• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejski rynek magazynowy młody, ale dynamiczny

erka
3 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
O kolejny magazyn wzbogaci się w Trójmiasto w 2011 roku. Panattoni Park Gdańsk będzie miał powierzchnię 8,6 tys. m.kw z możliwością rozbudowy do 17 tys. m.kw. O kolejny magazyn wzbogaci się w Trójmiasto w 2011 roku. Panattoni Park Gdańsk będzie miał powierzchnię 8,6 tys. m.kw z możliwością rozbudowy do 17 tys. m.kw.

Trójmiejski rynek nowoczesnych powierzchni logistyczno-magazynowych jest stosunkowo młodym rynkiem i wkracza dopiero w fazę dynamicznego rozwoju. Pod względem powierzchni magazynowej Trójmiasto plasuje się dopiero na szóstej pozycji w Polsce, oferując około 160 tys. m.kw. nowoczesnych magazynów (ok. 2,5 proc. wszystkich zasobów w Polsce wynika z raportu przygotowanego przez Agencję Rozwoju Pomorza.



Prologis Park Gdańsk. Prologis Park Gdańsk.
Centrum Logistyczne Gdańsk - Kowale. Centrum Logistyczne Gdańsk - Kowale.
Centrum magazynowe Hutnicza. Centrum magazynowe Hutnicza.
Dotychczas pomorski rynek zdominowany był przez jednego dużego operatora, firmę ProLogis, która posiada 91 tys. m.kw. nowoczesnych magazynów w Gdańsku-Kokoszkach. Niedługo powinno się to zmienić, bowiem do gry wkraczają najwięksi konkurenci ProLogisu, Panattoni oraz SEGRO. Pierwszy rozpoczął budowę swojego kompleksu przy ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska, który docelowo będzie liczył 48 tys. m.kw. (obecnie 7,6 tys. m.kw.). SEGRO natomiast przygotowuje się do budowy 46 tys. m.kw magazynów, które wejdą w skład centrum logistycznego o łącznej powierzchni 150 tys. m.kw. zlokalizowanego przy węźle autostradowym w Rusocinie.

Rok 2010 przyniósł wyraźne ożywienie na pomorskim rynku nowoczesnych powierzchni magazynowych, zwłaszcza po spokojnym 2009 roku. Prócz wspomnianych inwestycji firm Panattoni oraz SEGRO, na pomorski rynek zdecydował się także krakowski operator 7R Logistic, który dysponuje obecnie przeszło 11 tys. m.kw. powierzchni magazynowo-biurowymi w Gdańsku - Kowalach. Zakończona jest też budowa 8 ty. m.kw. magazynu wysokiego składowania w Porcie Gdynia. Obiekt ten jest częścią planowanego większego centrum logistycznego gdyńskiego portu.

To właśnie dynamiczny rozwój trójmiejskich portów oraz notowany w 2010 roku dwucyfrowy wzrost przeładunków kontenerowych w gdańskim i gdyńskim porcie powoduje coraz większe zainteresowanie operatorów logistyczno magazynowych regionem Pomorza. Szczególnie atrakcyjny teren znajduje się w bliskim sąsiedztwie głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku.

W chwili obecnej trwają prace koncepcyjne nad zagospodarowaniem całego obszaru (o łącznej powierzchni 100 ha) i przekształcenia go w Pomorskie Centrum Logistyczne zobacz na mapie Gdańska. Za projekt odpowiedzialna będzie międzynarodowa grupa Goodman. Na terenie PCL może powstać łącznie nawet 700 tys. m.kw. obiektów magazynowych, powiązanych z nimi placów składowych, obiektów produkcyjnych, biurowych i innych obiektów przemysłowych.

Pomorskie Centrum Logistyczne jest tylko jednym z kilku planowanych projektów logistyczno-magazynowych, które będą realizowane w najbliższym czasie w regionie Trójmiasta. W 2011 roku 7R Logistic odda do użytku swój drugi już park magazynowo-biurowy. Tym razem będzie to 25 tys. m.kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej z dodatkową powierzchnią biurową. Centrum logistyczne będzie zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie pierwszego parku krakowskiego operatora, w Gdańsku-Kowalach.

O kolejny magazyn (o powierzchni 8,6 tys. m.kw z możliwością rozbudowy do 17 tys. m.kw.) wzbogaci się w 2011 Panattoni Park Gdańsk. Gotowi do ekspansji są też dwaj inni czołowi operatorzy - ProLogis (który zabezpieczył już 21 ha pod nowe centrum logistyczno-magazynowe) oraz AIG/Lincoln (planujący budowę Diamond Business Park Gdańsk o powierzchni 45 tys. m.kw w okolicy ulicy Lubowidzkiej w Gdańsku).

Po wyraźnie słabym roku 2009, obecny przyniósł zdecydowane ożywienie popytu na nowoczesne powierzchnie magazynowe. W pierwszej połowie 2010 roku popyt w regionie Trójmiasta wyniósł 21,6 tys. m.kw. Największe zapotrzebowanie na powierzchnie zgłaszali operatorzy logistyczni (31 proc.), firmy z branży tekstylnej (28,3 proc.), spożywczej (14,5 proc.) oraz sieci sklepów (12,5 proc.). Obecnie w regionie Trójmiasta dostępne jest 8,1 tys. m.kw. wolnej powierzchni, co przekłada się na bardzo niski poziom pustostanów (ok. 5 proc.). Dość wysoka aktywność najemców w 2010 roku oraz nadal niska podaż nowych powierzchni magazynowych powodują utrzymanie nominalnych stawek czynszu na relatywnie wysokim poziomie (3 - 4 euro/m.kw.)

Region Trójmiasta, mając bezpośredni dostęp do morza oraz portów, a także coraz lepszą infrastrukturę drogowo-kolejową, jest bardzo perspektywicznym rynkiem. Dodatkowo zwiększy się jego znaczenie po ukończeniu budowy autostrady A1, która umożliwi szybki transport ładunków między Skandynawią a południową Europą. Decyzje inwestycyjne kolejnych operatorów nowoczesnych parków są tego doskonałym potwierdzeniem.

Co ważne, mimo zwiększającej się podaży nowoczesnej powierzchni, wskaźnik pustostanów pozostaje wciąż na niskim poziomie i prawdopodobnie będzie tak i w najbliższych miesiącach. Dopiero oddanie do użytku wszystkich zapowiadanych parków logistyczno-magazynowych może to zmienić. Ale to jest perspektywa co najmniej kilku lat.

Zobacz raport na temat powierzchni magazynowych w Trójmieście.
erka

Miejsca

Opinie (29) 3 zablokowane

  • Region Trójmiasta (2)

    jest bardzo perspektywicznym rynkiem zwłaszcza dla Niemców, skoro ich porty są już totalnie zakorkowane.

    • 20 3

    • oxxy

      nie wiesz co mowisz - nas obowiazuja inne prawa -skoro nie wiesz to nie wiesz rowniez....... dlatego oni nie placa cla 20% ! leszczu

      • 3 7

    • tylko nikt w tym grajdole zwanym PL
      nie potrafi wykorzystać dostępu do morza !!!
      co przykre

      • 0 0

  • A co z transportem? (4)

    1-pasmowa, dziurawa droga z Gdańsk do Warszawy z ograniczeniami prędkości do 50km/h w porywach do 70km/h...

    • 46 6

    • właśnie o to chodzi, że nic. budowy dróg zatrzymane. pieniędzy nie ma. są nadzieje na przyszłość

      • 3 2

    • Toż zaraz A1 do Łodzi będzie

      i A2 do Warszawy

      • 6 3

    • To idź im powiedz, że wyrzucili miliony w błoto

      i żeby następnym razem niczego nie budowali

      • 1 0

    • niekoniecznie. mozna jechac przez A1 i grudziadz. Troche dalej ale da rade przejechac w 4 godzinki po calkiem przyzwoitej swiezo po remoncie drodze. Mozna nawet szybciej jak ktos ma naprawde ciezka noge.

      • 2 0

  • Jakim transportem? (2)

    Misiu, na Warszawe jest A1, za niecalem 24 miesiace gotowa cala A1 do Lodzi i A2 do Wawy. Poza tym jaki transport drogowy? TIRy na tory i weg z ulic!

    • 23 21

    • jak masz pisac takie bzdury synek to lepiej nie pisz wcale (1)

      • 5 11

      • Rzeczywiście czubek.

        Może naoglądał się Wiadomości pod kierownictwem niejakiej Wyszyńskiej M? Za 24 miesiące będzie jeździł...

        • 0 3

  • a może by tak tory doprowadzić, i z polki tiry by szły po torach? (1)

    Ale jakąś prywatną społkę utworzyc bo PKP już nawet z ludźmi nie daje rady...

    • 26 2

    • Wszystko bedzie cacy. Przyjrzyj sie ostatniemu zdjeciu - nawet TGV bedzie :D

      • 3 0

  • a co to jest Try city?

    ktoś bierze kupę kasy z agencji rozwoju pomorza i robi tłumaczenie, w którym na pierwszej stronie robi byka.
    WIDZICIE TO I NIE GRZMICIE!? :P

    • 9 2

  • INWESTYCJE ! Logistyczne (2)

    branża logistyczna = papierek lakmusowy koniunktury gospodarczej.
    A jeśli się rozwija =rozbudowuje się powierzchnia magazynowo-biurowa,
    poprzez wejście konkurencji, to bardzo dobrze.
    w ps. ale dojazd do parku ProLogis, jest trochę inny na zdjęciu,
    niż w rzeczywistości. Ale to tylko kosmetyczna uwaga.
    Tylko zasatanawiam się, gdzie będzie dokładnie zlokalizowany
    Panattoni Logostic Park. Ale największy treren o charakterze logistycznych
    zlokalizowany będzie w sąsiedztwie DCT, realizowany przez Goodmana.
    A tamte tereny aż prosiły się o zagospodarowanie właśnie o takim charakterze.
    Dzieki temu jest szansa na powstanie nowej linii a nawet liń autobusowych.
    Z korzyścią m.in. dla tursytów ukirunkowanych na twierdzę i Westerpaltte.

    • 3 2

    • Logistyka tak ale bez takich nędznych raportów

      • 1 0

    • Z tego co wiem to powstanie tam 500 a nie 700 tys. m2. To pokazuje aktualność danych pokazywanych w tym raporcie.

      • 0 0

  • boze--co za bzdury! (1)

    Region Trójmiasta, mając bezpośredni dostęp do morza oraz portów, a także coraz lepszą infrastrukturę drogowo-kolejową, jest bardzo perspektywicznym rynkiem. ==JAKĄ INFRASTRUKTURĘ?---CO DZIENNIE AWARIE NA PKP I DZIURAWE ,ZAKORKOWANE WĄSKIE ULICE !!!!!!!!!!!!!!!!!--co za bzdury i banialuki!

    • 12 8

    • Co za ludzie napisali ten artykul?

      • 1 4

  • no i dobrze

    rozwój w dobrym kierunku. Gdansk wraca do korzeni, kiedy to w XV wieku dzięki swej lokalizacji był jadnym z nabogatszych miast europy. Rozwój jednej strefy przynosi rozwjo innych, handlu, budownictwa... jak narazioe w porównaniu z innymi maistami nadbałtyckimi jesteśmy słabi, nie wykorzystujemy swego morskiego kapitału ale mam nadzieję, że to sie zmiani oby tylko PO nie przeszkadzało bo jak narazie jest odwrotnie, chamują rozwój i inwestycje, chcą sprzedać Lotos... Gdy PiS rządził to żyło się lepiej bo nie przeszkadzali, obniżali podatki , teraz jest troche gorzej ale mam nadzieję że damy rade.

    • 3 3

  • Ten niestety nieudaczny rząd powinien inwestować... (1)

    ... nie tylko w drogi (chociaż jak sie ostatnio okazuje - nawet tego nie robi o czym już pewnie wszyscy zapomnieli- dlatego mówiono o tym w okresie świątecznym(taktyka donalda)) Rząd powinien zacząć inwestować w kolej!!! jesteśmy 100 lat za murzynami o cięgle się oddalamy zamiast ich gonić!! Jak modernizować to z głową na lata jak inżynierowie z prus, których parametry techniczne trasy są bardzo dobre do dziś. A my na modernizacje trasy gdańsk warszawa wydajemy miliardy złotych po to by zwiększyć prędkość dopuszczalną ze 120 na 160 km. A nie można dorzucić tych 2 mld i zwiększyć prędkość do 220 km/h? Nie oczywiście, że nie za 10 lat jak bedzie odpowiedni tabor wydamy kolejne 20 mld na przebudowe linii ze 160 na 220 km/h i zaplacimy za to prawie 2 razy tyle. jie myślmy jak PO !! Francja , niemcy włochy hiszpania japonia chiny szwajcaria - z nich bierzmy przyklad. tam szybka kolej jest od 25 lat i kazdy jest do tego przyzwyczapny jak do chleba. u nas potzreba zmiany sposobu mylenia z kolesiowskiego sposobu myślenia prpagandy PO na przyszłościowy!! Hiszpania potarafiła my też możemy tylko potrzeba zmiany władzy i sPOsobu myślenia! na inny! nie ten sztuczny europejski sposób propagandy i cwaniastwa który proponuje PO tylko ten prawdziwy, polski a nie antyPOlski. oby do przodu..

    • 4 6

    • Przecież kolej nie może być w rękach Polaków!! Donald już pomyślał o tym, by PKP było w rękach Niemców. Nie wierzycie? Wpiszcie sobie w google.

      • 1 1

  • To same spolki kolejowe doprowadza do upadku kolei (1)

    Spolki nastawione sa nie na budowe nowych dworcow ,nie na modernizacje i zakup nowego taboru tylko na wysysanie resztek z tego co pozostalo oferujac podroznym zdezelowane,smierdzace wagony do przewozu obywateli 3 ciej kategorii w zaporowych cenach i opoznieniach .Dopoki kreci sie kolo beda jezdzic TYM ZLOMEM , potem nastapi koncowa agonia kolei i same spolki sprzedadza te resztki nowemu inwestorowi biorac honorowe odprawy NA CZELE Z ZARZADEM TYCH WIELU SPOLECZEK wielkosci setek tysiecy zlotych.Co cwansi dostana sie do nowej firmy .Tak wyglada prywatyzacja po Polsku a wlasciwie przyczyny jej upadku wliczajac brak srodkow i zle zarzadzanie.

    • 0 2

    • gdy zaczynano rozwalać kolej szumnie nazywając ten proces restrukturyzacją wszyscy starzy kolejarze byli czarnowidzami i chwytali się za głowy.NO I KTO MIAŁ RACJĘ ŻE NIC DOBREGO Z TEGO NIE WYNIKNIE. Doszliśmy aktualnie do etapu,że,,brat zabija brata ''Wszystkich starych kolejarzy którzy wiedzieli co to kolej pousuwano.AGONIA JAK WIDAĆ JUŻ SIĘ ZACZEŁA!!!!!!!

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane