• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w budowie. Ma być gotowy w 2021 roku

Wioletta Kakowska-Mehring
9 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Terminal ma kosztować ostatecznie ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia.
  • Koncepcja kamienia węgielnego w postaci kotwicy będącej repliką tej, która była na burcie MS Piłsudskiego, przypomina, że wybudowanie Portu Gdynia i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów odradzającej się II Rzeczpospolitej.
  • Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco
  • Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
  • Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia.
  • Symbolem stała się także odznaka Pierwszej Brygady Piłsudskiego, która znajdowała się na dziobie transatlantyku, a uwieczniona na kamieniu węgielnym.
  • Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.

Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów, jeszcze większych niż dotychczas, jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Mowa o terminalu promowym w Gdyni, pod którego budowę właśnie wmurowano kamień węgielny.



Choć budowa trwa już od kilku miesięcy, to dopiero dziś odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nowy terminal promowy, jaki powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku. Wykonawcą jest gdańska Korporacja Budowlana Doraco.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Terminal nie tylko dla Stena Line



Jak podkreślają władze Portu Gdynia, jest to Publiczny Terminal Promowy, bo choć powstaje z myślą o armatorze od lat operującym w porcie, czyli Stana Line, to docelowo ma służyć też innym armatorom.

- Ten terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora. Docelowo będzie więcej operatorów. Zależy nam na budowie silnej autostrady morskiej do Skandynawii. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Od pomysłu do realizacji minęło sześć lat



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już ponad sześć lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 roku Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.

  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw.
  • Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.
  • Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.


2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



- Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach - do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne - między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro - mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco.
Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów - zarówno ciężarowych, jak i osobowych - oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
Przebudowie poddany został już układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia '70.

- Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - dodaje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy - plac budowy

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Dziś tam byłem

    To już koniec prawie inwestycji.
    Widać, że PLK pilnie buduje linie kolejowe i że pilnie budowana jest nowa droga do portu....
    Brawo Gdynia, jeśli chodzi o tą inwestycję.
    Szkoda tego lotniska.... beznadziejnego....

    • 0 0

  • horała załatwił? (2)

    lotnisko też załatwi?
    i metro na Obłuże też?

    • 8 6

    • gość gdyni

      horała to se morze załatwić widzenie u kaczyńskiego lub rydzyka lubi się tam lizać

      • 0 0

    • Największa z pomorza zakała - niewątpliwie poseł Marcin Horała !

      • 0 1

  • to będzie korek nieustający

    dzisiaj jest kongo a jak promy sie przeniosą na polską to będzie mega

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Zła lokalizacja (2)

    Wycieczkowce powinny zawijać do centrum Gdyni czyli przy Skwerze Kościuszki, a nie na peryferiach.
    Byłaby to atrakcja dla mieszkańców, turystów oraz dla przypływających promami.

    • 17 8

    • dekunka 2

      One się tam po prostu nie zmieszczą

      • 0 0

    • to nie są wycieczkowce

      i ich przy tym terminalu nie zobaczysz.
      A przy skwerze i owszem, mogłyby...
      Jesli się rozbierze falochron i pogłebi baseny. Moze przy okazji portu zewnętrznego.

      • 1 0

  • Słowo "Publiczny" w nazwie nieco źle się kojarzy, czy nie łatwiej byłoby nazwać "Pasażerski Terminal Promowy" ? (7)

    • 25 2

    • Pisuarom wszystko kojarzy sie z wydy..aniem , dlatego publiczny .Jak mariana dom tez wg nomenklatury picbeckiej (4)

      publiczny.

      • 3 5

      • (3)

        a Tobie wszystko się z Pisem kojarzy? Nawet Twoja żona?

        • 4 4

        • Ale ja przecież byłem wczoraj u twojej...

          • 0 0

        • Cumujemy na godziny (1)

          Może Terminal Banasiowy?

          • 5 0

          • Lepiej w domu pić Harnasia niż wydzwaniać do Banasia !

            • 1 0

    • Publiczy, Nardowy takich nazw sie uzywa w Krajach Zach. Ty widocznie masz problem? (1)

      • 1 6

      • Bzdura, poprawna nazwa powinna brzmieć "Port of Gdynia International Maritime Passenger Terminal"

        • 2 0

  • A jak tam prom zapowiedziany przez Morawieckiego ? (10)

    Jak nie było go, tak i nie ma.

    • 49 18

    • chyba przewozi ten milion aut elektrycznych (1)

      • 6 1

      • Do portu w Radomiu

        • 1 0

    • Tam gdzie milion samochodów elektrycznych i sto tysięcy mieszkań plus : w chorej głowie człowieka zbyt często mijającego się z (2)

      ...prawdą

      • 20 6

      • Nie znasz tematu. (1)

        więc się nie wypowiadaj

        • 2 13

        • Odpowiedz na pytanie znawco !

          • 3 0

    • trzeba sobie najpierw poznać "losy" tego promu. (1)

      Początkowo projekt próbowano zaprojektować z polskim biurze projektowym. Niestety, likwidacja stoczni polskich, doprowadziła do zniszczenia bazy biur projektowych. Żadna polska firma, nie podjęła się tego projektu. W chwili obecnej, został zakupiony projekt i jest w fazie tłumaczenia. Przypomnę, że projektowanie choćby budynku wielorodzinnego, trwa kilkanaście miesięcy, to proszę sobie zadać pytanie, ile może trwać opracowanie projektu okrętu morskiego a zwłaszcza promu, który jest znacznie zaawansowanym wytworem myśli inżynierskiej. . A jako stoczniowiec, mogę tylko powiedzieć, że okręt od momentu pierwszych "kresek" w biurze projektowym do wodowania, buduje się kilka lat. Od położenia stępki i budowa na pochylni, trwa około dwóch lat. Potem jeszcze faza wyposażenia i prób, początkowo na uwięzi i potem morskich, to kolejne kilkanaście miesięcy. Podniesienie bandery, jest ostatnim aktem w budowie okrętu.

      • 8 14

      • Tia

        Ale tu zaczęli od pseudo stempki bez projektu, pomysłu itp... bo pisior musiał się w tv pokazac

        • 10 3

    • (1)

      widziałem ten kawałek stępki jak byłem ostatnio w Szczecinie,koloru farby podkładowej już nie odgadniesz!!jest tylko jeden brązowy

      • 13 2

      • Za WPMoto "Rok 2018 będzie również przełomowy dla projektu polskiego samochodu elektrycznego. W ostatnim kwartale 2017 roku ElectroMobility Poland uruchomiło postępowanie na wybór partnera biznesowego, z którym spółka uruchomi produkcję elektrycznego auta. W 2018 roku powstanie dokumentacja techniczna i pierwsze wersje prototypów. Postępowanie zakończy się w I połowie tego roku. Jego efektem będzie nie tylko wybór partnera, lecz także powstanie dojrzałych prototypów.
        Zwycięski prototyp wybierze komisja, która weźmie pod uwagę przede wszystkim jego rynkowy potencjał i możliwość komercjalizacji w skali masowej." I druga informacja za Nadszedł czas finału. Jury, w skład, którego weszli specjaliści i dziennikarze nie tylko z branży motoryzacyjnej, mieli za zadanie wybrać cztery projekty, które przejdą do ostatecznego etapu. Co jury brało pod uwagę? Między innymi: możliwość zbudowania i produkcji auta, jego bezpieczeństwo, efektywność energetyczną, ergonomię, a także wartość artystyczną projektu.
        Do ścisłego finału awansowały następujące projekty: Concept Curie (Mateusz Tomiczek), Be-E (Sebastian Nowak), junior (Łukasz Myszyński) oraz SE1 (Damian Woliński).Moto.pl ". O więcej informacji odsyła na łamy internetu. W chwili obecnej, oddanych jest około 800 mieszkań z tego projektu. W budowie, jest kolejne kilkaset mieszkań i kilkanaście nowych miejsc budowy. Przypomnę, że to władze samorządowe, muszą wyrazić chęć budowania w tej formie. A jak widzimy, samorządy chętniej sprzedają tereny budowlane deweloperom, by to prywatni i banki, zarabiali na osobach potrzebujących dachu nad głową.

        • 6 6

    • W Gdyni?

      Coś wdychasz?

      • 3 4

  • (5)

    A Pinokio mówił, że Unia Europejska daje tylko fundusze na chodniki. Oj kłamczuszek.

    • 12 4

    • Unia nic nie daje (2)

      Bo nic nie ma. Ma tylko te pieniądze, które zabiera krajom członkowskim, a one obywatelom i poddanym.

      • 1 8

      • (1)

        póki wpłacamy mniej niż bierzemy z Uni..... to Unia daje :)

        • 8 1

        • Nawet Banasiowi kamienicę umeblowali, chodnik pewnie też położyli...

          • 2 0

    • za chwilę dzięki Kaczyniakowi - nawet na chodniki nie będzie

      • 5 2

    • Pinokio to bumelant

      • 5 2

  • aż się boje lodówkę otworzyć, (1)

    bo pewnie Horała wyskoczy

    • 16 9

    • Lepiej już haratać w gałę niż głosować na Horałę !

      • 4 0

  • xxx

    a jak geniusze chcą rozwiązać korki na ul.Polskiej, Wiśniewskiego?? część będzie się chciała pchać przez Śródmieście, totalny chaos, w sezonie letnim potrafi ze Steny zjeżdżać ponad dwieście tirów i osobówek, powodzenia

    • 4 0

  • PIOTR

    Ciekawe czy do tej pory estakada wytrzyma ? :)

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane