• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takiego statku jeszcze u nas nie było

Wioletta Kakowska-Mehring
13 września 2023, godz. 13:15 
Opinie (141)

Do Baltic Hub w Gdańsku wszedł po raz pierwszy kontenerowiec zasilany LNG, należący do floty francuskiego armatora CMA CGM. Statek o nazwie "Concorde" jest jedną z największych jednostek tego typu na świecie.



To, że jest to statek zasilany LNG, widać z daleka, a "informuje" o tym charakterystycznie wymalowany kadłub, czyli zielono-niebieski. Starego typu jednostki francuskiego armatora mają niebieski kadłub. Kontenerowce LNG mają zielony dziób i niebieską resztę kadłuba.

CMA CGM Concorde trafił do eksploatacji w 2021 r. Jest jednym z serii 9, jakie pozyska francuski armator. Budowane są w chińskiej stoczni. Ma 400 m długości oraz 61 m szerokości, a jego pojemność przekracza 23 tys. TEU. Jego wielkość można porównać do czterech boisk futbolowych.



Wizyta statku w Gdańsku spowodowana jest decyzją armatora CMA CGM, który otworzył nowy bezpośredni kontenerowy serwis oceaniczny. Dzięki temu Port Gdańsk uzyskał bezpośrednie połączenie z Busan, największym portem kontenerowym Korei Południowej i 6. największym na świecie. Pierwsze zawinięcie do terminalu Baltic Hub odbyło się 15 sierpnia. Zainaugurowała go wizyta kontenerowca CMA CGM Zheng.

CMA CGM to jeden z największych armatorów kontenerowych. Serwis French Asia Line 1, czyi FAL1, będzie obsługiwał porty: Gdańsk - Wilhelmshaven - Rotterdam - Algeciras - Port Klang - Busan - Ningbo - Shanghai - Yantian - Singapur -  Tanger - Dunkierka - Le Havre I Hamburg.

Od października statki w ramach serwisu FAL1 będą zwijały do Gdańska regularnie w cyklu cotygodniowym.



Dzisiejsza wizyta jest jednak specjalna, bo po raz pierwszy w ramach serwisu weszła jednostka zasilana LNG. LNG nie jest tu fanaberią - w porównaniu z zasilaniem standardowym olejem napędowym redukuje 20 proc. emisji CO2, 99 proc. emisji siarki, 99 proc. pyłów oraz 85 proc. tlenków azotu. Jednak zasilanie LNG to powszechnie stosowany skrót myślowy. W rzeczywistości do silników podawany jest gaz ziemny w stanie lotnym, ale magazynowany jest on w zbiornikach paliwowych w postaci skroplonej - LNG. Statki te mają przyjmować paliwo tylko raz w całej podróży okrężnej Europa-Azja.

CMA CGM Concorde to dziś nie tylko jeden z największych na świecie kontenerowców zasilanych LNG, ale i posiadacz największego i najwydajniejszego silnika głównego zaprojektowanego pod spalanie gazu ziemnego. Jego maksymalna moc przekracza 68 tys. kW, co odpowiada 10 silniom odrzutowym Airbusa A380 czy 1150 silnikom Renault Clio.



Poza napędem na LNG statki te zawierają szereg zaawansowanych rozwiązań technicznych. Sterówka mieści najnowsze technologie cyfrowe wspomagające dowódcę i załogę, w szczególności podczas manewrów portowych. Statki posiadają nowo zaprojektowany dziób z prostą (pionową) dziobnicą (stewą dziobową), nowo zaprojektowany ster i przeprojektowaną śrubę napędową, które znacznie poprawiają hydrodynamikę statku, zmniejszając tym samym zużycie energii.

Miejsca

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Francuzki.... (6)

    A Polacy ich uczyli jesc nozem i widelcem wedlug PiS... eeeh

    • 4 6

    • A teraz Francja znowu się cofnęła do poziomu Afryki...eeeech (5)

      No chyba, że gwałty na ulicy czy namioty pełne ludzi to właśnie ten mityczny nowoczesny zachód.

      • 1 1

      • A teraz Francja znowu się cofnęła do poziomu Afryki

        I te Afrykanskie statki do, rozwinietej, zkolanwstanietej przyplywaja.... a Polskie statki dokad?

        • 0 0

      • Wawrzyk i MSZ Afrykę zaprasza... handel wizami chyba nawet w niedzielę :) (3)

        • 0 1

        • nawet wyborcza napisała, że tvn i POKO manipuluje w tym temacie :D (2)

          • 0 1

          • Prokuratura zi0bro manipuluje

            no no...

            "MSZ Piotr Wawrzyk okazał się autorem projektu rozporządzenia w sprawie ułatwień wizowych dla robotników tymczasowych z około 20 krajów, w tym krajów islamskich. "Zakładało ono możliwość zatrudnienia w Polsce do 400 tys. pracowników

            31 sierpnia premier odwołał Piotra Wawrzyka z funkcji sekretarza stanu. Powodem tej decyzji - jak podał resort dyplomacji - był "brak satysfakcjonującej współpracy"."

            • 0 0

          • Prokuratura Krajowa. - manipuluje w tym temacie... PiSze PiS ming

            "Do Polski poprzez nielegalny system wydawania wiz mogło przybyć nawet kilkaset tysięcy migrantów z Afryki i Azji. Wielu z nich pojechało dalej na zachód. Celem była dla nich UE i strefa Schengen. Oświadczenie w tej sprawie wydała Prokuratura Krajowa."

            • 0 0

  • LNG

    Taaa, LNG jest w chwili obecnej za drogie. Wszystkie statki cma cgm (lng power) pływają na dieslu.

    • 3 2

  • W Polsce sie pisze

    4 boisk pilkarskich. Pismak co nie szanuje języka ojczystego idzie na złom.

    • 3 0

  • (3)

    to dlatego w gdansku taki smrod

    • 4 1

    • Nie, to przyjezdni sympatycy prezesa (2)

      • 1 3

      • Jak przyjezdni to autokarami do rudego. (1)

        • 2 0

        • Raczej na spędy gnoma czerwonego

          Milicja ma własny transport aby go pilnować

          • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kontenerowiec na gaz. Taka jednostka u nas po raz pierwszy

    Sami sobie wybudowali terminal za własne pieniądze więc czyj miał być? Nikt im go nie sprzedał.

    Przestań oglądać TVP.

    • 5 5

  • ale sensacja!!! co na to prasa niemiecka???? (1)

    • 2 1

    • A co na to wasza Ruska? Tam nadal wojny nie ma a Tusk ich człowiekiem w Warszawie?

      • 0 0

  • Czekamy na pierwsze statki z imigrantami z Afryki, zaproszeni przez MSW. (1)

    Potem po wizie i dalej do UE, USA albo zostawić w kraju... a co

    • 2 1

    • Tu afera wizowa... tu piserendum...

      A ciemny lud tvputin klaszcze

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane