• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

T2 oficjalnie otwarte. DCT zwiększa możliwości przeładunkowe

Robert Kiewlicz
24 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU.

Oficjalnie otwarto drugie, głębokowodne nabrzeże terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Projekt T2 zobacz na mapie Gdańska to największa prywatna inwestycja sektora portowego w Polsce. Ma przyczynić się ona do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT do 3 mln TEU rocznie. Na tym jednak nie koniec. Optymistyczne prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogą w najbliższych latach doprowadzić do powstania nabrzeża T3.


Czy rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU. Wraz z piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowymi eRTG, wspomaganymi w operacjach przez ponad 30 nowych ciągników terminalowych, przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 mln TEU rocznie.

- Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europy - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.
- Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 roku kwota ta przekroczy 6 mld złotych - wskazuje Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk.
DCT to spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Projekt w Gdańsku jest jedną z największych inwestycji australijskich w regionie. DCT Gdańsk rozpoczął budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym na początku 2015 roku. Na tę inwestycję oraz spłatę istniejących zobowiązań DCT zabezpieczyło środki w wysokości 290 mln euro. Generalnym wykonawcą i projektantem jest belgijska spółka N.V. BESIX, a jej głównym podwykonawcą spółka NDI.

- DCT to jedna z największych inwestycji z punktu widzenia rządu Australii. Dzięki temu Polska staje się hubem logistycznym dla całego regionu. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i być może za jakiś czas powstanie nabrzeże T3 - mówi Paul Wojciechowski, ambasador Australii w Polsce.
- Liczba zatrudnionych w DCT wzrosła w ostatnich miesiącach do 730. Jest to znaczny wzrost w porównaniu ze stanem sprzed roku. W 2015 roku przeładowaliśmy ponad 1 mln TEU, a w tym roku ten rezultat będzie na pewno jeszcze lepszy. Podwojenie przeładunków nastąpi w ciągu najbliższych 2-3 lat - dodaje Kwiatkowski. - Każdy port w naszym regionie ma ambicje, aby być czołowym graczem na rynku. My specjalizujemy się w kontenerach i w tym segmencie jesteśmy unikalnym podmiotem. W chwili obecnej inne porty nie są w stanie fizycznie obsłużyć największych jednostek na świecie. Jesteśmy firmą opierającą swoje działanie na zasadach rynkowych i na analizach rynku. Patrząc jednak na prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogę stwierdzić, że powstanie nabrzeża T3 jest możliwe.
Ciekawostką jest, że suwnice STS, pracujące na nowym nabrzeżu, są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku z wysokością 133 m n.p.m. Podczas budowy wbito 211 pali na samym tylko nabrzeżu (w linii brzegowej), ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu (różne rodzaje pali, kolumn kamiennych czy zagęszczonych miejsc) to 70 tys.

T2 jest usytuowane pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Dodatkowo inwestor zalądowił część akwenów portowych, przez co powierzchnia Polski zwiększyła się o ponad 18 tys. m kw.

- Jesteśmy bardzo cierpliwym kapitałem. Inwestycje rozpatrujemy w okresie 10-20 lat. Przez ostatnie lata zrezygnowaliśmy z dywidendy i środki inwestowaliśmy w rozwój spółki. Jako fundusz operujemy kapitałem o wartości 400 mld dolarów, z czego 140 mld zainwestowane jest właśnie w inwestycje infrastrukturalne. Nieczęsto inwestujemy jednak w projekty takie jak DCT, dlatego jest to dla nas inwestycja szczególna - podkreśla Grant Smith, dyrektor zarządzający Funduszu GIF II i członek Rady Nadzorczej DCT Gdańsk.

Nowe suwnice w DCT. Sierpień 2016 r.

Miejsca

Opinie (175) 3 zablokowane

  • (3)

    w jednym mieście stawia się na morskich nabrzeżach wille dla znajomków a w drugim powstają terminale...

    • 36 2

    • (2)

      Następny głupek . Na terenie po dalmorze nie da sie zbudować terminalu kontenerowego takiego jak w Gdańsku

      • 1 9

      • już apartamentu podzielone?
        ps. głupka to sobie w domu poszukaj

        • 3 1

      • przecież ten gdański wygląda dokładnie jak teren po dalmorze - półwysep w morze

        wszystko się da, tylko chcieć...

        • 7 1

  • (10)

    Mistrzowie propagandy

    • 64 62

    • Propaganda propagandą a fakty są faktami... (8)

      Gdańsk rośnie...

      • 31 5

      • Jasne (7)

        Póki co odebrał to co było w Gdyni, już widzę jak Niemcy pozwolą Hamburg wygryźć. Napisz jeszcze że Anglicy zaczną tu za pracą przyjeżdżać

        • 8 23

        • poczytaj sobie trylogie (1)

          Bywaly czasy, kiedy do Polski przyjezdzalo sie "za chlebem". W Trylogii - Ketling.

          Co do aktualnej sytuacji - znam osobiscie kilku Wlochow i Hiszpana, ktorzy przyjechali do Polski do pracy. Dobrze wyksztalceni, po studiach. Uznali, ze w Polsce beda zarabiac lepiej niz u siebie. Fakt, nie opinia.

          • 5 0

          • No właśnie, kilku ! i to w świadomym wyborze a nie z przymusu za chlebem jak My, w "sile" paru milionów

            • 1 1

        • Hamburg ma zupelnie inna role niz Gdanski port ignorancie (1)

          Nie mowiac o tym, ze nikt nie mowi o sciganiu sie z Hamburgiem czy Rotterdamem.

          • 3 4

          • Ciekawe jaką

            • 5 3

        • transoceaniki największe na świecie były w Gdyni? widać jak masz sprany mózg propagandą gdyńską (2)

          w Gdyni nic nie było, tylko to nic było dobrze ubrane w przekaz reklamowy

          • 19 6

          • Skoro uważasz to za sukces to ok, napisze abyś zrozumiał/a (1)

            były dwa mniejsze w Gdyni a teraz jest jeden większy w Gdańsku. Ale nie to było przekazem,,,

            • 3 10

            • no ale tego większość tu komentujących nie jest w stanie pojąć

              im się wydaję, że wiedzą lepiej i kropka.

              • 2 3

    • Te prywatne fundusze to wszystko zagraniczne

      nic polskiego wy peowskie złodzieje

      • 4 14

  • Co się stało ! (2)

    Przewodniczącego Rady Nadzorczej Portu Gdańsk Pana Pawła Adamowicza nie było ?

    • 10 7

    • Adamowicz byl wieczorkiem

      To Macie slabe info Adamowicz byl i trójmiejska smietanka wieczorem jak byla biba lasery i otwarcie oficjalne byla muzyczka i Maciek Prokop jako prowadzący.Tak ze by twój ulubieniec.

      • 2 0

    • Bo obecnie ma G... do powiedzenia.
      Rządzą ludzie skarbu państwa czyli PIS czekający na koniec kadencji Adamowicza aby go wsadzić do więzienia.
      ZMPG już jest obstawiony przez znajomków z Torunia za to bez kompetencji.

      • 1 2

  • (1)

    Dodatkowo inwestor zalądowił część akwenów portowych

    zalądowił? i się odmóżdzył

    • 15 22

    • zalądowienie

      Zalądowienie - tak jest takie słowo, gdy w miejscu wody pojawia sie nowy usypany ląd (zwiekszenie powierzchni Polski...)

      • 2 1

  • Terminal powinien mieć nazwę (2)

    DCT im. Marszałka Józefa Stalina. To my Polacy zapominamy o bohaterze II WŚ. Gdyby nie Marszałek nigdy by nie dało rady zniszczyć nazizmu i odbudować Polski niepodległej. Niech terminal będzie zaszczycony Marszałkiem Stalinem. To część naszej wspólnej przyjaźni Polski i Rosji. Jestem emerytem od paru lat. Służyłem w milicji i znam prawdę o wielkich tego świata. A Marszałek mimo kłamstw prawicy i uległej lewicy był naszym przyjacielem.

    • 3 19

    • (1)

      Już jednego Marszałka mamy w pracy i ten nam wystarcza drugiego nie potrzebujemy :)

      • 2 0

      • Był też kapitan żeglugi wielkiej ale odpłynął i w sumie to było najlepsze co zrobił dla DCT przez całą swoją karierę ;)

        • 4 0

  • Brawo prezes BCT Gdynia, brawo prezydent Gdyni ! Brawo, brawo, brawo !!! (2)

    Pięknie panowie się postaraliście, oj pięknie. Jeden zaorał BCT, drugi jest coraz bliżej ostatecznego zaorania Gdyni.

    • 29 4

    • (1)

      Szczurek niema wpływu na taki terminal.Wlascicielem jest skarb państwa a tam siedzą tlumoki kierowane przez unie a Niemcy nie dadzą zgody na rozbudowy takiego terminala bo im się ukruci.Taki Jarosiński bez zgody warszawy i pieniędzy nic nie zrobi.Po drugie trzeba miec wizje przewidywać rynek a w Porcie Gdynia myśli się innymi kategoriami tam pracują ludzie po 50 z nawykami PRL-u jak eksperci mówili ny rozbudować port za falochron w stronę zatoki to mówili ze głupoty mówią.Jak 10 lat temu Maersk chcial wsiąść w dzierżawę BCT to nie bo bali się a dzis Maersk jest Gdańsku.Zle decyzje zarządu z przed lat teraz skutkują.

      • 2 7

      • Co ty bredzisz Mariuszku ?

        Skąd u ciebie informacja, że właścicielem terminala - gdyńskiego BCT (o o tym pisałem), jest skarb państwa ???
        Podpowiadam ci więc, żebyś się już nie błaźnił - właścicielem BCT jest grupa ICTSI z Filipin - to oni są właścicielem tego terminala tłumoku.

        • 2 1

  • cudowny dct

    Jeżeli uważacie że :
    - z roku na rok mniejsze przerwy (tym samym coraz częściej siada kręgosłup)
    - za T3 każdy z nas zapłaci własnym zdrowiem
    - teraz nawet telefonów nie możemy nosić taka demokracja
    - im bardziej człowiek odcięty od świata tym bardziej posłuszny

    • 11 6

  • Kiedy na nabrzeżu będzie można latem poleżeć na leżakach i poskakać do wody ? (5)

    Lubię atrakcyjne spędzanie czasu latem. Z żoną synem i córką nie chcemy leżeć na piachu plaży dodatkowo w ścisku. Poza tym emocje i szalone akcje to podstawa życia. W zeszłe wakacje plażowaliśmy w stoczni na opuszczonym terenie przy nabrzeżu i w nowym porcie naprzeciw twierdzy wisłoujście, ale idioci nam przeszkadzali i walili głupie teksty. Emocje nie do opisania. Skoki na główkę i na bombę do kanału stoczniowego to jest zabawa i życie. Żaden aquapark tego nie da. Dzieciaki mają emocje i zabawę a do tego uczą się odwagi. Chcielibyśmy mieć możliwość rozłożenia na nabrzeżu terminala i korzystania z uroku basenu portowego. Skoki i pływanie przy wielkich kontenerowcach to bajka i raj dla dzieciaków. Czy ktoś wie czy jest taka opcja ?

    • 15 9

    • (3)

      Najpierw udajesz sie do psychiatry i jak dostaniesz zolte papiery to przyjedziesz w kawtanie bezpieczenstwa postawia ciebie pod STS-em i postawia kontener tobie na łeb.Wiekszego glupka niewidzialem.

      • 10 0

      • Niedlugo jak bedziesz sam chcial skorzystac z niezabudowanej plazy bedziesz na siebie mowil glupek. (2)

        za pare lat...Alinka rozkladamy sie kolo sownicy czy kolo kanalu?..ale Andrzej ja tam nie wbije parawanu....I tak wlasnie beda wygladac wasze plaze. Oni zrobią nawet sztuczna wyspę dla jakiejś trawki czy usypia gore piachu z dala od portu byle tylko mogli budować,budować,budować...i byle sie ekolodzy odpieprzyli..Społeczeństwo nie wyjdzie w tej sprawie na ulice wiec urzędnik tak dbający o ,,nasz" ekonomiczny rozwój i dobrobyt zawsze sprzeda ostatni skrawek nabrzeża...bo przecież sie rozwijamy i jeszcze nagrodę z resortu odbierze ...Wiec super...tylko pozniej gdy będziesz szukał plaży poza Gdańskiem . nie mów na kolegę głupek gdy nie rozumiesz o co kaman?Miasto powinno postawić granice tego rozwoju..odtąd dotąd i ani metra zielonej przestrzeni więcej amen.

        • 3 7

        • Mieszkasz w miescie to co sie dziwisz?? Gdzie Twoim zdaniem maja budowac port?Jeszcze na turystow ponarzekaj ze za duzo ich nie ma gdzie parawanu rozbic zaparkowac i w ogole.....wyprowadz sie w bieszczady bedziesz mial cisze i spokoj

          • 0 0

        • Debil

          • 2 0

    • jest

      Skacz na glowke

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

    Rtg (3)

    Ciekawe kiedy firma zamówi nowe kręgosłupy dla operatorów?! Byle nie z Chin

    • 18 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

      Bylo się uczyc kolego.
      W kazdej chwili mozesz się przekwalifikowac. Wystarczy tylko bardzo chciec i do tego dążyć.
      To Ty sam decydujesz o swoim zyciu.

      Nie narzekaj.
      Zacznij działać

      • 3 6

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

      Szkolenie jest akurat nowych młodych adeptów tak ze niedługo będą zastępować tych co niemoga.Oczekujesz więcej przed czy jak 7 godzin pracy 5 godz przerwy

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Uroczyste otwarcie terminalu T2 w DCT

      To zmień prace

      • 4 9

  • najlepszy jest ''Koń'' (2)

    który zatrudnia ludzi jako podwykonawca dla DCT na umowach zlecenie.
    co pół roku zmienia, zamyka firmę i otwiera nową, pod inną nazwą, zeby tylko nie dać ludziom umowy o pracę i minimalizować koszta. Najpierw zatrudniał jako ''Kadry'' później jako "CTO'' a teraz sie nazywa ''Groupacon''

    • 16 2

    • Odnośnie Kadry Cto cerfury itd.ludzie którzy tam pracują to nie narzekają im to pasuje rabia po 300 godzin.Warunki też także niewidze broblemu kazdy wiedział w co wchodzi jaka tam jest placa i na zlecenie .Duzo emerytów i innych wynalazków tam pracuje

      • 2 4

    • ci co tam pracują robią to z wlasnej woli

      Mogą bez problemu przejść od firmy zewnętrznej na etat DCT mieć normalną umowę o pracę. Region sie rozwija ludzie mają pracę, nikt na tym forum nie docenia skali inwestycji oraz jej pozytywnych aspektów.

      • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane