• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września. Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września.

Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Już we wrześniu tego roku Port Gdynia uruchomi nowy terminal promowy, który powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim Mapkai może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.

Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-LinePolska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.

Zobacz jak wygląda prom Nova Star.


Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci



Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.

Przypomnijmy. Terminal Promowy WesterplatteMapka został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.

Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?



PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.

PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • Komfort skomunikowania obu terminali jest nieporównywalny. W Gdańsku o krok ekspresówka i autostrada, w Gdyni zatłoczone ulice. (15)

    Ale widać Gdańsk musi zostać ukarany, a Szczurkowi rząd podsuwa pod nos marchewkę. Znowu polityka - i tyle..

    • 27 39

    • Lepiej się już nie odzywaj bo robisz z siebie błazna wielki znawco branży morskiej. (3)

      Warunki nawigacyjne dla zawijania do nowego terminala w Gdyni będą nieporównywalnie dogodniejsze niż do wciskania się rufą przez prawie kilometr na terminal Westerplatte.

      • 13 1

      • (2)

        Skoro taki z Ciebie specjalista, to dlaczego odległość podajesz w kilometrach, a nie w milach morskich?

        • 2 6

        • Żeby taki dzban jak ty zrozumiał obrazowo skalę problemu. (1)

          • 3 1

          • Gdy kończą się argumenty, zaczynają się obelgi.

            Nie jest problemem płynięcie tego kawałka rufą do przodu, tylko maksymalna długość jednostki na obrotnicy przy WOC-u. Brak możliwości wprowadzenia jednostek o dłuższej linii ładunkowej obniża rentowność tego połączenia.

            • 0 0

    • (10)

      Tak, bo PIS kocha Gdynię. I z tej miłości zapomnieli w swoim "Ładzie" o Drodze Czerwonej i Porcie Zewnętrznym (patrz artykuł kilka dni temu).

      Akurat obecna ekipa ogólnie nie kocha Trójmiasta. Za to poprzednia tępiła Gdynię - i stąd ta ekspresówka i autostrada w Gdańsku przy równoczesnym braku OPAT; wtedy zapewne polityka Ci nie przeszkadzała?

      • 25 6

      • to jest najlepszy dowód na beznadziejność Szczurka (9)

        jest skonfliktowany ze wszystkimi. Gdy rządzi PO, Gdańsk zarabia, gdy rządzi PIS, zarabia Pcim, a Gdynia? Nigdy.

        • 12 4

        • (8)

          To raczej dowód, że różne (niemalże dziecinne) sympatie i antypatie na poziomie władzy są często istotniejsze niż jakiekolwiek racjonalne argumenty. Damy swoim, a tamtych nie lubimy, więc nie dostaną. I dlatego m.in. promy buduje się w Szczecinie (brak odpowiedniego zaplecza stoczniowego nie przeszkadza) i za ciężkie pieniądze uszczęśliwia Elbląg przekopem (podczas gdy te same pieniądze zainwestowane w trójmiejskich portach zapewniłyby znacznie większe korzyści).

          Poza tym wypadałoby się zastanowić tutaj nad jednolitym przekazem, bo w poprzednim poście sugerowano, że Gdynia właśnie coś tu ugrała. Jakby nie było, budowa terminalu to duży sukces. Ewentualne przenosiny Polferries również - chociaż szkoda, że kosztem Gdańska. Lepiej dla Trójmiasta byłoby zostawić Polferries w Gdańsku a do Steny w Gdyni dołączyć owo TT-Line...

          • 15 1

          • Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ugrał, nie Gdynia. Gdynia nie kiwnęła palcem, choć zapewne przekaz będzie inny. (7)

            Zawsze tak było w bantustanach, że polityk wspiera swoją wioskę, jeśli dorwie się do władzy centralnej. Gdynia nawet nie ma takie możliwości, więc zawsze będą baty.

            • 15 1

            • (6)

              Tak Gdynia ugrała teraz jak i Gdańsk przy okazji np. PKMki, do której grosza nie dołożył - w obydwu przypadkach nie jest to inwestycja miejska.

              Ale chyba nie sugerujesz, że terminal powstał wbrew woli władz Gdyni?

              Natomiast masz rację, że Donald dużo dobrego dla Gdańska zrobił. I że Gdynia nie miała/nie ma takiej możliwości. Chociaż kto wie, kto się jeszcze do władzy dorwie w tym kraju...?

              • 4 3

              • Nie interesują mnie pyskówki o centralnej polityce, to tak informacyjnie. (5)

                A prawda o terminalu promowym nie jest czarno biała.

                1. Polferries nie utrzyma się długo, nawet jeśli rzeczywiscie wejdzie do Gdyni. Ta linia jest nieopłacalna

                2. bez rozbudowy sieci drogowej, a na to sie nie zanosi, Gdynia dostanie w środku miasta extra 1000 tirów i osobówek dziennie. Będzie kongo i żadne zaklęcia oficjeli tego nie zmienią.

                3. podejście ludzi samorządu (ciekawostka, ze opozycyjnych także) świadczy o całkowitym niezrozumieniu czym jest port dla Gdyni.

                • 11 1

              • Przeniesienie terminalu na ul. Polską nic nie zmieni w sytuacji drogowej (2)

                Wszystko pozostanie po staremu

                • 3 4

              • (1)

                Jak to nie zmieni ?
                Przecież sparaliżuje Wiśniewskiego. Korki będą zaczynać się w Sopocie

                • 1 4

              • Chyba coś ci się mylą ulice w Gdyni. Widać że nie jesteś z tąd , bo do Sopotu inne ulice prowadzą.

                • 1 0

              • (1)

                Ale polityka centralna ma tu pierwszorzędne znaczenie - np. w odniesieniu do Drogi Czerwonej. Tak Gdynia jak i Gdańsk nie są w stanie unieść dużych inwestycji drogowych czy kolejowych, które decydują o dostępie do portów. Zresztą te inwestycje w znacznej mierze nawet nie są w gestii samorządów.

                Skąd wiesz, że linia Trójmiasto (nieważne skąd) - Nynashamn jest nieopłacalna? A jeżeli nawet, skąd przeświadczenie, że zawsze będzie nieopłacalna?

                Zagęści się przede wszystkim na ul. Polskiej a ewentualny kryzys będzie na Wiśniewskiego. I tutaj wraca kwestia Drogi Czerwonej, nie tylko w kontekście terminalu pasażerskiego.

                Władz lokalnych nie chcę bronić, ale oskarżanie Szczurka kompletnie o wszystko jest z lekka tendencyjne.

                Fakt, że port jest absolutnie kluczowy, ale nie tylko dla Gdyni, ale i dla regionu i kraju. I na wszystkich poziomach panuje owo niezrozumienie, czego przykładem jest traktowanie od lat tematu estakady/OPAT/Drogi Czerwonej - to nie jest problem wyłącznie gdyński.

                • 6 2

              • w opinii "centraly" - OPAT to problem wyłacznie gdyński -> Tusk i Klepacki

                W opinii gdyńskich "notabli" problemu nie ma, bo "ta droga dla mieszkańców Gdyni jest neutralna" -> M. Stępa.
                Władze Gdyni przeforsowały (i sfinansowały) dokończenie estakady, wbrew opinii zarządcy dróg krajowych. W efekcie zarządca unika przejęcia estakady. Jakaś logika w tym jest...

                Ogólnie, w tym bałaganie widać znamienne cechy istnienia "księstw udzielnych" i chwilowych interesów robionych kosztem słabszych biurokratycznie (Gdańsk i karnawał Euro)...

                W żaden sposób nie mogę dostrzec w tym "bałaganie" nic powyżej partykularyzmów i wzajemnego wydzierania sobie "kołdry" przez średnio-niższy szczebel zarządzania...
                O mizernych raczej kwalifikacjach, ale za to wielkim o sobie mniemaniu

                • 7 0

  • Biznes lubi ciszę

    W Gdańsku jest aktywna umowa Portu z PŻB. Nikt jej nie wypowiedział. Promy są obsługiwane na terminalu do którego prowadzą drogi bez korków.
    Gdynia zbudowała terminal, dla ktorego została wydana decyzja środowiskowa dla 3 promów na dobę. Gdyby miała tam pływać Stena z 3 promami i PŻB z 1 to już przekracza to dopuszczony poziom. To dość prosta matematyka.
    Pani redaktor proszę zapytać Port Gdynia o to i zapytać czy umieją dodawać do 4.

    • 6 9

  • Czy na taki prom (4)

    Można z pieskiem?:)

    • 2 5

    • ale trzeba mieć makietkę

      • 0 0

    • Tak

      Można. Na promach zachodnich np. Stena Line między Holandią a UK są specjalne klatki dla zwierząt na czas rejsu ze stałym podglądem co tam się dzieje. Można oglądać to na jednym z kanałów w telewizorach umieszczonych w kajutach. Na Polferiesie z Gdańska widziałem też zasr*ną do obrzydzenia kuweto - piaskownicę na górnym otwartym pokładzie, więc opcja przewozu zwierzaka istnieje.

      • 1 0

    • Tak!

      Milicjanci też korzystają

      • 1 0

    • Tak, można.

      Dlatego niektórzy wybierają prom zamiast samolotu.

      • 2 0

  • Zapomniana linia (1)

    Ja z chęcią wybrałbym sie ponownie do Helsinek lecz dla mnie jednego zapewne nie uruchomią tego połączenia. Podejrzewam że byłaby to linia bardziej turystyczna niż handlowo-towarowa i może dlatego. Fajnie by było przepłynąć się do Helsinek, zrobić samochodem małą pętlę Bałtycką i wrócić do Gdyni.

    • 13 1

    • Ależ jest takie połączenie.

      Pływa właśnie towarowy Finnlines z Gdyni do Helsinek lub Hanko. Problem polega na tym, że gdy 3 lata temu spytałem o możliwość przepłynięcia 4 osób z samochodem to cenę podali mi coś około 2700 zł. Oprócz ceny był też problem taki, że nie chciano mi dać gwarancji rejsu. Odpowiedź brzmiała: jeśli nawet w dniu wypłynięcia przyjedzie ciężarówka z kierowcą i będzie potrzebna kajuta dla niego, ja nie płynę. Podziękowałem, poleciałem samolotem i wynająłem samochód na miejscu.

      • 3 0

  • Trasa (5)

    Dostanie się na Westerplatte bez samochodu jest prawie niemoźliwe. A co ma zrobic pasażer po wyjściu z promu ? Gole pola, spalarnia śmieci, DTC, a autobus na lekarstwo

    • 50 7

    • Skorzystać z autobusu? (3)

      Prom przypływa 12:00. Autobusy odjeżdżają o: 12:21 (606), 12:41 (606), 12:51 (106).

      • 11 4

      • Po co ci samochód, skoro chcesz dalej płynąć promem bez samochodu? Bierzesz taksówkę i po problemie. Może być też uber.

        • 1 1

      • (1)

        606 jest sezonowa, I jedzie z pół godziny, co jest męczące po podróży.

        • 3 5

        • 606 jedzie 18 minut do Dworca Głównego

          To pìęć razy szybciej, niż pociąg z Nynäshamn do Stockholm C.

          • 0 0

    • Trasa!! Ty nie jesteś z gdanska ze gadasz takie bzdury!!!!!

      • 8 3

  • A w Elblągu terminal będzie? (1)

    Sam kanał Morałwięcki to atrakcja dla pasażerów

    • 5 8

    • I przesiadka do Ostródy.

      • 2 0

  • W Gdańsku rządzi przemysł... deweloperski...

    Wszystko inne ma upaść. tutaj leje się beton gdzie tylko się da. I nastepne apartamenty nie bedą niektórzy pamietali w swoich oświadczeniach majątkowych..

    • 12 2

  • dużo drzew widzę przed terminalem:) (1)

    • 10 2

    • kolejny czubek, który drzew w porcie szuka. ty wiesz co tam było przed teminalem ? Magazym i place składowe drobnicy.

      • 1 1

  • To będzie świetny terminal buforowy dla flotylli statków obsługujących Elbląg, Krynicę, Tolkmicko i Frombork via nowy przekop.

    • 11 2

  • współczuję (1)

    Terminal z 4 zawinieciami dziennie... ulica Polska i Janka Wisniewskiego padną

    • 16 2

    • Może być więcej

      Jak jeszcze dadzą tu ro-ro Finnlines, to dopiero będzie (nie)ciekawe.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane