• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijna dotacja na terminal w Porcie Gdynia

VIK
1 lutego 2024, godz. 15:00 
Opinie (32)
Centrum Logistyczne Portu Gdynia od kilku lat powstaje przy ulicy Logistycznej. Teraz wzbogaci się o terminal intermodalny. Centrum Logistyczne Portu Gdynia od kilku lat powstaje przy ulicy Logistycznej. Teraz wzbogaci się o terminal intermodalny.

Port Gdynia pozyskał ok. 38 mln zł na budowę terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Zakończenie projektu planowane jest na koniec sierpnia 2026 r.



Centrum Logistyczne Portu Gdynia od kilku lat powstaje przy ul. LogistycznejMapka. Celem całego projektu jest zagospodarowanie niewykorzystanych efektywnie terenów  tzw. Portu Zachodniego o powierzchni ok. 23,0 ha poprzez wybudowanie nowoczesnej infrastruktury portowej.

Hektary betonu. Co powstaje przy estakadzie Kwiatkowskiego? Hektary betonu. Co powstaje przy estakadzie Kwiatkowskiego?

Wniosek o dofinansowanie budowy terminalu intermodalnego na terenie centrum złożono w ramach instrumentu "Łącząc Europę" - Transport - Mobilność Wojskowa (CEF2 Transport - Military Mobility). Inwestycji umożliwi obsługę Centrum Logistycznego przez transport kolejowy dzięki budowie torów ładunkowych o długości ponad 750 m, wraz z rampą ładunkową oraz torem dojazdowym i infrastrukturą towarzyszącą.


- Projekt jest kluczowy dla zwiększenia możliwości przeładunkowych towarów z transportu morskiego na kolejowy, w tym jako pierwsze w porcie miejsce załadunkowe bezpośrednio ze stałej, najazdowej rampy załadunkowej. Jest to ważny krok, szczególnie z myślą o rosnącym znaczeniu intermodalności w transporcie - mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Projekt będzie realizowany w zachodniej części Portu Gdynia, który jest główną bazą morską polskiej Marynarki Wojennej, współpracującej w ramach koordynacji Sił Zbrojnych UE oraz NATO w Polsce uprawnioną do przeładunków sprzętu wojskowego. Obszar Centrum Logistycznego służy przeładunkom kontenerów, pojazdów i ładunków ponadgabarytowych i sprzętu wojskowego, a nowy terminal intermodalny umożliwi pełniejsze wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych oraz zwiększy poziom inwestycji na tym obszarze.

Na zleceniach dla wojska zarabiają trójmiejskie porty i stocznie Na zleceniach dla wojska zarabiają trójmiejskie porty i stocznie

Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury Portu Gdynia do wymogów podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, a co za tym idzie - zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego.

Projekt przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych UE/NATO i pozwoli wyeliminować wąskie gardło w infrastrukturze Portu Gdynia w korytarzu Bałtyk-Adriatyk w sieci TEN-T.

Co powstanie za unijną dotację?

W ramach projektu zostanie zbudowany terminal intermodalny składający się z 2 torów ładunkowych o długości około 750 m zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego. Projekt obejmuje betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowej oraz układ kolejowo-drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych - drogowych i torowych na 3 torach terminalu. Terminal zapewni zdolność do obsługi ładunków o masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i minimalnym obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy), spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (32)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane