• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa o pozostawieniu Grupy Lotos w rękach Skarbu Państwa przegłosowana

erka
5 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W czwartek 1 marca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiej ustawy dotyczącej pozostawienia Lotosu w rękach Skarbu Państwa. Posłowie zdecydowali, że projekt trafi do dalszych prac w komisji. W czwartek 1 marca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiej ustawy dotyczącej pozostawienia Lotosu w rękach Skarbu Państwa. Posłowie zdecydowali, że projekt trafi do dalszych prac w komisji.

Obywatelski projekt ustawy o pozostawieniu Grupy Lotos w rękach Skarbu Państwa trafi do dalszych prac w sejmowej Komisji Skarbu Państwa. Po pierwszym czytaniu projektu w Sejmie posłowie zadecydowali, że ustawa powinna zostać dopracowana. Za odrzuceniem głosowało 215 posłów (z PO i PSL), 219 było przeciw (PiS, Ruch Palikota, SLD, Solidarna Polska i 2 z PSL), a 10 wstrzymało się od głosu (w tym 3 z PO i 6 z PSL).


Czy Grupa Lotos powinna pozostać w rękach państwa?


W sierpniu 2011 ponad 150 tys. podpisów zebrano pod obywatelskim projektem ustawy przeciwko sprzedaży Grupy Lotos. Projekt trafił następnie pod obrady Sejmu.

- To duży sukces - twierdzi Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik Komitetu Polski Lotos. - Nasz projekt poparło nie tylko PiS i SLD, ale co nas trochę zdziwiło, nawet Ruch Palikota. Jest to projekt obywatelski. Nie jesteśmy w żaden sposób związani z Grupą Lotos. Nasze działania pokazują jednak, że obywatele mogą bronić ważnych dla siebie racji.

Projektem zajmie się sejmowa Komisja Skarbu Państwa. Jak na razie nie jest znany termin jej spotkania. - Będziemy jednak stale monitorować co dzieje się z projektem. Ważne jest aby Sejm ponownie zajął się nim jak najszybciej - dodaje Steckiewicz.

Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie bezpieczeństwa interesu państwa polskiego poprzez ustawowe zobowiązanie do zachowania posiadania większościowego pakietu akcji w spółce akcyjnej Grupa Lotos przez Skarb Państwa. Po wprowadzeniu proponowanych regulacji minister właściwy do spraw skarbu państwa, a tym samym rząd, nie będzie mógł skutecznie bez zmiany ustawy sprzedać posiadanych akcji poniżej wartości określonej w ustawie.

Ustalony próg posiadanych akcji ma zagwarantować kontrolę przedsiębiorstwa przez Skarb Państwa i zapewnić tym samym realny wpływ na funkcjonowanie i kierunek rozwoju spółki. Przyjęty w projekcie ustawy próg na poziomie powyżej 50 proc. daje kwalifikowaną większość w organach spółki. Projekt ustawy zawiera także obostrzenia karne za naruszenie zasad wynikających z zapisów zawartych w projekcie. Ma to na celu skuteczne wyegzekwowanie przestrzegania ustawy oraz zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (56) 2 zablokowane

  • To jedno zagrożenie na razie z głowy (9)

    Teraz trzeba się martwić, żeby Lotos nie został przejęty przez inną państwową spółkę

    • 55 8

    • Teraz się trzebaby zastanowić co zrobić , żeby wielkie pensje (8)

      znacznie podnoszące średnią tego województwa najprawdopodobniej, zamieniły się w zysk dla firmy i Państwa.

      • 9 7

      • Debil z ekonomii (7)

        Te wysokie pensje dają wysokie skąłdki na ZUS i podatki na utrzymanie takich jełopów jak ty.
        Te wysokie pensje ci ludzie zostawiają w naszych sklepach dając utrzymanie (kolejne składki i podatki) innym, płacą czynsze (kolejne itd) - nie kumasz tego oszołomie

        • 13 13

        • widzę, że zabolało... (6)

          te wysokie pensje wystarczyłoby zmniejszyć, zwiększyć zysk firmy, a z zysku lokalny patrotyzm i sponsoring - szpitale dofinansować, służbę zdrowia, edukację - żeby służyło wszystkim, a nie grupce wybranych pracowników.

          P.S. O ile wiem to ja utrzymuję takich jak ty (ja się domysłam), bo kupuję te drogie paliwo kulturalny człowieku.

          • 13 9

          • Ekonomista jest to słaby

            Co za brednie - im wyższe pobory kierownictwa - tym wyższe składki na ubezpieczenia....... Do szkoły lub lecznicy chorób zapraszamy

            • 6 6

          • PODWYŻSZAĆ, CZY OBNIŻAĆ ZAROBKI? (2)

            Zysk można przeznaczyć albo na dywidendę dla właścicieli, albo, ich decyzją, pozostawić w firmie w postaci zwiększenia kapitału spółki. Tak zwany sponsoring jest możliwy do realizowania z przychodów spółki na zasadach określonych prawem i przyjętych regulaminem wewnętrznym. Trudno jest jednoznacznie oszacować społeczne korzyści dla różnych alokacji tych "zysków". "Ekonomista" ma rację w tym, że Skarb Państwa zakładając, że, jako właściciel, nie zabiera całej dywidendy, zyskuje więcej nie ograniczając wysokich zarobków w spółce, ponieważ więcej odzyskuje w podatku od dochodów osobistych (po przekroczeniu progu podatkowego) i podatku VAT od zwiększonych wydatków za te wynagrodzenia. Ponadto, w przypadku zagrożenia stagnacją gospodarczą, pobudzanie konsumpcji przez większe zarobki dosyć szybko dodatnio wpływa na ożywienie gospodarcze kraju.

            • 4 1

            • idac tym tokiem myslenia (1)

              najprostszym pobudzeniem konsumpcji wydaje sie być obnizenie cen paliw - nie da sie tego zrobic podwyzszajac zarobkow.

              • 2 1

              • Nie znam struktury kosztów tej firmy, ale prawdopodobnie cena paliwa jest słabo skorelowana z wysokością zarobków pracowników. Przypuszczam, że zależy ona głównie od poziomu cen ropy naftowej na rynkach światowych i jakieś ruchy w wynagrodzeniach tej firmy mają bardzo małe znaczenie w oferowanej cenie detalicznej na stacjach benzynowych. Natomiast zgadzam się tezą, że obniżenie cen paliw mogłoby dosyć szybko wpłynąć na pobudzenie gospodarcze. Utrzymujące się wysokie ceny paliw mogą z kolei w dłuższym okresie wymusić głęboką modernizację gospodarki w kierunku mniejszej energochłonności.

                • 5 1

          • Pudło, nie pracuję w Lotosie. Mam własną firmę. (1)

            A zysk firmy idzie do budżetu, a nie na rynek lokalny. Tylko część podatków trafia do naszego budżetu a i to po "janosikowym".
            Dlaczego Lotos ma sponsorować szpitale? Czy od tego nie jest przypadkiem budżet Państwa, który zabiera tobie i mnie i całej pracującej reszckie złodziejskie skaldki na zdrowotne? Dlaczego Lotos ma sponsorować oświatę, w końcu to obowiązek Państwa? Idąc twoim prymitywnym tokiem myślenia, Państwo ma zabierać podatki, składki, opłaty i inne "daniny' nie na utrzymanie tego, do czego jest zobowiązane, a tylko na podróże lotnicze don tuska na weekendy do Gdańska? A może niech ten intrygant zamiast latać na nasz koszt niech zasponsoruje ze swej kasy jakąś szkołę albo szpital, albo szpital?
            Niech zgadnę, pracujesz za połowę średniej krajowej i zazdrościsz innym, że mają lepiej - żenada.

            • 4 1

            • Odpowiem Ci krótko, bo nie rozumiesz.

              A więc pytasz:

              Dlaczego Lotos ma sponsorować szpitale?

              Odpowiadam:

              Bo to Państwowa firma - moja ,Twoja, nasza - inaczej co nam z takiej firmy?

              Używasz obraźliwych słów, więc prawdopodobnie nie grzeszysz inteligencją, za to grzeszysz brakiem szacunku.

              • 1 3

  • Ciekawe (2)

    Artykuł na najważniejszy z finansnowego względu temat dla Gdańska gdzieś z boku. A może by tak podać, jak głosowali nasi "wybrańcy". Oj co ja piszę, przecież własnie dlatego, że nasi POsłowie byli przeciw, artykulik na boku. A za 3 lata i tak zagłosujemy na POpaprańców ze strachem przed kaczorem, co przyjdzie palić , grabić i więzić.

    • 48 11

    • (1)

      co to znaczy "artykulik na boku"?

      • 1 3

      • Był na boku

        tzn., że rano nie był w tym miejscu, gdzie jest teraz, tylko w zakładce biznes, a i to nie na pierwszym miejscu.
        Nie dziwne,że trzeba było napisać posta, aby ktoś to zrozumiał i dał tam gdzie trzeba?

        • 3 0

  • 123

    Cukrownie też miały zostać Polskie. Nikt nie chciał ich prywatyzacji. Powstała spółka "Polski Cukier", która rozwaliła cukrownie m.in. w Pruszczu i Nowym Stawie. Ludzie zostali bez pracy. I co najgorsze powstało kilka dużych cukrowni, które ostatni zmówiły się cenowo!

    • 48 0

  • Przecież żaden zagraniczny inwestor nie chciał kupić Lotosu (4)

    To po co ta ustawa?

    • 9 41

    • (3)

      Zacznij się interesować samodzielnie tym co się dzieje w okół Ciebie człowieku, zamiast ślepo słuchać polityków. Na kupno Lotosu chętni byli Rosjanie.

      • 18 2

      • nikt nie złożył oferty i to najlepiej świadczy o wartości Lotosu (2)

        • 2 17

        • (1)

          jak można złożyć ofertę jak coś nie jest jeszcze na sprzedaż ?? skąd wy się ludzie bierzecie z kosmosu... A Ruski od dawna mówili oficjalnie i pól oficjalnie że są zainteresowani kupnem lotosu.

          • 10 2

          • jak wojna :)

            to teraz w ramach kontrofensywy niech lotos wykupi ruskich...

            • 1 1

  • Ile wynosi przeciętna płaca w Lotosie? (2)

    I ile kosztuje spółkę utrzymywanie związków zawodowych.

    Pomyśleć, że to my wszyscy sponsorujemy ich płacąc na stacjach benzynowych!

    • 19 32

    • Gdyby nie ten LOTOS nie miałbyś co lać do baku

      • 2 8

    • ale Ty głupiutki jesteś...

      Co Cię interesuje jaka jest przeciętna płaca? Każdy chciałby zarabiać jak najwięcej,nieprawdaż? CO się czepiasz związków? Chyba za dużo oglądasz TVN-u i niezbyt mądrych redaktorów... A na stacjach płaci się w całym świecie,nigdzie nie ma za darmo,a że cena zawiera bardzo dużo podatków...no cóż trzeba mieć pretensje do tych co głosowali na rządzących.

      • 5 2

  • Gratulacje

    Bardzo pozytywnie oceniam że społeczna zbiórka przyniosła sukces!!! podziękowania dla organizatorów.
    Zobaczymy co dalej, póki co niby nie ma planów dalszej prywatyzacji, choć z naszym niegospodarnym rządem nic nie wiadomo.
    Prywatyzacja przez giełdę może być dużym zagrożeniem!!!

    • 21 9

  • Niech ten "Polski Lotos" lepiej obniży Polakom ceny paliw (5)

    Bo przy tak wysokich cenach ropy już chyba wystarczająco zarabia...

    • 25 8

    • pracownicy protestują / minusują widzę :)

      chcą dalszych podwyżek.

      • 7 0

    • ??? Lotos to rafineria...

      czyli im wyzsza cena ropy (surowca) tym zarabia mniej

      • 4 4

    • (1)

      to nie zależy od LOTOSU tylko od ministra.

      • 6 4

      • skoro lotos zarabia miliony i płaci miliony pracownikom

        to znaczy, że zależy i od Lotosu.

        • 4 3

    • a jak go kupią ruskie, to masz gwarancję,że obniżą ceny?

      • 2 2

  • sukces

    Gdy stałem w kolejce po bilet na mecz Wybrzeża w poprzednim sezonie uczestniczyłem wzrokowo w zbiórce po zasób podpisów na rzecz obywatelskiego ruszenia w sprawie lotosu.Nikt z większości stojących przy kasach nie wierzył w siłę tego projektu mi tez się to udzieliło,a teraz zobaczcie udało im się.Ludzie jednak trzeba wierzyć w jakieś zasady i nie chodzi mi o lotos.

    • 15 6

  • KAŻDY KIJ MA DWA KOŃCE

    Nie łudźcie się ludzie, że z powodu zablokowania prywatyzacji Lotosu, będziecie mieć tańsze paliwo, albo, że obronicie bliżej nieokreśloną "suwerenność" państwową. Rzeczywistość, zwłaszcza międzynarodowa, jest bardziej skomplikowana i takie blokady możliwości prywatyzacji mogą nie przynieść spodziewanego przez blokujących efektu. Na dłuższą metę nie da się obronić rynku przed konkurencją z zewnątrz, a brak elastyczności w pozyskiwaniu kapitału, technologii produkcji i zbytu produktów może przyczynić się do upadku Lotosu w dłuższym okresie. Natomiast z całą pewnością monopolizacja lokalnego rynku paliw przyczyni się do wyższych cen paliwa, a nie niższych.

    • 14 8

  • prywatyzować!!!!! (4)

    Lotos należy sprywatyzować. Rynek paliw powinien być regulowany, ale spółki państwowe są po prostu mniej wydajne. Państwu wystarczy tylko państwowy Orlen. Lotos powinien zostać sprywatyzowany, ale rozsądnie. Jakiemuś międzynarodowemu koncernowi nastawionemu na zysk. Czyli tak dla sprzedaży Lotosu Exxonowi, nie Łukoil.
    Podoby błąd był w przypadku TPSA. Sprzedano ją innej firmie państwowej, tyle że francuskiej. Państowej czyli realizującej cele polityczne nie ekonomiczne.

    A poza tym tak dla prywatyzacji PKP!!!!!!!!!!!!

    • 16 29

    • To prawda, tylko...

      ..jest jedno małe ale. Wiadomo że z punku widzenia biznesowego spółki takie są mniej wydajne. Problem tylko w tym, że nie powinno się takich spółek prywatyzować sprzedając innym spółkom kontrolowanym przez państwa które niekoniecznie są nam życzliwe... Co z tego że sprzedasz Lotos dajmy na to Exxonowi, jak za rok Exxon może sprzedać go komu chce? Łącznie z Łukoilem, Rosnieftem, itd..

      • 7 1

    • od razu sprzedajmy całe państwo POLSKIE putinowi, w tedy będziemy całkowicie zależni od rosji i innych państw!

      • 10 0

    • ciebie jahwe

      tez sprywatyzować !!

      • 1 0

    • Haha człowieku Korwiniszczyzna + Balcerowicz

      wolny rynek niestety synek nie działa w monopolach czy oligopolach. Co z tego, że przejąłby jakiś zagraniczny inwestor jakby i tak jego pozycja by była taka mocna, że mógłby dyktować ceny jakie mu sie żywnie podobają. W takich branżach albo kapitał rodzimy (o ile taki jest), albo własność państwowa z dobrymi managerami w zarządzie. Wolę, żeby przynosiło to załóżmy 10 mld państwu niż 30 jakiemu zagranicznemu potentatowi.

      A co do PKP, no właśnie zaczeli prywatyzować i rozkładać to na sto spółeczek (niby, żeby wprowadzić konkurencję) i zobacz ja wygląda ten wolny rynek w praktyce.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane