• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec płynie do Gdańska

VIK
1 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę. Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę.

Do gdańskiego portu płynie tankowiec z irańską ropą - podała agencja Reuters. To pierwsza taka dostawa z Iranu do regionu nadbałtyckiego od zniesienia sankcji nałożonych na ten kraj.



Według źródeł agencji Reuters na pokładzie Atlantas VLCC (Very Large Crude Carrier), który wypłynął 27 czerwca z głównego irańskiego terminalu eksportowego Kharg Island znajdują się 2 mln baryłek ropy. Jednostki klasy VLCC nie mogą wpływać do portu w Gdańsku (ma być w połowie sierpnia), dlatego ropa ma zostać przepompowana na mniejszą jednostkę i dopiero z niej rozładowana w porcie - twierdzi agencja. Na razie nie podano terminu przypłynięcia jednostki. Aktualną pozycję można śledzić na marinetraffic.com.

Zobacz obecną lokalizację tankowca


Embargo nałożone na Iran przez USA i Unię Europejską w związku z prowadzeniem przez irański rząd polityki rozwoju niebezpiecznej energetyki atomowej, zostało zniesione w styczniu tego roku. Dzięki temu na rynku naftowym pojawił się kolejny gracz.

Nie wiadomo, czy ropę z Iranu kupił któryś z polskich koncernów naftowych, czy też zostanie ona przesłana z Gdańska systemem ropociągów do Niemiec. Ani Lotos, ani Orlen nie komentują tej sprawy. Oba koncerny wiele razy deklarowały zainteresowanie nowymi rynkami.

W latach 2008-2014 do samego Lotosu trafiło w sumie ponad 175,5 tys. ton ropy arabskiej lekkiej i extra lekkiej. Ta ilość jest śladowa, jeśli porównamy ją z ilością ropy rosyjskiej, jaką przerabia gdańska rafineria. W tym samym okresie było jej prawie 98 mln ton.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę "Rozewie", wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic (3,3 mln ton w latach 2008-14). Ostatnio zaczęto też przerób ropy z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie.

W swojej historii zakład przerabiał jednak różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.
VIK

Miejsca

Opinie (63)

  • Chciałbym zadać pytanie komuś bardziej zorientowanemu w temacie (7)

    dlaczego taka jednostka nie może wpływać do portu północnego?

    • 10 0

    • może wpłynąć tylko z mniejszym zanurzeniem

      • 0 0

    • dopuszczalne zanurzenie max 15m

      Jeśli chodzi o wymiary statku to nie ma problemu aby go zacumawać w Porcie Północnym.
      Problem dotyczy aktualnego zanurzenia ok. 21 m.
      Na Bałtyk mogą wpływać statki o maksymalnym, zanurzeniu do 15 m. z powodu płycizn w wielkim bełcie.
      Port północny obługuja max. statki do 15 metrow zanurzenia.

      • 5 1

    • Nie może wpłynąć na Bałtyk, za duże zanurzenie.

      Więc i do Gdańska nie dopłynie

      • 4 1

    • Zanurzenie (3)

      Ten tankowiec na 22 metry a max w porcie pn. to 15m.
      Na długość by się zmieścił bo ma 333m a port obsługuje max 350m.

      • 14 1

      • Czyli można cześć rozładowac na inny statek (2)

        a jak zanużenie się zmniejszy do akceptowalnego to można wciągnąć go do portu?
        To chyba będzie pierwsza akcja przeładunkowa na taką skalę na zatoce gdańskiej.
        Chyba że po drodze ropa zmieni właściciela i popłynie do np rotterdamu.

        • 8 1

        • Można ale nie na Bałtyku (1)

          Na zatokę musi wpłynąć już na zanurzeniu 15 m i może wejść do portu na rozładunek - zanurzenie musi zmienić przed wejściem w cieśniny duńskie.

          • 13 0

          • Dzięki wielkie za wyjaśnienie :)

            Pozdrawiam:)

            • 8 0

  • największe kontenerowce swiata mogą, to czemu ten statek nie (3)

    prosimy o wyjaśnienie

    • 9 4

    • Wejdzie!

      Statek wejdzie do portu tylko będzie musiał wyładować część ropy przed cieśniną. To nie jest pierwsza tak wielka jednostka która była obsługiwana w Porcie Północnym. Kilka lat temu wchodziły dość często. Głębokość w porcie to 17m a wchodziły z zanurzeniem 16m. Pan redaktor słabo zainteresował się tematem, tylko gdzieś od kogoś się coś dowiedział.

      • 0 0

    • (1)

      Bo ma zanurzenie prawie 20m, port nie jest w stanie takiego przyjąć (port zewnętrzny przyjmuje jednostki do bodajże 15m zanurzenia).

      • 11 3

      • Ale 20m nie wejdzie na Bałtyk

        • 7 1

  • Gdzie nasza ropa?

    Zobacz obecną lokalizację tankowca

    Na mapce od zatoki perskiej az do gibraltaru: vessel out of range. Zaginal razem z ropa dla nas czy tez maja wylaczony AIS?
    Redaktor zanim cos wklei to moze niech najpierw sprawdzi czy to ma sens.

    • 2 0

  • (3)

    Jestem laikiem w tych sprawach, ale nie można wybudować ropociągu w głąb morza, coś na wzór redy dobija , cumuje tankowiec przy ropociągu połączyć i ropa płynie.

    • 1 6

    • (1)

      Ale co to da?

      • 4 1

      • Dziękuję za odpowiedż, mówisz co to da ano to ze nie trzeba by rozładowywać na mniejsze. Dziękuję za rzeczowe odpowiedzi. Trochę dziwię się na moje pytanie tych minusów.Nie każdy jest orłem.

        • 1 0

    • Można ale dla przykładu weźmy Terminal Naftowy w Gdańsku (Naftoport). Instalacje rurociągowe, dalby z urządzeniami do przeładunków ropy i produktów ropopochodnych są blisko lądu. Całość operacji odbywa się w zasięgu tzw. optymalnej czasowej interwencji w przypadku rozlewu np. ropy. Zdecydowanie łatwiej wówczas podjąć pierwsze działania np. rozłożyć kurtynę przeciwrozlewową i niwelować stopień wycieku, aż do zera. W morzu wylew może spowodować niewyobrażalne skutki ekologiczne, ale też i trudne w operacji okiełznanie przemieszczającej się ropy na dużych akwenach morskich.

      • 3 0

  • troche wiedzy konieczne, ignorancja widoczna w tresci notki i komentarzy (4)

    Port Polnocny (otwarty przez E.Gierka w czasie wstretnej komuny) moze przyjmowac tzw. baltimax tankowce czyli 115.000 DWT ograniczone zanurzeniem (Ciesniny Dunskie).Wspolczesny VLCC zanurzenie ma ok.20 m+, szer.60 m+ i dlugosc ponad 300m, wiec nie wejdzie na Baltyk.
    Iranczycy mieli swoje zbiorniki w Europorcie i tam skladowali rope, dystrybujac ja w Europie.W latach 90-tych regularnie stamtad raz na miesiac przychodzil tankowiec pelen Iranian Light do Portu Polnocnego.Najprawdopodobniej nie trzeba bedzie wiec robic STS (ShipTo Ship) transferu w morzu, tylko zawinac do Europortu i stamtad wydawac ladunek na baltimaxy.Tak docierala ropa za czasow Gierka tankowcami PZM pobudowanymi w Niemczech i Japonii bezposrednio z Zat.Perskiej.
    Nikt nie chce komentowac, bo Iran konkuruje z Saudi, chce odzyskac pozycje na rynku i najprawdopodobniej cena jest dumpingowa.Saudi robili podchody, aby zyskac przyczolek do sprzedazy swej ropy w Europie Wschodniej (kosztem Rosji), ale wyglada na to, ze pod wplywem obecnej wladzy ta opcja zostala upupiona i rosyjska dominacja rynku wschodnioeruropejskiego bedzie utrzymana na zyczenie obecnie rzadzacych.To w ramach "uniezalezniania" sie obecnej opcji politycznej od dominacji rosyjskiej na naszym rynku.Za Gierka importowalismy wiecej ropy prze P.Polnocny niz obecnie!Byla okazja pobudownia depo - zbiornikow na rope saudyjsak i zagrozen monopolowi rosyjskiemu, ale zostala zarzucona prze nowy rzad.
    A najwazniejsze, to nikt nie chce powiedziec, po ile bedzie barylka importowanej ropy i drozsza czy tansza niz rosyjska.
    Import obecny moze proba gry o cene z Rosjanami przy ew. negocjacjach kontraktow.

    • 14 1

    • Wielkie dzięki Mistrzu za wspaniały wykład ! (1)

      Co za gość !?! Brawo on !

      • 1 1

      • czapki z głów przed ekspertami

        Nie sadzilem ze na tak szanowne grono ekspertow natkne sie na tym portalu. Ba, 3miasto.peel najwyrazniej aspiruje do miana portalu branzowego jesli chodzi o sektor ropy i paliw plynnych. Czapki z glow gamonie..

        • 1 0

    • ...

      A jeśli chodzi o uzależnienie od Rosyjskiej ropy. A co to Rosjanie tylko mają ropę? Zaczną walić w ch.... albo zaprzestaną ją wysyłać zawsze można zerwać kontrakt i zacząć zamawiać z Iranu. Na tę chwilę było to najkorzystniejsze rozwiązanie.

      • 4 1

    • ...

      Co ty chłopie bredzisz. Oferta jaką Rosjanie złożyli za swoją ropę była po prostu najbardziej korzystna. Ekonomia chłopczyku. Pamiętaj nie wszystkie co Ruskie jest złe.

      • 7 0

  • jestem fanem Saudi Extra Light (2)

    To jest ropa dla prawdziwych konserów, nie dla biedków cebulaków. Wiadomo polskie cebulactwo zajarane jest Brent Blendem już, ale na Zachodzi to nic ciekawego.

    Jeszcze lata miną zanim nabierzemy gustu w ropie

    • 6 6

    • weź sie pie....lnij w czoło cebulaku z czosnkiem w uszach

      • 1 1

    • O co ci chodzi?

      Czy można być fanem ropy?

      • 4 0

  • A w Gdyni... (3)

    ... będziemy mieli nową fontannę! Co tam jakieś tankowce i ropa, po co to komu.

    • 15 2

    • A w Gdyni za to... (1)

      mamy właśnie nowe makiety,wystawy i modele jak to kiedyś będzie fajnie i miło. I mamy dużo dokumentów typu Gdynia Jutra Gdynia Przyszłości Gdynia za 100 lat i jest super. A Wy w Gdańsku jakieś tam biznesy robicie po co to komu :)))

      • 4 1

      • Rafineria jest w Gdansku zdaje sie...wiec sprobuj logicznie wytlumaczyc sens budowy infrastruktury do odbioru paliwa ?

        • 3 1

    • Co ma fontanna do tankowca? Glosy w glowie podpowiadaja takie idiotyzmy?

      • 4 2

  • Cieśniny Duńskie (3)

    Cieśniny Duńskie mają głębokość 15m więc nie ma sensu budować głębszego portu na Bałtyku. Pewnie zostanie gdzieś częściowo rozładowany po drodze o ile płynie do Polski.

    • 31 1

    • nie głębokość tylko dopuszczalne zanurzenie 15, 2 - 15, 5

      • 5 1

    • Tak jest...przekopac ciesniny na przekor ruskim. Planowany przekop na zalewie bedzie mial 5m glebokosci...w sam raz na very large fisherman boat :p a wszystko za kilkaset milionow zlotych. To jest dopiero schizofrenia.

      • 9 5

    • Przekopeć cieśniny.

      • 6 0

  • Do Gdyni , to niedługo chyba tylko jednosobowe kutry będą wpływać (8)

    jak grupówki na BCT?

    • 45 7

    • (3)

      30 tysięczniki zawijają do stanowiska przeładunkowego na falochronie. Gierek wybudował wam na plaży bazę paliw , to fajnie ale po co te złośliwości

      • 4 13

      • A tak ogólnie rozmawiamy sobie o gospodarce morskiej w naszym regionie. (2)

        I właśnie - po co te złośliwości z gierkowską plażą ?

        • 13 1

        • żeby polacy nie zapomnieli o tym,że coś kiedyś (1)

          w Polsce się budowało i gdyby nie jaruzel i spółka bylibyśmy....tam gdzie nie jesteśmy i być raczej nie będziemy.

          • 3 6

          • Ano tak, przepraszam za moje idiotyczne pytanie.

            • 3 3

    • Trochę przycichło, bo się szum zrobił. (3)

      Ale spokojnie - prezes nie odpuści.

      • 13 0

      • wpadł na patent ze swoimi prawnikami i wyrzuca po 6 osób albo proponuje inne stanowisko pracy (2)

        oczywiście dużo gorsze i gorzej płatne.

        • 11 0

        • Panie prezesie - podpowiem panu, jak się pozbyć niewdzięcznych pracowników.

          Tych, którzy panu zawadzają, poprzenosić kolejno do działu, którym kieruje chroniona przez pana ulubienica (wie pan, ta od "mega oszczędności" - specjalistka od mobbingu).
          Przy tym rozwiązaniu jest spora szansa, że ludziska same pouciekają z BCT - tak jak to już drzewiej bywało. Dobry pomysł ? Pewnie, że dobry !
          Powodzenia prezesie.

          • 9 0

        • Biedny prezes.

          On przecież taki dobry, ludzki był pan dla swoich roboli a ci się okazali tacy małostkowi i do granic niewdzięczni ! Co to znaczy żeby robole się stawiali i jeszcze pana swego po sądach ciągali !?! Nie do pomyślenia - ludziom się już w głowach poprzewracało ! Zamiast siedzieć cicho i cieszyć się, że pracują pod takim wybitnym kierownictwem - ba - nawet z "godnością" przyjmować nieuzasadnione kopy, to burzyć im się zachciało !
          A tak już całkiem bez żartów - tych prawników (i ich patentów) nie ma się co obawiać - sąd pracy czeka na kolejne pozwy.

          • 11 0

  • Najdroższe paliwo

    Po przeładunku na mniejsze jednostki? To cena paliwa w stacjach będzie kosmiczna.

    • 1 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane