• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sieć stacji paliw Aramco w Polsce? Saudyjczycy szukają okazji?

Robert Kiewlicz
4 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (56)
Według ekspertów Aramco może sięgnąć po stacje paliw w Polsce, jeśli pojawi się ku temu okazja. Według ekspertów Aramco może sięgnąć po stacje paliw w Polsce, jeśli pojawi się ku temu okazja.

- Aramco może sięgnąć po stacje paliw w Polsce, jeśli pojawi się ku temu okazja - powiedział w rozmowie z PAP dyrektor ds. analiz rynku paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Krzysztof Romaniuk. Niedawno pojawiła się informacja, że do sprzedaży sieci stacji Moya przymierza się firma Anwim, która posiada 402 obiekty w całym kraju.



Najtańsze paliwo w Trójmieście





Nowa gracz na rynku detalicznym to:

- Aramco to podmiot, który jest znaczącym graczem światowym, mało tego, z dosyć istotnym głosem, jeśli chodzi o to, co będzie się działo w Rafinerii Gdańskiej. Więc można spodziewać się, że decyzje będą dwojakie: mogą zadecydować o dalszym rozwoju Rafinerii Gdańskiej albo też mogą zdecydować o zwiększeniu importu na własne potrzeby handlowe. W tym momencie podmiot, który wydzielił się z Lotosu, staje się niezależnym i to istotnym graczem. Gdyby chcieli zagrać va banque, to są w stanie, posiadając taką bazę i zbiorniki, które mają niedaleko w portach ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) - twierdzi Krzysztof Romaniuk.


Aramco może zainwestować w sieć stacji paliw w Polsce



Według Romaniuka, gdyby pojawiła się okazja, to nie jest wykluczone, że Arabowie zainwestowaliby również w sieć stacji paliw.

- To jest duży gracz, a ponieważ zaangażował się w produkcję paliw w kraju i w dostawy tych paliw do kraju, kolejnym etapem rozwoju jest więc zakup stacji paliw, gdzie swoje paliwo będzie można sprzedać z dobrym zyskiem - stwierdził Romaniuk w rozmowie z PAP. - Najlepsze marże uzyskuje się, posiadając cały łańcuch dostaw, czyli produkcję, sprzedaż hurtową i sprzedaż detaliczną.
Saudowie planują kolejne inwestycje w Polsce. Energetyka, OZE i wodór Saudowie planują kolejne inwestycje w Polsce. Energetyka, OZE i wodór



Sieć stacji paliw Moya na sprzedaż



Na rynku pojawiła się niedawno informacja o tym, że Anwim, którego większościowym udziałowcem jest fundusz Enterprise Investors, przymierza się do sprzedaży swojej sieci. Stacje Anwimu, które działają w barwach Moya, liczą 402 placówki w całym kraju.

Ranking największych sieci stacji paliw w Polsce na koniec lutego 2023 r.:

  1. PKN Orlen - 1 920 stacji
  2. bp - 577
  3. MOL - 497
  4. Shell - 456
  5. Moya - 402
  6. Circle K - 397

Fundusz Enterprise Investors jest udziałowcem Anwimu od 2018 r. W 2022 r. przychody firmy przekroczyły 13 mld zł. Obecnie trwa analiza sytuacji rynkowej oraz scenariuszy dalszego rozwoju spółki.



Rafineria Gdańska strategicznym aktywem Aramco w Europie



W marcu 2023 r. przedstawiciele Aramco spotkali się w Gdańsku z zarządem Rafinerii Gdańskiej.

- Aramco posiada obecnie największą liczbę aktywów downstream w swoim portfelu na świecie, które stale rosną, a Rafineria Gdańska stała się właśnie częścią naszego rozbudowanego portfolio. Rafineria w Gdańsku jest dla nas bardzo ważna, ponieważ jest strategicznie zlokalizowana na rozwijającym się rynku w Europie i korzystnie wpisuje się w strategię Aramco Downstream. Głównym celem naszej wizyty w rafinerii było poznanie kluczowych obszarów współpracy, podzielenie się najlepszymi praktykami produkcyjnymi i poznanie potencjalnych synergii tworzenia wartości - stwierdził Fawwaz Al Nawwab, wiceprezes Aramco ds. Global Manufacturing Excellence.

Miejsca

Opinie (56) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Każdy w tym biznesie szuka okazji...nie jestem za żadną partią,ale napawa mnie lekka duma,że w Niemczech tankują na stacjach Orlenu.Ot chichot historii...można narzekać na tego Obajtka,ale chłop zrobił z firm koncern europejski.Szkoda tylko,że cena paliwa w Polsce nie jest adekwatna do zarobków.

    • 9 21

    • niedouczony pisowski słup wójt jedyne co może zrobić to trafić do więzienia gdzie jego miejsce (4)

      • 11 10

      • (1)

        Jak masz dowody,idź do prokuratury...

        • 8 8

        • Do 0?

          • 4 5

      • nie opluj się

        • 4 3

      • Donald lubi takich

        POsłusznych, których POmpuje Obajtkiem lub Ziobro. Gdyby nawet przejął Rząd w Polsce, to co zrobi Obajtkowi lub Ziobro? Nic nie zrobi...
        Ostatnio Tusk zaczął mówić, że CPK jest dobre dla Polski, tylko trzeba mądrze podejść do tej sprawy. Donaldzie! Bardziej mądrze chcesz podejść, ale z kim?

        • 2 2

    • jak najbardziej jesteś za jedną, konkretną partią, która nazywa się PIS (1)

      A bycie dumnym z tego, że Orlen dyma Polaków w Polsce, śmierdzi ruską onucą

      • 10 8

      • W zachodniej Europie

        Koncerny też dymają swoich klientów.
        Również śmierdzą ruską onucą?

        • 2 2

    • "....napawa mnie lekka duma,że w Niemczech tankują na stacjach Orlenu"

      Tak samo gdy widzisz "ultranacjonalistyczny" polskomówiący rząd w Niemieckich limuzynach

      • 5 6

    • W każdym szanującym się kraju jest potentat paliwowy który kicha na rząd bo jest kozak - ale w Polsce tak być nie może - podwójne standardy

      • 1 3

  • Póki co mają podobno ograniczyć wydobycie... Do tego ktoś zwietrzy okazje i będzie zaraz ropa po 8 a benzyna po 7.50...

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    I teraz rodzi się pytanie, czy chcemy być zależni od kartelu OPEC, który w każdej chwili może zmniejszyć wydobyci ropy tak aby podnieść jego cenę, czy idziemy w elektryfikacje, która wydaje się ślepym zaułkiem rozwoju motoryzacji, czy też stawiamy na wodór, ale ten zielony powstający z nadmiaru prądu produkowanego z OZE.

    • 17 8

    • w PL na nic się nie stawia

      • 3 6

    • Czemu elektryczne auta to ślepy zaułek ? (1)

      Ja uważam wręcz przeciwnie. Takie auto daje niezależność, bo ładować je można że zwykłego gniazdka. Jedyna rzecz, jaka powinna się zmienić w tych autach, to uniwersalne baterie, które by można było wyjąć z jednego auta i przełożyć do drugiego.

      • 4 6

      • jest ograniczeniem

        paliwo lejesz i jedziesz i nie musisz zastanawiać się czy dojedziesz, bo brak ładowarki albo czekać kilka godzin na ładowanie. Jeszcze wam się odechce 10 razy tych elektrycznych śmieci, jak dowalą w pewnym momencie podatek od elektryków, układy, które uniemożliwią ładowanie aut poza certyfikowanymi ładowarkami (gdzie tak jak teraz akcyza, tak w przyszłości dodatkowa opłata będzie doliczana i cena energii będzie miała się nijak do cen prądu w gniazdku). Już teraz jak porównasz ceny na szybkich ładowarkach wychodzi drożej niż benzyna.

        • 3 2

    • wszyscy są zależni od kartelu OPEC, cały świat

      • 5 0

    • Ani jedno ani drugie ani trzecie (1)

      Tylko paliwo sntetyczne produkowane przez orlen. Fuzja wodoru z dwutlenkiem wegla. silniki na paliwo syntetyczne dozwolone po 2035..

      • 1 2

      • Przy epaliwach spaliny pozostają w mieście

        Elektryki wymagają metali ziem rzadkich, co oznacza uzależnienie od Chin.
        Paliwa kopalne, to smog, efekt cieplarniany i uzależnienie od niedemokratycznych państw, jak Rosja, kraje arabskie lub Wenezuela.
        Pozostaje wodór z hydrolizy, a energia że źródeł odnawialnych, najlepiej z wiatru i fal morskich, bo fotowoltaika to uzależnienie od Chin.

        • 3 1

    • Tylko skąd ten nadmiar OZE ma być?

      • 1 0

  • 1920 vs 2329 stacji (1)

    kto się na to zgodził?

    • 0 5

    • 1920 z 7898 wszystkich stacji

      Czyli 5978 nie należy do Orlenu.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    konkurencja dla Orlenu? Jestem na tak (7)

    paradoksalnie to może być dobra wiadomość dla gospodarki Gdańska i Pomorza, nowy podmiot, oczywiście zakładamy, że jego siedziba będzie w Gdańsku ,o skali podobnej do Lotos Paliwa, miejsca pracy w centrali, marketing, HR i cała struktura, podatki do budżetu miasta, w dodatku jakby chcieli faktycznie konkurować z Orlenem i zrobić na tych stacjach różnicę cenową w relacji do Orlenu to ma to sens, mając udziały w Rafinerii Gdańskiej, produkcja pod nosem, może będziemy mieli wreszcie tańsze paliwa jak w reszcie kraju

    • 44 15

    • (3)

      myślenie życzeniowe, nikt tu nie otwory Bóg wie jakich biur, będzie to zarządzane przez Aramco Europe, może otworzą jakiś lokal na jednym piętrze w Warszawie, to, że tutaj jest Rafineria nie oznacza, że cokolwiek powstanie tutaj

      • 5 10

      • (2)

        Rafineria w Gdańsku i pięterko w Warszawie, nie pisz bzdur...Jeżeli wejdą w te stacje, muszą mieć jakąś strukturę, Aramco Polska z siedzibą w Gdańsku, tutaj podatki, cit, pit, oprócz pracowników stacji, minimum kilkaset biurowych miejsc pracy w centrali, jeżeli mają zrobić ekspansję i zarządzać minimum tymi 400 stacjami a jak dokupią ich jeszcze 1000? Czemu nie, będą patrzeć na Orlen? Wpuścili lisa do kurnika, ten może teraz zrobić co zechce

        • 9 3

        • Aramco będzie w Gdańsku

          Już wynajęli powierzchnię w jednym z biurowców w centrum.

          • 5 1

        • kilkaset osób :) człowieku, wiesz ile osób w Auchan zarządza stacjami? kilka, na całą Polskę, wszystkie decyzje i tak są podejmowane poza Polską a większość usług outsorcingowanych, jak będzie 100 osób to max i nie myl Rafinerii z Aramco, Aramco ma tylko 30% udziałów i tylko w Rafinerii (czyli okrojonym Lotosie) bo reszta spółek została inaczej podzielona, nie łudźcie się, że Gdańsk na tym zyska dużo

          • 1 2

    • nie wiesz o czym piszesz

      oni mogą działać jako marka i nic poza tym, ceny będą na średnim poziomie jak u konkurencji, bo niby dlaczego mili by zejść z marży ? Oni nie chcą konkurować i nie będą bo to ich główny odbiorca z kontraktami na wiele lat...A co do centrali i "całej struktury" to właśnie oni najbardziej krzyczeli przed połączeniem (co powinno być zrobione lata temu) z obawy o stołki, utraty kart paliwowych i służbowe autka. Wszyscy z produkcji byli za tymi zmianami.

      • 10 6

    • Już fuzja jest OK? (1)

      Najwyraźniej nie nadążasz. Aramco nie będzie konkurować z Orlenem, tylko innymi koncernami.

      • 5 4

      • likwidacja Lotosu nie jest i nigdy nie będzie OK

        • 7 4

  • Opinia wyróżniona

    Trochę to takie wróżenie z kart. Zwłaszcza, ae nie mówi o tym firma tylko ktoś z zewnątrz.

    Równie dobrze każdy inny może kupić takie stacje, jeśli mus się to bezie z jakiegoś powodu opłacało.

    Oczywiście posiadanie części rafinerii, to plus - ale jednak stacje i rafineria to dwa różne biznesy.

    • 18 1

  • I tak zawsze tankuje na lokalnym Oktanie.

    • 5 0

  • (1)

    ciekawe co będzie jak Aramco faktycznie rozwinie biznes w Polsce, Rafinerię już mają, dostęp do portu też, obniżą ceny o kilkadziesiąt groszy na litrze, zrobią jakąś mega promocję na PB98 i staną się faktyczną konkurencją dla Orlenu

    • 12 4

    • Przy takich warunkach na jakich sobie kupili Lotos, to takiej okazji na przejęcie naszego rynku nie zmarnują.

      • 8 2

  • Tak tak zrobią promocję

    Łudzić to się możecie. O 19:30 każdego dnia napawa was duma oglądając pudło.
    Rolas z Pcimia dyma wszystkich od czasu jak wybuchła wojna a my wszyscy płacimy o blisko 2 złote więcej na każdym litrze paliwa.

    • 10 4

  • Tankuje na bp i circle k, najlepsze oleje, wole serio wspierac zagraniczna firme (8)

    Niż tych pisowskich podmiotów

    • 12 15

    • Jaka zagraniczną głupcze. Poczytaj o Ck

      • 5 6

    • Na złość mamie odmrożę sobie uszy - racjonalność pięciolatka

      • 7 6

    • Ok. zanczy jak Tusk wygra wybory i zmieni prezesa orlenu to wtedy bedzie dla ciebie wszystko spoko i nasz orlen...

      • 6 2

    • Ty pisowski podmiocie

      ciekawe wyzwisko.

      Drobna uwaga gramatyczna: poprawnie byłoby "niż te pisowskie podmioty".

      • 3 0

    • To poczytaj skąd w Polsce paliwo bierze BP i Circle K (1)

      • 3 3

      • No bo Orlen bral od ruskich do oporu... potem zakrecili kurek to sukces w TVP

        A pis majtek kasowal suwerena jak za Brent sprzedajac Ural

        • 3 3

    • Lewak to lewak, a niby skąd te stacje mają paliwa, z kosmosu. Jak wolisz sponsorować obce firmy to wypad z kraju, tu takich nie POtrzebujemy.

      • 1 2

    • Następny dowód iż wyznawcy peło rozumem nie grzeszą. Szkoda słów na wasze niby rozumowanie.

      • 1 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane