- 1 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (42 opinie)
- 2 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (109 opinii)
- 3 Energa z zyskiem za 2023 r. (66 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (11 opinii)
- 5 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (166 opinii)
- 6 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (205 opinii)
Udziały w Lotosie nie dla Rosjan. Większe szanse mają Węgrzy
- Nie będzie zgody na sprzedaż Rosjanom aktywów Lotosu - zapowiedział podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji do spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas. W mediach pojawiły się informacje, że większe szanse na udział w spółce joint venture, jaka powstanie po sprzedaży 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii, ma węgierski MOL.
- Nie będzie zgody na taką transakcję, w której nabywającym byłby podmiot, który budzi jakiekolwiek wątpliwości, którego działanie nie opiera się na rynkowych zasadach i który mógłby zagrażać interesom naszego państwa - zapewnił wiceminister Zbigniew Gryglas na posiedzeniu sejmowej Komisji do spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych w odpowiedzi na pytanie, czy resort zgodzi się na sprzedaż udziałów w rafinerii jednej ze spółek rosyjskich.
Państwo chce mieć większość w Orlenie
Ja poinformował wiceminister Gryglas, jego resort jest na etapie rozmów z podmiotami, które umożliwiłyby realizację środków zaradczych określonych przez Komisję Europejską.
- Dopiero gdy będą znane szczegółowe warunki, będzie można w pełni odpowiedzialnie powiedzieć, czy planowana transakcja jest korzystna z punktu widzenia Skarbu Państwa i łączących się podmiotów. Drugą istotną kwestią jest bezpieczeństwo energetyczne Polski, a trzeci warunek określony przez MAP zakłada wzmocnienie pozycji kapitałowej Skarbu Państwa w PKN Orlen z obecnych 27 proc. udziałów w akcjonariacie - stwierdził wiceminister Gryglas.
Przypomnijmy, że jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny.
MOL przejmie udziały w gdańskiej rafinerii
Jak na razie nie wiadomo, kto przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos oraz 80 proc. jej stacji paliw. Według informacji BiznesAlert.pl jednym z poważnych kandydatów na partnera PKN Orlen w nowej spółce, która powstanie po wydzieleniu rafinerii w Gdańsku, jest węgierski MOL. Według portalu prowadzone są rozmowy mające na celu przygotowanie wymiany aktywów pomiędzy PKN Orlen i MOL.
Oprócz sprzedaży cześć udziałów w gdańskiej rafinerii Orlen musi także zbyć 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos i sprzedać 50 proc. udziałów Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada razem z BP.
- Interesują nas te biznesy, które już w Polsce prowadzimy i chcielibyśmy rozwijać, czyli głównie stacje paliw i paliwo lotnicze - zapowiedział w rozmowie z PAP Bogdan Kucharski, prezes BP Polska. - Alternatywą dla kupna stacji jest wybudowanie własnych obiektów, a w Polsce jest dużo możliwości rozwoju organicznego. Musimy mocno popatrzeć na cenę, na konkretne lokalizacje pod kątem konfliktów sieciowych i porównać z alternatywą budowy własnych stacji, tam, gdzie chcemy i jak chcemy. Będziemy analizować, porównywać, prowadzimy rozmowy, zobaczymy, jaki będzie efekt.
Proces przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen
Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r., podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W listopadzie 2018 r. Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację. Ostateczny wniosek trafił do Komisji na początku lipca 2019 r. Dodatkowo pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.
Pod koniec września 2019 r. Komisja zastosowała procedurę "stop the clock". PKN Orlen złożył formalną propozycję środków zaradczych pod koniec kwietnia 2020., na początku maja rozpoczął się market test, natomiast 14 lipca 2020 r. Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos.
Miejsca
Opinie (156) ponad 10 zablokowanych
-
2020-10-19 18:45
Opinia wyróżniona
Biegiem do tyłu..klasyczna tępota
Zanim Orlen przystąpił do realizacji budowy giganta to GPW wyceniała papiery spółek Orlen oraz Lotos na 100 zł za akcję.. Blu czipsy polskiej giełdy.. perły w koronie..
Warunki antymonopolowe ( dzisiaj i tak mamy państwowy monopol ).. które Orlen musi spełnić aby fuzja mogła sie dokonać.
Kursy obu spółek padły na mordę i kształtująZanim Orlen przystąpił do realizacji budowy giganta to GPW wyceniała papiery spółek Orlen oraz Lotos na 100 zł za akcję.. Blu czipsy polskiej giełdy.. perły w koronie..
Warunki antymonopolowe ( dzisiaj i tak mamy państwowy monopol ).. które Orlen musi spełnić aby fuzja mogła sie dokonać.
Kursy obu spółek padły na mordę i kształtują się 40 zł za Orlen ..i 30 zł za Lotos.
Ogłoszenie o spzredzay pakietow zapewne będzie zbliżone do kursu niższego.
za udziały Orlen dostanie 1/3 wartości -kapitalizacji..
Pominę fakt że rzeczowe pozostało,sci aktywów -działów będą znazcnie pzrekraczać potzreby do obsługi posoadanych srodków produkcyjnych..konieczne będzie redukcja potancjalnych zdolnści.
Wydaje się zbędną dalsze tłumaczenie że zdolności produkcyjne zbudowanego giganty nie będą sie sumować np. 100 +70 %. pozostałe np. 70 % będzie w dużym stopniu z całą pewnością nie wypracuje zysku. Do tej Fuzji Orlen będzie zmuszony do długotrwałego dofinansowywania.
Po co komu Akcje ktore spadają na morde..skoro nawet nie przynoszą dywidendy..??
Co więcek..skoro za ostatnie okresy wykazują straty..- 2 2
-
2020-10-19 12:49
Opinia wyróżniona
Tzw. ministerstwo aktywów państwowych
Idealna instytucja na trwonienie i grabienie kasy podatników
wystarcz popatrzeć na zawiadujących nią gamoni - prymitywni aparatczycy partyjni ze specem, który zajumał 70 baniek tworząc nową jednostkę miary- 14 2
-
2020-10-19 14:03
Proszę czytać artykuł ze zrozumieniem (3)
cyt.
"Przypomnijmy, że jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii".
KE uzależnia zgodę od zbycia tych 30 % udziału. Madziarzy są jednym z zainteresowanych. Lista zainteresowanych jest długa. Możliwe, że ktoś z Europy Zachodniej wygra. Bez paniki proszę.- 2 15
-
2020-10-19 14:35
Opinia wyróżniona
Dlaczego ktokolwiek miałby panikować? Orban dziesięć lat temu skutecznie zablokował próbę uzyskania przez Rosjan kontroli nad węgierskim MOL-em. "Węgry nie mogą być najweselszym barakiem Gazpromu" mówił wtedy Orban.
Jeśli więc jest to przyjaźń, to raczej dość szorstka.- 4 7
-
2020-10-19 17:08
Spoko, czyli podatki, które zostawały w Trójmieście teraz powędrują do Warszawy i na Węgry.
Rzeczywiście nie ma co panikować.
- 5 3
-
2020-10-19 14:06
putin już kazał orabnowi załatwić sprawę
kaczynski oddaje nasze dobra w ręce rosjan
- 11 6
Wszystkie opinie
-
2020-10-19 12:35
(2)
Tak to niestety jest, jak za biznes zabierają się nieudacznicy i fanatycy chorej religii pislamu. Wcześniej czy później pójdą pod Trybunał Stanu, tylko szkoda zrujnowanej i cofniętej o kilkadziesiąt lat naszej Ojczyzny.
- 24 3
-
2020-10-22 14:34
Wątpię w ten Trybunał
Rączka rączkę myje. Przyszli rządzący nie postawią PiS pod Trybunał chociaż powinni. Będą się bali, że ich też to spotka. Chyba, że władzę w Polsce przejmie nowa formacja z ludźmi kompletnie do tej pory niezwiązanymi z polityką, którzy naprawdę będą chcieli służyć, a nie kraść.
- 0 0
-
2020-10-19 15:25
Dla nich powinien być trybunał
ale wojenny. Sprzedają Gdańska dobrze prosperująca spółkę jakiejś firemce z zapyziałych Węgier, która jest kontrolowana przez ruskich. W tle wielkie pieniądze dla kolegów.
- 5 0
-
2020-10-19 11:04
Na razie dostalismy tylko drogie paliwa od monopolisty (11)
na stacjach Orlen czy Lotos paliwo droższe o 50gr niż na niezależnych czy przy hipermarketach
- 95 26
-
2020-10-22 11:58
Bzdura. To jest kwestia infrastruktury itp. Duże stacje zatrudniają obsługę której trzeba zapłacić, jest większe zużycie prądu, wody itd. Na stacjach przy marketach siedzi jeden kasjer który w zasadzie nie generuje żadnych kosztów. Od zawsze jest różnica w cenie.
Co nie zmienia faktu że monopol jest złem a paliwo mogłoby być tańsze- 0 0
-
2020-10-19 11:50
(1)
Bo na "polskich" stacjach musi być na premie, łapówki i inne przekręty.
A reszta musi zarabiać zgodnie z przepisami i mają taniej.- 12 6
-
2020-10-20 22:54
...
I na wynagrodzenia còrek i synòw. Nie tankuję w orlenie i lotosie. Tyle mogę zrobić.
- 0 1
-
2020-10-20 07:33
takie drogie, że kosztuje 4,5 za litr, dla takich jak Ty to powinno być po 10 zł
- 2 3
-
2020-10-19 11:42
Węgrzy czyli Rosjanie (2)
- 20 4
-
2020-10-20 07:33
Polacy czyli Amerykanie
- 2 1
-
2020-10-19 17:49
No widać pala z PO , na geografii nie uwazales?
- 4 8
-
2020-10-19 17:48
7 złotych to za Tuska było (1)
- 5 6
-
2020-10-19 20:03
I mial niby super stosunki z ruskimi
i tak go tam jak stwierdziła GW szanowali. Lepsze mieliśmy jedynie za króla Stasia. Potem przez ponad 100 lat w ogóle nie mieliśmy.
- 2 1
-
2020-10-19 16:35
Gamoń (1)
Widać człowieku, że nie rozumiesz... przy hipermarketach masz tańsze bo to chwyt marketingowy żeby przyciągnąć ludzi na zakupy ...
Wszyscy znawcy patrzą przez pryzmat polityki, co by nie zrobił PiS to źle a prawda jest taka że, bez jednej dużej firmy energetycznej nic się nie zrobi, lotos jest za mały żeby coś osiągnąć samemu w świecie przy przymusie zmiany energetyki na wodór czy prąd... ale wy widzicie tylko PiS i PO... otwórzcie oczy!- 6 11
-
2020-10-19 17:50
Jeszcze jeden rok rządów platformy i byłby ruski Lotos
Już Lotos kolej był w rękach spółki ruskiej
- 4 10
-
2020-10-19 18:56
(2)
Spotkałem ostatnio koleżanke w sklepie- latała przy stolikach jak nawiedzona, że będzie trzymać się do końca i nie opuści murów, wykrzykiwała też coś o prawnikach. Ludzie powiedzcie mi, co takiego jest w tej firmie że ludzie jak opętani się jej trzymają, na granicy opętania. W innych firmach płacą 4 razy tyle, można też być sobą bez względu na wierzenia. O co tu chodzi bo nie rozumiem. Próbowałem z nią rozmawiać ale leciał slowotok, krążyła po orbicie jak po jakiś środkach
- 2 2
-
2020-10-21 15:59
Ci ludzie nic nie potrafia(nie mówię tu o kilku osobach-fachowcach głównie technicznych) i nigdzie się na rynku nie odnajdą. Taka prawda. Poziom kompetencji bez komentarza
- 0 0
-
2020-10-21 08:16
bo tam częściowo jest komuna, dostajesz średnią pensję ale masz dodatki, wiesz paczki na święta dla dzieci :) torba cukierków raz w roku robi im wodę z mózgu
- 1 0
-
2020-10-19 19:06
a 30% MOLu do kogo należy? (2)
Russneft...
- 9 3
-
2020-10-21 08:16
lepiej sprawdź jaki akcjonariat mają niemieckie rafinerie :)
- 0 0
-
2020-10-19 19:20
Nie należy do żadnego Russneft...
Kolejny głupstwa pisze.- 2 3
-
2020-10-19 16:23
a węgrzy przypadkiem nie są rosyjską fasadą w ue? (1)
to jest nawet komiczne: PIS krzyczał ze PO sprzeda Lotos Rosjanom a sami to zrobią.... :P
- 9 5
-
2020-10-21 08:14
nie, nie są
- 1 1
-
2020-10-19 13:43
Hej Wy z Orlenu (1)
Nigdy Wam nie zapomnimy rozwalenia lotosu, budowanego z mozołem przez ostatnie 30 lat
- 21 7
-
2020-10-21 08:14
może jeszcze oskarż o to ludzi z Płocka, to niech wina tylko rządu PiS
- 1 0
-
2020-10-19 13:16
(1)
Zniszczą firmę która się rozwijała i była poważnym graczem na rynku a wszystko w imię celu politycznego.
Brawo :(- 18 4
-
2020-10-20 23:02
I ci*l wam w szamkę synowie i còry. Szukajcie teraz pracy na rynku nie po pleckach. Powodzenia.
- 0 2
-
2020-10-20 18:01
nie bezpośrednio a przez słupa przejmą, osłabienie budżetu bastiomu opozycji a przy okazji oczko puszczone do władimira
- 0 1
-
2020-10-19 12:20
Polonizacja po pisiemu (4)
Tankowaliśmy sobie na polskich stacjach gdańskiej firmy Lotos, teraz będziemy prawdopodobnie tankować na węgierskich lub może jednak rosyjskich, wszak Orban nie odmówi swojemu największemu druhowi, jeśli ten tylko zechce.
- 35 7
-
2020-10-20 10:39
(1)
Lotos to firma polska anie gdańska
- 3 2
-
2020-10-20 15:10
i dlatego będziesz tankował na węgierskich stacjach ?
- 1 2
-
2020-10-20 08:29
a musisz na polskich ?
- 0 2
-
2020-10-19 21:19
To działanie Pisu razem z Unią Europejską
- 0 3
-
2020-10-20 12:56
kwarntanna na petro gigant lotosu petrobalticu
A tu problemy odleglejsze niż odległe
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.