• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września. Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września.

Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Już we wrześniu tego roku Port Gdynia uruchomi nowy terminal promowy, który powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim Mapkai może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.

Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-LinePolska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.

Zobacz jak wygląda prom Nova Star.


Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci



Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.

Przypomnijmy. Terminal Promowy WesterplatteMapka został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.

Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?



PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.

PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • Zapomniana linia (1)

    Ja z chęcią wybrałbym sie ponownie do Helsinek lecz dla mnie jednego zapewne nie uruchomią tego połączenia. Podejrzewam że byłaby to linia bardziej turystyczna niż handlowo-towarowa i może dlatego. Fajnie by było przepłynąć się do Helsinek, zrobić samochodem małą pętlę Bałtycką i wrócić do Gdyni.

    • 13 1

    • Ależ jest takie połączenie.

      Pływa właśnie towarowy Finnlines z Gdyni do Helsinek lub Hanko. Problem polega na tym, że gdy 3 lata temu spytałem o możliwość przepłynięcia 4 osób z samochodem to cenę podali mi coś około 2700 zł. Oprócz ceny był też problem taki, że nie chciano mi dać gwarancji rejsu. Odpowiedź brzmiała: jeśli nawet w dniu wypłynięcia przyjedzie ciężarówka z kierowcą i będzie potrzebna kajuta dla niego, ja nie płynę. Podziękowałem, poleciałem samolotem i wynająłem samochód na miejscu.

      • 3 0

  • To proste (1)

    Promy - niskodochodowe do Gdynia a kontenery po zlikwidowanym BCT do Gdanska. Takie rozwiązanie . Gdańsk przynajmniej urośnie i nie będzie stał w korkach. Chyba że na boisku

    • 4 10

    • A kto ci powiedział że BCT likwidują?

      • 1 0

  • A w Elblągu terminal będzie? (1)

    Sam kanał Morałwięcki to atrakcja dla pasażerów

    • 5 8

    • I przesiadka do Ostródy.

      • 2 0

  • W Gdańsku rządzi przemysł... deweloperski...

    Wszystko inne ma upaść. tutaj leje się beton gdzie tylko się da. I nastepne apartamenty nie bedą niektórzy pamietali w swoich oświadczeniach majątkowych..

    • 12 2

  • Biznes lubi ciszę

    W Gdańsku jest aktywna umowa Portu z PŻB. Nikt jej nie wypowiedział. Promy są obsługiwane na terminalu do którego prowadzą drogi bez korków.
    Gdynia zbudowała terminal, dla ktorego została wydana decyzja środowiskowa dla 3 promów na dobę. Gdyby miała tam pływać Stena z 3 promami i PŻB z 1 to już przekracza to dopuszczony poziom. To dość prosta matematyka.
    Pani redaktor proszę zapytać Port Gdynia o to i zapytać czy umieją dodawać do 4.

    • 6 9

  • Port będzie liczył kasę a ja będe liczył czas w korkach

    bo zapomnieli zrobić nowe drogi !!! co najlepsze - nikt za to nie pójdzie siedzieć

    • 7 0

  • Ciekawe jak teraz będzie nazywać się pobliska pętla... Dworzec Morski - Muzeum Emigracji - Terminal Pasażerski. XD

    • 5 0

  • I wszyscy turyści wysiądą z promu i pojadą do Gdańska :D

    bo w Gdyni nic ich nie interesuje.

    • 14 7

  • "Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników"

    To trzeba będzie znaleźć taki prom, który należy do dwóch przewoźników. Ukończony właśnie terminal jest w stanie przyjąć jeden (słownie: JEDEN) prom na raz. Jest jedna rampa najazdowa i rękaw z jednym wyjściem. Obecny terminal obsługuje dwa promy na raz. Zaiste, epokowa inwestycja.

    • 2 2

  • Ka Ka Zajmij się papierem toaletowym.

    bo na nic innego cię nie stać

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane