- 1 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (137 opinii)
- 2 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (39 opinii)
- 3 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (70 opinii)
- 4 Dzwonią i straszą wysokimi cenami energii (131 opinii)
- 5 Rozpoczęto budowę promu dla Norwegów (60 opinii)
- 6 Zmiany w Grupie Baltic. Jest nowy zarząd (51 opinii)
Sukces polskich portowców, czyli 0 proc. VAT
Weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza stawkę 0 proc. VAT na krótkotrwałe składowanie towarów w portach. Zmiana przepisów to wynik protestów portowców z Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia.
Sprawa, o którą od kilku miesięcy toczył się bój, nie jest nowa. Spór trwa od 2008 roku. Ostatnio jednak rozgorzał, ponieważ organa skarbowe rozpoczęły zmasowane kontrole i nakazały kilku spółkom nie tylko płacenie podatku, ale także zwrot za kilka lat. Chodzi o interpretację przepisów, dotyczących podatku VAT w kontekście usług portowych. Urzędy i izby skarbowe zaczęły po swojemu interpretować zapisy ustawy o podatku VAT, kwestionując te dotyczące naliczania stawki VAT, wynoszącej 0 proc. w przypadku usług związanych z obrotem towarami w portach morskich. Według resortu finansów powinna być płacona stawka podstawowa, czyli dziś 23 proc.
W tej sytuacji portowcy postanowili walczyć. Były listy do władz, naciski na lokalnych parlamentarzystów i... wyjące syreny. Na znak protestu spółki portowe codziennie o 12 włączały syreny w porcie i na statkach. Konsekwencja i zmasowane akcje przyniosły skutek. W trybie pilnym znowelizowano ustawę. Nowelizacja przewiduje zerową stawkę VAT na: załadunek, wyładunek, przeładunek i inne usługi związane z transportem morskim, międzynarodowym, lądowym i żeglugą śródlądową.
Czy to jednak koniec kłopotów? - Oczywiście nowelizacja ustawy, choć stanowi krok w dobrym kierunku, nie rozwiązuje całkowicie problemu - ocenia Rafał Stokrocki, doradca podatkowy, menadżer w biurze Deloitte w Gdańsku. - Otwarte pozostaje pytanie, jak władze skarbowe interpretować będą zakres usług innych niż składowanie, a służących bezpośrednim potrzebom ładunków, do których zastosowanie może mieć stawka VAT 0 proc. Po drugie, nowe przepisy będą stosowane od 1 kwietnia, co oznacza, iż usługi wykonywane do 31 marca w dalszym ciągu są przedmiotem niekorzystnych interpretacji Ministerstwa Finansów.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
W programie Marka Kańskiego, Pomorska Kronika Biznesu : Solidarnie znaczy bezpiecznie - konferencja n/t bezpieczeństwa energetycznego państw bałtyckich ; Tir to nie rower - ceny paliw problemem firm transportowych ; Co ty wiesz o studiowaniu - Wydział Zarządzania i Ekonomii PG w komiksie. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobotę o 17.
Miejsca
Opinie (21)
-
2011-04-01 06:37
VAT być powinien... gdzieś na poziomie może w przedziale 5-15% w zależnośći od czego (1)
nie powinno być jednak podatku dochodowego.... to rzecz karygodna
- 7 13
-
2011-04-01 09:48
Autostrady powinny być...gdzieś tak... jednopasmowe
nie powinno być też takiej ekstrawagancji jak asfalt - utwardzona glina wystarczy, w końcu tak często u nas nie pada! No nie mówiąc o emeryturach, kt. powinny wynosić max 5-15% tego co jest teraz.
- 3 4
-
2011-04-01 08:32
(1)
Prima aprilis :P
- 11 2
-
2011-04-01 09:44
oby nie
- 0 1
-
2011-04-01 09:26
Że też trzeba protestów, żeby cofnąć taką głupotę...
.
- 14 0
-
2011-04-01 07:42
jesli VAT byłby 23% to porty mozna by juz zamknąć i zrobić wszedzie mariny
Kłaipeda, Rostock i Kaliningrad bardzo by sie ucieszył.
Nie zmienia to faktu ze sprawy portowe w Polsce są konsekwentnie zaniedbywane i okoliczne porty kwitną a nasze tylko egzystują.- 35 0
-
2011-04-01 07:23
Lepiej zamilczcie !!!
Już rząd jakis podatek wam wrzuci zobaczycie!
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.