• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne dotacje dla DCT, czyli miliony na rozbudowę

Wioletta Kakowska-Mehring
12 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Projekt rozbudowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Gdańsku, zgłoszony przez DCT Gdańsk, został doceniony przez Komisję Europejską. Projekt rozbudowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Gdańsku, zgłoszony przez DCT Gdańsk, został doceniony przez Komisję Europejską.

Terminal DCT Gdańsk kilka dniu temu podpisał umowę w sprawie unijnej dotacji na rozwój transportu intermodalnego. Teraz okazało się, że otrzyma kolejne miliony. Projekt rozbudowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Gdańsku został wybrany przez Komisję Europejską i otrzyma prawie 1,8 mln euro dofinansowania z programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej.


Czy unijne środki wpływają na rozwój firm?


W poniedziałek 10 września władze DCT podpisały umowę o dofinansowanie projektu pn. "Budowa Terminalu Etap 2: rozbudowa bocznicy, zakup sprzętu - DCT Gdańsk bramą do Europy Środkowej". Wsparcie pochodzi z programu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a przyznanie środków odbyło się na zasadzie konkursu. Trzeba było przedstawić dobry projekt, który wspiera rozwój transportu intermodalnego. Taki przedstawiło DCT i uzyskało 50 mln zł na inwestycje. Na liście najlepszych projektów zgłoszonych do konkursu CUPT gdański terminal znalazł się już kilka miesięcy temu, ale umowę ostateczną, czyli pieczętującą przyznanie środków podpisano dopiero teraz. Wcześniej - oprócz DCT - wsparcie z tego programu otrzymały także gdyńskie terminale - GCT i BCT.

Na co terminal chce przeznaczyć unijne środki? Między innymi na rozbudowę bocznicy kolejowej, obsługującej przeładunki w relacji wagon plac składowy oraz budowę trzech przejazdów przez wszystkie (istniejące i projektowane) tory. W ten sposób kompleksowo przygotowana zostanie pełna infrastruktura dla suwnicy bramowej RMG. Do tego przewidziana jest przebudowa nawierzchni placu składowego o powierzchni placu 84 440 m kw. Ponadto projekt obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w ramach świadczenia usług w terminalu. 50 mln zł to jednak za mało na realizację całości. Projekt ma kosztować w sumie 177 mln zł. Kolejny zastrzyk na pewno się przyda.

Dziś okazało się, że projekt rozbudowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Gdańsku, zgłoszony przez DCT Gdańsk, został wybrany przez Komisję Europejską, jako jeden z 74 projektów infrastrukturalnych i otrzyma prawie 1,8 mln euro dofinansowania unijnego z programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

- To już czwarty polski projekt inwestycyjny, który otrzymał dofinansowanie z funduszu TEN-T. Cieszę się, że coraz więcej polskich projektów uzyskuje pozytywną opinię Komisji Europejskie i że z sukcesem sięgamy po środki europejskie - powiedział Jan Kozłowski, poseł do Parlamentu Europejskiego.

Poza Gdańskim projektem, Polska złożyła jeszcze trzy samodzielne projekty. Wybrany został jeden z nich, czyli "Modernizacja linii kolejowej- Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki" zgłoszony przez PKP PLK SA. Projekt ten umożliwi prace przygotowawcze do modernizacji istotnej linii Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Program unijny TEN-T (Trans-European Transport Networks), to dodatkowy instrument finansowy w dziedzinie transportu obok Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w postaci wyodrębnionej w budżecie UE puli środków finansowych. Skierowany jest do wszystkich państw członkowskich UE, a skorzystać z niego mogą zarówno podmioty państwowe, jak i firmy prywatne działające w sferze usług publicznych, oraz podmioty działające w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Projekty współfinansowane z budżetu TEN-T powinny przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju sieci transportowej na obszarze całej Unii Europejskiej, zapewniać spójność oraz inter-operacyjność transeuropejskiej sieci transportowej oraz dostępu do niej, integrować wszystkie rodzaje transportu oraz przyczyniać się do ochrony środowiska oraz podwyższenia standardów bezpieczeństwa.

Zobacz jak Eleonora Maersk wpływa do Gdańska


Maersk Elba w terminalu DCT

Opinie (32) 2 zablokowane

  • Wspaniałe DCT..... (2)

    Dotacje, miliony Euro a na terminalu syf. Operatorzy na suwnicach pracują bez przerwy po 6 godzin, czasem 8 a są niektórzy co i 12 potrafią wytrzymać. Swoje potrzeby fizjologiczne załatwiają przez barierki na plac (taki standard DCT). Ogólnie niski poziom zadowolenia z pracy prawie u wszystkich pracowników operacyjnych.

    • 5 0

    • niestety musze sie przychylic do powyzszego ... (1)

      ... rozpoczynajac prace w DCT bylem pelen zaangazowania, rzeczywistosc i codziennosc sprawila ze chodze bo musze ale jak wiekszosc szukam czegos innego ... wiem ze na moje miejsce przyjda inni chlopacy zaraz po szkole dla ktorych bedzie to dobra robota (pensja). Zarobki w granicach 2400-2500 dla faceta chcacego utrzymac rodzine to minimum a nie powod do dumy ...

      • 4 0

      • podobnie w gdyni

        trzeba gdzies z tad uciekac,,,,

        • 0 0

  • (1)

    tak to jest w socjaliźmie
    zabiera się jednym
    "daje" "dotacje" innym
    po dordze karmiąc rzesze urzędników
    a rezultat
    nikt nic nie ma
    poza urzędasami

    • 10 8

    • W socjaliźmie zabiera się wszystkim a daje tylko wybranym.

      Jeśli dodatkowo przyjąć, że faktyczną władzę sprawują grupy kapitału, to mamy faszyzm.

      • 0 0

  • Pani dziennikarko

    Pani chyba tego tekstu sama nie napisała.. prawda?

    • 1 0

  • milion euro z przecinkiem!!!!!! wow (3)

    to tyle otrzymała jedna pani doktor z warszafki bedaca jedyna znawczynia jezyka azteckiego w Europie. Cztm wy wiec sie chwalicie???!!! wniosek powinien byc jeden- nalezy uczyc się języka starozytnych Azteków, a Budynia pogonic.

    • 3 2

    • chłopie (1)

      16 postów z czego 3/4 Twoich. Nie uwazasz, że musisz odpocząć najlepiej pod okiem psychiatry? Wszedzie widzisz Adamowicza, to choroba. Uwierz, że on ma głęboko w zadku takich małych zakompleksionych frustratów jak Ty, moze jeszcze tylko z Guzikiewiczem mógłbyś sobie rekę podać (ten sam poziom skretynienia).

      • 3 1

      • chyba zes pisał do lustra

        bo dopiero dzis zobaczylem ze ktos wstawil tu mende

        • 1 0

    • Idź się leczyć nogi

      bo na głowę zbyt późno, albo wyemigruj do Torunia, gdzie odpowiednia dla ciebei mgła.

      • 3 0

  • Administracja w DCT to komuna i trzymanie stołeczków

    • 1 0

  • Szukam faktów (1)

    Szukam jakiś informacji jak DCT jest powiązany z Maerskiem.
    Chodzi mi o fakty że DCT jest inwestycją Maerska, że to jest jakaś grupa piąta przez dziesiąta należąca do Maerska.

    • 0 1

    • fakty

      No to tych faktów nie znajdziesz, bo ich nie ma :)

      • 0 0

  • Chińczycy kuleją

    więc terminale też zaraz zaczną zwłaszcza serwisy bezpośrednie z Azji.

    Zaraz zacznie się mniejsza ilość towarów wysyłanych do "głodnych" nie już tak Europejczyków to i DCT odczuje że jednak monopol panujacy nie był taki piękny

    • 1 1

  • Tytul powinien brzmiec "Unijne dotacje dla DCT czyli miliony dla Maerska" bo to juz przeciez chyba kwestia czasu jak zmienia nazwe z DCT na APM Terminal...

    • 4 1

  • masakra (1)

    A gdzie jest Adamowicz (i PO) zasiadający w Radzie Nadzorczej Zarządu Portu Gdańskiego i jakieś inwestycje w starą część portu. Basen Górniczy, Nab.Wiślane i Szczecińskie wyglądają jak afgańskie stepy. Jedynie WOC, Oliwskie, Westerplatte (puste) czy Przemysłowe jakoś wyglądają. Na Oliwskim jeszcze czuć czasy Gomółki ...

    Wyremontowana ul.Wiślna nadają się na ścieżkę rowerową a nie na ciężki ruch TIRów, chyba, że zapomnieli tam mijanki wybudować. Zamiast remontu ul.Chodeckiego i Wyzwolenia z jakimiś parkingami dla Elewatorów 3/4 wybudowano wzdłuż Wyzwolenia oświetloną ścieżkę rowerową.

    Ul.Ku Ujściu czy Kujawska to jak by się do czasów PRLu cofnąć. Na szczęście Sucharskiego jest budowana.

    Gdzie tu rozbudowa jak głupich dróg nie ma. Cały towar idzie do Gdyni. Stacje kolejowe Gdańsk Nowy Port i Port Północny wyglądają jak łąki.

    • 6 10

    • antymasakra

      Ale jest przynajmniej swojski klimacik. Wszystko jest naturalne, ekologiczne. Przecież to takie trendy.
      pozdrawiam

      • 1 0

  • brawo port w Gdańsku

    • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane