• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

T2 oficjalnie otwarte. DCT zwiększa możliwości przeładunkowe

Robert Kiewlicz
24 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU.

Oficjalnie otwarto drugie, głębokowodne nabrzeże terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Projekt T2 zobacz na mapie Gdańska to największa prywatna inwestycja sektora portowego w Polsce. Ma przyczynić się ona do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT do 3 mln TEU rocznie. Na tym jednak nie koniec. Optymistyczne prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogą w najbliższych latach doprowadzić do powstania nabrzeża T3.


Czy rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU. Wraz z piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowymi eRTG, wspomaganymi w operacjach przez ponad 30 nowych ciągników terminalowych, przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 mln TEU rocznie.

- Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europy - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.
- Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 roku kwota ta przekroczy 6 mld złotych - wskazuje Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk.
DCT to spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Projekt w Gdańsku jest jedną z największych inwestycji australijskich w regionie. DCT Gdańsk rozpoczął budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym na początku 2015 roku. Na tę inwestycję oraz spłatę istniejących zobowiązań DCT zabezpieczyło środki w wysokości 290 mln euro. Generalnym wykonawcą i projektantem jest belgijska spółka N.V. BESIX, a jej głównym podwykonawcą spółka NDI.

- DCT to jedna z największych inwestycji z punktu widzenia rządu Australii. Dzięki temu Polska staje się hubem logistycznym dla całego regionu. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i być może za jakiś czas powstanie nabrzeże T3 - mówi Paul Wojciechowski, ambasador Australii w Polsce.
- Liczba zatrudnionych w DCT wzrosła w ostatnich miesiącach do 730. Jest to znaczny wzrost w porównaniu ze stanem sprzed roku. W 2015 roku przeładowaliśmy ponad 1 mln TEU, a w tym roku ten rezultat będzie na pewno jeszcze lepszy. Podwojenie przeładunków nastąpi w ciągu najbliższych 2-3 lat - dodaje Kwiatkowski. - Każdy port w naszym regionie ma ambicje, aby być czołowym graczem na rynku. My specjalizujemy się w kontenerach i w tym segmencie jesteśmy unikalnym podmiotem. W chwili obecnej inne porty nie są w stanie fizycznie obsłużyć największych jednostek na świecie. Jesteśmy firmą opierającą swoje działanie na zasadach rynkowych i na analizach rynku. Patrząc jednak na prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogę stwierdzić, że powstanie nabrzeża T3 jest możliwe.
Ciekawostką jest, że suwnice STS, pracujące na nowym nabrzeżu, są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku z wysokością 133 m n.p.m. Podczas budowy wbito 211 pali na samym tylko nabrzeżu (w linii brzegowej), ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu (różne rodzaje pali, kolumn kamiennych czy zagęszczonych miejsc) to 70 tys.

T2 jest usytuowane pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Dodatkowo inwestor zalądowił część akwenów portowych, przez co powierzchnia Polski zwiększyła się o ponad 18 tys. m kw.

- Jesteśmy bardzo cierpliwym kapitałem. Inwestycje rozpatrujemy w okresie 10-20 lat. Przez ostatnie lata zrezygnowaliśmy z dywidendy i środki inwestowaliśmy w rozwój spółki. Jako fundusz operujemy kapitałem o wartości 400 mld dolarów, z czego 140 mld zainwestowane jest właśnie w inwestycje infrastrukturalne. Nieczęsto inwestujemy jednak w projekty takie jak DCT, dlatego jest to dla nas inwestycja szczególna - podkreśla Grant Smith, dyrektor zarządzający Funduszu GIF II i członek Rady Nadzorczej DCT Gdańsk.

Nowe suwnice w DCT. Sierpień 2016 r.

Miejsca

Opinie (175) 3 zablokowane

  • (5)

    Tłumów gości na otwarciu nowej inwestycji nie było.

    • 9 17

    • Bo debili nie zapraszają

      • 3 1

    • tłumy to sa na brama jak stoimy po 4 godziny z kontenerem (2)

      • 19 5

      • (1)

        To przyjedz o 13 a nie sped o 17 sie robi.Miej pretensie do urzedu celneg ze stopki sa do 18 robione i spedycji bo one handluja kontenerami kto taniej pojedzie.Jak maja wszyscy w jednej godzinie byc zaladowani .Kierowcy tacy niby madzy na drodze a w porcie ciemniakow udaja.

        • 18 7

        • Z tym dziadostwem kto taniej to kwintesencja polskiej logistyki. Dziadują na transporcie, importują kartony luzem a potem zdziwienie że nikt nie chce pod magazynem 3 godziny stać

          • 7 0

    • To jest prywatna inwestycja i zaden pisowiec i powiec niemosiał byc bo i dlaczego jak ani złotowki nie dali to nie mieli prawa tego otwierac.

      • 12 0

  • PGE tylko nie to

    Tam nie ma kto pracować byli pracownicy emeryci i rezerwa psia firma

    • 4 0

  • lepiej w pge eksploatacji

    tam można okradać firmę a kierownictwo i związki solidarność cię obronią takie mają zasady taki jest PIS swoich chroni i dba o misiewiczów.
    takie przypadki były i kierownicy jak J.G i S.K stają za takimi murem i zachowują stanowiska a co najlepsze chyba nawet ich prezes to popiera.chyba nauka idzie od g...y. tylko tam pracować bo wszystko wolno nawet okradać firmę

    • 5 1

  • kalmar 10 powraca (3)

    to co się dzieje w dct można podsumować krotko dramat

    • 11 12

    • No (1)

      To się zwolnij. Z nakazu pracy, ani jako niewolnik sprzedany na targu tam nie trafiłeś.

      • 8 8

      • Klientom tez piszesz "to jedź na Hamburg" ? czy już taki mądry do klienta nie jesteś ?

        • 9 0

    • a co sie dzieje ?

      • 1 0

  • Brawo Gdańsk (2)

    • 87 9

    • Wszyscy dokerzy to
      pijacy i złodzieje.

      • 1 16

    • Jaki Gdańsk? Brawo zagraniczny inwestor!!!

      • 5 12

  • System (1)

    Szkoda tylko że system na terminalu nie ogarnia takiej ilości pudel i pracuje niczym Atari.

    • 11 4

    • witam

      no własnie kierowcy tez to zauwazyli ze przesyly miedzy pregate a suwnica strasznie długo i mowi ze w na kanale 7 miedzy sobą to ogarniacie

      • 3 2

  • Port potrzebny i nie zamierzam narzekać ale Stogi zniszczone, taka prawda, szkoda...

    nikt raczej nie lubi się opalać przy akompaniamencie suwnic.

    • 6 9

  • Nie ma tygodnia bez informacji o jakiejś inwestycji (2)

    w Gdańsku.
    Jako gdańszczanina bardzo mnie to cieszy, że moje i tak piękne miasto systematycznie i stale staje się jeszcze piękniejsze i bardziej nowoczesne.
    Gdańsk jest skazany na sukces, jedyne zagrożenie to "dobra zmiana".

    • 130 22

    • (1)

      Sukces jest wówczas gdy inwestycja przynosi zyski a kapitał pozostaje w kraju, raczej masz nie wiele do radości

      • 15 26

      • Dokladnie tak.

        Niestety mam zablokowana mozliwosc zaplusowania...widze,ze nie jestem odosobniony w takim mysleniu.

        • 9 15

  • Miasto nie ma koncepcji na utrzymanie niezabudowania terenow zielonych i pasa nabrzeza.

    Urzednik sprzeda wszystko...to tylko kwestia ceny.

    • 8 7

  • I co ty na to?

    Tygrys...
    Plażę Ci zabierają, Stogi pójdą pod parkingi i place... ;)

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane