• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Line wprowadzi nowe promy na linię Gdynia-Karlskrona

VIK
8 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię. Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię.

Będą większe, energooszczędne, ekologiczne i prosto ze stoczni trafią na linię Gdynia-Karlskrona. Stena Line wprowadza nowe promy ro-pax klasy E-Flexer. Pierwszy rozpocznie kursowanie z Gdyni do Szwecji już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane.

Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje w Gdyni zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy.

Z kolei zmodernizowane statki Stena ScandicaStena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi - mają 240 m długości - każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. Promy obecnie pływające na trasie Gdynia-Karlskrona mają 186 m dł.

Czytaj też:

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



Wprowadzenie nowych, większych promów do Gdyni będzie możliwe tylko dzięki temu, że Port Gdynia ma nowy terminal promowy, który ma być oddany do użytku w czerwcu tego roku. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer.

Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez tego armatora strategii zrównoważonego transportu morskiego.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach.
- Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na autostradzie morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy - powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. Już trzy E-Flexery (Stena Estrid, Stena Embla i Stena Edda) o długości 214 m weszły do operacji od 2019 roku, wszystkie pływają po Morzu Irlandzkim. Czwarty i piąty statek, przeznaczone na linię Gdynia-Karlskrona, będą jeszcze większe. Mają długość 240 metrów i pojemność frachtową 3600 metrów, podczas gdy trzy pierwsze mają 214 metrów długości i pojemność frachtową 3100 metrów.


Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.
VIK

Miejsca

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • gruszki to na wierzbie

    zazwyczaj statek posiada 1 ..słownie jednom..jednom gruszkę dziobowom..

    • 3 1

  • Wszystkim spragnionym morskiej przygody polecam rejs do Nynäshamn
    promem Baltivia od Polferries. Niezapomniane wrażenia.

    • 3 2

  • Pasywne firmy

    Kiedyś były z basenami,saniami i lepsze trasy były

    • 1 2

  • Nowe promy

    Teraz upychają kierowców bo im się nie opłaca to później będzie kaplica

    • 2 1

  • Spoko, beda do ewakulacji

    • 2 0

  • Za czasów PO zwijano żeglugę....Polską (3)

    • 3 12

    • Chyba pis ją doprowadził do ruiny (2)

      A prom to clowny 7 rok budują

      • 5 2

      • Nawet za Peło sprzedano Polskie Kolejne Linowe (1)

        Szok co ta grupa .... wyczyniała. Trzeba pilnować Polski Ryże nieszczęście wróciło

        • 1 3

        • PKL do Szwecji?

          Suski, to ty?

          • 1 0

  • stena

    zamowila te statki w Chinach dokładnie w tym samym czasie, w ktorym nasz pemier Morawiecki stajac przed nieistniejacą stocznią w Szczecinie zapowiadal wielki program budowy promow w Polsce. Dwa lata pozniej nasz premier Morawiecki wbijal symboliczny cwiek w plakietke na nowej nieistejacej stepce przyszlego promu. Stena ma srodki bo to firma prywatna, ma zdolnosc kredytowa i nie laczy celow politycznych z businessem. Niestety nasz operator promow to firma panstwowa. Nie ma srodkow bo jak cos zarobi to panstwo zabierze. Musi wiec prosic rzad o decyzje. To jest wlasnie dowod wyzszosci mobilności firmy prywatnej nad panstwowa. U nas caly narod buduje te promy. Pewnie beda bo za ten program odpowiada w koncu u nas stocznia prywatna Remontowa w Gdansku. Zyczymy im powodzenia i cierpliwoeci we tej trudnej panstwowo - prywatnej wspolpracy

    • 5 1

  • Mam nadzieję że tutejszych magistrat (1)

    zafunduje Ukraińcom wycieczkę do Szwecji.

    • 3 6

    • Lepiej tobie. Na osiedle syryjskie w Malmo

      Zrobią ci jesień średniowiecza

      • 1 2

  • Gość (1)

    A kierowców traktują jak bydło a dzięki nim pływają

    • 2 1

    • Jak się zachowują tak ich traktują!

      Wystarczy ich kolorowego języka posłuchać.

      • 2 0

  • Prawda

    Jeden prom łotewski pływa to w łazience grzyb jest mam zdjęcia szkoda że nie mogę udostępnić tutaj żeby być samemu w kabinie trzeba zapłacić dodatkowo 20 euro

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane