• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W stoczni Crist powstał prom elektryczny

VIK
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

W stoczni Crist zwodowano kolejny prom hybrydowy realizowany dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jednostka została przetransportowana z placu montażowego do doku i zwodowana przy użyciu suwnicy bramowej.



Jednostka o numerze P 317 to w pełni wyposażony prom hybrydowy typu "plug-in", czyli zasilany z własnych baterii ładowanych bezpośrednio z lądu podczas załadunku i rozładunku. Natomiast spalinowe zespoły prądotwórcze, zamontowane na statku będą służyły jedynie jako rezerwowe źródło zasilania jednostki w przypadku złych warunków pogodowych na trasie.

Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM

Statek o długości 70 m i 12,4 m szerokości przeznaczony jest do eksploatacji na wodach o ograniczonym dostępie, specjalnie zaprojektowany dla połączenia Nauvo-Korppoo w Finlandii. Prom będzie miał możliwość przetransportowania do 52 samochodów osobowych lub kombinację przyczep, ciężarówek, autobusów i samochodów, a także przewóz do 200 pasażerów. Jest dwustronny, co umożliwia szybszy załadunek i rozładunek.

Budowa tej jednostki jest kontynuacją długoletniej współpracy między CristFinferries. P 317 jest podobny do poprzednich promów, czyli " Elektry" i "Altery". "Elektra" to pierwszy tego typu prom wybudowany w Unii Europejskiej, a drugi na świecie, który okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe zostały nagrodzone m.in. międzynarodową nagrodą "Ship of the Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018. "Altera", która została zwodowana latem 2022, to siostrzana wersja "Elektry", jednak bardziej unowocześniona i nieco większa.
VIK

Miejsca

Opinie (37) 4 zablokowane

  • Kto projektował? (1)

    • 3 0

    • francja

      Francuzi z tego co kojarzę.

      • 2 1

  • zamówiony pewnie 2-3 lata temu

    a teraz to finansowa porażka ...

    • 4 9

  • Kawał łajby (2)

    3 monterów, 2 spawaczy go budowało

    • 3 11

    • (1)

      gdyby Smolinski nie doprowadzil do upadlosci stoczni Gdynia!.

      • 1 4

      • Jeszcze kilka lat platformy okupacyjnej i w stoczniach nic by sie działo....

        A tak Crist i stocznia Marynarki Wojennej jeszcze próbują wyjsc na prosto i cos sie zaczyna ruszac.

        • 1 4

  • Zasilany paluszkami?

    • 4 6

  • A kto dostarcza bateryjki Duracel

    • 6 6

  • Do produkcji baterii wykorzystano metale rzadkie (3)

    Polecam poczytać w jakich warunkach w Afryce są wydobywane i o roli dzieci pracujących w kopalni

    • 10 8

    • Widać, że niewiele wiesz, bo pomyliłeś baterie z silnikami elektrycznymi. Baterie zapewne są litowe, a lit metalem ziem (1)

      rzadkich nie jest. Chciałeś błysnąć ale nie wyszło.

      • 4 7

      • bo to ten z tych bardziej rozgarnietych.

        • 3 6

    • Raczej surowce krytyczne - ich lista została niedawno powiększona o np. Lit czy Nikiel

      Teraz (wg UE) to 30 pozycji, jednak rozpatrywanych jest dalszych 83. Przykładowo 1MW farmy wiatrowej to 15 ton surowców krytycznych.
      A typowy akumulator w elektryku to około 50 kg samego niklu, do tego mamy oczywiście bardzo dużo aluminium plus kobalt, mangan, miedź i oczywiście lit.
      Dlatego tak zwana "zielona transformacja" to opium dla ludu, bo nawet elektrownia atomowa wymaga wydobycia i przetworzenia sporej liczby surowców, potem utrzymanie, konserwacja - to wszystko emituje CO2 - oczywiście w przypadku atomu bilans jest korzystny ale dla OZE to już średnio, bo surowców więcej, prądu mniej a trwałość krótsza (np. dla wiatraków to jakieś 20-30 lat).

      • 3 0

  • (4)

    piekne,tylko szkoda ze towarzysz Smolinki zgasil swiatlo i doprowadzil do upadku stoczni gdynia.

    • 16 5

    • PRLbis (3)

      A ten towarzysz to wierny wyznaffca teorii smoleńskiej. Może nie?

      • 6 6

      • (2)

        Smolinski ostatni preaes stoczni Gdynia z namaszczenia Polskiej Zjednocznej Parti Prawa i Sprawiedliwosci, tak do wiadomosci tych bardziej rozganietych.

        • 9 3

        • Totalni kłamcy, nic sie nie zmienia. Farbowanie rudego na patriotę ciąg dalszy, ale i tak wychodzą ryże odrosty :) (1)

          Pamietamy jak rudy gnom uwalił stocznie Gdynia i zwiał do Brukseli meldując wykonanie zadania. Potem interesowały go juz tylko niemieckie stocznie....

          • 6 12

          • moze i jestes bardziej rozgarniety ale, w 2006r.prezesm z namaszczenia PZPPiS zostal Kazmirz Smolinski iii, w 2008 roku rzad dal pomoc publiczna bo pan ten sobie nie radzil,bylo to nie zgodne z prawem i musial zgasic swiatlo.z e stoczni obronila sie tyko remontowa i zainwestowala w polnocna

            • 4 1

  • A jak tam warunki w firmie?

    Coś się zmieniło, czy dalej śmieszne stawki i samozatrudnienie?

    • 12 1

  • A co z tym promem ze Szczecina?? (1)

    Za komuny to chociaż Sołdka zbudowali w Szczecinie , a za pisu nic. Tylko zardzewiała stępka po towarzyszach grubarczyku i Brudziński została.

    • 11 7

    • No i stocznia w Swinoujsciu .

      • 0 0

  • przydałby się taki przerzucający przez wejście do portu między Oksywiem i ul. Polską (2)

    w Gdyni

    • 18 0

    • tylko tyle?,przekopem ,do radomia i dalej na poludnie!.

      • 0 1

    • To juz kiedyś już było.

      Przed wojną, tą drugą;-)

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane