• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka kolejowa Lotosu pójdzie pod młotek?

Robert Kiewlicz
2 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc.

Gdański koncern paliwowy Lotos przymierza się do sprzedaży spółki kolejowej - Lotos Kolej. W pierwszym kwartale 2012 uzyskała ona pozycję wicelidera w rynku przewozów towarowych w Polsce. Spółka kolejowa to jednak nie "core biznes" Grupy Lotos, jest więc jednym z potencjalnych aktywów do procesu dezinwestycji.


Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. W pierwszym kwartale 2012 spółka uzyskała pozycję wicelidera w Polsce, na rynku przewozów towarowych w Polsce. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

- Lotos Kolej to dynamicznie rozwijająca się spółka, która w ciągu dekady została wiceliderem na rynku przewozów towarowych w kraju. Z roku na rok rośnie jej znaczenie. Spółka dysponuje nowoczesnym taborem kolejowym oraz nowatorskim systemem logistycznym - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Grupa Lotos na bieżąco prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej. To proces, który zaczął się już kilka lat temu. Lotos jedną transakcję dotyczącą sprzedaży (Lotos Parafiny) już zrealizował z bardzo dobrymi efektami społecznymi i biznesowymi.

Jak zaznacza Zachowicz dzisiaj czas na dezinwestycje nie jest optymalny, dlatego z kolejną nie wolno się spieszyć. - Ewentualne zmiany w tym temacie muszą być rozpatrywane nie tylko w kontekście ekonomicznym czy społecznym, ale również bezpieczeństwa pracy rafinerii w Gdańsku - dodaje Zachowicz.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu. Lokomotywy leasingowane są systematycznie spłacane i w efekcie część z nich będzie mogła zostać wykupiona po 10 latach. Ponad połowa lokomotyw pociągowych spółki ma ok. dwóch lat.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton.

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • Lokomotywa. (2)

    Najpierw powoli ,jak zolw ociezale ,sprzedaje sie spolke i czeka wytrwale.Jak nikt sie nie kapnie -to drugi kawalek kolesi jest paru a kazdy wytrwale jest chetny i tak ponad miare.a kto to a kto a kto to tak gna -to cwaniak cwaniaka do tego wciaz pcha a po co a po co a po co ten ruch -to paru kolesi swoj wprowadza duch.By sprzedac za bezcen drugiemu co ma,by drugi cos zyskal a przy tym i ja.

    • 28 2

    • bu ha ha ha...

      100 % prywaty, teraz rozumiem

      • 4 0

    • bu ha ha ha...

      taka jest właśnie Polska

      • 0 0

  • I kto kubi tę "prywatną" spółkę?

    Inna "prywatna" np. PGE albo Orlen

    • 14 1

  • czy wszystko co dobre musi być nie nasze

    Dlaczego sprzedawać coś co przynosi zyski i jest wiceliderem?.Lepiej coś mieć swojego niż być zależnym od innych.!!!

    • 18 1

  • "polskość to nienormalność" (Donald Tusk)

    Ciekawe kto "kupi" - kolesie przyjaciela Putina czy sojusznicy przysłani przez Anielę? Ta (przynosząca największe zyski) spółka oczywiście na dobry początek. Tory naprawiać będziemy my, Polacy.

    • 19 2

  • nie dalo sie sprzedac Lotosu jako calosci to teraz beda sprzedawac po kawalku ???

    jedna z niewielu firm która działa , rozwija sie , zatrudnia i przynosi zysk .teraz nazwano to optymalizacja a nie wyprzedarza .nie "optymalizuje sie " w ten sposób przynoszących zysk firm .

    • 22 3

  • Strategia wyprzedawania tego co cenne. (1)

    I przynosi mili Państwo zyski jest karkołomna i jest działalnością na szkodę spółki.

    • 14 3

    • a jeśli "kupiec" będzie niepolski to i na szkodę państwa polskiego

      • 3 0

  • kkk

    PO PO POpierd......kraj

    • 10 4

  • hhh

    a kto kupi synalek Tuska za zyski z Amber Gold albo kolesie PO

    • 11 4

  • To tylko Polska (1)

    swoich rodziców by sprzedali gdyby mogli, tak w tym kraju się żyje !!!!!!!

    • 10 2

    • Nie mylmy pojęć

      Sprzedaliby popaprańcy i lewacy, a nie Polacy.

      • 2 0

  • Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili (E. Burke)

    My, Polacy biernie przyglądaliśmy się, jak byli towarzysze się uwłaszczali, jak prezydenci, posłowie i senatorowie z żydokomuny (głównie UW, SLD i PO - patrz "Nocna zmiana") współpracując z bolkami prawie za darmo oddali różnym INNYM i OBCYM polskie banki, media, fabryki... wmawiając nam w polskojęzycznych, g-wnianych brukowcach i swoich telewizorach, że to wszystko jedno czy jakiś zakład jest polski, czy właścicielem jest Niemiec, Rosjanin czy Żyd.

    Czy wyciągnęliśmy wnioski z przeszłości? Czy ostatnie zakłady będące jeszcze w polskich rękach, dające dochód polskiemu budżetowi - takie jak spółka kolejowa Lotosu - pójdą pod młotek? Czy będziemy mieli tylko godło, flagę narodową i hymn... i do zamiatania ulice?

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane