- 1 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (58 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (96 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (78 opinii)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (227 opinii)
- 6 Bezpłatna pomoc w cyfryzacji (6 opinii)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-20 17:27
gdzie bedzie szedl dochod lotosu po fuzji
przed fuzja do gdanska
po fuzji do warszawy
proste?- 16 1
-
2019-08-20 14:59
Nie a fuzji z Orlenem. I nie dla tych co chcą tego, jak niejaki Płażyński! I on ma reprezentować interesy Gdańska i Pomorza? Żenada.
- 20 3
-
2019-08-20 14:27
"vox populi, vox dei?"
nie w gospodarce...
- 4 0
-
2019-08-20 13:36
Tutaj nie ma co dyskutować! Lotos musi pozostać w" rękach" Gdańska!!!
- 27 10
-
2019-08-20 12:46
Dobór gości gwarantuje ciekawą dyskusję
tak karpie będą głosować za przyśpieszeniem Świąt Bożego Narodzena- 8 4
-
2019-08-20 12:43
Dyskutanci tak dobrani aby opcja pisowska miała przewage
- 12 10
-
2019-08-20 12:17
Durne promocje z jakimś szklankami
Hot dog kawa kartą rabat batonik
Kasjerzy wciskają bo obszarowe panny mają ciśnienie na dobry wynik
Obszarowe to korpoludki- 5 4
-
2019-08-20 11:56
a kto bedzie dyskutował?
ludzie dulskiej czy ktoś z ministerstwa? Gadanie po próżnicy.
- 11 9
-
2019-08-20 10:53
Tylko jak to wszystko na się do Rosyjskich wpływów w Orlenie? (2)
Jakie są plany zabezpieczenia known-how Lotosu? Oraz czemu połączenie jest w tym kierunku kiedy to Orlen na większe kłopoty związane głównie z przestarzałą linią technologiczną?
- 64 11
-
2019-08-20 11:15
know-how Lotosu? nie rozśmieszaj mnie, know-how to ma Exxon, BP, Aral, Chevron ale nie Lotos
- 4 7
-
2019-08-20 11:06
o, fachowiec ekspert się znalazł
Know-how Lotosu ? Nie ma czegoś takiego, wszystko jest na obcych licencjach. Lotos nie ma żadnych instalacji i rozwiązań technologicznych które by zaprojektowali i zbudowali sami.
Mimo tego istnieją tam działy darmozjadów, które niby się tym, między innymi, zajmują... A przynajmniej powinni....śmiechu warte.- 10 12
-
2019-08-20 11:12
Kto odpowie za remont platformy Petrobaltic
Tam dopiero miliony utopione za tą kwotę już pewnie ze dwie nowe by kupili . No e ma być drogo jak zawsze w Petrobaltyku .
- 21 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.