• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopocki dworzec: inwestorzy już dzwonią

Piotr Weltrowski
16 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Tak, według wstępnej koncepcji, wyglądać ma w przyszłości otoczenie sopockiego dworca. Tak, według wstępnej koncepcji, wyglądać ma w przyszłości otoczenie sopockiego dworca.

Koniec z zapowiedziami - przyszedł czas na działanie. Sopot oficjalnie rozpoczął procedurę, która ma jeszcze w tym roku wyłonić firmę, z którą miasto podpiszę umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym dotyczącym przebudowy dworca i znajdujących się wokół niego terenów.



Czego najbardziej brakuje w okolicy sopockiego dworca?

Na zgłoszenia zainteresowanych firm urzędnicy poczekają do 9 września. Później rozpoczną się negocjacje z tymi inwestorami, których wnioski spełniać będą warunki formalne.

- Zakończy je podpisanie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym z firmą, która zaproponuje najlepsze warunki realizacji przedsięwzięcia. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty miasto weźmie pod uwagę proponowany podział zadań i ryzyk pomiędzy partnera publicznego i prywatnego, koncepcję urbanistyczno-architektoniczną, wielkość płatności gotówkowej na rzecz podmiotu publicznego oraz termin realizacji fazy inwestycyjnej przedsięwzięcia - mówi Anita Sałek z Wydziału Strategii Rozwoju Miasta w sopockim magistracie.

Inwestycja, której wartość szacuje się na około 230-240 mln zł, ma być realizowana na obszarze 17 tys. m kw. Chodzi o sam dworzec oraz o tereny położone w jego pobliżu, ograniczone ulicami: Podjazd zobacz na mapie Sopotu, Kościuszki zobacz na mapie SopotuKolejową zobacz na mapie Sopotu.

W ramach inwestycji zmodernizowany zostanie układ komunikacyjny wokół dworca, rekultywowane mają być przydworcowe tereny zielone. Poza budynkiem nowego dworca powstanie hotel, obiekty handlowo-usługowe, parkingi podziemne i naziemne.

Urzędnicy dają sobie na negocjacje mniej niż cztery miesiące, by umowę z inwestorem podpisać jeszcze w tym roku. Na brak ofert miasto prawdopodobnie narzekać nie będzie. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, bardzo poważnie zainteresowane inwestycją są trzy duże firmy z Polski, dwie z Niemiec oraz po jednej z Włoch i Francji.

Większym problemem, przynajmniej w chwili obecnej, jest kwestia działek, na których realizowana będzie inwestycja. Część z nich należy do miasta, a część do kolei. Urzędnicy zapewniają, że najpóźniej do 9 września zakończą prace nad aktami notarialnymi, które uporządkują sprawę działek i zapewnią miastu prawo dysponowania nimi.

Opinie (69) 6 zablokowanych

  • sonda...

    No Redakcjo. Daliście po garach dziś z tą sondą. Powinno się zaznaczyć wszystkie punkty, a nie "tylko" jeden z nich.

    • 5 1

  • (1)

    i tak pewnei jakis wałek wyjdzie z tego....

    • 16 21

    • jasne, lepiej niech zostanie jak jest

      przynajmniej żadnych wałków nie będzie

      • 3 1

  • Sopociacy jeśli nie jest wam obojętne jaki styl ma to miasto reprezentować, podejmijcie działanie, w końcu jest to NASZE miasto i MY możemy o nim decydować a nie jednostki z magistratu. Podejmijcie dyskusję...

    W szczególności na daniach gdy będą podejmowane decyzje o przestrzennym zagospodarowaniu miasta 25 czerwca

    • 10 2

  • Urzędnik doskonały

    Chciałbym jeszcze dożyć tej chwili, kiedy URZĘDASY będą miały wszystko dopięte na ostatni guzik ale w naszym kraju jest to nie możliwe, brak im po prostu wyobraźni.

    • 4 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Niestety, jeśli chodnik nie będą odgrodzone od jezdni zasiekami przeciwsamochodowymi (tzw słupkami) to te okolica nigdy nie będzie wyglądać tak jak na wizualizacji.

    • 6 0

  • Będzie dużo gadania a skończy się na szklanym baraku i plastikowych oknach

    . Aleja taksówek dalej będzie straszyć.

    • 12 2

  • Dlaczego nie ma jeszcze jednej opcji w sondzie?

    Powinna być opcja : wszystkiego!

    • 4 1

  • Fajnie by było gdyby dworzec i otoczenie sie zmieniły

    Choć PPP to ryzyko i korzyści dla stron, ale Sopot ma już w tym względzie doświadczenia. Partnerem dla jednostki samorządowej w zakresie rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia podstawowych usług publicznych (drogi, kolej, ...) jest nie tylko gmina , ale i PKP, w tej sytuacji jest ona zobowiązana do zapewnienia obywatelom alternatywy, bo przecież nie każdy musi chcieć płacić za przejazd lub tzw. peronówki, aby w przyszłości móc skorzystać z miejsc publicznych i związanych z nimi komercyjnych.
    Znane są także inne modele współpracy w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne:
    BT - buduj i przekaż natychmiast,
    DBO - projektuj, buduj, eksploatuj,
    BOR - buduj, eksploatuj, odnawiaj koncesję,
    MOT - modernizuj, posiadaj/eksploatuj i przekaż,
    BLT lub BRT - buduj, najmuj lub dzierżaw i przekaż.
    Pożyjemy zobaczymy?

    • 5 0

  • a co z secesyjnym charakterem Sopotu, czy naprawdę dworzec nie może się wpasować do zabudowy okolicznych kamienic( jakoś hotel Rezydent mógł) i znów powstanie wielka betonowa bryła...

    brak słów...

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane