    • Już wybudowaliscie prom w Szczecinie wielkie brawa dla was rzadzacych

      • 1 0

  • Wicie rozumicie...podatnik ma sypnąć kasą...

    ...bo jak nie, to Wam stoczniowcy taką roz...uchę urządzą, że i tak sypniecie...a swoją drogą to czego się spodziewacie po Państwowym właścicielu? Że będzie taniej, lepiej i efektywniej od prywatnego?

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane