• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Szymon Zięba
6 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (196)
Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.

Tunel pod Motławą - jak może wyglądać? Gdańsk był gospodarzem międzynarodowych warsztatów dla młodych planistów i inżynierów, których tematem było wypracowanie rozwiązań dotyczących przejścia tunelowego pod MotławąMapka w ciągu planowanego przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Sprawdziliśmy, jakie wnioski wyciągnięto ze spotkania.






Tunel pod Motławą



Podobają ci się wizje architektów na tunel pod Motławą i Młode Miasto?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy dla tramwajów, samochodów i rowerzystów, mówi się już niemal od dekady. Plany tej inwestycji są coraz poważniejsze. Przejście pobiegnie przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę.Mapka

Swoją wizję na to, jak tunel może wyglądać i co może dać Młodemu Miastu, przedstawili architekci z europejskich firm projektowych oraz osoby reprezentujące zagraniczne uczelnie wyższe. Zorganizowane przez Gdańsk warsztaty pozwoliły na określenie możliwych rozwiązań w zakresie kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych na powierzchni terenu ponad planowanym tunelem pod Motławą.

Prezentacja architektów w języku angielskim



- Chodziło nam o to, aby nie był to (jak to zazwyczaj bywa) betonowy plac lub też wielkopowierzchniowy trawnik. W szczególności wypracowano propozycje rozwiązań przestrzennych, podkreślających szczególną tożsamość miejsca oraz możliwości powiązania kształtowania przestrzeni publicznej z doświetleniem przestrzeni tunelu światłem dziennym. Wskazano także na możliwości potencjalnej zabudowy tych przestrzeni małokubaturowymi obiektami obejmującymi funkcje społeczne - co może mieć istotne znaczenie w kontekście budowy oferty dla mieszkańców całego miasta - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?



Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania pozwalające na wykorzystanie obszaru przestrzeni publicznej nad przeprawą tunelową jako atrakcyjnego miejsca widokowego - co pozwolić może na wykształcenie rozwiązania zwiększającego atrakcyjność tego miejsca dla przyszłych użytkowników - mieszkańców i odwiedzających.

Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
- Wskazano także na możliwe rozwiązania co do sposobu zagospodarowania ciągu ul. Nowej Wałowej na odcinkach przylegających bezpośrednio do tunelu - co stanowi także wskazanie dla przyszłych projektantów tego zadania - mówi Bieganowska.


Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości



Uczestnicy - w kontekście możliwych rozwiązań technologicznych związanych z realizacją samego tunelu - wskazali także na znaczenie tego obszaru dla przyszłej struktury całej dzielnicy (rozumianej jako zarówno Młode Miasto, jak i Polski Hak), co nieść będzie skutki dla dalszych decyzji co do kształtowania wytycznych urbanistycznych dla rozwoju tego obszaru.

- Jednoznacznie zasugerowano wykorzystanie technologii pozwalających na ograniczenie głębokości przeprawy tunelowej oraz jej gabarytów - w tym pozwalających na powiązanie przeprawy tramwajowej i drogowej z pieszą i rowerową oraz zlokalizowania na wysokości ul. Sienna Grobla przystanku tramwajowego obsługującego nabrzeże Polskiego Haka. Podkreślone więc zostało znaczenie rejonu ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli jako istotnego węzła komunikacji zbiorowej dla tej części miasta, co niesie m.in. konsekwencje dla szczegółów rozwiązań projektowych dla tej części miasta w przyszłości - dowiadujemy się.

Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście



Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
Wskazano także na możliwe zróżnicowanie co do charakteru zabudowy terenów otaczających, co pozwala na uszczegółowienie koncepcji kształtowania tych obszarów - także w dialogu z przyszłymi inwestorami. Podkreślono też możliwość powiązania analizowanego obszaru z całym systemem przestrzeni publicznych Młodego Miasta i Polskiego Haka, a w szerszej perspektywie - całego śródmieścia Gdańska.



- Planujemy - po otrzymaniu całości raportu i prezentacji - dokonanie szczegółowej analizy wypracowanych rozwiązań i określenie - na tej podstawie - rekomendacji do finalnego opracowania projektowego. Już teraz można jednak powiedzieć, iż większość z zarekomendowanych w ramach warsztatów rozwiązań najprawdopodobniej zostanie przez nas wskazana jako sugestia dla przyszłych projektantów analizowanej przestrzeni - mówi Joanna Bieganowska. - Można więc powiedzieć, iż wyniki warsztatów zostaną w pełni wykorzystane w dalszym ciągu prac projektowych związanych z kształtowaniem tego rozwiązania tunelowego, ale także i w kontekście prac nad wytycznymi urbanistycznymi dla całości obszaru Młodego Miasta i Polskiego Haka.

23 planistów i inżynierów z Europy



Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
W warsztatach brało udział 23 młodych planistów i inżynierów, co pozwoliło na wypracowanie rozwiązań zarówno technicznych (związanych z możliwymi sposobami realizacji przejścia tunelowego), jak i urbanistyczno-architektonicznych (związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej i terenów otaczających).

W większości pochodzili oni z krajów europejskich, ale paru gości przyjechało także z dalszych krajów - Egipt, Indie, Afryka Południowa. Pozwoliło to na zderzenie ze sobą różnych podejść do kształtowania inkluzywnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej.



Prowadzący warsztaty - łącznie pięć osób z zagranicy - reprezentowali europejskie firmy projektowe oraz uczelnie wyższe. Ponadto cały proces był wspomagany przez obecność osób prowadzących proces z ramienia Biura Architekta Miasta oraz podmiotów zaangażowanych w dotychczasowe procesy kształtowania Młodego Miasta i Polskiego Haka.

Łącznie w spotkaniu brało udział ok. 30 osób.

Inwestycje

Opinie (196) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (1)

    Czekamy już tyle lat na ten tunel, na przedłużeniu Głębokiej te wszystkie złomowce i warsztaty zburzone lata temu i nic się nie dzieje. Czas w końcu wziąć się za te tereny, bo niszczeją.

    • 4 1

    • Dokładnie.

      Ale ja nie wiem czy dożyję otwarcia tego tunelu. Nowe budynki wyrastają jak grzyby po deszczu, czy budowa jest jeszcze możliwa.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    W końcu się obudzili (33)

    Że w tunelach potrzebne jest też rozwiązanie dla ruchu rowerowego.
    No lepiej późno niż wcale, szkoda tylko, że na lata zostaliśmy z tunelem pod Wisłą z dopuszczonym tylko ruchem samochodowym..

    • 161 67

    • Ale ty naiwny jesteś wcale sie nie obudzili zostali zmuszeni Powcy nierobia nic dla ludzi jesli nie sa zmuszeni (4)

      • 3 4

      • (2)

        PIS buduje dla ludzi mieszkania, tworzy nowe miejsca pracy jak np. Centralny Port Lotniczy, odbudowuje stocznie inicjując np. budowę promów. Dużym staraniem doprowadzili do powstania koncernu paliwowego Orlen, największego w Środkowej Europie, uniezależniając tym samym nasz rynek paliwowy od Rosji. Powcy nie robią nic dla ludzi jeśli nie są zmuszeni w przeciwieństwie do Pisowców, którzy nawet na moment nie stoją bezczynnie.

        • 4 5

        • za dużo tvpis łykasz i propagandy

          gdzie pis buduje mieszkania? Orlen łupi każdego Polaka na wyższej marży na stacjach by finansować kampanię, rozdawnictwo i partię. Pisowcy nie stoją bezczynie jak jest coś co można ukraść

          • 0 1

        • CPK żeby ludzie mieli pracę ale czy to ma sens to już nie ważne, taniej byłoby dać tym ludziom wypłaty do końca życia.
          Oczywiście zbudowali Orlen żeby Polakom żyło się lepiej i żeby mieli tanie paliwo haha.
          Człowieku powiedz mi czemu miałoby im zależec na tym żeby zrobić coś dla ludzi? Po co?

          • 0 1

      • Żaden polityk nie robi czegokolwiek dla dobra ludzi. Ewentualnie robi jeśli ci ludzie to jego znajomi i rodzina.

        • 2 1

    • (14)

      w sytuacji kiedy była maszyna, był ciąg produkcyjny z prefabrykatami trzecia nitka na tramwaj + ruch pieszorowerowy byłaby 'za grosze', ale trzeba też pamiętać, że dobrze że udało się to co się udało. główny wykonawca (hydrobudowa) zbankrutował w trakcie inwestycji...

      • 8 3

      • Dla porównania: (13)

        Tunel pod Martwą Wisłą:
        Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,450 mld złotych, z czego 1,150 mld zł pochodziło z UE.
        Ruch: prawie 30 tysięcy pojazdów na dobę.

        Przekop przez mierzeję znany jako Rów Jarosława:
        Koszt - 1,984 mld zł, brak dofinansowania.
        Ruch: obecnie średnio 5 statków na dobę, wliczając obsługę.

        • 35 7

        • xxx (8)

          O tym, że jest to inwestycja długookresowa nie wspominasz, bo jestes tylko biednym trollem PO;)

          • 9 23

          • (2)

            O tak, to prawda, jest to inwestycja bardzo długookresowa - jakby nie liczyć zwrot wychodzi po setkach lat.
            Tak nas PiS zadłuża na całe pokolenia.

            • 18 7

            • Za to stadiony są dochodowe

              Zapytaj kolesi, co tam pracują

              • 4 0

            • oni się z tym nawet nie kryli i wychodziło coś koło 2 tysięcy lat

              • 2 1

          • (2)

            w odróżnieniu od tunelu pod Martwą Wisłą, który jest inwestycją krotkoterminową i ma się zwrócić w 2 lata?! taka to PiSonomika

            • 10 3

            • to jest typowa POnomika (1)

              Gdzie interesuje nas zwrot 126% zysku w ciagu trzech miesiecy.

              Zadnego rachunku skladanego, zadnej synergii (chyba ze miasto dolozy deweloperowi), zadnego "publiko bono".

              Tu i teraz, kapitalizacja zysku, socjalizacja strat.

              • 3 8

              • Procent składany ze strat nigdy nie wyjdzie na plus :)

                • 1 1

          • Jasne, nie ma tam żadnych tanich linii

            Zamknie się szybciej niż otworzył.
            Deja vu?

            • 2 0

          • inwestycja długookresowa? tzn koszty będziemy ponosić latami i zysków też przez lata nie będzie

            • 11 2

        • zapomniales doliczyć 50000000 ton bursztynu, który przy okazji wydobyto (2)

          XD

          • 13 8

          • Akurat bursztyn wydobyto na pewno. (1)

            Tylko się zawieruszył po drodze.

            • 2 2

            • około 16 kilogramów tego złota Bałtyku

              • 0 1

        • Dodaj jeszcze lotnisko w Radomiu imienia suskiego.
          Więcej obsługi niż pasażerów.

          • 22 5

    • (5)

      bez sensu te rowery w takich tunelach, przepisów nie znają i jeździć nie umieją.

      • 33 44

      • 80% rowerzystów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy

        proszę nie pisać bzdur o nieznajomości przepisów ruchu drogowego przez rowerzystów

        • 8 7

      • w Warszawie budują kładkę rowerową za 150 000 000 złotych (3)

        • 8 10

        • Raptem 1.5 Sasina? (2)

          Całkiem tanio jak za pół kilometra kładki.

          • 17 8

          • Referendum komora kosztowało ponad 100 milionów złotych (1)

            • 8 12

            • I w przeciwieństwie do wyborów Sasina się odbyło.

              • 18 3

    • (2)

      Na Obwodnicy też nie ma a powinien być by łatwiej dostać się z Gdyni do Gdańska może o tym też pomyślisz?

      • 1 1

      • (1)

        Na obwodnicy nie, ale wzdłuż niej jak najbardziej. I teraz uwaga, bo się zdziwisz - system komunikacyjnych tras rowerowych równoleglych do obwodnicy, łączący dzielnice górnego tarasu, jest w planach budowy.

        • 8 2

        • No to ciekawe ile drzew zetną by zbudować takie ciągi komunikacyjne. Dodatkowo pewnie estakady i trochę asfaltu w lesie...

          • 1 1

    • widać ,ze uzależniłeś się od smrodu z rur wydechowych aut

      • 2 3

    • (1)

      Rower możesz wrzucić do Motławy. Najzdrowiej poruszać się pieszo i to pieszy powinien mieć wszędzie uprzywilejowanie.

      • 13 27

      • Jako rowerzysta zgadzam się w 100%.

        Ruch pieszy powinien zawsze mieć priorytet. Potem zbiorkom, rowery a na końcu samochody.

        • 26 9

    • To był pomysł Wizjonera Tysiąclecia

      Szadółki też

      • 9 6

  • Zakamarki

    Trzeba koniecznie wziąc pod uwage przy projektowaniu zakamarki sikowe . Takie niewielkie uskoki w elewacji aby osoba sikająca na mur nie była mocno ekspnowana i mogła schować sie w licu aby bez skrępowania oddać sika.

    • 0 0

  • Niesamowite walory i możliwości Polskiego Haka już zostały bezpowrotnie zniszczone. (1)

    To banalne blokowisko pasujące do okolic obwodnicy w ponurej, burej barwie już teraz przyprawia o mdłości. Szkoda, że gdańskim decydentom tak bardzo brakuje rozmachu, smaku i znajomości historii naszego miasta słynnego onegdaj z przepięknych, niepowtarzalnych kamienic i kamieniczek. A pomyśleć, że był plan zbudowania tam niebanalnego wysokościowca, który byłby jednoznacznie kojarzony z Gdańskiem na całym świecie, ale poszedł na półkę i przepadł.

    • 3 0

    • A mnie przyprawia o mdłości wizualizacja następnego etapu Brabanku.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Hmm (20)

    Naprawdę potrzebujemy tego, żeby to zbudować. Proszę, aby to się zaczęło już teraz, a nie czekało w nieskończoność. Będzie to z korzyścią dla miasta, mieszkańców i środowiska. Naprawdę musimy sprawić, by stało się to TERAZ.

    • 108 34

    • (2)

      Fajny komentarz napisany przez obcokrajowca przy pomocy translatora.

      • 2 3

      • (1)

        Tak, jestem Amerykaninem. Jeśli lepiej zbudujesz kraj. może Polacy przestaną uciekać do mojego kraju i potrzebować jałmużny. Nawet teraz błagasz nas o pomoc wojskową

        • 2 5

        • Te, Amerykanin nie charcz..w tym twoim w dream country 50% żyje na granicy ubóstwa, jeszcze przyjedziesz do Polski po prośbie

          • 1 0

    • tunelu potrzebują bogaci rentierzy którzy mają tam mieszkanka na wynejem (10)

      my na południu Gdańska od 7 lat czekamy na kawałek chodnika

      • 35 12

      • Tymczasem połowa mieszkań na Południu jest wynajęta za chore kwoty Ukraińcom... (8)

        • 10 14

        • gdzie pracują Ukraińcy ? gdzie płacą podatki? gdzie kupują żywność? (5)

          co mamy z mieszkań w centrum które wykupiły niemieckie fundusze inwestycyjne?

          • 8 3

          • To samo z nich mamy co z Orlenu który wykupiły niemieckie fundusze emerytalne. (4)

            • 8 5

            • Nie ma czegos takiego jak niemieckie fundusze emerytalne (1)

              Niemiecka renta(Rentenversicherung) wyplacana jest bezposrednio ze skladek osob aktywnych zawodowo. Niemcy maja bufor finansowy 1miesiac.

              • 6 0

              • Nasza polska renta

                Też idzie bezpośrednio ze składek osób obecnie pracujących...
                Taki rodzaj piramidy finansowej

                • 1 0

            • Chyba Ruskie z MOLu. (1)

              • 6 0

              • Nii, ruskim sprzedali za półdarmo kawał Lotosu.

                Orlen odkąd rządzi PiS nie był nigdy własnością Skarbu Państwa, a niemieckich funduszy inwestycyjnych. Polecam zajrzeć w akcjonariat.

                • 3 3

        • (1)

          za chore kwoty to srodmiescie jest wynajmowane w sezonie letnim norwegom i niemcom

          • 23 3

          • Odpal jakieś AirBNB i sam sprawdź ile ofert z Południa tak samo drogich i tak samo wycelowanych w bogatych turystów.

            • 6 2

      • Mieszkam bardzo blisko miejsca, w którym ma powstać ten tunel. Nie jestem ani turystą, ani Ukraińcem. Zabawne, żaden z moich sąsiadów też nie.

        • 5 0

    • Nie! Nie i jeszcze raz Nie! (2)

      Niech buduja Deweloperzy co zgarnęli kasę!

      To miejsca najmu krótkookresowego tj. raka toczącego miasto.
      Gdańsk ma z tym tylko kłopoty i wydatki.
      Żadnego zysku dla mieszkańców!

      • 26 8

      • Gdyby nie turystyka i studenci to by była zwykła dziura portowa a zamiast knajp i życia byłby tylko przemysł.

        • 2 2

      • Rozumiem że wszystkie drogi na Przymorzu mają remontować spółdzielnie?

        Czy tu już mają być inne zasady?

        • 12 5

    • Oj z korzyścią dla środowiska to na pewno nie będzie!!!!!

      • 4 1

    • Szkoda ze nie pokazano mlodym architektom mariny w Sopocie, ktora zniszczyla cyrkulacje wody w tym miejscu

      Tradycyjne gnicie glonow i mielizna pod molo to wyjatkowo cenny dorobek wladcy Sopotu. Ignorancja ktora nalezy pokazywac na calym swiecie

      • 5 0

    • Czego to ola nie zrobi

      Dla dewelopera

      • 15 8

  • (3)

    Koncepcje,wizualizacje,makiety,plany,uzgodnienia...a w realu Gdańsk pogrążony w marazmie,betonie i apartamentach.

    • 37 16

    • To już nawet w Rumi na RODOS- ach o tym mówią ?

      • 0 0

    • miasto bez mieszkań, tylko zieleń - to jest plan

      ale czy to jeszcze będzie miasto?

      • 4 0

    • jeszcze prace koncepcyjne i studia wykonalności....

      • 4 3

  • No to się deweloper via koperta dobrze wykosztował żeby z publicznych (czyt. naszych) pieniędzy ktoś rozważał takie rozwiązanie!!

    • 0 0

  • na pewno będzie wyglądał jak tunel pod dworcami pkp i pks

    cała wiocha bedzie miała gdzie robić balangi

    • 0 0

  • Zrobcie taki tunel miedzy gorkami wschodniki a zachodnimi i 2i tunel miedzy swibnem a mikoszewem zamiast tego syfiastego promu (1)

    • 0 0

    • I jeszcze tunel pod tunelem W tym wszystkim galerię handlową taka szkaradna jak forum

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (9)

    Przecież tunel tam będzie. To już dawno postanowione. Dlatego w ogóle rozpoczęto tam zabudowę mieszkaniową.

    • 43 50

    • Gdzie jest k tunel (2)

      Pod pachołkiem?! Ja się pytam się! I nie mówcie, że jest za mały ruch i się nie opłaca

      • 3 5

      • Dorzucisz z własnej kieszeni jakiś 2-3 tysiące które przypadają na jednego kierowcę w Gdańsku do tunelu? (1)

        • 4 3

        • Ten o którym jest artykuł będzie...

          ...za darmo? A może nie liczysz kosztów na kierowcę, bo to tunel dla deweloperów?

          • 0 0

    • w Gdańsku najważniejsi są deweloperzy i ich bogaci warszawscy klienci (1)

      • 13 5

      • A kto twoją chatę wybudował? Ty ze szwagrem?

        • 5 3

    • A czy NAD tunelem nie może być zabudowy?

      • 5 2

    • (1)

      Dokładnie. Udają,że nie robią miejskich inwestycji tam gdzie deweloper mysli o osiedlu.

      • 13 8

      • Budynki tam już dawno stoją, więc o czym gadasz?

        • 4 9

    • Tylko jeden? Przed wyborami obiecałbym dwa albo trzy

      • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane