• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Line wprowadzi nowe promy na linię Gdynia-Karlskrona

VIK
8 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię. Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię.

Będą większe, energooszczędne, ekologiczne i prosto ze stoczni trafią na linię Gdynia-Karlskrona. Stena Line wprowadza nowe promy ro-pax klasy E-Flexer. Pierwszy rozpocznie kursowanie z Gdyni do Szwecji już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane.

Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje w Gdyni zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy.

Z kolei zmodernizowane statki Stena ScandicaStena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi - mają 240 m długości - każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. Promy obecnie pływające na trasie Gdynia-Karlskrona mają 186 m dł.

Czytaj też:

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



Wprowadzenie nowych, większych promów do Gdyni będzie możliwe tylko dzięki temu, że Port Gdynia ma nowy terminal promowy, który ma być oddany do użytku w czerwcu tego roku. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer.

Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez tego armatora strategii zrównoważonego transportu morskiego.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach.
- Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na autostradzie morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy - powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. Już trzy E-Flexery (Stena Estrid, Stena Embla i Stena Edda) o długości 214 m weszły do operacji od 2019 roku, wszystkie pływają po Morzu Irlandzkim. Czwarty i piąty statek, przeznaczone na linię Gdynia-Karlskrona, będą jeszcze większe. Mają długość 240 metrów i pojemność frachtową 3600 metrów, podczas gdy trzy pierwsze mają 214 metrów długości i pojemność frachtową 3100 metrów.


Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.
VIK

Miejsca

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • (8)

    Nowy terminal w czerwcu? Myślałem, że już dawno jest otwarty. Z tego co pamiętam pierwszy rejs miał się odbyć w Styczniu!

    • 61 2

    • (3)

      Czy przypadkiem już nie było hucznego otwarcia?

      • 14 1

      • Było , Pinokio poświęcił i nic , jak u nich zawsze (2)

        • 11 3

        • byl horała od pastwiska baranów?

          • 10 0

        • nie pinokio, a horała

          tylko, że to pionek jest (poboczny klakier), to ponowne otwarcie będzie jak przyjedzie pinokio albo sam jaro i wtedy holecka ogłosi, że już można....

          • 7 1

    • (1)

      a jest już posprajowane przez pana w czarnym ubranku?

      • 7 2

      • Zapytaj starego xD

        • 1 0

    • Byl (1)

      Taki jeden z Warszawy i otwieral terminal .

      We wrzesniu ub . roku .

      Fajnie bylo .

      Zdjecia sobie robili .

      Odniesli kolejny sukces .

      Nawet taki jeden posel z Gdyni podobno byl swietowac sukces .

      • 10 0

      • To moRavitz ,który 1-szy gratulował orBanowi ? Sprytne 2 jude .

        • 3 1

  • czy ten terminal już pracuje? (3)

    bo chyba jeszcze nie cumują tam promy

    • 18 6

    • a sorry nie doczytalem, że w czerwcu

      bo już parę razy widziałem tam Stenę, ale albo tylko cumowała postojowo, albo próbowali jak dział

      • 10 0

    • Jak w PRL (1)

      Szampan był już wypity, więc o co chodzi, że nie działa - otwarty, ale zamknięty.

      • 13 0

      • Czyżby drugi "Miś " w Gdyni po lotnisku?

        • 5 2

  • (6)

    Fajne miasteczko ta Karlskrona. Polecam na krótki wypad.

    • 31 6

    • (2)

      Na krotki taki max 2 dni. Nic tam nie ma, wieje nuda.

      • 7 4

      • (1)

        Jakie 2 dni, rano przybycie cały dzień na zwiedzanie i późnym popołudniem powrót do Gdyni. Kiedyś były takie rejsy, nie wiem czy nadal sa w ofercie.

        • 8 0

        • a to nie wyjdzie na to samo jak kupisz bilet?

          • 1 2

    • Lalla (2)

      To chyba raczej Szwedzi z Karlskrony maja wiekszy interes, zeby przyjechac na pare dni do 3City, niz my tam do nich. U nich nic nie ma i nie mozna sie zabawic. A u nas wszystkiego mamy w tym temacie az po grdyke. Nic tylko wybierac i korzystac ! ... No i te ichnie ceny. Za 200 zl. to mozna sobie zafundowac w Szwecji 2 kawy z ciastkiem. I nic wiecej. A Szwedzi u nas za pare groszy sa panami zycia. Rejs do Karlskrony robi sie w zyciu 1 raz tak z ciekawosci, ale to wszystko. P.S. W Karlskronie jest budynek starego 100-letniego browaru, ktory zalozyli tam piwowarzy z Niemiec. Zawsze prowa

      • 2 2

      • zwykle kupują alkohol :O)

        • 1 1

      • Za 200zl to spokojnie zjesz obiad w restauracji i wypijesz 2kawy i zjesz 2ciastka. Widzę że nigdy nie byłeś w Szwecji jeszcze potwierdzają moją tezę twoje słowa sugerujące że tam nic nie ma i nie ma się gdzie zabawić xD

        • 3 0

  • Haha, na bank, tak samo ja terminal, który miał być otwarty dawno temu xd (1)

    • 11 5

    • Różnica polega na tym, że jedna inwestycja jest publiczna a druga prywatna więc nie traktowałbym ich tam samo.

      • 6 1

  • Promy karlskrony (2)

    Nie czuje ze rymuje

    • 4 6

    • Takie rymy to tylko disco polo. (1)

      • 4 0

      • Miał być prom ze Szczecina została stępka i kota uryna...

        • 3 0

  • No i git

    Trzeba przyznać, że działalność Stena Line w PL to niezłe success story.

    • 51 1

  • Jaki jest zysk takiego promu z jednego rejsu? (3)

    • 3 1

    • Milard (1)

      Okolo

      • 5 0

      • Ja słyszałem, że 2 miliardy

        • 3 0

    • ?

      Duzy

      • 3 0

  • Fajnie. Te aktualne promy juz troche zajezdzaly staroscia... (11)

    .... tzn, bylo czysto i ogolnie OK, no ale odczucie a'la PRL bylo ciagle w glowie. Mam nadzieje, ze te nowe beda juz nowoczesne, bo promy maja nie tylko byc jakims cargo-samochodowym ale i ciekawym rozwiazaniem dla turystow.

    • 49 3

    • Te więcej ładunku ale jeśli rodzina na rozrywkę i zwiedzanie tj prom ten będzie zbliżony pod względem oferty rodzinnej

      • 1 0

    • PRL te Steny? (9)

      Ja rozumiem Polferries, ale nie wydaje mi się by akurat promy StenaLine były stare, a juz na pewno prezentowały się o niebo lepiej niż nasze

      • 6 5

      • No te są wiekowe (7)

        Zbudowane w Polsce, w stoczni gdyńskiej w połowie lat 80tych. Kontrakt okazał się wielką klapą. Z 4 zamówionych jednostek powstały ostatecznie 3 i jeden nieukończony nigdy kadłub. Ale promy te mają swój urok właśnie dzięki takiemu a nie innemu wykończeniu i wyposażeniu.

        • 9 0

        • (6)

          Stena Baltica i Skandica to rok produkcji 2005. Jaki PRL?

          • 4 2

          • Zastąpione będą Stena Vision i Stena Sport. (4)

            Jest w treści artykułu.

            • 3 0

            • (1)

              Spiryt

              • 2 0

              • 98%

                • 3 0

            • Nie wiadomo czy zastąpią czy dodatkowo (1)

              Możliwe ze będą nowe promy i stare. Bo zapotrzebowanie na przewozy jest zwiększone, nowy terminal, tez ma mozliwosc obsługi wiekszej liczy promów. Stena nordica jako typowy samochodowiec mozliwe ze dalej będzie pływać na stary terminal. Nie wspominajac o nowym kierunku...

              • 2 0

              • Będą tylko nowe. Jeden nowy ma pojemność ładunkową jak dwa stare. Mniej więcej.

                • 1 0

          • Mowa o promach Vision i Spirit. Te sa zbudowane około roku 1981, choć przez stan wojenny wyszly ze stoczni chyba w 1983 roku.

            • 1 0

      • Jak wszystko

        • 1 0

  • (1)

    Drogie bilety z 600 błe

    • 7 4

    • Skąd wiesz ? Przyśniło Ci się?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane