• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sukces polskich portowców, czyli 0 proc. VAT

VIK
1 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wyższy VAT spowodowałby wzrost cen usług portowych. Wyższy VAT spowodowałby wzrost cen usług portowych.

Weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza stawkę 0 proc. VAT na krótkotrwałe składowanie towarów w portach. Zmiana przepisów to wynik protestów portowców z Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia.



Sprawa, o którą od kilku miesięcy toczył się bój, nie jest nowa. Spór trwa od 2008 roku. Ostatnio jednak rozgorzał, ponieważ organa skarbowe rozpoczęły zmasowane kontrole i nakazały kilku spółkom nie tylko płacenie podatku, ale także zwrot za kilka lat. Chodzi o interpretację przepisów, dotyczących podatku VAT w kontekście usług portowych. Urzędy i izby skarbowe zaczęły po swojemu interpretować zapisy ustawy o podatku VAT, kwestionując te dotyczące naliczania stawki VAT, wynoszącej 0 proc. w przypadku usług związanych z obrotem towarami w portach morskich. Według resortu finansów powinna być płacona stawka podstawowa, czyli dziś 23 proc.

W tej sytuacji portowcy postanowili walczyć. Były listy do władz, naciski na lokalnych parlamentarzystów i... wyjące syreny. Na znak protestu spółki portowe codziennie o 12 włączały syreny w porcie i na statkach. Konsekwencja i zmasowane akcje przyniosły skutek. W trybie pilnym znowelizowano ustawę. Nowelizacja przewiduje zerową stawkę VAT na: załadunek, wyładunek, przeładunek i inne usługi związane z transportem morskim, międzynarodowym, lądowym i żeglugą śródlądową.

Czy to jednak koniec kłopotów? - Oczywiście nowelizacja ustawy, choć stanowi krok w dobrym kierunku, nie rozwiązuje całkowicie problemu - ocenia Rafał Stokrocki, doradca podatkowy, menadżer w biurze Deloitte w Gdańsku. - Otwarte pozostaje pytanie, jak władze skarbowe interpretować będą zakres usług innych niż składowanie, a służących bezpośrednim potrzebom ładunków, do których zastosowanie może mieć stawka VAT 0 proc. Po drugie, nowe przepisy będą stosowane od 1 kwietnia, co oznacza, iż usługi wykonywane do 31 marca w dalszym ciągu są przedmiotem niekorzystnych interpretacji Ministerstwa Finansów.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.



Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego, Pomorska Kronika Biznesu : Solidarnie znaczy bezpiecznie - konferencja n/t bezpieczeństwa energetycznego państw bałtyckich ; Tir to nie rower - ceny paliw problemem firm transportowych ; Co ty wiesz o studiowaniu - Wydział Zarządzania i Ekonomii PG w komiksie. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobotę o 17.
VIK

Miejsca

Opinie (21)

  • VAT być powinien... gdzieś na poziomie może w przedziale 5-15% w zależnośći od czego (1)

    nie powinno być jednak podatku dochodowego.... to rzecz karygodna

    • 7 13

    • Autostrady powinny być...gdzieś tak... jednopasmowe

      nie powinno być też takiej ekstrawagancji jak asfalt - utwardzona glina wystarczy, w końcu tak często u nas nie pada! No nie mówiąc o emeryturach, kt. powinny wynosić max 5-15% tego co jest teraz.

      • 3 4

  • (1)

    Prima aprilis :P

    • 11 2

    • oby nie

      • 0 1

  • Że też trzeba protestów, żeby cofnąć taką głupotę...

    .

    • 14 0

  • jesli VAT byłby 23% to porty mozna by juz zamknąć i zrobić wszedzie mariny

    Kłaipeda, Rostock i Kaliningrad bardzo by sie ucieszył.

    Nie zmienia to faktu ze sprawy portowe w Polsce są konsekwentnie zaniedbywane i okoliczne porty kwitną a nasze tylko egzystują.

    • 35 0

  • Lepiej zamilczcie !!!

    Już rząd jakis podatek wam wrzuci zobaczycie!

    • 11 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane