• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sukces polskich portowców, czyli 0 proc. VAT

VIK
1 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wyższy VAT spowodowałby wzrost cen usług portowych. Wyższy VAT spowodowałby wzrost cen usług portowych.

Weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza stawkę 0 proc. VAT na krótkotrwałe składowanie towarów w portach. Zmiana przepisów to wynik protestów portowców z Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia.



Sprawa, o którą od kilku miesięcy toczył się bój, nie jest nowa. Spór trwa od 2008 roku. Ostatnio jednak rozgorzał, ponieważ organa skarbowe rozpoczęły zmasowane kontrole i nakazały kilku spółkom nie tylko płacenie podatku, ale także zwrot za kilka lat. Chodzi o interpretację przepisów, dotyczących podatku VAT w kontekście usług portowych. Urzędy i izby skarbowe zaczęły po swojemu interpretować zapisy ustawy o podatku VAT, kwestionując te dotyczące naliczania stawki VAT, wynoszącej 0 proc. w przypadku usług związanych z obrotem towarami w portach morskich. Według resortu finansów powinna być płacona stawka podstawowa, czyli dziś 23 proc.

W tej sytuacji portowcy postanowili walczyć. Były listy do władz, naciski na lokalnych parlamentarzystów i... wyjące syreny. Na znak protestu spółki portowe codziennie o 12 włączały syreny w porcie i na statkach. Konsekwencja i zmasowane akcje przyniosły skutek. W trybie pilnym znowelizowano ustawę. Nowelizacja przewiduje zerową stawkę VAT na: załadunek, wyładunek, przeładunek i inne usługi związane z transportem morskim, międzynarodowym, lądowym i żeglugą śródlądową.

Czy to jednak koniec kłopotów? - Oczywiście nowelizacja ustawy, choć stanowi krok w dobrym kierunku, nie rozwiązuje całkowicie problemu - ocenia Rafał Stokrocki, doradca podatkowy, menadżer w biurze Deloitte w Gdańsku. - Otwarte pozostaje pytanie, jak władze skarbowe interpretować będą zakres usług innych niż składowanie, a służących bezpośrednim potrzebom ładunków, do których zastosowanie może mieć stawka VAT 0 proc. Po drugie, nowe przepisy będą stosowane od 1 kwietnia, co oznacza, iż usługi wykonywane do 31 marca w dalszym ciągu są przedmiotem niekorzystnych interpretacji Ministerstwa Finansów.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.



Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego, Pomorska Kronika Biznesu : Solidarnie znaczy bezpiecznie - konferencja n/t bezpieczeństwa energetycznego państw bałtyckich ; Tir to nie rower - ceny paliw problemem firm transportowych ; Co ty wiesz o studiowaniu - Wydział Zarządzania i Ekonomii PG w komiksie. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobotę o 17.
VIK

Miejsca

Opinie (21)

  • GORSI I LEPSI

    Dlaczego w Polsce jedni muszą płacić podatki, a inni NIE muszą ich płacić.
    Każda branża rozwinie się szybciej i lepiej jak nie będzie płacić podatków.
    Dlaczego w tym kraju są gorsi i lepsi.

    • 0 3

  • Wszystkim zachłystujacym sie naszymi sikcesami przypominam..... (1)

    na redzie stało 60-80 statków, na wejscie do portu czekało sie ok 2o dni !!!!
    do komchów NIE DOROSLISCIE Ogłupiacvie naród !! Póki żyjamarynarze z tamtych lat nie róbcie z siebie .....osłów

    • 2 1

    • chlopie, teraz statki plywaja

      a nie stoja na redzie.

      • 0 0

  • WYBRAŃCY NARODU

    To może portowcy, górnicy i hutnicy zastrajkują i zażądają zwolnienia ich od płacenia podatku dochodowego od swoich zarobków osobistych. Byłby to ich kolejny WIELKI sukces.

    • 1 1

  • prima sort

    czy

    • 1 0

  • Ten sektor musi sie utrzymac...

    czasami jest to na poziomie portow np. w Afryce ...ale jezeli tam jakos ida do przodu to nie wyobrazam sobie zeby u nas nie mozna bylo...elastycznosc czyni cuda

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane