• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W stoczni Crist powstał prom elektryczny

VIK
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

W stoczni Crist zwodowano kolejny prom hybrydowy realizowany dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jednostka została przetransportowana z placu montażowego do doku i zwodowana przy użyciu suwnicy bramowej.



Jednostka o numerze P 317 to w pełni wyposażony prom hybrydowy typu "plug-in", czyli zasilany z własnych baterii ładowanych bezpośrednio z lądu podczas załadunku i rozładunku. Natomiast spalinowe zespoły prądotwórcze, zamontowane na statku będą służyły jedynie jako rezerwowe źródło zasilania jednostki w przypadku złych warunków pogodowych na trasie.

Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM

Statek o długości 70 m i 12,4 m szerokości przeznaczony jest do eksploatacji na wodach o ograniczonym dostępie, specjalnie zaprojektowany dla połączenia Nauvo-Korppoo w Finlandii. Prom będzie miał możliwość przetransportowania do 52 samochodów osobowych lub kombinację przyczep, ciężarówek, autobusów i samochodów, a także przewóz do 200 pasażerów. Jest dwustronny, co umożliwia szybszy załadunek i rozładunek.

Budowa tej jednostki jest kontynuacją długoletniej współpracy między CristFinferries. P 317 jest podobny do poprzednich promów, czyli " Elektry" i "Altery". "Elektra" to pierwszy tego typu prom wybudowany w Unii Europejskiej, a drugi na świecie, który okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe zostały nagrodzone m.in. międzynarodową nagrodą "Ship of the Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018. "Altera", która została zwodowana latem 2022, to siostrzana wersja "Elektry", jednak bardziej unowocześniona i nieco większa.
VIK

Miejsca

Opinie (37) 4 zablokowane

  • Przydałby sie

    Taki prom na użytek Rzeczypospolitej Polskiej, który kursowałby raz na 4 lata na Antarktydę zabierając na pokład elitę polityczną.

    • 3 0

  • A ludzie (4)

    Jaka nagrodę dostali pracownicy sristu wykonawcy tych promów mają umowy o pracę? Czy dalej zarząd tej paskudnej firmy ich wykorzystuje na śmieciowych umowach ? Czy coś się zmieniło w tej kwestii?

    • 11 6

    • (3)

      jezeli jest tak zle to dlaczego pracownicy podpisuja umowy? przeciez moga pracowac w panstwowych stoczniach albo w norwegii

      • 2 4

      • Cynizm (2)

        Cyniczna odpowiedź. Jest wiele powodów dlaczego ludzie nie zmieniają swojej pracy, mimo, że warunki są urągające godności ludzkiej. Zresztą Crist bazuje na Ukraińcach, bo Polacy już dawno pokazali tej firmie środkowy palec.

        • 0 1

        • To gdzie pracuja Polacy z wystajacym srodkowym palcem. (1)

          • 0 0

          • He he

            W swojej du**e, bo sld, aws i reszta tych okragłostolowych sqerwysynòw wpędzili nasz kraj w kolonię. A teraz wpędzą nas w wojnę na rozkaz największego terrorysty 20 wieku jakim jest jułesej

            • 0 0

  • xxx

    a gdzie zaprojektowano? To chyba tez wazne . Chyba nie w chinach?

    • 0 1

  • Koledzy z Północnej Irku i Krzysztofie

    Gratuluję.. niech Moc będzie z Wami..
    kolega z Biura Konstrukcyjnego

    • 2 2

  • Super, a jakie są zalety i wady takiego elektryka?

    Bo sorki, ale "innowacyjny" czy "ekologiczny" to slogany używane wszędzie.
    Np. jaki będzie "ślad węglowy" czy inny modny teraz wskaźnik, dla takiego promu używającego akumulatorów vs. napędu spalinowego (włączając w to późniejszą utylizację)?

    • 2 0

  • Kajaczek

    Za stoczni Gdynia to były kolosy

    • 2 0

  • Karstensen w Gdańsku szuka do pracy

    Zarobki o wiele wyższe

    • 2 1

  • Niech zainstalują wiatrak na pokładzie

    to będzie możliwość ładowania baterii.

    • 0 1

  • Kto jeszcze robi w Polsce...

    ... przy tej inflacji i tym kursie Euro i Noka ? Tam robią jeszcze jacyś Polacy ?

    • 5 0

  • Z przykrością

    patrzę na ten upadek. Kiedyś suchy dok i suwnica bramowa były wykorzystywane do budowy 150 tysięcznikow . Takie promy to można budować na slipie w jacht klubie.

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane