• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie będą walczyć o Kormorany, czyli MON w szachu

Wioletta Kakowska-Mehring
15 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane. Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane.

Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało podpisanie umowy na dostawę trzech niszczycieli min typu Kormoran II. Wydawało się, że zadanie to wykona niemiecka stocznia, która jako jedyna była w stanie spełnić wymagania stawiane przez MON. Wydawało się, bo tuż przed metą pojawił się "nowy" gracz. Remontowa Shipbuilding zawiązała konsorcjum ze Stocznią Marynarki Wojennej. Teraz obie stocznie wybierają się na rozmowy do resortu obrony.



Czy MON powinno powierzyć budowę niszczycieli polskim stoczniom?

Pod koniec ubiegłego roku powrócił temat budowy trzech okrętów, typu Kormoran II. Wszelkie wymagania stawiane przez MON spełnił jedynie oferent z Niemiec, czyli Fr. Lürssen Werft GmbH&Co. KG z Bremy. Choć chęć wzięcia udziału w postępowaniu zgłosiły także Remontowa Shipbuilding SA, Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia SA, Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni (wspólnie ze Stocznią Remontową Nauta, Stocznią Marynarki Wojennej i Centrum Techniki Okrętowej) oraz PBP ENAMOR z Gdyni, to szanse polskich oferentów oceniano nisko. A chodzi o niebagatelne zamówienie, bo zakup tych jednostek to koszt ok. 1,5 mld zł.

To jednak nie koniec. Do gry wróciły polskie firmy. Niespodziewanie koalicję zawiązała Remontowa Shipbuilding i Stocznia Marynarki Wojennej. Liderem konsorcjum została stocznia z Gdańska.

- Oceniliśmy, że po połączeniu sił obu zakładów na rzecz tego projektu, mamy duże szanse na pozyskanie tego kontraktu - mówi Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding. - My mamy mocną pozycję na rynku, infrastrukturę, ale też doświadczenie w tej materii. Nasza stocznia też ma na swoim koncie budowę jednostek dla wojska. Z kolei Stocznia Marynarki Wojennej ma ogromne doświadczenie, świetnych fachowców i mogłaby też zapewnić serwis tych jednostek. To byłby dobry przykład partnerstwa prywato-publicznego. To gwarantowałoby powodzenie. Myślę, że otwierałoby też szanse na dalszą współpracę. Przecież zapotrzebowanie na takie jednostki jest nie tylko w Polsce.

Oferta już została przedstawiona. W najbliższych dniach odbędą się rozmowy w MON.

Kormoran II to nowoczesny niszczyciel min. Procedura wyboru technologii kadłubów tych jednostek miała ruszyć na początku 2008. Jednak dopiero w 2011 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił stocznie potrafiące budować okręty ze stali niemagnetycznej do zgłaszania chęci uczestnictwa w negocjacjach na wykonanie pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran II". W założeniu Kormoran II miał być okrętem o wyporności 650-750 ton, o wymiarach: długość - około 60 m, szerokość - około 10 m, zanurzenie - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

Właśnie kwestia doświadczenia w budowie okrętów ze stali niemagnetycznej miała mieć istotny wpływ na przewagę niemieckiego oferenta. Jednak ta technologia nie jest obca liderowi naszego konsorcjum.

- Takiego materiału używa się do budowy jednostek do przewozu chemikaliów. My takie statki też mamy w swoim portfolio - twierdzi prezes Wojtkiewicz i dodaje, że niemiecka stoczni ma doświadczenie ze stalą niemagnetyczą, ale ma też... dobry marketing.

Co na to MON? Resort będzie musiał jeszcze raz przeanalizować tę sprawę. Powierzenie takiego kontraktu rodzimym stoczniom, byłoby dobrze odebrane. Do tego jednemu z członków konsorcjum, czyli Stoczni Marynarki Wojennej w upadłości, takie zdanie pozwoliłoby wyjść z tarapatów i pomogło wrócić na rynek. Zresztą zlecanie budowy jednostek dla wojska rodzimym stoczniom praktykowane jest w innych krajach, o ile taki potencjał jest dostępny na rynku wewnętrznym. Tak robią Niemcy, Duńczycy czy Norwegowie.

Miejsca

Opinie (73) ponad 10 zablokowanych

  • Stocznie polskie są do niczego!!!!! Przykładem jest Gawron i remonty Okrętów !!!! (17)

    Wielokrotnie byłem na stoczni MW i innych -swoim okrętem. Potrafią tylko psuć i kraść .To męczarnią dla całej załogi!!!! To domowe przedszkole i dużymi pracownikami którzy są zalkochalizowani. To jak remontują ta kpina.Nie potrafią się wywiązać z umów, okręt wychodzi ze stoczni w gorszym stanie niż przybył.a po okresie gwarancyjnym załogi zostają z niczym i zepsutym źle zmodernizowanym sprzętem!!!!!! Nie wspomnę o terminach remontu które są nie raz przedłużane a stocznie o dziwnie nie panosza żadnych kar!!!!!!!! Budowa korwety Gawron to jest hit na skale światowa tak będzie z Kormoranami jeżeli któraś wygra!!!!!!!

    • 20 102

    • Niechodzi o gramatykę

      "swoim okrętem..." jesteś jego dowódcą? Jak nie to RSO poczytaj.

      • 0 0

    • (2)

      zapytam wprost

      płacą ci za kłamanie czy intelektualnie niedomagasz?

      wiesz co to jest budowa beznakładowa?
      nie?
      to zapytaj lemingu swojego eks ministra klicha który to błyskotliwie stwierdził co się tłumaczy - że panstwo nie będzie płacić a stocznia ma budować !!!
      i dlatego ORP Ślązak stoi w stoczni a nie pływa
      dzięki MON-owi i kolejnym "premierom" ze szczególnym uwzględnieniem "zasług" obecnego

      by żyło się lepiej

      • 5 4

      • co to jest budowa beznakładowa i dlaczego mimo wydania miliarda złotych (1)

        zamiast okrętu zbudowano kupę złomu zwaną Gawron?

        • 0 0

        • miliard trolu ? to masz moze neuronów objętych martwicą. Całkowity koszt do tej pory wyniosł 494 095 837,81 zł. Też cos uslyszales bo kumpel ziomka cos ci powiedzial a ze ziomek jeszcze w gimbazie gumami turbo handluje to nie wazne wazne ze mozna ponarzekac. Budowa beznakladowa to ciekawy sposob zakupu o ktorym mozesz poczytac w googlach.

          • 0 0

    • (1)

      Dużo prawdy w tym co mówisz zwłaszcza nt Gawrona ale ze stocznią Remontowa Shipbuilding jest troszkę inaczej. Tam wymiatają statek za statkiem prawie, że w terminie.

      • 11 1

      • prototypy czasem się przesuwają w czasie

        ale tak wygląda praktyka w stoczni - projekt projektem, a armator armatorem. Jak armator nie ma kasy, to mu nawet numeracja kabelków się nie spodoba i pójdzie do zmiany.

        • 2 0

    • stwórzcie jeszcze jedno NAD-RPW

      z niedorozwiniętymi inspektorami, a następne remonty zrobicie na Kubie bo tylko tam takich idiotów przyjmą

      • 2 0

    • takiś marynarz jak z koziej d*py trąba

      swoim okrętem to sobie pływaj gdzie chcesz ale to jest ORP a nie twój.Co do stoczniowców to równie dobrze mogę napisać to samo i o marynarzach (ale poprawnie że są zalkoholozowani),a robotę spartaczy każdy robol ale przeca ma nad sobą takliego mądralę jak ty to zapewne musi zrobić dobrze - a skoro udało mu się zrobić źle to już twój morski interes,widocznie kiepski z ciebie marynarz

      • 2 0

    • dlatego

      powinnismy zamiawiac okrety w Czechach, Austrii, Szwajcarii lub na Wegrzech i splawiac je siecia rzek europejskich - ku chwale UE

      • 2 0

    • Ale okręt będzie budować głównie Remontowa na szczęście.

      • 3 2

    • Marynarzu spójrz na swoje podwórko i to co się dzieje w rpw - dziedzictwo komunizmu z biurokracją na czele

      Aby wymienić przysłowiową śrubkę trzeba trwożyć pisma musi zatwierdzić mon; potem rpw itd............

      • 2 1

    • (1)

      CO TY P!@#$$%^^SZ ? zobacz lemingu kto zniszczyl stocznie www . defence24 . pl/nie-ma-gawrona-jest-slazak-oficjalnie/ i dlaczego tak sie stało ! a pozniej sie wypowiadaj, albo nie ! wcale sie nie wypowiadaj marynarzem MW to jestes chyba w ustce i na pontonie pływasz albo kajakiem po motławie skretyniały prowokatorze.

      • 12 5

      • areo znawca tematu.To może jesteś pan Przerada ;-) z Stoczni MW.Ten od pism co załogi załatwia i reklamacje!!!!

        • 3 3

    • kormoran (2)

      to jest okret ??? chyba przerobiony z kutra rybackiego ???
      stocznie nasze wpierw wykupili, oglosili upadlosc a teraz chca budowac ???

      • 3 9

      • (1)

        nastepny znawca tematu "stocznie nasze wpierw wykupili, oglosili upadlosc a teraz chca budowac" MATKO jak mozna napisac "wpierw"? Wpierw sie puknij w czoło, następnie wyrzuć do śmietnika swoje źódło informacji jakim jest prawdopodobnie fakt lub "ziomki z gimbazy" a nastepnie poczytaj trochę o okretach.

        • 9 0

        • areo

          profesorze, polonisto, i hoobbysto uzbrojenia zrozum to ze nasz przemysl nie tylko stoczniowy zostal wykupiony, sprzedany a pozniej ogloszono upadlosc aby nie byly konkurencja, teraz my jestesmy jesli znajdziemy prace sila robocza dla obcego kapitalu

          • 3 4

    • przesadzasz marynarzu, od tego jodu nie wiesz co gadasz:)

      • 4 3

  • doświadczenie

    a ja myślę, że czasy kiedy obie stocznie miały doświadczenie w budowie jednostek wojskowych odeszły bezpowrotnie. Połowa fachowców, którzy je budowali już nie żyje a druga połowa w większości już na emeryturach. A dzisiejszymi kooperantami my tych jednostek nie zbudujemy. Reaktywacja czegokolwiek będzie nad wyraz ciężkim wysiłkiem.

    • 0 0

  • Zobaczymy że lobby niemieckie zmiażdży (1)

    Wysiłki naszych. Są zbyt cwani żeby polakom sie udało

    • 9 0

    • nie ma szans

      merkelowa tuskowi skopie d*pe jezeli jej stocznia nie dostanie tego kontraktu... jeszcze jedno pytanko.. kto przejal zamowienie gazowcow dla norwegii po upadku stoczni gdynia? czyzby ktos z merkelopodworkolandu? szwabom jest zdecydowanie na reke upadek naszych stoczni. ch.. nie unia

      • 1 0

  • G...prawda.

    Znowu jakis przetarg na grube miliony sie kroi a ile zarobi pracownik z ktorym nikt sie nie liczy? Przeciez wycenia godzine pracy na 150zl pozniej dojda spolki,spoleczki i ostatnia na dzialalnosci da mu 15zl-20zl? Niech sie chlop wyprowa bo przeciez to robol. Panowie za duzo tych szczebli i gmachow sie porobilo dlatego tak to tu sie zle dzieje. Wy ciagle o tych niemcach,norwegach. Byl tam ktos? Ja nie widzialem gmachow i super biurowcow i tylu "kierownikow" i "dyryktorow" z wąsami co żyją komuną. Tam sie pracuje a nie mysli jak to zrobic. I ten crist jak slysze..."stara gwardia pasibrzuchow" co wie jak doić. Na 100% to niewypali a jak wypali to gòra w milionach utonie a Państwo polskie będzie za kilka lat szykować następną pożyczkę....jak dla LOT.

    • 1 1

  • POLSKA : NIEMCY 1 :1

    • 1 0

  • BUDUJMY Wielkie i Silne NIEMCY (1)

    Tylko Wielkie i Silne Niemcy to jest to

    • 5 5

    • Deutchalnd uber alles...TFU

      • 3 1

  • szkoda ze tak pozno (1)

    szkoda ze tak pozno. wreszcie ktos poszedl po rozum do glowy. Niestety, nie zawsze dziala powiedzenie: "lepiej pozno niz wcale". Jedna stocznia robi remonty, druga jest juz tylko pustym polem. skoro juz musimy budowac okrety (moim zdaniem kompletnie nikomu do niczego niepotrzebne) to zrobmy to na jakims poziomie. w terminie i za cene zblizona do ofertowej. chyba jednak niemcy.

    • 0 5

    • Remontowa Shipbuilding (dawna Północna) to stocznia produkcyjna...

      • 3 0

  • Polska Potęgą Stoczniową

    BUDUJEMY, BUDUJEMY!!!!!!!!

    • 2 1

  • Socznia Polnocna i Stocznia Marynarki Wojennej obie w upadlosci

    Sami Polacy rozbili to co najlepsze to Przemysl Okretowy i Przemysl Stoczniowy i wszystkie Towazyszace Przemysly tym dwom.

    • 1 4

  • nieno - nowy okręt więc trzeba będzie nominować ze 3 nowych admirałów (3)

    + etaty pomocnicze dla rodzin/kolegów od pierdzenia w stołek

    • 13 4

    • Czy jakaś polska firma (2)

      wygrała kiedyś przetarg w niemczech?

      • 3 2

      • jrst tez..

        Solaris

        • 0 0

      • Oczywiście

        PESA na dostawę pojazdów szynowych - wartość kilka mld EUR,

        • 4 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane