• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W stoczni Crist powstał prom elektryczny

VIK
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

W stoczni Crist zwodowano kolejny prom hybrydowy realizowany dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jednostka została przetransportowana z placu montażowego do doku i zwodowana przy użyciu suwnicy bramowej.



Jednostka o numerze P 317 to w pełni wyposażony prom hybrydowy typu "plug-in", czyli zasilany z własnych baterii ładowanych bezpośrednio z lądu podczas załadunku i rozładunku. Natomiast spalinowe zespoły prądotwórcze, zamontowane na statku będą służyły jedynie jako rezerwowe źródło zasilania jednostki w przypadku złych warunków pogodowych na trasie.

Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM

Statek o długości 70 m i 12,4 m szerokości przeznaczony jest do eksploatacji na wodach o ograniczonym dostępie, specjalnie zaprojektowany dla połączenia Nauvo-Korppoo w Finlandii. Prom będzie miał możliwość przetransportowania do 52 samochodów osobowych lub kombinację przyczep, ciężarówek, autobusów i samochodów, a także przewóz do 200 pasażerów. Jest dwustronny, co umożliwia szybszy załadunek i rozładunek.

Budowa tej jednostki jest kontynuacją długoletniej współpracy między CristFinferries. P 317 jest podobny do poprzednich promów, czyli " Elektry" i "Altery". "Elektra" to pierwszy tego typu prom wybudowany w Unii Europejskiej, a drugi na świecie, który okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe zostały nagrodzone m.in. międzynarodową nagrodą "Ship of the Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018. "Altera", która została zwodowana latem 2022, to siostrzana wersja "Elektry", jednak bardziej unowocześniona i nieco większa.
VIK

Miejsca

Opinie (37) 4 zablokowane

  • przydałby się taki przerzucający przez wejście do portu między Oksywiem i ul. Polską (2)

    w Gdyni

    • 18 0

    • To juz kiedyś już było.

      Przed wojną, tą drugą;-)

      • 0 0

    • tylko tyle?,przekopem ,do radomia i dalej na poludnie!.

      • 0 1

  • Przydałby sie

    Taki prom na użytek Rzeczypospolitej Polskiej, który kursowałby raz na 4 lata na Antarktydę zabierając na pokład elitę polityczną.

    • 3 0

  • (4)

    piekne,tylko szkoda ze towarzysz Smolinki zgasil swiatlo i doprowadzil do upadku stoczni gdynia.

    • 16 5

    • PRLbis (3)

      A ten towarzysz to wierny wyznaffca teorii smoleńskiej. Może nie?

      • 6 6

      • (2)

        Smolinski ostatni preaes stoczni Gdynia z namaszczenia Polskiej Zjednocznej Parti Prawa i Sprawiedliwosci, tak do wiadomosci tych bardziej rozganietych.

        • 9 3

        • Totalni kłamcy, nic sie nie zmienia. Farbowanie rudego na patriotę ciąg dalszy, ale i tak wychodzą ryże odrosty :) (1)

          Pamietamy jak rudy gnom uwalił stocznie Gdynia i zwiał do Brukseli meldując wykonanie zadania. Potem interesowały go juz tylko niemieckie stocznie....

          • 6 12

          • moze i jestes bardziej rozgarniety ale, w 2006r.prezesm z namaszczenia PZPPiS zostal Kazmirz Smolinski iii, w 2008 roku rzad dal pomoc publiczna bo pan ten sobie nie radzil,bylo to nie zgodne z prawem i musial zgasic swiatlo.z e stoczni obronila sie tyko remontowa i zainwestowala w polnocna

            • 4 1

  • Kawał łajby (2)

    3 monterów, 2 spawaczy go budowało

    • 3 11

    • (1)

      gdyby Smolinski nie doprowadzil do upadlosci stoczni Gdynia!.

      • 1 4

      • Jeszcze kilka lat platformy okupacyjnej i w stoczniach nic by sie działo....

        A tak Crist i stocznia Marynarki Wojennej jeszcze próbują wyjsc na prosto i cos sie zaczyna ruszac.

        • 1 4

  • Do produkcji baterii wykorzystano metale rzadkie (3)

    Polecam poczytać w jakich warunkach w Afryce są wydobywane i o roli dzieci pracujących w kopalni

    • 10 8

    • Raczej surowce krytyczne - ich lista została niedawno powiększona o np. Lit czy Nikiel

      Teraz (wg UE) to 30 pozycji, jednak rozpatrywanych jest dalszych 83. Przykładowo 1MW farmy wiatrowej to 15 ton surowców krytycznych.
      A typowy akumulator w elektryku to około 50 kg samego niklu, do tego mamy oczywiście bardzo dużo aluminium plus kobalt, mangan, miedź i oczywiście lit.
      Dlatego tak zwana "zielona transformacja" to opium dla ludu, bo nawet elektrownia atomowa wymaga wydobycia i przetworzenia sporej liczby surowców, potem utrzymanie, konserwacja - to wszystko emituje CO2 - oczywiście w przypadku atomu bilans jest korzystny ale dla OZE to już średnio, bo surowców więcej, prądu mniej a trwałość krótsza (np. dla wiatraków to jakieś 20-30 lat).

      • 3 0

    • Widać, że niewiele wiesz, bo pomyliłeś baterie z silnikami elektrycznymi. Baterie zapewne są litowe, a lit metalem ziem (1)

      rzadkich nie jest. Chciałeś błysnąć ale nie wyszło.

      • 4 7

      • bo to ten z tych bardziej rozgarnietych.

        • 3 6

  • Kto projektował? (1)

    • 3 0

    • francja

      Francuzi z tego co kojarzę.

      • 2 1

  • A jak tam warunki w firmie?

    Coś się zmieniło, czy dalej śmieszne stawki i samozatrudnienie?

    • 12 1

  • A kto dostarcza bateryjki Duracel

    • 6 6

  • Zasilany paluszkami?

    • 4 6

  • zamówiony pewnie 2-3 lata temu

    a teraz to finansowa porażka ...

    • 4 9

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane