- 1 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (15 opinii)
- 2 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (21 opinii)
- 3 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (77 opinii)
- 4 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (185 opinii)
- 5 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (279 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (249 opinii)
Terminal kontenerowy BCT pozostanie w Porcie Gdynia
Filipiński International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT, pozostanie w Porcie Gdynia. Właśnie podpisano kolejną, tym razem 30-letnią umowę dzierżawy. Nowością jest też to, że umową zostaną objęte nowe tereny portowe.
W połowie sierpnia tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw. na terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, powiększając teren wcześniej zajmowany przez BCT o prawie jedną trzecią. Ogłoszono, ponieważ w przyszłym roku kończy się 20-letnia umowa z dotychczasowym dzierżawcą. Choć przymiarki do poszukania kolejnego dzierżawcy ZMPG robił już w 2019 r.
Ostatecznie we wrześniu tego roku tylko jeden podmiot złożył ofertę na prowadzenie przeładunków kontenerowych w Porcie Gdynia. Był nim dotychczasowy dzierżawca, czyli filipiński International Container Terminal Services Inc. Wcześniej zainteresowanie potwierdzał też chiński Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący również terminal kontenerowy.
Dwóch oferentów na tereny po BCT w Porcie Gdynia
- Wcześniejsza umowa dotyczyła 20-letniej dzierżawy. Teraz zdecydowaliśmy się na zaproponowanie maksymalnego okresu dozwolonego, zgodnie z "Ustawą o portach i przystaniach morskich", czyli na lat 30. Cieszę się, że sprawdzony partner zdecydował się złożyć ofertę. Ten 30-letni okres dzierżawy to jest olbrzymia wartość dla Portu. Wpływy tylko z tej umowy mogą przekroczyć wartość 2 mld zł. Bardzo się cieszymy, że mamy tak dobrego kontrahenta na długi czas - powiedział Jacek Sadaj, prezes ZMPG.
Podpisanie umowy miało uroczysty charakter. Na spotkanie przybyła Leah Basinang-Ruiz, ambasador Filipin w Polsce. Inwestora reprezentował Hans Ole Madsen, wiceprezes i członek zarządu ICTSI oraz Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.
Kolejny kolos w Porcie Gdynia. MSC Ivana w BCT
Przypomnijmy, że zgodnie z nową umową dzierżawca zobowiązał się też do prowadzenia tymczasowego terminalu instalacyjnego morskich farm wiatrowych. Po drodze jednak okazało się, że tym rynkiem ma się zająć Port Gdańsk.
- Umowa obejmuje dzierżawę dotychczasowych terenów plus kolejnych ok. 9 hektarów znajdujących się po zachodniej stronie od Estakady Kwiatkowskiego. Są to nowe place, które Port Gdynia oddał do użytku w zeszłym roku. Do tego dojdzie teren po terminalu promowym Stena Line, który w maju zostanie oddany dzierżawcy, czyli BCT - powiedział Jacek Sadaj, prezes ZMPG.
Amerykańskie wozy bojowe znów w Porcie Gdynia
Już w tym roku BCT w ramach tymczasowych umów dzierżawiło place w tzw. zachodniej części portu. Prowadzono tam przeładunki sprzętu wojsk amerykańskich. Co ważne, BCT od kilku lat ma kontrakt bezpośrednio z armią amerykańską na przeładunki dla wojska. Szczególnie po wybuchu wojny na Ukrainie wzrosło znaczenie i ranga tej współpracy.
International Container Terminal Services In jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Firma została założona w 1987 r. na Filipinach. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie - w regionie Azji i Pacyfiku, w Amerykach Południowej i Środkowej oraz w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W Europie w Grupie ICTSI działa terminal położony nad Adriatykiem i na Bałtyku. W Gdyni jest obecna od 2003 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-19 15:55
BRAWO (5)
No i tak trzymać. A zarobione pieniądze inwestować w nowy sprzęt oraz odnawiać nabrzeża. Nie przekazywać otrzymanych pieniędzy " Żadnej władzy ani obecnej ani przyszłej ".
- 37 8
-
2022-12-20 08:05
Uwaga, tzw. Piotr
to troll reżimowy, najemnik co za szmal każdą władzę liże
- 1 2
-
2022-12-19 18:00
A w zarządzie portu kto siedzi od 2019 roku? Jacek Sadaj z PiS. (3)
Podziękuj ładnie za dobrze działający port dzięki obecnej władzy. :) Pamiętam wycie tu na forum gdy ogłosili prezesa Portu Gdynia.
- 6 19
-
2022-12-20 06:11
były prezes
A pamiętasz kto załatwił geniuszowi Horale prace w BCT za 3000 zl na rękę ?
- 4 0
-
2022-12-19 20:51
Nie no, rzeczywiście jest niebywałą sztuką prowadzić teraz port, gdy ymtrzeba walczyć o możliwość przewozu. Lepiej podpytaj co pisowcy w tym bierecki od wyprowadzenia miliardów ze SKOKów tam robi i czemu tak optuje za chinskimi zamordystami
- 9 2
-
2022-12-19 18:04
To samo Kazimierz Koralewski obecny wiceprezes Portu Gdynia z PiS.
Artykuł ciągle tu jest, ponad 500 wpisów od troli z totalnej opozycji Szczulo, że już po porcie i że niewłaściwa osoba na stanowisku.
- 3 23
-
2022-12-20 08:10
Wypłaty tez wzrosna wraz z terenem? (3)
Bo wszystko się zatrzymało 15 lat temu. Tego nikt nie widzi. Nowi szkołą się i odchodzą albo siedzą za 4000zl za 3 zmiany Świątek piątek i niedziela.
- 13 0
-
2022-12-20 10:52
Tobie się mózg zatrzymał 15 lat temu.
- 0 4
-
2022-12-20 08:58
Filipińskie wypłaty będą, albo chińskie
które wybierasz?
- 1 0
-
2022-12-20 08:43
Spokojnie, za chwilę będzie terminal kontenerowy w Elblągu
Jak tylko zrobią przekop mierzeji.
- 6 1
-
2022-12-20 06:42
Oddać port , oddać rafinerie, oddać flotę statków itd (4)
Co pozostaje nasze? A pro po czy wiecie ile kosztuje dziennie wyczarterowanie gazowca ? Gdyby statki były nasze to za wiele towarów płacilibyśmy o polowe mniej.
- 11 6
-
2022-12-20 17:04
Co to znaczy nasze? Państwowe?
Nie mam zamiaru dopłacać jeszcze do tego.
- 3 0
-
2022-12-20 10:41
A wiesz dlaczego tyle kosztuje czarter? (1)
Bo sama budowa statku (w czasach przed pandemią) kosztowała 2 mld USD. Do tego dochodzi ubezpieczenie, odpowiednio wysokie do ceny, do tego dochodzi bieżące utrzymanie. Myślisz, że kupujesz tankowiec i masz? Albo może, że zbudujesz go w polskiej stoczni? Te tankowce to nowoczesna technologia, my byśmy nie umieli ich zbudować.
- 3 0
-
2022-12-20 11:00
W Polsce buduje się promy(czyt. stępka) nie tankowce.
- 2 0
-
2022-12-20 08:33
Kupcie, to będzie wasze
i nie zapomnij ich zakontraktować, żeby była kasa na spłatę kredytu i ich utrzymanie.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.