- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (49 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (16 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (73 opinie)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (250 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (114 opinii)
- 6 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Tunel pod Motławą - jak może wyglądać? Gdańsk był gospodarzem międzynarodowych warsztatów dla młodych planistów i inżynierów, których tematem było wypracowanie rozwiązań dotyczących przejścia tunelowego pod Motławą w ciągu planowanego przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Sprawdziliśmy, jakie wnioski wyciągnięto ze spotkania.
- Tunel pod Motławą
- Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
- Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
- Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
- 23 planistów i inżynierów z Europy
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Chcesz zamieszkać w rejonie Młodego Miasta?
Tunel pod Motławą
Swoją wizję na to, jak tunel może wyglądać i co może dać Młodemu Miastu, przedstawili architekci z europejskich firm projektowych oraz osoby reprezentujące zagraniczne uczelnie wyższe. Zorganizowane przez Gdańsk warsztaty pozwoliły na określenie możliwych rozwiązań w zakresie kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych na powierzchni terenu ponad planowanym tunelem pod Motławą.
Prezentacja architektów w języku angielskim
- Chodziło nam o to, aby nie był to (jak to zazwyczaj bywa) betonowy plac lub też wielkopowierzchniowy trawnik. W szczególności wypracowano propozycje rozwiązań przestrzennych, podkreślających szczególną tożsamość miejsca oraz możliwości powiązania kształtowania przestrzeni publicznej z doświetleniem przestrzeni tunelu światłem dziennym. Wskazano także na możliwości potencjalnej zabudowy tych przestrzeni małokubaturowymi obiektami obejmującymi funkcje społeczne - co może mieć istotne znaczenie w kontekście budowy oferty dla mieszkańców całego miasta - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?
Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania pozwalające na wykorzystanie obszaru przestrzeni publicznej nad przeprawą tunelową jako atrakcyjnego miejsca widokowego - co pozwolić może na wykształcenie rozwiązania zwiększającego atrakcyjność tego miejsca dla przyszłych użytkowników - mieszkańców i odwiedzających.
- Wskazano także na możliwe rozwiązania co do sposobu zagospodarowania ciągu ul. Nowej Wałowej na odcinkach przylegających bezpośrednio do tunelu - co stanowi także wskazanie dla przyszłych projektantów tego zadania - mówi Bieganowska.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Żeby kupić te auta musisz mieć gruby portfel i wolne pół miliona
Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości
Uczestnicy - w kontekście możliwych rozwiązań technologicznych związanych z realizacją samego tunelu - wskazali także na znaczenie tego obszaru dla przyszłej struktury całej dzielnicy (rozumianej jako zarówno Młode Miasto, jak i Polski Hak), co nieść będzie skutki dla dalszych decyzji co do kształtowania wytycznych urbanistycznych dla rozwoju tego obszaru.
- Jednoznacznie zasugerowano wykorzystanie technologii pozwalających na ograniczenie głębokości przeprawy tunelowej oraz jej gabarytów - w tym pozwalających na powiązanie przeprawy tramwajowej i drogowej z pieszą i rowerową oraz zlokalizowania na wysokości ul. Sienna Grobla przystanku tramwajowego obsługującego nabrzeże Polskiego Haka. Podkreślone więc zostało znaczenie rejonu ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli jako istotnego węzła komunikacji zbiorowej dla tej części miasta, co niesie m.in. konsekwencje dla szczegółów rozwiązań projektowych dla tej części miasta w przyszłości - dowiadujemy się.
Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście
Wskazano także na możliwe zróżnicowanie co do charakteru zabudowy terenów otaczających, co pozwala na uszczegółowienie koncepcji kształtowania tych obszarów - także w dialogu z przyszłymi inwestorami. Podkreślono też możliwość powiązania analizowanego obszaru z całym systemem przestrzeni publicznych Młodego Miasta i Polskiego Haka, a w szerszej perspektywie - całego śródmieścia Gdańska.
- Planujemy - po otrzymaniu całości raportu i prezentacji - dokonanie szczegółowej analizy wypracowanych rozwiązań i określenie - na tej podstawie - rekomendacji do finalnego opracowania projektowego. Już teraz można jednak powiedzieć, iż większość z zarekomendowanych w ramach warsztatów rozwiązań najprawdopodobniej zostanie przez nas wskazana jako sugestia dla przyszłych projektantów analizowanej przestrzeni - mówi Joanna Bieganowska. - Można więc powiedzieć, iż wyniki warsztatów zostaną w pełni wykorzystane w dalszym ciągu prac projektowych związanych z kształtowaniem tego rozwiązania tunelowego, ale także i w kontekście prac nad wytycznymi urbanistycznymi dla całości obszaru Młodego Miasta i Polskiego Haka.
23 planistów i inżynierów z Europy
W warsztatach brało udział 23 młodych planistów i inżynierów, co pozwoliło na wypracowanie rozwiązań zarówno technicznych (związanych z możliwymi sposobami realizacji przejścia tunelowego), jak i urbanistyczno-architektonicznych (związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej i terenów otaczających).
W większości pochodzili oni z krajów europejskich, ale paru gości przyjechało także z dalszych krajów - Egipt, Indie, Afryka Południowa. Pozwoliło to na zderzenie ze sobą różnych podejść do kształtowania inkluzywnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej.
Prowadzący warsztaty - łącznie pięć osób z zagranicy - reprezentowali europejskie firmy projektowe oraz uczelnie wyższe. Ponadto cały proces był wspomagany przez obecność osób prowadzących proces z ramienia Biura Architekta Miasta oraz podmiotów zaangażowanych w dotychczasowe procesy kształtowania Młodego Miasta i Polskiego Haka.
Łącznie w spotkaniu brało udział ok. 30 osób.
Inwestycje
Opinie (196) 4 zablokowane
-
2023-06-06 10:50
haha juz widze jak tunel jest zablokowany przez awaryjny tramwaj albo wypadek jaki spowoduje jak to jest w Gdańsku codziennie
- 2 1
-
2023-06-06 10:50
Gdańsk miał maszynę do drązena za 80 milionów. (1)
poszła na złom. już by metro z Pachołka wracało i pod Motławę szło.
- 7 0
-
2023-06-06 18:19
Teraz zrobią taką samą maszynę się za 500
- 0 0
-
2023-06-06 11:23
(1)
Czekamy już tyle lat na ten tunel, na przedłużeniu Głębokiej te wszystkie złomowce i warsztaty zburzone lata temu i nic się nie dzieje. Czas w końcu wziąć się za te tereny, bo niszczeją.
- 4 1
-
2023-08-06 07:49
Dokładnie.
Ale ja nie wiem czy dożyję otwarcia tego tunelu. Nowe budynki wyrastają jak grzyby po deszczu, czy budowa jest jeszcze możliwa.
- 0 0
-
2023-06-06 11:44
Lepiej Dworzec PKP wykończyć
- 3 0
-
2023-06-06 11:52
Oj ale angielski to trochę jednak muszą podszlifować
Państwo itacus - w oczy kolą te koślawe tłumaczenia
- 1 0
-
2023-06-06 11:55
The new connection breathes new live in the neighborhoods
Powinno być "(...) breathes new life into (...)". ;)
- 2 0
-
2023-06-06 12:23
.
Ale w myśl włodarzy miasta tunele sa nie bezpieczne widać to w śródmieści absurd tunel a nad nim przejście dla pieszych.
Żeby nie było zbudują tunel a za jakiś czas powstanie kolejna kładka.
Spełnia się fanaberie lobby które rządzi miastem a nie robi się bieżących remontów np most na toruńskiej czy most na zawodników czy ulice prowadzące przez Olszynkę na górne tarasy. Za to robi sie kolejne kładki zwodzone mosty- 2 0
-
2023-06-06 12:23
na wiadukt Armii Krajowej nad Łostowicką ciągle brak środków
Na wiele inwestycji znajdują się fundusze. Na nowych trasach - Kaszubskiej, Metropolitalnej
są przejścia dla małych zwierząt , dużych zwierząt, dla pieszych aby do lasu na spacer poszli. Bardzo dobrze. Ale dlaczego
z tego samego budrzetu skarbu państwa nie ma środków na tę jedną. Pół miasta codziennie w mega zatorach spędza życie bo brak kluczowego elemenu trasy- wiaduktu wzdluż armii krajowej nad Łostowicką.
Jeśli nawet argument o przesunięciu zatorów bliżej centrum był wiarygodny to napewno nie ma żadnych argumentów by nie budować w kierunku obwodnicy gdzie dalej są bezkolizyjne skrzyżowania ijest możliwość przejęcia zwiększonego ruchu pojazów.
Co robią w tym temacje nasi włodarze i nasi radni?- 5 1
-
2023-06-06 12:36
W tunelach straszy
Po co budować tunel skoro ludzie się ich boją. Lepiej zrobić kładkę żeby statki nie mogły przepływać. Tak jak utrudniono przejazd samochodów przejściami dla pieszych, bo do tunelu strach wejść.
- 6 0
-
2023-06-06 13:04
Hura ...wszystkich będę was widział!
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.