Umowa na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisana

Remont platformy "Petrobaltic" według planów ma zakończyć się we wrześniu 2015 roku.

Podpisana została umowa na przebudowę platformy "Petrobaltic". W skład konsorcjum wykonawców przebudowy wchodzą spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA tj. Energomontaż - Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta, a także stocznia Crist. Po zakończeniu inwestycji platforma stanie się centrum produkcyjnym na bałtyckich koncesjach Lotosu. Koszt przebudowy platformy szacuje się na ponad 300 mln zł.


Przebudowa platformy jest istotną częścią projektu zagospodarowania złoża B8. Koszt przebudowy platformy szacuje się na ponad 300 mln zł.

Przebudowa platformy jest istotną częścią projektu zagospodarowania złoża B8. Koszt przebudowy platformy szacuje się na ponad 300 mln zł.


Do tej pory platforma "Petrobaltic" była wykorzystywana do wykonywania otworów w poszukiwaniu węglowodorów pod dnem Bałtyku. Teraz jednostka zostanie dostosowana do prac wydobywczych poprzez m.in. demontaż urządzeń i instalacji wiertniczych, montaż urządzeń służących do wydobycia ropy i gazu oraz ich separacji, wymianę nóg, a także rozbudowę pontonu i części hotelowej oraz budowę modułów procesowych. Już 21 października platforma wpłynęła do gdyńskiej stoczni i rozpoczęto na niej pierwsze prace remontowe. Funkcję Project Managera projektu przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic" będzie pełnić włoska firma Rosetti Marino S.P.A.

Przebudowa platformy jest istotną częścią projektu zagospodarowania złoża B8, którego finansowanie poza komercyjnymi bankami zapewnia również program Inwestycje Polskie. Realizacja projektu wymagać będzie do 2015 r. nakładów inwestycyjnych rzędu 1,8 mld zł. Złoże B8 położone jest w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego w odległości ok. 70 km na północ od Jastarni. Uruchomienie przemysłowej produkcji ze złoża planowane jest na koniec 2015 r. Docelowe wydobycie ze złoża B8 wyniesie ok.5 tys. baryłek dziennie (250 tys. ton rocznie).

- Przebudowa platformy "Petrobaltic" to kluczowy element realizacji kolejnych inwestycji Lotosu związanych z wydobyciem węglowodorów na Bałtyku, na których, mam nadzieję, skorzysta polska gospodarka, ogromna szansa dla polskich stoczni na rozwój kompetencji oraz pozyskanie nowych zamówień w branży offshore - mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. - W planach mamy kolejne poważne inwestycje na terenie Pomorza i całego kraju, w których z pewnością będą brały udział firmy z naszego regionu.

Spółki EPG i Nauta należą do grupy MARS Shipyards & Offshore. MARS jest także udziałowcem w stoczni Crist. Właścicielem MARS S&O jest Polska Grupa Zbrojeniowa SA. Obok spółek obronnych i nowych technologii, stocznie oraz firmy z branży off-shore stanowią ważne aktywa PGZ. PGZ skonsoliduje docelowo ponad 30 spółek (z branży zbrojeniowej, stoczniowej, offshore i nowych technologii) z rocznymi obrotami rzędu 4,5 mld zł oraz przeszło 16 tys. pracowników. W efekcie trwającego procesu konsolidacji powstanie jeden z największych koncernów obronnych w tej części świata.

- Ponad cztery lata staliśmy na terenie stoczni w Gdyni i odważyliśmy się mieć marzenia. Wierzyliśmy, że w dobrym otoczeniu politycznym i gospodarczym uda nam się stworzyć silny sektor stoczniowy. Obecnie spółki wchodzące do naszej grupy mają partnerów i klientów nie tylko za granicą, ale także wśród spółek Skarbu Państwa - mówi Wojciech Dąbrowski, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej. - Bardzo się cieszę, że stocznie należące do MARS Shipyards & Offshore zdobyły ten kontrakt, realizując koncepcję bliskiej współpracy spółek z polskim kapitałem. To było wymagające postępowanie, które udowodniło, że spółki Mars S&O posiadają wysokie kompetencje w zakresie budowy i modernizacji skomplikowanych konstrukcji. To dobrze rokuje w kontekście kolejnych cywilnych projektów i planowanej modernizacji marynarki wojennej, w których mam nadzieję, grupa Mars weźmie duży udział.

Remont platformy "Petrobaltic" według planów ma zakończyć się we wrześniu 2015 roku.

Platforma wiertnicza spółki Lotos Petrobaltic od środka.

Opinie (46) ponad 10 zablokowanych

  • paranoja

    Przecież te firmy nie mają żadnego doświadczenia w przebudowie platform totalny idiotyzm tych prac nie da sie robić z batem nad ludzmi i szybko szybko i mało władowali się jak nic hehehehe

    • 2 0

  • koszt do poniesienia (6)

    coś mi nie gra
    koszt przebudowy szacowany (zapewne przez LOTOS) to ponad 300 mln zł (dane z artykułu powyżej)
    to jaką kwotę zażądał za to podmiot wygrywający przetarg???
    ktoś wie???

    • 43 6

    • (3)

      przetarg wygrał Rosetti Marino - wejdz na ich strone jest tam opis

      • 11 3

      • Pracuję w Remontowej (1)

        Więc wiem jak było. A Ty wiesz propagandzie sukcesu i stronom internetowym. Powodzenia!

        • 12 2

        • chyba w TS

          A "prawde" znasz z plotek

          • 0 1

      • tylko na zaprojektowanie i dostawę urządzeń

        a nie na przebudowę.
        Do przetargu na przebudowę nikt nie przystąpił. MARS'y i reszta mają to w drodze negocjacji z wolnej ręki

        • 1 2

    • A był przetarg?

      Skoro Remontowa do niego nie przystąpiła nie dając żadnej oferty ze względu na zbyt duże ryzyko biznesowe?

      • 25 1

    • ktoś pewnie wie wszystko

      • 22 0

  • rempont (1)

    jak kracze mewa wierny kompan prezia , Stach F. ma wrócić i zajmować się platformą wiele sukcesów życzymy panie Stachu

    • 1 0

    • Walne

      Zdaje sie, ze 13 XI ma byc walne, ktore pozmienia co nieco w radzie nauty. Ponoc P.S wnerwil sie, ze od 3 miesiecy nie moze wywalic aktualnego prezia A.Sz. i jego przydupasa P. M.-D.
      Nowy prezio byl juz namaszczony w maju, a tu taki zonk - czlonkowie rady ze zz i skarbu panstwa nie pozwalaja na zmiany w zarzadzie nauty. Widac tak jak jest jest dobrze - tylko dla kogo?

      • 0 0

  • (2)

    ciekawe jak długo jeszcze marsjanie będą doić skarb państwa. czas ukrócić te zabawy w biznes róznych jajogłowych i innych, biznes stoczniowy to nie gra komputerowa.gdyby to było w innym kraju to dawno by już ich nie było. czas by marsjanie znaslzli sie tam gdzie ich miejsce na śmietniku historii.

    • 23 2

    • W WIĘZIENIU !!!!! (1)

      • 9 0

      • tak więżienie ....

        ... lub inne miejsce odosobnienia dla marsjan to jedyna słuszna kara z tym , że powinni w tam wykonywać jakieś prace boi utrzymanie osadzonego to koszt ponad 2500 zł miesięcznie

        • 8 0

  • To gwozdz do trumny ARP, Marsjan , Crista i potezny cios w Lotosa. (6)

    z tym ze ten ostatni jeszcze nie wie co za pieklo bedzie.
    A ci pierwsi dzialaja z premedytacja. Szwarcik to slup WD i PS. Niegrozny starszy pan. Lucyfery tylko chichocza z tylnego siedzenia pociagajac za sznurki robiac to przy tym tak niekompetentnie ze az wierzyc sie nie chce. Bawia sie w biznes stoczniowy za pieniadze podatnika.

    Innovation - kary na przeszlo 30 mil. euro w tym niezaplacone zaliczki plus potencjalny regres na 50 mil. euro ze strony hochtief, i za 2 miesiace wstepny wyrok w niemieckim sadzie. Oczywiscie beda zazalenia, apelacje itd. Ale na koniec , jak pan W.D. i P.S trafia na smietnik historii zaplacic niemcom bedzie trzeba. I zaplaci to rzad PISu.
    Petrobaltic - Lotos zostal zmuszony aby zlecic to Marsjanom. Prawda wyjdzie na wierzch , ale dopiero po wyborach. Wynik bedzie taki , ze definitywnie pogrzebie sie byla Stocznie Gdynia. Zobaczycie.

    300 mil pln to calkowicie wyimaginowana kwota. To nawet nie pokryje kosztu urzadzen ktore bedzie trzeba zakupic u poddostawcow zagranicznych. Realny koszt przebudowy to minimum 150 milionow ale w Euro czyli skarb panstwa doplaci do tego interesu kolejne 300 milionow zlotych. Suma 300 mil pln nie pokrywa ani kosztow utrzymania stoczni , ani projektu ani prac stalowych.

    Niezrozumiale jest dla mnie ze redakcja niestety nie zapytowywuje sie uprzejmie wladz ARP o wyniki finansowe Cristu na statku innovation, statku vidar i tematyce batalii sadowej w niemczech z HOCHTIEF´em ??? Za plecami angazuja zas juz trzecia kancelarie prawnicza z Hamburga, gdzie godzina kosztuje 300 euro za godzine.

    To tez pokryje podatnik ??? Ciekawe, kolejne metody na wyprowadzanie kasy. A skad to wiem. Bo jestem z branzy i im pomagalem jak wyjsc na prosta ale sie nie dalo :)
    Realne straty na Innovation to 50 mil euro, na Vidarze 30 mil euro. Na Petrobalticu bedzie to samo albo gorzej :)

    Dali bobaskom z warszawy pobawic sie w biznes ....

    • 46 6

    • chłopie (3)

      ....weź tabletkę bo twoich wywodów nie da się czytać ! Kto Cię wypuścił ?

      • 2 18

      • (1)

        to nie czytaj po prostu a może boisz się prawdy ? schowaj sie pod spódnicę mamy ...

        • 17 3

        • albo za plecy marsjan

          • 9 0

      • Odliczajcie dni ........

        Naród Polski głupi jak zawsze i wszystkie kity kupi! Pisze wam gość z branży stoczniowej prawdę a głupcy polemizujecie!
        Podpisuje się dwoma rękami pod tym komentarzem tylko czekać az w Gdyni za grosze opędzlują swieżo wyremontowany biurowiec wraz.z pełną infrastrukturą drogową i tyle z tego będzie.
        Remontowa celowo to odpuściła i aż szkoda że swego czasu dzierżawiąc dwa doki SD1 i SD2 utopiła się bez sensu w opcje bo dzisiaj kawał Gdyni byłby jej i wtedy cała zabawa w remonty/przebudowy miała by sens

        Pozdrawiam

        • 14 1

    • od samego początku chodziło by wyprowadzić kasę stworzono pozory, oszukano pp. Ireneusza C. i Krzysztofa K. po to by marsjanie mogli wydoić Skarb Państwa teraz szukają nadal pieniędzy wciskają kity o potrzebach dozbrajania wojska nie po to by wojsko miało lepszy nowoczesnierjszy sprzet lecz po to by cirózni Piotrusie, Pawełki, Wojtki i ich kumplemieli kasę za friko. Najwyższy czas skończyć z tym pasożynictwem.

      • 13 0

    • PROROK

      PROROK ZBAWICIEL - nie dość, że wie jakie będą straty, ile kosztuje kancelaria, ale to zrozumiałe bo jest chłop z branży - ale już wie że wybory wygra PIS. Tego się właśnie boję, bo w PiS nie brak wizjonerów, proroków i fantastów. PROROKU powróż jeszcze bo i tak ci nie dadzą rządzić mimo, ze jak widać bardzo tego pragniesz.

      • 5 11

  • Pozdro dla kumatych :) (5)

    Nie ma znaczenia na ile MARS wycenił przebudowe, przetarg i tak mieli wygrany, a przeciez pozniej mozna stwierdzić, że zamiast np 300mln wyjdzie 500mln i Mars dopłaci, tzn państwo, tzn my :)

    a te ochy i achy jak to super, że oni wygrali przetarg, jakie to maja doświadczenie i zaplecze, a i tak każdy wie, że Remontowa jest tu nie do pobicia, tylko niestety nie mogą dać zaniżonej kwoty, bo im nikt nie dopłaci.

    • 65 17

    • Znowu (1)

      Znowu podatnik będzie musiał dopłacić do tego " interesu " .

      • 6 0

      • tak jest, dopłaty bo marsjanie nie umieją a właściwie nie chcą zorganizować pracy w stoczniach ich cel jest jeden wyciagnąć kasę ze skarbu państwa bez jakiejkolwiek pracy - tutaj jedynioe sa aktywni w propagandzie sukcesów o czym wokoł głoszą
        a rzeczywistość skrzeczy. ludzie pokroju marsjanina PS, PMD, ASz i inni powinni dawno zniknąć z życia gospodarczego Polski to najwięksi szkodnicy i utracjusze

        • 4 0

    • A

      Dokładnie !!

      • 6 0

    • dopłaty

      z tego co mi znajomi dzwonią to wynika , żę marsjanom stale państwo dopłaca pieniądze bo nie umieją zarządzać firmami. czyzby Polska była tak bogata, przecież jest to oszukiwanie tych co płaca podatki gdsy daje się darmo kasę dla marsjan

      • 20 1

    • Ach ta remontowa....

      • 26 5

  • rozbieznośći

    jak się porówna artykuły na temat platformy : pierwszy z portalu trójmiasto , drugi z dzisiejszego, piatkowego wtdania Gazety Wyborczej to widać jak nierzetelnie pracuja dziennikarze ? trójmiasto pisze, że remont ma być zakończony we wrzesniu 2015 a Wyborcza cytuje pana prezesa Olechnowicza, który mówi ,że koniec ma być w listopadzie 2015, wydaje się , że prawdę mówi pan prezes Lotosu , ten sam termin podaja Włosi z Rosetti Marino na swej stronie internetowej. Wyborcza przytacza słowa pana misnistra Skarbu, który powiedział, żę może powstać kilkadziesiąt miejsc pracy szkoda , że nie powiedział iż na skutek działań marsjan w Gdyni zlikwidowano 300 miejsc pracy właśnie na terenie Stoczni Nauta, w artykule portalu Trójmiasto pan prezes PGZ opowiada że stworzono silny sektor stoczniowy, czyzby nie wie , że firmy marsjańskie mają kłopoty taka Nauta ma kilkadziesiąt milionów złotych strat w tym roku, Crist straty z powodu procesów sądowych nie mówiąc już o kłopotach szczecińskiej Gryfii ?

    • 24 5

  • Hm (1)

    Ciekawe a roboty dla spawaczy w 3miasto BRAK
    O CO KAMAM??

    • 11 2

    • nie,jest za 15 ziko/h na czarno

      • 8 0

  • pytanie? (2)

    czy pan prezes PGZ to ta sama osoba , która występuje w książce b. Szefa ABW pana Bogdana Święczkowskiego , współautora książki "Afery Czasów Donalda Tuska" wyd. Zysk i s-ka 2014, na stronach 81-94 , rozdział pt. Afera stoczniowa ?

    • 34 3

    • ,moim ,zdaniem to ten sam typ teraz usadowił sie na innej posadce i udaje zatroskanego o stan uzbrojenia polskiej armii ale tylko po to by wysysać kasę

      • 15 0

    • Jarosław weź pigułkę

      • 0 13

  • O, jaka fajna imprezka na zdjęciu....za pieniądze podatnika. (3)

    A Macierewicz z Ziobro nadchodzą. Oj bedzie sie działo...

    • 35 6

    • Z pieniędzy podatnika (1)

      Utrzymywany jest kosciół może coś o tym??

      • 0 3

      • napisz do Gościa Niedzielnego i nie prowokuj , nie odwracaj uwagi

        • 13 0

    • niczym w Pyongyang.

      • 15 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane