• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walczą o polski Lotos. By nie skończył jak Hevelius

Robert Kiewlicz
9 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W poniedziałek w Gdańsku rozpoczęła się akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy przeciwko sprzedaży akcji Grupy Lotos. W poniedziałek w Gdańsku rozpoczęła się akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy przeciwko sprzedaży akcji Grupy Lotos.

Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos rozpoczął oficjalnie zbieranie podpisów pod obywatelskim projektem ustawy mającym doprowadzić do zachowaniu przez państwo większościowego pakietu akcji Grupy Lotos. Jeśli do 5 sierpnia zbiorze 100 tys. popisów, projekt ustawy trafi do Sejmu.



Czy popierasz wprowadzenie ustawowych zapisów dotyczących pozostania Lotosu w rękach państwa?

- Nasz komitet został zarejestrowany na początku maja. Wcześniej o naszej inicjatywie poinformowaliśmy marszałka Sejmu, Grzegorza Schetynę o powstaniu naszej inicjatywy - mówi Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik komitetu.- Teraz już działamy, a zapewnienie o poparciu dostaliśmy od pomorskich posłów Prawa i Sprawiedliwości.

Komitet jednak deklaruje się apolityczny i liczy także na głosy poparcia od posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Platformy Obywatelskiej.

- Wielu posłów PO nie musi zgadzać się przecież z decyzjami swojego szefa - mówi Steckiewicz. - Ważną siłą będą jednak na pewno zwykli obywatele. Już teraz uzyskujemy liczne głosy poparcia przez naszą stronę internetową www.polskilotos.pl.

Na tej stronie właśnie dostępny jest wzór kartu podpisu, jak będzie trzeba wypełnić i odesłać do komitetu. - Chcemy promować naszą inicjatywę na imprezach sportowych. Także wśród kibiców Lechii Gdańsk czy GKS Wybrzeże, których to drużyn Lotos jest sponsorem - dodaje Steckiewicz.

Co ma znaleźć się w proponowanej ustawie? "Państwo polskie jest zobowiązane do zachowania większościowego pakietu akcji Grupy Lotos są. Poprzez zachowanie przez państwo polskie większościowego pakietu akcji - rozumie się zachowanie w posiadaniu przez Skarb Państwa akcji o wartości odpowiadającej powyżej 50 proc. wartości całkowitej wszystkich akcji spółki akcyjnej Grupa Lotos SA zapewniających decydujący głos na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy".

Komitet chce także, aby osoby, które naruszą zapisu projektu ustawy podlegały karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat włącznie. Jeśli do złamania zapisów ustawy dojdzie poprzez niedopełnienie obowiązków, ma to grozić karą pozbawienia wolności do lat 3.

- Obecnie nie mamy gwarancji, że prywatny inwestor nie zechce sprzedać spółek koncernu, że nie będzie redukcji zatrudnienia, czy też, że ktoś nie kupi Lotosu tylko po to, aby szybko sprzedać go z zyskiem - twierdzi Steckiewicz. - W Gdańsku mieliśmy już przykłady prywatyzacji i natychmiastowej likwidacji firm. Przykładem mogą być Gdańskie Zakłady Piwowarskie, sprywatyzowane pod nazwą Hevelius Brewing Company Ltd. Po piwie Heweliusz, tam produkowanym, pozostało tylko wspomnienie.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Warto poprzeć również internetowy protest w tej sprawie: (2)

    OGÓLNOPOLSKI PROTEST PRZECIW SPRZEDAŻY STRATEGICZNEJ RAFINERII „LOTOS” - PODPISZ I PRZEKAŻ DALEJ!

    http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=6902

    Podpisało się już ponad 2500 ludzi :) - trochę więcej, a rząd Tuska zacznie się bać szkodzić!

    • 16 3

    • Kolejne argumenty przeciw sprzedaży "Lotosu":

      Klub Prawa i Sprawiedliwości zapowiedział w czwartek, że jeśli minister skarbu państwa Aleksander Grad zgodzi się na sprzedaż Grupy Lotos spółce rosyjskiej, PiS doprowadzi do postawienia go przez Trybunałem Stanu. Wśród powodów przemawiających za postawieniem Grada przed TS poseł PiS wymienił m.in. fakt, że prywatyzacja Lotosu - jak mówił - jest sprzeczna z dokumentami rządowymi, które jej nie przewidują. Ponadto - jak dodał Jackiewicz - wartość aktywów obrotowych spółki Lotos to blisko 7 mld zł, a rząd - według niego - ocenia jej sprzedaż na 4-8 mld zł.

      • 1 0

    • W tekście protestu nie było miejsca na wiele związanych ze sprawą informacji, ale kilka istotnych warto podać.

      Zagrożony przejęciem za grosze lub upadkiem jest także Orlen - choćby na skutek przejściowego dumpingu cenowego rosyjskiego „Lotosu”. Niepokoi także, że Lotos jest współwłaścicielem Naftoportu w Gdańsku, który może odbierać duże ilości paliw drogą morską. Druga duża rafineria PKN Orlen jest połączona 2 rurociągami, przez które płynie do niego ropa - przez pierwszy doprowadzane jest paliwo z Rosji, a drugi łączy Płock z Naftoportem. Z "przyczyn technicznych" Rosjanie mogą przestać tłoczyć ropę rurociągiem "Przyjaźń" do rafinerii PKN Orlen. Orlenowi pozostanie - podobnie jak w przypadku Możejek - zaopatrywanie się w ropę poprzez Naftoport w Gdańsku. Tyle że nikt nie zmusi Rosjan do ułatwienia życia największemu polskiemu koncernowi naftowemu. Nie wykluczone, że w ten sposób Orlen zmieni właściciela lub upadnie z braku surowca lub jego ogromnej ceny.

      Lotos to oczywiście nie tylko rafineria, ale wiele innych składowych. Być może część z nich należałoby sprzedać i być może budżet uzyskałby więcej pieniędzy z ich sprzedaży – więcej firm stać na LOTOS Czechowice S.A. czy LOTOS Jasło S.A. Niż na całą grupą kapitałową, a większe zainteresowanie to potencjalnie wyższa cena.

      • 0 0

  • Walka z wiatrakami

    Niestety to pieniądz rządzi, a nie patriotyzm:(

    • 5 2

  • Oczywiście, że LOTOS skończy jak Hevelius

    Upodobania prezydenta Gdańska (i/lub jego doradców) + upodobnia PO do sprzedaży 'jak leci' zrobi swoje.
    W Gdańsku ciepło niemieckie (74% GPEC ma Lipsk) , woda francuska - nie jest to Chanel No 5 (51% ma Saur) . Do tego 99% EC Wybrzeże ma francuska Grupa EDF. Długo można wymieniać gdańskie perełki. Pora się teraz sprzedać Rosjanom ;/

    • 16 1

  • To muszą kupić Ruskie bo w innym wypadku

    albo to rozkradną politykerzy ( fuzja z Orlen) albo zachodni konkurenci doprowadzą do bankructwa kupując to i robiąc z tego np magazyny paliw i surowców . Ruskie nie maja rafinerii u siebie więc rozkręca rafinerie do granic możliwości i wreszcie wejdzie konkurencja na rynek.

    • 4 7

  • (1)

    dla mnie to bez znaczenia kto to kupi czy rusek, chinczyk, czy innej masci gospodarz.. wazne zeby palacil tyle ile teraz placa albo byc mile zaskoczonym i dostac wiecej... :) najbardziej ujadaja ci co maja wladze w gdansku .. biedy budyn wszytskie jego fanaberie spoczna na laurach ... lotos placi do kasy miasta nie male milliony zl .. budyn szykuj sie na zeslanie ....

    • 5 3

    • Wlasnie..dla ciebie niewazne kto kupi..a pozniej huty w rekach Hinduskich,kopalnie w Czeskich woda Francozkich a rachunki do

      zaplaty i dlugi w Polskich

      • 1 0

  • ludzie wezmy sie wgars zeby nei sprzedawali lotosu a co ze sponmsortwem sportowym Lotosu jak go kupia rosjanie bedzie lipa !!! nie sprzedaz LOTOSU !!!

    • 2 1

  • PO nas chocby potop.

    Dziś wyprzedamy ostatnie krzesła a o to na czym będzie można usiąść będą się martwić inni za kilka lat.

    • 5 0

  • PEŁO sprzeda wszystko nasz kraj mają w .....liczą się ich kieszenie

    Nie od dziś wiadomo że w tej parti kryją się niemcy,żydzi którzy chcą schandlować nasz kraj i złupić

    • 5 1

  • Widzę, że na tym forum i ogólnie wśród znajomych (1)

    większość ludzi jest przeciwko PO. O co się chcecie założyć, że Platforma i tak wygra przyszłe wybory?

    • 2 5

    • prawdo-po-dobnie

      tak bo kupią głosy !!!

      • 1 0

  • gdzie? (1)

    to gdzie mogę podpisać się pod projektem ustawy??

    • 4 0

    • www.polskilotos.pl

      tam znajdziesz formularz, wydrukuj, podpisz sam i pozbieraj znajomych i przekaż do siedziby - adres tez znajdziesz na stronie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane