• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych

Wioletta Kakowska-Mehring
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim. Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim.

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy hali kadłubowej i produkcyjnej. Bez tej infrastruktury Stocznia nie będzie mogła czynnie uczestniczyć w budowie w fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.



PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że szuka tzw. inwestora zastępczego dla zadania inwestycyjnego polegającego na "budowie hali kadłubowej oraz na budowie hali produkcyjnej wraz z budynkiem biurowo-socjalnym". Podmiot ten, który ma zostać wyłoniony pod koniec października, ma na rzecz Stoczni zająć się budowa nowej infrastruktury.

- Przetarg na inwestora zastępczego ma za zadanie wyłonienie podmiotu, który w imieniu PGZ Stoczni Wojennej będzie pełnił funkcję menedżera projektu przy realizacji inwestycji przez generalnego wykonawcę (zostanie wybrany w oddzielnym postępowaniu). Najlepiej znamy się jako stocznia na budowie i naprawach okrętów, więc w zakresie budowy hali wspomagamy się specjalistami właśnie w tej dziedzinie - powiedział nam Jerzy Łopatyński, rzecznik PGZ Stoczni Wojennej.
Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

Przypomnijmy, że rok temu Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 roku, a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Już z wybrano projekt. Kolejna sprawa to podział zadań pomiędzy członkami konsorcjum. Obie stocznie - i PGZ Stocznia Wojenna, i Remontowa Shipbuilding - przygotowują się do tego. Jednak stocznia z Gdyni potrzebuje nowej infrastruktury.

  • Hala integracji okrętów.
  • Dodatkowe 45 m (+45 m) to długość specjalnej konstrukcji do wyprowadzania elementów z hali (tzw. podtorze suwnicy).


Co zawiera plan inwestycyjny? Stocznia będzie miała 11 dźwigów (do 50 t), dok pływający (150 m x 27 m), podnośnik mechaniczny (1900 t), 2108 m nabrzeży i dwie hale wyposażeniowe (jedna po modernizacji, drugą trzeba postawić). Powstanie więc hala kadłubowa i hala produkcyjna. Obiekt stanie przy nabrzeżu ZachodnimMapka.

Stocznia Wojenna potrzebuje także nowej siedziby dla swojej administracji, ponieważ budynek obecnie użytkowany znajduje się na terenie sprzedanym Marynarce Wojennej. Przypomnijmy, że chodzi o tereny przy ul. Śmidowicza Mapkaw Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów. Dlatego część nowego obiektu produkcyjnego zostanie zagospodarowana na potrzeby zarządu i administracji Stoczni Wojennej.

Miejsca

Opinie (110) 8 zablokowanych

  • Mrzonki, mrzonki, mrzonki...

    • 3 1

  • Wizja (3)

    Pomijając kwestie kompetencje SW w budowie czegokolwiek (przy zeszłorocznych opóźnieniach remontu błyskawicy) to powstaje pytanie w jakim celu inwestować prawie pół miliarda w obiekt, który w przyszłości będzie pusty? Mając stocznie (Remontowa), która ma know-how i wymaga mniejszych kosztów związanych z dostosowaniem infrastruktury do budowy fregat (około 100mln zł) jaki jest cel tej inwestycji? To jawna kpina ze społeczeństwa, nabijanie kabzy prezesowi lulewiczowi (czlowiek bez doświadczenia w biznesie prywatnym, całe życie na państwowym) oraz członkom rady nadzorczej. Jednym słowem - d r a m a t

    • 11 1

    • ReWizja (2)

      RSB nie ma know-how na Miecznika. Wszystko bazuje na platformie zagranicznej.
      Więc kompetencji w tym zakresie niema ani RSB ani SW tylko Babcock.

      Nasze polskie stocznie prywatne czy państwowe nigdy nie budowały okrętów typu fregata, i to tak dużych i tak wyposażonych. RSB sama sobie nie poradzi.
      RSB budowała w ostatnich latach jedynie dla MW holowniki i kormorany(w konsorcjum z SW).
      Miecznik do Kormorana już samy rozmiarem i wypornością robi ogromną różnice, o zastosowaniu i uzbrojeniu nie wspominając. Widać, że nie ma Pan Patriota pojęcia do końca o czym Pan mówi.

      Fakt faktem, że łatwej i szybciej było by kupić od Babcock-a gotowe jednostki niż zabierać się za budowę bez odpowiedniej infrastruktury, ale PIS musi pokazać, że ratuje polski przemysł stoczniowy.

      Co do SW i remontu Błyskawicy niech sobie Pan wyobrazi dostaje pan wykaz prac naprawczych(WPN) od KPW oraz termin realizacji, w czasie demontażu i remontu na jednostce okazuje się że WPN nie pokrywa nawet 1/3 rzeczy która trzeba wykonać a termin i koszt nie jest z gumy.

      Broń Boże nie jestem jakimś obrońcą SW, też mi się nie podobają zarządy i rady nadzorcze w spółkach państwowych, ale szeregowi pracownicy stają na głowie by dopiąć projekty. Tylko dzięki tym ludziom jeszcze jakoś to się kręci.

      • 3 0

      • (1)

        W uzupełnieniu do powyższej opinii- Babcock również nie ma doświadczenia w realizacji takiego projektu, budują przedmiotowe fregaty po raz pierwszy (dla przypomnienia - są w trakcie budowy 5 fregat dla Marynarki Wojennej UK)

        • 0 0

        • brak zaintersowania!,Remontowa jest juz po probach basenowych!!,problem bedzie tylko z wkomponowaniem historycznej stepki.do transportu proponuje co dzwig utopila,z Gdyni po sasiedztwie z SMW.

          • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Przyda się taka hala integracji, okręty będą miały w końcu się gdzie spotykać

    Poza tym wiadomo że Marynarka Wojenna potrzebuje przede wszystkim działek, budynków.

    • 12 1

  • dobrze , że temat stoczni powraca (2)

    zauwazcie jak Niemcy teraz chętnie będą znowu dotować swoje stocznie. Ktoś jeszcze pamęta jak przez ich zakaz dotowania padły nasze, a sPOlegliwy rząd z bezdypomacją tylko pochylił główki?

    • 39 39

    • W tym kraju dotować to trzeba... (1)

      psychiatrię.

      • 7 1

      • Zwłaszcza na Pomorzu.

        • 0 2

  • Ruskie trole w natarciu ile statków wybudowała PO?Ale zamykali stocznie bo poco bedziemy kupowac wszystko od niemców. (3)

    i franncuzów nie zasługuja by pisac ich z duzej litery bo komorowski likwidował armie twierdził ze wieksza niepotrzebna bo niemcy nas obronią. Wiec teraz ruskie trole sie plują bo Polska obronnosc wzrosła 10krotnie a POKOwcy sie plują ze nic niekupujemy od niemców i francuzów !!Mało tego zablokowalismy kontrakty dla putina wojskowe z francji.A co powiedzieli POlitycy ze nam tyle sprzetu wojkskowego nie potrzeba i jak oni wygrają anuluja połowe zamówien minimum!!

    • 4 9

    • Dlatego trzeba natychmiast zdelgalizowac Peło

      • 0 0

    • (1)

      ,,ja kce 500 hajmarsow czy jak im tam,nie wyprodukowali,ale wyprodykuja". Jaworski w stoczni Gdansk,Smolinski w stoczni Gdynia co zrobili?,zgasili swiatlo?.

      • 0 0

      • ty wiesz analfabeto co to znaczy w ogóle himars ?

        sprawdź sobie w wyszukiwarce, zachodnie oszołomy traktowały PL jako bufor w razie W gdzie miała być rozegrana ewentualna wojna z ruskimi, teraz się to zmienia bo w razie W tym buforem będzie Białoruś lub Obwód

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Niech oni nie budują hal i stępek , niech zaczną budować statki i okręty . Mało jest infrastruktury do budowania jednostek po upadłych stoczniach? Trzeba zagospodarować to co jest .

    • 11 1

  • Ale to musi boleć Totalnych donosicieli

    • 1 5

  • Mają porobione że ...

    Idzie im to szybko i sprawnie. Prawie jak w Korei Południowej
    Prawie ...

    • 1 0

  • Czytajcie ze zrozumieniem:

    Hala integracji to hala, dzięki której dokona się integracja ogromnych pieniędzy z wybraną grupą ludzi, którzy mają je dostać.

    • 3 1

  • ?

    Orlen nie jest zainteresowany?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane