• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września. Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września.

Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Już we wrześniu tego roku Port Gdynia uruchomi nowy terminal promowy, który powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim Mapkai może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.

Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-LinePolska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.

Zobacz jak wygląda prom Nova Star.


Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci



Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.

Przypomnijmy. Terminal Promowy WesterplatteMapka został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.

Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?



PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.

PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • Komfort skomunikowania obu terminali jest nieporównywalny. W Gdańsku o krok ekspresówka i autostrada, w Gdyni zatłoczone ulice. (15)

    Ale widać Gdańsk musi zostać ukarany, a Szczurkowi rząd podsuwa pod nos marchewkę. Znowu polityka - i tyle..

    • 27 39

    • (10)

      Tak, bo PIS kocha Gdynię. I z tej miłości zapomnieli w swoim "Ładzie" o Drodze Czerwonej i Porcie Zewnętrznym (patrz artykuł kilka dni temu).

      Akurat obecna ekipa ogólnie nie kocha Trójmiasta. Za to poprzednia tępiła Gdynię - i stąd ta ekspresówka i autostrada w Gdańsku przy równoczesnym braku OPAT; wtedy zapewne polityka Ci nie przeszkadzała?

      • 25 6

      • to jest najlepszy dowód na beznadziejność Szczurka (9)

        jest skonfliktowany ze wszystkimi. Gdy rządzi PO, Gdańsk zarabia, gdy rządzi PIS, zarabia Pcim, a Gdynia? Nigdy.

        • 12 4

        • (8)

          To raczej dowód, że różne (niemalże dziecinne) sympatie i antypatie na poziomie władzy są często istotniejsze niż jakiekolwiek racjonalne argumenty. Damy swoim, a tamtych nie lubimy, więc nie dostaną. I dlatego m.in. promy buduje się w Szczecinie (brak odpowiedniego zaplecza stoczniowego nie przeszkadza) i za ciężkie pieniądze uszczęśliwia Elbląg przekopem (podczas gdy te same pieniądze zainwestowane w trójmiejskich portach zapewniłyby znacznie większe korzyści).

          Poza tym wypadałoby się zastanowić tutaj nad jednolitym przekazem, bo w poprzednim poście sugerowano, że Gdynia właśnie coś tu ugrała. Jakby nie było, budowa terminalu to duży sukces. Ewentualne przenosiny Polferries również - chociaż szkoda, że kosztem Gdańska. Lepiej dla Trójmiasta byłoby zostawić Polferries w Gdańsku a do Steny w Gdyni dołączyć owo TT-Line...

          • 15 1

          • Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ugrał, nie Gdynia. Gdynia nie kiwnęła palcem, choć zapewne przekaz będzie inny. (7)

            Zawsze tak było w bantustanach, że polityk wspiera swoją wioskę, jeśli dorwie się do władzy centralnej. Gdynia nawet nie ma takie możliwości, więc zawsze będą baty.

            • 15 1

            • (6)

              Tak Gdynia ugrała teraz jak i Gdańsk przy okazji np. PKMki, do której grosza nie dołożył - w obydwu przypadkach nie jest to inwestycja miejska.

              Ale chyba nie sugerujesz, że terminal powstał wbrew woli władz Gdyni?

              Natomiast masz rację, że Donald dużo dobrego dla Gdańska zrobił. I że Gdynia nie miała/nie ma takiej możliwości. Chociaż kto wie, kto się jeszcze do władzy dorwie w tym kraju...?

              • 4 3

              • Nie interesują mnie pyskówki o centralnej polityce, to tak informacyjnie. (5)

                A prawda o terminalu promowym nie jest czarno biała.

                1. Polferries nie utrzyma się długo, nawet jeśli rzeczywiscie wejdzie do Gdyni. Ta linia jest nieopłacalna

                2. bez rozbudowy sieci drogowej, a na to sie nie zanosi, Gdynia dostanie w środku miasta extra 1000 tirów i osobówek dziennie. Będzie kongo i żadne zaklęcia oficjeli tego nie zmienią.

                3. podejście ludzi samorządu (ciekawostka, ze opozycyjnych także) świadczy o całkowitym niezrozumieniu czym jest port dla Gdyni.

                • 11 1

              • (1)

                Ale polityka centralna ma tu pierwszorzędne znaczenie - np. w odniesieniu do Drogi Czerwonej. Tak Gdynia jak i Gdańsk nie są w stanie unieść dużych inwestycji drogowych czy kolejowych, które decydują o dostępie do portów. Zresztą te inwestycje w znacznej mierze nawet nie są w gestii samorządów.

                Skąd wiesz, że linia Trójmiasto (nieważne skąd) - Nynashamn jest nieopłacalna? A jeżeli nawet, skąd przeświadczenie, że zawsze będzie nieopłacalna?

                Zagęści się przede wszystkim na ul. Polskiej a ewentualny kryzys będzie na Wiśniewskiego. I tutaj wraca kwestia Drogi Czerwonej, nie tylko w kontekście terminalu pasażerskiego.

                Władz lokalnych nie chcę bronić, ale oskarżanie Szczurka kompletnie o wszystko jest z lekka tendencyjne.

                Fakt, że port jest absolutnie kluczowy, ale nie tylko dla Gdyni, ale i dla regionu i kraju. I na wszystkich poziomach panuje owo niezrozumienie, czego przykładem jest traktowanie od lat tematu estakady/OPAT/Drogi Czerwonej - to nie jest problem wyłącznie gdyński.

                • 6 2

              • w opinii "centraly" - OPAT to problem wyłacznie gdyński -> Tusk i Klepacki

                W opinii gdyńskich "notabli" problemu nie ma, bo "ta droga dla mieszkańców Gdyni jest neutralna" -> M. Stępa.
                Władze Gdyni przeforsowały (i sfinansowały) dokończenie estakady, wbrew opinii zarządcy dróg krajowych. W efekcie zarządca unika przejęcia estakady. Jakaś logika w tym jest...

                Ogólnie, w tym bałaganie widać znamienne cechy istnienia "księstw udzielnych" i chwilowych interesów robionych kosztem słabszych biurokratycznie (Gdańsk i karnawał Euro)...

                W żaden sposób nie mogę dostrzec w tym "bałaganie" nic powyżej partykularyzmów i wzajemnego wydzierania sobie "kołdry" przez średnio-niższy szczebel zarządzania...
                O mizernych raczej kwalifikacjach, ale za to wielkim o sobie mniemaniu

                • 7 0

              • Przeniesienie terminalu na ul. Polską nic nie zmieni w sytuacji drogowej (2)

                Wszystko pozostanie po staremu

                • 3 4

              • (1)

                Jak to nie zmieni ?
                Przecież sparaliżuje Wiśniewskiego. Korki będą zaczynać się w Sopocie

                • 1 4

              • Chyba coś ci się mylą ulice w Gdyni. Widać że nie jesteś z tąd , bo do Sopotu inne ulice prowadzą.

                • 1 0

    • Lepiej się już nie odzywaj bo robisz z siebie błazna wielki znawco branży morskiej. (3)

      Warunki nawigacyjne dla zawijania do nowego terminala w Gdyni będą nieporównywalnie dogodniejsze niż do wciskania się rufą przez prawie kilometr na terminal Westerplatte.

      • 13 1

      • (2)

        Skoro taki z Ciebie specjalista, to dlaczego odległość podajesz w kilometrach, a nie w milach morskich?

        • 2 6

        • Żeby taki dzban jak ty zrozumiał obrazowo skalę problemu. (1)

          • 3 1

          • Gdy kończą się argumenty, zaczynają się obelgi.

            Nie jest problemem płynięcie tego kawałka rufą do przodu, tylko maksymalna długość jednostki na obrotnicy przy WOC-u. Brak możliwości wprowadzenia jednostek o dłuższej linii ładunkowej obniża rentowność tego połączenia.

            • 0 0

  • dużo drzew widzę przed terminalem:) (1)

    • 10 2

    • kolejny czubek, który drzew w porcie szuka. ty wiesz co tam było przed teminalem ? Magazym i place składowe drobnicy.

      • 1 1

  • Żeby była jasność. Nie Gdynia, tylko Port Gdynia (bo tytuł może mylić) (12)

    Oczywiście propaganda od Szczurka nie omieszka przypisać sobie "sukcesu", ale prawda jest taka, że miasto traktuje port jako wroga, za każdym razem podkreślając (Stępa, Domozych i inni), że najlepiej, gdyby port zniknął a tereny, wiadomo, można by wtedy opylić deweloperom.

    • 184 60

    • przecież sam tą propagandę siejesz, więc o co ci chodzi? (9)

      • 24 28

      • pozdrawiam Laboratorium Innowacji Społecznych. Macie ostatnio sporo nadgodzin (7)

        tyle fejkowych kont jest w w użyciu na fejsie, że chyba nie śpicie, co?

        • 32 5

        • ktoś musi reagować na rosyjskie prowokacje (6)

          • 8 16

          • na prowokacje nalepszym lekarstwem (5)

            jest zamilczenie...

            • 9 1

            • Po prostu was zatkalo, ze ludzie juz wiedza (4)

              • 16 3

              • i co z tego, że wiedzą (3)

                ...jak mają na to wylane?

                • 3 10

              • Ale kto. Ludzie czy lis? (2)

                Ludzie na razie po prostu nie rozumieją jak to działa. Ale może kiedyś pojawić się siła, która będzie umiała to wykorzystać.

                • 2 1

              • ludzie rozumieja (1)

                Ale maja zyciowa postawe, czyli, jak nie mozesz zwalczyc, to sie przylacz. Bo moze od wladzy"" cos skapnie. Wiec na "rewolucje" nie ma co lliczyc, nawet ze slusznymi haslami. k

                • 0 0

              • nikt nie mowi o rewolucji.

                ale gdynia to male miasto. pracownicy lis nie sa anonimowi. a podszywanie sie pod 100 falszywych "gdynian", to byl nie bylo oszustwo.

                • 0 0

      • to nie propaganda ani prowokacja

        To twarde fakty.
        Siec pamieta a cytaty nie jest trudno znalezc.

        • 4 0

    • Żeby była jasność (1)

      Przepraszam,a "Port Gdynia" to jest w Hongkongu czy może jednak w Gdyni??

      • 3 12

      • "Port Gdynia" jest w Gdyni, ale jest bytem niezależnym

        Można to potraktować jako skrót myślowy, ale dla równowagi należałoby napisać, że Gdynia ma pękniętą dylatację ... bo Estakada leży przecież w Gdyni ? Prawda ?

        • 11 1

  • Super, że takie inwestycje powstają (3)

    Tylko może zacząć od, lub robić jednocześnie drogi dojazdowe. Podobnie z lotniskiem. Powstało a dojazdu tam nie ma

    • 89 7

    • A ten prom przy którym się Morawiecki lansował w końcu będzie pływał ? :)

      • 19 5

    • Po co dojazd do zamknietego lotniska w Gdyni?

      Wyszło taniej

      • 9 7

    • Właśnie dojazd fatalny, za długi ta , pkm krąży, jak ktoś mieszka nie we wrzeszczu a np w Sopocie to za długo!!! A ostatni autobus odchodzi z terminalu o 22 dosłownie 5 minut przed przylotem ryaaira z Krakowa. Dlaczego rozkład jazdy autobusu 122 nie jest skorelowany z ostatnim przylotem krajowym samolotów!!! Ten autobus chodzi za rzadko i ludzie z Sopotu turyści i lokalami musza brać drogie taksówki!!!

      • 5 0

  • Nie czas w ogóle połączyć porty w Gdańsku i w Gdyni pod jeden zarząd ? (4)

    • 6 26

    • Najlepiej pod obajtka!!!!!!

      • 11 2

    • Najlepiej mój i kolesi z parti

      Bezmajtek

      • 8 1

    • Dwa zarządy to więcej miejsc dla rodziny.

      • 5 2

    • to prosta droga do kanibalizacji

      lepiej mieć dwie (lub więcej) bandy biurokratów, bo się nawzajem pilnują i donoszą...

      • 4 0

  • A nie lepiej wziąść nowego operatora przewoźnika TT - line i reszta zostawić po staremu.

    • 11 1

  • Prom Pinokio skąd będzie pływał? (7)

    • 19 7

    • z Obiecanek Cacanek (1)

      do Ciemnoluda

      • 7 0

      • Miał być ze Szczecina stateczek, ostał się ino młoteczek...

        • 2 0

    • zasadniczo z radomia (1)

      • 4 0

      • Z wegorzewskiej

        • 3 0

    • Będzie ich cała flotylla: (1)

      Pinokio, Plastuś, Kaczor & Donald itp.

      • 3 1

      • Ma być też Dżepetto.

        • 0 0

    • Tusk ma podobno dograne już dokończenie z Katarczykami.

      Musi tylko wygrać wybory a Sławomyr .N zostać ministrem ds. Gospodarki Morskiej.

      • 2 0

  • droga Redakcjo!

    milczy Port Gdańsk, a nie Port Gdynia. Ci drudzy raczej krzyczą z radości. Śródtytuł z błedem

    • 9 0

  • lista połączeń promowych z trójmiasta jest beznadziejna

    Chciałbym przywrócenia połączenia z Kłajpedą bądź np. prom do Helsinek.

    • 26 0

  • Zmiana lokalizacji (20)

    Gdańsk ma terminal pasażerski za daleko od centrum miasta. Uważam że terminal powinien powstać w pobliżu Młodego Miasta (tereny po stoczniowe) - byłoby blisko centrum , turyści i mieszkańcy mieliby bliżej, co z pewnością ożywiłoby centrum Gdańska.

    • 55 96

    • (9)

      i większy ruch w centrum dzięki temu :)
      Przez to, że terminal jest na westerplatte, podróżni zanim dojadą do centrum to zdążą się rozjechać po mieście, jedni w tunel, drudzy w miasto, trzeci gdzieś na obwodnicę.
      Twój pomysł jeszcze bardziej zakorkuje Gdańsk w dodatku promami pływa masa ciężarówek i gdzie one pojadą?

      • 44 5

      • (8)

        Gdynia może mieć terminal w centrum a Gdańsk nie?

        • 7 28

        • jak terminal jest w centrum gdynii to chyba sie cos pozmienialo ostatnio ,albo centrum przeniesli. (4)

          • 35 4

          • to miejsce jest lansowane na "centrum" (3)

            co powoduje konkretne problemy dla funkcjonowania portu. Szczególnie uciążliwe jest pojawianie się w tej okolicy budownictwa mieszkaniowego. Miasto chce budować na "międzytorzu", w sąsiedztwie rewitalizowanych torowisk portowych. Bramownice zaglądające do okien SeaTowers też nie będą przychylnie przyjęte. Na wieść o terminalu ro-ro, na Jana z Kolna pojawił się zakaz ruchu ciężarówek...

            • 18 1

            • port leży w Śródmieściu - czyli centrum (2)

              • 4 13

              • Nie, nie leży

                • 13 3

              • nie lezy w Srodmiesciu

                Dzielnica portowa, ktorej granica jest plac Kaszubski i Jana z Kolna zawsze byla odrebna.Onegdaj byla to jedna gdynskich dzielnic biedy, "Dzielnica Chinska", potem byly to "tereny portowe".
                Obecnie miasto usiluje wywezec presje na strefe przemyslowa, dopuszczajac na tym terenie budownictwo mieszkaniowe.

                • 6 1

        • Gdynia nie ma centrum (2)

          ;) i tyle

          • 14 16

          • oczywiście że Gdynia nie ma centrum (1)

            ta dzielnica nazywa się Śródmieście ;)

            • 20 4

            • Przemuś nie wymądrzaj się klakierze.

              • 2 2

    • Terminal to głównie samochody ciężarowe, a nie przewóz ludzi. A coś takiego w centrum raczej odpada...

      • 34 1

    • Terminal centrum

      Gdańska, na pewno znalazło by się miejsce, ale armatorzy nie lubią tracić czasu na długie manewry statku. Dla nich to strata czasu.

      • 19 1

    • Najlepiej w Warszawie.

      Marzeniem wściela promu nie jest manewrować godzinami w ciasnym porcie tylko przycumować na chwilę, przeładować pasażerów i w morze. Prom ma pływać po morzu nie po rzekach.

      • 18 0

    • To niemożliwe

      Prom płynąłby przez kanały portowe do centrum bardzo długo. Porównajcie długość rejsu Gdańsk-Hel i Gdynia-Hel, różnica wynika z długości płynięcia przez port, w którym obowiązuje limit prędkości. Poza tym promy Polferries i Steny Line służą głównie do przewozu frachtu, ważne tu jest połączenie z Obwodnicą i autostradą a nie bliskość centrum i atrakcji Głównego Miasta. Turyści są tylko w sezonie letnim, zwykle w samochodach, rzadziej na rowerach. Prom jak stoi w porcie to nie zarabia, w Gdyni prom wpływa do portu, ładunek (czyli tiry) wyjeżdża, kolejny wjeżdża i po dwóch godzinach promu nie ma. I tak trzy razy dziennie. Czemu w Gdańsku prom stoi od 12.00 do18.00 (i nie zarabia) tego nikt rozsądny nie potrafi mi wytłumaczyć.

      • 13 2

    • Terminal promowy (1)

      Absolutna racja ! Terminal na młodym mieście !

      • 2 6

      • A mnie się zdaje ze niektórym myli się prom z wycieczkowcem!!!!!!!

        • 1 0

    • Jeśli już to. - postoczniowe - gimnazjum się kłania. ️

      • 0 1

    • To ciekawe....

      Do Szwecji wszyscy latają do Skavsty, lotnisko w baraku, w lesie, 100 km od Sztokholmu i jakoś jest ok?

      • 4 2

    • Wsidasz w ubera i po 15 min jesteś w centrum

      • 1 1

    • Nie za daleko,bo i tak turystów wozi się autokarami jak czyni się to od lat wożąc turystów z Gdyni do gdanska,bo 90% turystów zwiedza Gdańsk,i nie jest za daleko???

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane