• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Line wprowadzi nowe promy na linię Gdynia-Karlskrona

VIK
8 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię. Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię.

Będą większe, energooszczędne, ekologiczne i prosto ze stoczni trafią na linię Gdynia-Karlskrona. Stena Line wprowadza nowe promy ro-pax klasy E-Flexer. Pierwszy rozpocznie kursowanie z Gdyni do Szwecji już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane.

Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje w Gdyni zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy.

Z kolei zmodernizowane statki Stena ScandicaStena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi - mają 240 m długości - każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. Promy obecnie pływające na trasie Gdynia-Karlskrona mają 186 m dł.

Czytaj też:

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



Wprowadzenie nowych, większych promów do Gdyni będzie możliwe tylko dzięki temu, że Port Gdynia ma nowy terminal promowy, który ma być oddany do użytku w czerwcu tego roku. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer.

Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez tego armatora strategii zrównoważonego transportu morskiego.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach.
- Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na autostradzie morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy - powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. Już trzy E-Flexery (Stena Estrid, Stena Embla i Stena Edda) o długości 214 m weszły do operacji od 2019 roku, wszystkie pływają po Morzu Irlandzkim. Czwarty i piąty statek, przeznaczone na linię Gdynia-Karlskrona, będą jeszcze większe. Mają długość 240 metrów i pojemność frachtową 3600 metrów, podczas gdy trzy pierwsze mają 214 metrów długości i pojemność frachtową 3100 metrów.


Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.
VIK

Miejsca

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • Jakiś cud, czy jak?

    Całkiem nowe? Nie wierzę :) Gdyby to był 1 kwietnia to bym nawet nie czytał do końca :)
    Super. Aczkolwiek ja poczekam trochę, znając historię Titanica ;)

    • 24 13

  • Szczecin (6)

    To chyba te ze stoczni w Szczecinie które budują od kilku lat

    • 37 21

    • Chyba nie.

      • 6 1

    • (4)

      Stoczni w Szczecinie nie ma bo Tusk ją zamknął!

      • 4 14

      • PiS zamknął stocznie w Świnoujsciu!

        • 5 3

      • To w zamkniętej stoczni pinokio i dygnitarze pis teatr przed stępką odwalili?

        • 5 1

      • Ale z tego co pamiętam to PiS z pompą reaktywował

        • 5 0

      • Kurski, to ty ??

        czy inny pomiot kur-wizji ?

        • 4 1

  • Czy promy z dudy to zakazany temat. Czy w tympoyebyyyyy kraju trzeba sie autoocenzurowac.

    • 5 2

  • STENA (1)

    Kiedy nowe połączenia do innych miast????? Np do Danii czy Finlandii!!!

    • 6 3

    • Polskiego armatora się spytaj!

      Prom juź jakiś czas w Sczecinie buduje

      • 4 1

  • Chief Mechanic (1)

    Kolejna porażka dla mechaników lng lpg ja juz to widzę jakie problemy będą w maszynie!!!

    • 2 3

    • Może Chief Engineer co?

      Dla mechanic zawsze tylko problemy.

      • 4 0

  • gdynia - helsinki

    Szkoda , to połączenie jest kompletnie zapomniane. Nic pasażerskiego na tej linii nie kursuje :(

    • 9 2

  • Statki plywajace na polskich liniach powinny byc wybudowane w Polsce! (3)

    Oczwiscie rzad tak nie uwaza dlatego Polskie stocznie umieraja!

    • 4 14

    • to nie sa polskie linie, tylko szwedzkie akurat (2)

      • 10 0

      • W TVP inaczej podajo (1)

        • 2 0

        • TVP - czyli telewizja putinowska - bolszewicy zawsze kłamią

          • 3 0

  • Trasy promów. (10)

    A może warto pomyśleć nad uruchomieniem nowej trasy promu Trójmiasto - Sztokholm. Chętnych na pewno by nie zabrakło.

    • 76 15

    • No właśnie. Mamy mega pecha, że nasze promy płyną do takich dziur (1)

      Pamiętam jak kiedyś musiałem zostać dodatkowy dzień w Ystad. W Sztokholmie to nie byłby czas stracony. A poza tym super miastem jest Tallin. Można też popłynąć do Rostocku czy Kłajpedy od biedy.

      • 9 7

      • DFDS powinien reaktywować promy z Gdańska do Kopenhagi

        • 7 0

    • Polferries (2)

      Jest takie połączenie z Gdańska,a już niedługo promy do Nynashamn będą również odpływać z nowego terminalu w Gdyni.

      • 17 1

      • (1)

        Nynana to nie stockolm

        • 6 9

        • No tak praktycznie ta sama odległość co z Gdańska do Gdynii xD

          • 11 2

    • Jeszcze Gdynia Helsinki

      Znaki drogowe już są, od 30 lat wiszą miejscami zaklejone. Chętnych tez by nie zabraklo

      • 12 1

    • Raczej trójmiasto-Malmö

      • 2 2

    • Taka trasa jest juz od 30 lat.

      Taka trasa jest juz od ok 30 lat. Z gdanska

      • 2 0

    • Istnieje,

      od 45 lat. Nazywa się Gdański- Nynashamn.

      • 1 0

    • Gdańsk - Kłajpeda byłoby super

      • 2 0

  • Piotr

    Najlepszy prom to stena Baltica

    • 3 3

  • pozdrawiam cenzorka

    nie..nie puści..
    około 20 lat temu w Stoczni Pólnocnej budowano 100 metrowe statki typ
    General cargo - container..dla armatora niemieckiego...
    Po paru latach ..ze zdziwieniem odkryto że Chiny buduja identyczne statki..???
    co sie okazało... statki były budowane na stępkach polskich..
    Budowanie stępki..ma sens.. tyle tylko że jak wezmą się idioci..to prpmu sie nie zbuduje..
    odwagi..odwagi..

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane