• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych

Wioletta Kakowska-Mehring
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim. Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim.

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy hali kadłubowej i produkcyjnej. Bez tej infrastruktury Stocznia nie będzie mogła czynnie uczestniczyć w budowie w fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.



PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że szuka tzw. inwestora zastępczego dla zadania inwestycyjnego polegającego na "budowie hali kadłubowej oraz na budowie hali produkcyjnej wraz z budynkiem biurowo-socjalnym". Podmiot ten, który ma zostać wyłoniony pod koniec października, ma na rzecz Stoczni zająć się budowa nowej infrastruktury.

- Przetarg na inwestora zastępczego ma za zadanie wyłonienie podmiotu, który w imieniu PGZ Stoczni Wojennej będzie pełnił funkcję menedżera projektu przy realizacji inwestycji przez generalnego wykonawcę (zostanie wybrany w oddzielnym postępowaniu). Najlepiej znamy się jako stocznia na budowie i naprawach okrętów, więc w zakresie budowy hali wspomagamy się specjalistami właśnie w tej dziedzinie - powiedział nam Jerzy Łopatyński, rzecznik PGZ Stoczni Wojennej.
Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

Przypomnijmy, że rok temu Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 roku, a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Już z wybrano projekt. Kolejna sprawa to podział zadań pomiędzy członkami konsorcjum. Obie stocznie - i PGZ Stocznia Wojenna, i Remontowa Shipbuilding - przygotowują się do tego. Jednak stocznia z Gdyni potrzebuje nowej infrastruktury.

  • Hala integracji okrętów.
  • Dodatkowe 45 m (+45 m) to długość specjalnej konstrukcji do wyprowadzania elementów z hali (tzw. podtorze suwnicy).


Co zawiera plan inwestycyjny? Stocznia będzie miała 11 dźwigów (do 50 t), dok pływający (150 m x 27 m), podnośnik mechaniczny (1900 t), 2108 m nabrzeży i dwie hale wyposażeniowe (jedna po modernizacji, drugą trzeba postawić). Powstanie więc hala kadłubowa i hala produkcyjna. Obiekt stanie przy nabrzeżu ZachodnimMapka.

Stocznia Wojenna potrzebuje także nowej siedziby dla swojej administracji, ponieważ budynek obecnie użytkowany znajduje się na terenie sprzedanym Marynarce Wojennej. Przypomnijmy, że chodzi o tereny przy ul. Śmidowicza Mapkaw Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów. Dlatego część nowego obiektu produkcyjnego zostanie zagospodarowana na potrzeby zarządu i administracji Stoczni Wojennej.

Miejsca

Opinie (110) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    Na ten trudny moment nasza flota przedstawia się na poziomie gorszym od stanu posiadania małych i biedniejszych państw Bałtyckich. Mając to na uwadze, to byłoby dobrze gdyby SW budowała statki nieco szybciej niż jeden przez 20 lat;)

    • 33 3

    • To niech zamawiający (MON) płaci za budowę w terminie i niech nie zmienia co chwilę zdania ile jednostek ma być zbudowanych! Wtedy budowy nie będą trwać 20 lat.

      • 4 5

    • statków to oni lepiej niech nie budują, na okrętach też się nie znają

      • 6 1

    • To potrwa

      Jeden okręt typu korweta z uzbrojeniem modułowym (wymienialnym zależnie od potrzeb) buduje się w Holandii 4-5 lat. U nas cykl budowy kadłuba na betonie to jakieś 2 lata od rozkroju blach do wodowania, a gdzie wyposażenie w jedna armatkę na dziobie kal. 76 mm? No i budowa hali kolejne 2 lata.....

      • 0 0

    • Okręty a nie statki, gamoniu!

      • 3 1

    • tak jest z ekspertami od wszystkiego

      statki to to samo co okręty , prawda?

      • 0 0

  • (2)

    co na to Radom?

    • 20 10

    • Radom jest siedzibą stoczni wg krs zatem na pewno są dumni ze swojej stoczni. (1)

      • 7 1

      • Widać jacy spece "od wszystkiego" tu piszą. Od dawna spółka ma swoją siedzibę w Gdyni

        • 0 0

  • Niestety rzad zapowiedział ogromne inwestycje w marynarke i zmarnowanie nania wielu miliardów ale Portal naturalnie teraz (6)

    bo bardzioe hetnie hejtuja ile sie da na POlecenie POwskich spasionych admirałów!

    • 11 48

    • (2)

      Nic z tego nie zrozumiałem xD

      • 26 1

      • Bo to ruski trol

        • 15 1

      • XD podpisuje sie tylko gimbusy a zaraz zanim podpisał sie ruski trol wyszywając od tych kim sam jest

        • 0 6

    • Totalni dzis bardzo aktywni, tutaj jeden sie nieudolnie farbuje na wyborce PiS. (1)

      Zaraz nizej napisze to co zawsze pod swoimi wpisami z błedem.

      • 2 12

      • ruski trolu wracaj do Kaliningradu

        • 6 3

    • Najwidoczniej

      Ktoś tu bierze się za pisanie po pijaku. Nieładnie, nieładnie!

      • 5 1

  • Gdańsk rośnie w siłę :) Brawo ! Kiedy pierwszy lotniskowiec ? (5)

    • 7 24

    • nie rośnie w siłę ?

      • 1 0

    • To jest Gdynia. (1)

      • 9 1

      • To jest Radom. KRS wskazuje siedzibę w Radomiu. Łyso ?

        Radom rośnie w siłę !

        • 3 3

    • Radom! (1)

      • 1 0

      • Kolejni "spece", spółka ma siedzibę w Gdyni

        • 0 0

  • Cieszy mnie ta inwestycja i trzymam kciuki za budowę nowoczesnych jednostek (6)

    ...zastanawia mnie natomiast aktywność ruskich troli która się przejawia dziwnymi komentarzami "że po co to" itp.

    • 54 52

    • A nie mamy innych stoczni? (1)

      Stocznia MW to pralnia pieniędzy.

      • 19 8

      • Część zlikwidowali, zgadnij kto...

        • 5 0

    • Gawron (1)

      Bo 17 lat budowali Gawrona i kosztował ponad miliard złotych. Ta stocznia to nieudolnie zarządzany trup...

      • 17 4

      • Następny, który nie ma pojęcia na temat historii budowy Ślązaka. Stocznia zainwestowała bardzo duże środki w inwestycje infrastrukturalne do budowy korwet (przypominam, ze miało być ich 7). Brak finansowania Zamawiającego i ciągłe zmiany koncepcji rządzących w zakresie tego projektu były głównymi przyczynami przeciągającej się budowy i przy okazji problemów finansowanych Stoczni

        • 1 0

    • Jakie trolle, masz obsesję. (1)

      Mieszkamy na Wybrzeżu i jest wielu stoczniowców znających specyfikę tego zawodu więc komentują i tyle.

      • 10 2

      • Na wybrzeżu może mieszkasz ale pojęcia na ten temat to Ty nie masz za grosz

        Były stoczniowiec

        • 0 0

  • Coś sie w koncu ruszyło w Marynarce Wojennej. (5)

    • 19 15

    • Radom górą! (siedziba w Radomiu, sprawdz krs) (4)

      • 8 4

      • No i co w związku z tym? (3)

        Siedziba firmy może być nawet w Ustrzykach. To jakiś problem?

        • 2 4

        • Przekrętów ciąg dalszy... (1)

          • 4 3

          • Przekręt to Rudy

            • 0 0

        • nie chodzi o miasto...

          Chodzi o ludzi, ktorzy stamtad sie wywodza, ich pochodzenie i wzorce. Radom zawsze byl zwiazany z przemyslem zbrojeniowym, z tego wzgledu przesycony partyjnymi kacykami i ludzmi sluzb. Z tego wzgledu uwazajacych sie za poza lub ponad prawem. Na dodatek, niby wladza, niby Wawa blisko, a mentalnosc fornali...
          Wezmy chocby Szlante, "zbawce" polskich stoczni i ojca gdanskiej republiki deweloperow. Z Radomia gosciu...

          • 2 0

  • Super Stocznia... (2)

    Zadłużona do granic możliwości stocznia o masakryczne reputacji przewala kolejne środki publiczne..

    • 87 20

    • (1)

      Rozumiem, że jesteś w posiadaniu sprawozdań finansowych tej stoczni. Jeżeli nie to jest to pomówienie a za to są paragrafy

      • 0 3

      • to wyjasnij,Remontowa w gdansku bedzie budowac okrety ,a SMW w gdyni bedzie budowac hale i zaplecze socjalno biurowe.

        • 0 0

  • Teraz widać jaki to był przetarg: wygrywa firma, która dopiero zamierza wybudować niezbędne w produkcji obiekty!! (6)

    Gdzie indziej posiadanie takiej infrastruktury jest warunkiem uczestnictwa w przetargu. A potem będziemy się dziwić, że budowanie okrętów się odwleka. No, ale to przecież pisowski przetarg i wygrać musiał podmiot słuszny, a nie najlepszy

    • 60 27

    • (1)

      Wszystkie tzw. zamówienia publiczne, to jeden wielki wał zwłaszcza za czasów rządów tzw prawicy. Tyle oni z prawicą wspólnego mają, co ja z księdzem.

      • 12 2

      • prawda!

        • 6 1

    • Nie ma w Polsce firmy która (2)

      Dysponowałaby takim zapleczem. Zostaje więc Zachód lub Daleki wschód ( z oczywistych względów nie do zaakceptowania). Chyba jednak lepiej żeby w Polsce powstał infrastruktura do budowy i późniejszych modernizacji jednostek.

      • 4 5

      • Jakoś tego nie widzę

        Kiedyś trałowce bazowe dla mar. woj. budowaliśmy w stoczni im. Komuny Paryskiej, a dzisiaj nie można było pogadać z Cristem lub mniejszymi firmami z branży i tłuc sekcje lub nawet gotowe kadłuby? Te hale to niewypał, teraz prawdziwe, nowoczesne stocznie od lat mają zadaszone suche doki i nikt nie bawi się w slipowanie dużych jednostek.

        • 11 1

      • Mylisz się.

        Remontowa Shipbuilding ma taką halę.

        • 2 1

    • Nie wiesz o czym piszesz ,więcej czytaj tobedziesz bardziej uświadomiony.

      • 0 2

  • Stocznia Wojenna im. Stanisława Barei.

    Trzeba mieć fantazje...

    • 47 8

  • PIS (3)

    ich dobił...pomoga Angole po dobrej zmianie w przyszłym roku jesienią?

    • 9 13

    • Pomoże UE tylko najpierw narodowych socjalistów trzeba odsunąć od władzy - wtedy kasa się znajdzie :))) (2)

      • 6 4

      • Fajnie, ze juz sie jawnie przyznajecie do blokowanie z pobudek politycznych.

        Ale Polacy swój rozum mają i wiedzą to juz od miesiecy.

        • 5 3

      • z ulica nie wyszlo...

        To nadal liczymu na zagranice?

        A nie mozna po prostu, liczyc na siebie?!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane