• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stena Line wprowadzi nowe promy na linię Gdynia-Karlskrona

VIK
8 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię. Statki nie mają jeszcze nazw - nazwy zostaną im nadane dopiero przed wejściem na linię.

Będą większe, energooszczędne, ekologiczne i prosto ze stoczni trafią na linię Gdynia-Karlskrona. Stena Line wprowadza nowe promy ro-pax klasy E-Flexer. Pierwszy rozpocznie kursowanie z Gdyni do Szwecji już w połowie lipca tego roku, a drugi w listopadzie.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane.

Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje w Gdyni zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy.

Z kolei zmodernizowane statki Stena ScandicaStena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi - mają 240 m długości - każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. Promy obecnie pływające na trasie Gdynia-Karlskrona mają 186 m dł.

Czytaj też:

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



Wprowadzenie nowych, większych promów do Gdyni będzie możliwe tylko dzięki temu, że Port Gdynia ma nowy terminal promowy, który ma być oddany do użytku w czerwcu tego roku. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer.

Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez tego armatora strategii zrównoważonego transportu morskiego.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach.
- Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na autostradzie morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy - powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. Już trzy E-Flexery (Stena Estrid, Stena Embla i Stena Edda) o długości 214 m weszły do operacji od 2019 roku, wszystkie pływają po Morzu Irlandzkim. Czwarty i piąty statek, przeznaczone na linię Gdynia-Karlskrona, będą jeszcze większe. Mają długość 240 metrów i pojemność frachtową 3600 metrów, podczas gdy trzy pierwsze mają 214 metrów długości i pojemność frachtową 3100 metrów.


Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.
VIK

Miejsca

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • StenaLine

    Super
    Polecam promy StenaLine
    Kabiny przyjemne...jedzenie pyszne i bardzo miła obsługa
    Marzena

    • 0 0

  • Lemi

    Który prom na trasie Gdynia-Karlskrona ma 186 m dł.?

    • 0 0

  • Prom z Gdyni do Sztokholmu (2)

    Bardzo dobry pomysł!

    • 7 0

    • (1)

      Z Gdańska już jest. To nie wypali.

      • 0 1

      • Konkurencja

        Znasz takie pojęcie? Wypali temu kto będzie lepszy...

        • 0 0

  • Za czasów PO zwijano żeglugę....Polską (3)

    • 3 12

    • Chyba pis ją doprowadził do ruiny (2)

      A prom to clowny 7 rok budują

      • 5 2

      • Nawet za Peło sprzedano Polskie Kolejne Linowe (1)

        Szok co ta grupa .... wyczyniała. Trzeba pilnować Polski Ryże nieszczęście wróciło

        • 1 3

        • PKL do Szwecji?

          Suski, to ty?

          • 1 0

  • Kiedy prom do Starej Kiszewy mam tam domek?

    • 2 0

  • TYlko armator...

    Z treści nie wynika, aby jakakolwiek korzyść adresowana była do pasażerów. Większa ładowność, mniej energii, itp., itd. a n ic dla pasażerów -ani nie będą szybciej, ani wygodniej, tylko - gęściej.

    • 3 0

  • Trasy promów. (10)

    A może warto pomyśleć nad uruchomieniem nowej trasy promu Trójmiasto - Sztokholm. Chętnych na pewno by nie zabrakło.

    • 76 15

    • Gdańsk - Kłajpeda byłoby super

      • 2 0

    • Istnieje,

      od 45 lat. Nazywa się Gdański- Nynashamn.

      • 1 0

    • No właśnie. Mamy mega pecha, że nasze promy płyną do takich dziur (1)

      Pamiętam jak kiedyś musiałem zostać dodatkowy dzień w Ystad. W Sztokholmie to nie byłby czas stracony. A poza tym super miastem jest Tallin. Można też popłynąć do Rostocku czy Kłajpedy od biedy.

      • 9 7

      • DFDS powinien reaktywować promy z Gdańska do Kopenhagi

        • 7 0

    • Taka trasa jest juz od 30 lat.

      Taka trasa jest juz od ok 30 lat. Z gdanska

      • 2 0

    • Raczej trójmiasto-Malmö

      • 2 2

    • Jeszcze Gdynia Helsinki

      Znaki drogowe już są, od 30 lat wiszą miejscami zaklejone. Chętnych tez by nie zabraklo

      • 12 1

    • Polferries (2)

      Jest takie połączenie z Gdańska,a już niedługo promy do Nynashamn będą również odpływać z nowego terminalu w Gdyni.

      • 17 1

      • (1)

        Nynana to nie stockolm

        • 6 9

        • No tak praktycznie ta sama odległość co z Gdańska do Gdynii xD

          • 11 2

  • Promy są budowane w stoczni CMI Jinling Weihai Shipyard w Chinach - oficjalna informacja Stena Line.

    • 2 0

  • Statki plywajace na polskich liniach powinny byc wybudowane w Polsce! (3)

    Oczwiscie rzad tak nie uwaza dlatego Polskie stocznie umieraja!

    • 4 14

    • to nie sa polskie linie, tylko szwedzkie akurat (2)

      • 10 0

      • W TVP inaczej podajo (1)

        • 2 0

        • TVP - czyli telewizja putinowska - bolszewicy zawsze kłamią

          • 3 0

  • Promy karlskrony (2)

    Nie czuje ze rymuje

    • 4 6

    • Takie rymy to tylko disco polo. (1)

      • 4 0

      • Miał być prom ze Szczecina została stępka i kota uryna...

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane